Tikkende CV-leidingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb last van tikkende CV-leidingen. Het gaat om 2 grote stalen leidingen (1979) die vanaf zolder (CV-ketel) verticaal naar beneden lopen tot en met de begane grond. Dit zijn de hoofdleidingen die voor aanvoer naar de convectoren en radiatoren zorgen. Ze zitten beide aan de andere kant van het huis en tikken allebei. Het gaat overigens om de retour.

De leidingen tikken iedere keer bij opwarmen en afkoelen (vrijwel ieder uur dus) en ook nog eens snoeihard. Op het volume van hard praten ongeveer. Ik word er wakker van.

Over het algemeen is het getik in een patroon, waarbij ongeveer iedere 10 seconden 1 tik te horen is. Een aantal keren per dag wordt het patroon onderbroken en hoor ik een keer of 10 tik-tik-tik snel achter elkaar.

De leidingen lopen door de plafonds heen en zitten daar geklemd tussen het beton en de houten vloeren. Op de verdiepingen zelf zitten de leidingen 'los'. Er zitten geen klemmen en ik kan de leidingen op en neer bewegen. Dit veroorzaakt een vergelijkbaar geluid, waardoor mijn idee is dat het tikken plaatsvindt omdat de leidingen te veel speling hebben. Als ik in de leiding knijp (zonder verder druk te zetten) met mijn hand dan stopt het getik.

Helaas heb ik na vele pogingen van het simuleren van dit 'knijpen' nog geen werkende oplossing gevonden. Ik heb tie-wraps geprobeerd, de aan- en afvoer met touw en tie-wraps dichter tegen elkaar geknoopt en de leidingen met harde objecten (hout) en zachte objecten (handdoek en sokken) vastgezet. Niks helpt. Ontluchten lost het probleem ook niet op. Nieuwe CV-ketel ook niet.

Iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Ik zie nu alleen nog maar de optie om deze leidingen compleet te laten vervangen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Tikkende leidingen worden over het algemeen veroorzaakt door lucht in het systeem en/of leidingen die ergens geklemd zitten en gaan werken bij opwarmen. Dus heb je al op google gezocht en wat heb je bijvoorbeeld al geprobeerd van dit lijstje?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
MadMarky schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:17:
Tikkende leidingen worden over het algemeen veroorzaakt door lucht in het systeem en/of leidingen die ergens geklemd zitten en gaan werken bij opwarmen. Dus heb je al op google gezocht en wat heb je bijvoorbeeld al geprobeerd van dit lijstje?
Ja ik heb al gezocht en alle zaken op dat lijstje al geprobeerd, zonder resultaat. De zaken die ik nog niet geprobeerd heb zijn degene die wat rigoreuzer zijn, namelijk:
- beugels monteren in de hoop dat dit het probleem oplost;
- de leidingen vrij maken bij de plafonds
- het vervangen van de leidingen

Ik zoek dus een slimme manier om het 'knijpen' te simuleren. Dat kan een beugel zijn, maar ik zou het eerst zeker willen weten voordat ik ga boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piepkraak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-03-2021
Zit je op stadsverwarming?
Ik heb namelijk precies hetzelfde. Mijn huidige hypothese is dat alles losmaken enkel helpt in mijn eigen huis, terwijl mijn leidingen dus doorlopen bij de buren. Dus ontluchten zou dan bij alle huizen tegelijkertijd moeten plaatsvinden,..

Ik heb her al een jaar of negen last van, maar met corona en 24x7 thuiszitten begint het op mijn zenuwen te werken soms.

De truc van knijpen kende ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Leidingen vervangen door flexibele leidingen. Die zetten wel meer uit maar maken geen geluid.

De extra ruimte die staal inneemt wanneer het warmer wordt moet ergens naar toe, in de lengte of in de breedte. En ja, dat kan met schokken gaan waardoor je dus die tikken krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-06 21:01
Wat je hoort is gewoon het uitzetten van de leidingen. Ze klemmen blijkbaar een beetje in die doorvoer en daar krijg je stick-slip.

De leiding zet uit -> er bouwt spanning op tussen leiding en plafond -> de spanning wordt hoger dan de wrijvingsweestand -> de leiding beweegt en geeft daarmee een tik geluid. Het opwarmen gaat veel sneller dan het afkoelen, daarom hoor je het met name als de ketel net aangeslagen is.

Je moet dus zorgen dat de leiding vrij is in de plafonddoorvoer. Een andere optie is om vlakbij de doorvoer, zowel boven als onder, een goede klem te plaatsen zodat je de leiding dwingt om ergens anders heen te bewegen tgv de uitzetting. Daarmee loop je wel het risico dat je het probleem verplaatst.

Edit: als je het netjes kan doen, zou zelfs PTFE spray al een oplossing kunnen zijn, zo verlaag je de maximale wrijvingskracht en zouden de tikken zachter moeten worden. Nadeel is wel dat als dit het erger maakt (zou oprecht niet weten hoe) dan krijg je het nooit meer weg.

[ Voor 20% gewijzigd door WeetIkHetNou op 22-03-2021 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
WeetIkHetNou schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:44:
Wat je hoort is gewoon het uitzetten van de leidingen. Ze klemmen blijkbaar een beetje in die doorvoer en daar krijg je stick-slip.

De leiding zet uit -> er bouwt spanning op tussen leiding en plafond -> de spanning wordt hoger dan de wrijvingsweestand -> de leiding beweegt en geeft daarmee een tik geluid. Het opwarmen gaat veel sneller dan het afkoelen, daarom hoor je het met name als de ketel net aangeslagen is.

Je moet dus zorgen dat de leiding vrij is in de plafonddoorvoer. Een andere optie is om vlakbij de doorvoer, zowel boven als onder, een goede klem te plaatsen zodat je de leiding dwingt om ergens anders heen te bewegen tgv de uitzetting. Daarmee loop je wel het risico dat je het probleem verplaatst.

Edit: als je het netjes kan doen, zou zelfs PTFE spray al een oplossing kunnen zijn, zo verlaag je de maximale wrijvingskracht en zouden de tikken zachter moeten worden. Nadeel is wel dat als dit het erger maakt (zou oprecht niet weten hoe) dan krijg je het nooit meer weg.
Als ik jouw uitleg lees dan is volgens jou juist de oorzaak dat er iets klemt en niet dat de leidingen te los zitten (wat ik met een beugel op kan lossen)? Dan zou ik het probleem in elk geval in de plafonds/vloeren moeten zoeken. PTFE klinkt erg laagdrempelig en is daarmee zeker het proberen waard als eerste stap.

@piepkraak nee geen stadsverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-06 08:42
Ik heb dat probleem ook gehad in mijn vorige huis en het komt inderdaad doordat de buizen ergens klemmen.

Bij mij zat het erin dat de beugels te strak aangedraaid zaten, deze allemaal wat losser gedraaid en alles werkte sindsdien gewoon geruisloos. :)

Dus, zoek uit waar ze klem kunnen zitten en los de klemming op. Je kan het evt zelfs 1 voor 1 doen om uit te vinden waar ze precies klem zitten, of gewoon voor de zekerheid gaan en op alle punten ervoor zorgen dat de leidingen de ruimte krijgen die ze nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-06 18:51
Dit geluid tikt overal door, dus er hoeft maar ergens 1 stukje te tikken, en je hoort het door heel het systeem.

Wel vreemd dat alles "los zit", hoewel: bij mij rusten de leidingen ook los op een stapel bakstenen in de kruipruimte. Mogelijk zit er dus ergens in het plafond, of onder de vloer iets te strak geklemd.

Je zei dat de leidingen vasthouden helpt. Wellicht helpt zo'n klem als deze?:
https://www.multimate.nl/plieger-cv-t-beugel-met-inlage-15mm

ofwel, beugel met rubber? Heel misschien hoef je hem niet eens in de muur te verankeren, maar misschien helpt überhaupt de leidingen koppelen met zo'n rubber tussenstuk?

Ander idee: wat is je aanvoertemperatuur van de ketel? Als die ouderwets op 90 graden staat, is dit effect ook een stuk sterker dan wanner deze op 60 graden staat. Ik weet niet of het helpt, maar valt te proberen.

Oude ketel misschien? Ik merk dat een modulerende ketel/thermostaat veel minder vaak "heet" stookt, maar gedurende de dag de boel een beetje op temperatuur houdt. Dit in tegenstelling tot m'n andere woning, waar de ketel vol aan gaat (en dan weer heel lang uit blijft, om vervolgens weer te loeien).

Mogelijk zijn er deskundigen die hier meer over kunnen zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@Zwartoog bedankt voor de toevoegingen. De ketel is 1 maand oud en de aanvoer staat in principe wel op 90C maar is modulerend nog niet boven de 65C gekomen (heb ik meerdere malen gemeten). Ik kan hem in principe dus verlagen maar het getik treedt ook onder de 65C op.

Die beugel is interessant. Ik denk namelijk dat het knijpen een isolerende werking op het geluid heeft. Daarom werkt een tie-wrap ook niet als vervanger van een hand, maar rubber zou dat zomaar eens wel kunnen doen (misschien een tiewrap met rubber ook wel overigens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-06 21:01
Aghanim schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:10:
[...]

Als ik jouw uitleg lees dan is volgens jou juist de oorzaak dat er iets klemt en niet dat de leidingen te los zitten (wat ik met een beugel op kan lossen)?
Klopt. Maar het idee is dus als je met een klem hem vlak bij het plafond écht goed fixeert, kan de uitzetting niet zorgen voor verplaatsing vd buis ter hoogte van het plafond. Uitzetting is wel lokaal (elke fractie van het metaal zet uit), maar is extreem klein op kleine schaal. Het probleem begint pas omdat de leidingen meters lang zijn en zo over de hele lengte genomen wel significant (paar mm gok ik) uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 21:21

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Aghanim schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:53:
@Zwartoog bedankt voor de toevoegingen. De ketel is 1 maand oud en de aanvoer staat in principe wel op 90C maar is modulerend nog niet boven de 65C gekomen (heb ik meerdere malen gemeten). Ik kan hem in principe dus verlagen maar het getik treedt ook onder de 65C op.

Die beugel is interessant. Ik denk namelijk dat het knijpen een isolerende werking op het geluid heeft. Daarom werkt een tie-wrap ook niet als vervanger van een hand, maar rubber zou dat zomaar eens wel kunnen doen (misschien een tiewrap met rubber ook wel overigens).
@Aghanim Xenergy, heb je het nog opgelost gekregen met die metalen beugels met rubber inleg?

Ik heb een vergelijkbaar systeem, en vergelijkbaar gedrag, en sta op het punt om de leidingen in de woning weg te werken. Aangezien ze op dit moment nog regelmatig tikken wil ik dat er eerst netjes uit hebben voordat ik de koven er omheen ga maken en ik er niet meer bij kan. Daarom een vraag om een update :) Thanks!

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
DualDevil schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:33:
[...]

@Aghanim Xenergy, heb je het nog opgelost gekregen met die metalen beugels met rubber inleg?

Ik heb een vergelijkbaar systeem, en vergelijkbaar gedrag, en sta op het punt om de leidingen in de woning weg te werken. Aangezien ze op dit moment nog regelmatig tikken wil ik dat er eerst netjes uit hebben voordat ik de koven er omheen ga maken en ik er niet meer bij kan. Daarom een vraag om een update :) Thanks!
Nee. Ik heb de beugels wel gekocht maar die blijken in de meest grote maat die de bouwmarkt heeft nog niet groot genoeg om ze daadwerkelijk met rubber te kunnen ontsluiten. Daar moet ik nog iets op verzinnen maar ik had een aantal andere projecten lopen. Een alternatief is wellicht nog om flexibele leiding te nemen. Dat zou vanwege het materiaal in elk geval niet moeten tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-06 22:32
Om welke diameter gaat het? De link van @Zwartoog werkt helaas niet bij mij maar ik vermoed dat hij deze beugels had gelinkt?
Afbeeldingslocatie: https://www.cvkoopjes.nl/21886-large_default/dubbele-muurbeugels-15-mm-met-inlage-10-stuks-walraven.jpg

Die zijn er tot zon 35mm en zeer geschikt voor dit soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
MrStiffler schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:57:
Om welke diameter gaat het? De link van @Zwartoog werkt helaas niet bij mij maar ik vermoed dat hij deze beugels had gelinkt?
[Afbeelding]

Deze inderdaad ja. De bouwmarkt had ze bij ons niet groter dan 22mm. Probleem is meer dat ik te weinig ruimte heb tussen stucwerk muur en de leiding om het tussen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-06 18:51
@Aghanim Deze op pen? 28 mm:
https://www.bouwbestel.nl...l-isolatie-28-mm-pen.html

Voordeel is dat je deze op willekeurige afstand van de muur kunt bevestigen. Meetal draai ik er een eigen houtdraadbout in als de buis heel dicht bij de muur loopt. Paar moertjes erachter om de afstand te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Ik heb een setje besteld, ik zal wel terugkoppelen of het helpt. Doen we het andersom. Ik heb 22mm leidingen en gewoon die 22mm besteld, zou moeten passen.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:18
MrStiffler schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:57:
[Afbeelding]

Bij mijn huis uit dezelfde periode tikken 2 grote leidingen ook. In mijn geval omdat ze strak tegen het gips plafond langs lopen.
Ik heb er eens een handdoek om gedaan en een tijdje vastgehouden. Tikken was toen weg. Ik denk inderdaad dat deze beugeltjes je oplossing zijn. Naast even ontluchten natuurlijk.

Iets tikken zal het misschien nog wel blijven doen, maar die harde tikken die je door je hele huis heen hoort zijn vaak echt afkomstig van leidingen die ergens strak tegen aan zitten.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

De eerste hangt, dat was ook de enige waar ik bij kon zonder moeite te doen. 22mm beugel past gewoon netjes om een 22mm stalen leiding. Ik zet ze vast genoeg om beweging toe te staan bij wat grotere krachten, maar ook enige ondersteuning te bieden. Later de andere 4 of 5 even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:17

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Als je toch bezig bent en het kan dan deze ook plaatsen. https://leidingshop.nl/bo...063AvnEAQYAiABEgIawfD_BwE

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

In principe kan ik prima bij de ontluchters, zou het dan alsnog nodig zijn zo'n automatische ontluchter te plaatsen?

Pagina: 1