Toon posts:

Alternatieve tv aangeboden in garantie traject.

Pagina: 1
Acties:

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:03
Hoi,

TLDR: Winkel bied alternatieve tv's aan ipv het repareren van mijn eigen tv, zijn deze gelijkwaardig en welke moet ik dan kiezen (types staan verderop)

Inleidend verhaal:

Ik ben in een situatie terecht gekomen waarbinnen mijn televisie binnen de garantieperiode defect is geraakt, de verkoper erkent dit ook en geeft al meerdere malen aan de tv te willen repareren. Dit hele traject duurt nu alleen al ruim anderhalve maand waarbij de tv nog steeds kapot bij mij thuis staat en er nog geen reparatie gestart is. In overleg met mijn rechtsbijstandverzekering heb ik hierom de verkoper in gebreken gestellen om af te dwingen dat de tv binnen 14 dagen gemaakt wordt.

De verkoper geeft na deze ingebreke stelling aan liever een alternatieve tv te leveren dan tot reparatie over te gaan.

Mijn kapotte tv is de samsung UE55KS7000, welke destijds (2017) toch best een highend tv was (tenminste dat idee heb ik).

De 2 alternatieven die ze aanbieden zijn als volgt (waarbij ze aangeven geen samsung tv's meer aan te bieden die 100hz hebben):

- LG 55NANO866 (2020)
- SAMSUNG QLED 55Q64T

Ik vind het heel lastig te vergelijken sinds de kapotte tv een 100hz lcd scherm was en we het nu over led / nanocell schermen hebben.

Mijn uitgangspunt is natuurlijk niet dat ik beter zou moeten worden van zo'n "deal" maar mijns inziens ook niet slechter.

Mijn vraag hierin is als volgt:

Zijn de aangeboden tv's gelijkwaardig aan mijn eigen kapotte tv en zo ja welke zou ik dan het beste kunnen kiezen?

Inmiddels ben ik wat verder aan het kijken en zie ik wel een 100hz samsung tv in de shop staan, namelijk de Qe55Q70T. Zou dit dan gelijkwaardiger zijn aan de tv die ik heb?

[Voor 5% gewijzigd door m-designz op 22-03-2021 12:27]

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:12
Om te beginnen is de juridische situatie dat de verkoper in gebreke is in het naleven van de koopovereenkomst wegens het leveren van een ondeugdelijk produkt. De verkoper is nu verplicht zijn gebrek te verhelpen. Het leveren van een andere televisie betekent het openbreken van de koopovereenkomst en dat kan alleen met goedkeuring van beide partijen. Jij en niemand anders bepaalt dus of een model een adequate vervanging is, je hebt de mogelijkheid te weigeren en indien de verkoper het gebrek niet kan verhelpen kun je de koopovereenkomst ontbinden en dat leidt tot geld terug. De enige plicht die jij hebt is dat je redelijkheid toont naar de verkoper.

Ik zou zeggen dat de Nano866 en Q64T wat betreft beeldtechniek op zich redelijke vervangers zijn, maar het venijn zit hem in de details: Wat destijds een high-end scherm was is nu een budgetscherm waar op van alles bezuinigd moest worden. Let daarom goed op de de details: Wat voor luidsprekers zitten er in de TV, wat voor afstandsbediening zit er bij, en zo verder.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:08
Beide aangeboden tv's zijn qua beeldkwaliteit minder dan de KS7000. De LG Nano heeft een IPS paneel en biedt hierdoor een veel lager contrast, de Q64T is qua contrast gelijkwaardig echter zijn de andere onderdelen een stuk minder.

De Q70T komt grotendeels in de buurt van jouw defecte tv, echter mist deze de goede anti reflectiefilter. Vanaf de Q90T wordt deze filter geleverd, ik zou het dan hierop gooien en aangeven dat je destijds voor de KS7000 hebt gekozen vanwege de goede anti reflectiefilter. Bijkomend voordeel is dat je dan er ook op vooruit gaat qua HDR doordat de Q90T over Full Array Local Dimming beschikt ;).

Persoonlijk zou ik in deze bereid zijn om 100 a 150 euro mee te betalen voor de 55Q90T, juridisch ben je hier niet toe verplicht. Mocht de verkoper er niet mee instemmen heb je wel een valide punt om de koop te ontbinden doordat je je redelijk hebt opgesteld.

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De tv's zijn een slecht alternatief. Beide komen niet in de buurt. De KS7000 komt met 120hz VA paneel met local dimming, one Connect box en HDR1000. De set kan kort 1350 nits aantikken en dat is meer dan het dubbele van de Q60T en 5x zoveel dan de LG. Om dan nog maar over het contrast van de LG te zwijgen. In de huidige line-up komt de Q80T het meest in de buurt. Je gaat er wat local dimming en HDR-prestaties betreft op vooruit, maar je levert wel in op de one connect box en het bovengemiddelde reflectiefilter. In Europa komt dat filter vanaf de Q84/85T (NL vanaf de Q90T).

De Q80T is de eerste tv in de 2020 line-up van Samsung met local dimming en minimaal een HDR1000 label. De 49/50'' krijgen HDR1000 en de 55'' HDR1500. De Q60T en Q70T hebben geen DisplayHDR-certificering. Kortom je levert iets in en je krijgt er wat bij; dus een prima alternatief. Bij de andere tv's is het alleen maar inleveren en daar zou ik niet mee akkoord gaan.

Wat vergelijkingsmateriaal: KS70 vs Nano86, KS70 vs Q60T, KS70 vs Q70T, KS70 vs Q80T De KS8000 in Amerika is de KS7000 hier en NANO85 daar is de NANO86 hier met andere voet. De Amerikaanse Q80T verschilt wel iets in helderheid en reflectiefilter van de Q80T hier, maar zoals je ziet is dat de enige die gaan achteruitgang is.

[Voor 31% gewijzigd door benbaba op 22-03-2021 13:47]

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:12
De analyse van Benbaba is juist, ik heb mijn zinnetje over beeldtechniek doorgestreept.

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:03
Bedankt voor de adviezen, ik heb inmiddels een voorstel gedaan richting de winkel maar daar gaan ze niet in mee. dus dan word het toch de ingebrekestelling intact houden en nog 14 dagen de kans geven om te repareren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee