Viruele machines per ongeluk verwijderd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidtak
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:43
Hallo allen,

Momenteel zit ik een beetje met mijn handen in het haar, want ik ben enkele virtuele machines kwijt. Het begon nadat de aardlek thuis door kortsluiting er uit is gesprongen en de back-up het niet meer vol houden en de server er mee op hield. Na de boel weer opnieuw te hebben opgestart gaf de usb boot stick een foutmelding van inconsistente data. Nu heb ik een nieuwe boot stick gemaakt met een ge-update versie van esxi 6.7 er op gezet.

Hierdoor moest ik de server opnieuw inregelen, maar heb ik per ongeluk enkele virtuele machines verwijderd. Heeft iemand een oplossing hoe ik deze terug kan halen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Probeer dit eens als de data niet zo belangrijk is: https://www.diskinternals.com/vmfs-recovery/

Als de data wel belangrijk is, bel een data recovery bedrijf / service.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Backup ...

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat is waarom een USB stick niet geschikt is als HD/SSD Zie er het voordeel ook niet direct van bij het gebruik van ESXi

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:07
@Frogmen in een thuis setup met beperkte hardware is het vrij hebben van alle sata poorten voor disks toch wel handig.

@smidtak het is wel handig om even te vermelden hoe je storage geregeld is. Local vs shared storage. VSAN eventueel. Als het lokaal is, wat ik wel verwacht, zijn het losse disks, is het een raid volume enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
En waarom zou je ESXi niet gewoon op 1 van die disks installeren?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Frogmen schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:29:
En waarom zou je ESXi niet gewoon op 1 van die disks installeren?
Maakt het veel uit? In dit geval is TS z'n VM's kwijt, hoe ESXi geinstalleerd is, lijkt me niet heel erg relevant verder in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:42
Is er een backup van VM's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Zou hij anders een topic geopend hebben met die vraag?

Daar is je antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraats
  • Laatst online: 22:21

kraats

Ik rol

Wat is 'verwijderd'? Heb je ook echt de bestanden van schijf gewist, of alleen de virtuele machines unregistered?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:04
smidtak schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:54:
Hallo allen,

Momenteel zit ik een beetje met mijn handen in het haar, want ik ben enkele virtuele machines kwijt. Het begon nadat de aardlek thuis door kortsluiting er uit is gesprongen en de back-up het niet meer vol houden en de server er mee op hield. Na de boel weer opnieuw te hebben opgestart gaf de usb boot stick een foutmelding van inconsistente data. Nu heb ik een nieuwe boot stick gemaakt met een ge-update versie van esxi 6.7 er op gezet.

Hierdoor moest ik de server opnieuw inregelen, maar heb ik per ongeluk enkele virtuele machines verwijderd. Heeft iemand een oplossing hoe ik deze terug kan halen?
Snelste en eenvoudigste gaat zijn om inderdaad te restoren van backup.

Als je geen backup hebt (en met "back-up" je UPS eigenlijk bedoelde) dan zou het wel handig zijn om te weten wat je precies gedaan hebt toen je "het opnieuw inregelde", want dat klinkt alsof je zat te slapen en al je disks hebt geformatteerd met VMFS. Dan wordt het wat minder gezellig.

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 22-03-2021 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Frogmen schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:21:
Dat is waarom een USB stick niet geschikt is als HD/SSD Zie er het voordeel ook niet direct van bij het gebruik van ESXi
Is anders redelijk standaard hoor. Meeste professionele Vsphere systemen beschikken niet eens over local storage. Booten vanaf USB/SD en een datastore op shared storage.

Installing ESXi on a supported USB flash drive or SD flash card

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidtak
Ik lag misschien toch te slapen. Ik dacht een handeling verkeerd te hebben gedaan, dus wilde ik de VM's uit de lijst in de client halen en er opnieuw inzetten. Ik vinkte de machines aan en heb ze niet uit de lijst verwijderd, maar van de schijven gehaald. Ik heb de schijven dus niet geformatteerd.

Het systeem draaide circa 7 a 8 jaar probleemloos. De usb stick begon na 24u per dag aan te hebben gestaan nu kuren te vertonen en was aan vervanging toe.

Ik heb een 3 jaar oude backup van de VM's op een NAS staan, maar daar staan niet de recente bestanden van mijn bedrijf op waar het nu eenmaal om gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door smidtak op 22-03-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je hebt je virtuele disks toch nog wel, of heb je die ook vakkundig verwijderd?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidtak
Die heb ik nog wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nieuwe 'lege' VM aanmaken met de juiste instellingen en virtuele disk(s) opnieuw koppelen... :P

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 22-03-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidtak
Dat zou inderdaad kunnen, maar dat is nu juist ook het probleem. Er stonden 5 virtuele machines op, namelijk PFSense, Freenas en 3x Windows Server 2008. PFSense en 2 van de Windows Servers zijn niet belangrijk, maar de FreeNAS en een Windows Server 2008 wel.

Nu denk ik dat ik een lege schijf in de server stop en daar een nieuwe VM op zet, dan kan ik in ieder geval bij de data wat op de FreeNAS stond. Deze stuurde namelijk 4 Samsung schijven aan die in Raid 1 staan.

Maar de Windows Server is een ander verhaal, daar staat namelijk een heet groot *pst bestand op en diverse offertes en facturen waar ik geen backup van heb. Dat is voor mij nu het belangrijkste om terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:39
smidtak schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:00:
Dat zou inderdaad kunnen, maar dat is nu juist ook het probleem. Er stonden 5 virtuele machines op, namelijk PFSense, Freenas en 3x Windows Server 2008. PFSense en 2 van de Windows Servers zijn niet belangrijk, maar de FreeNAS en een Windows Server 2008 wel.

Nu denk ik dat ik een lege schijf in de server stop en daar een nieuwe VM op zet, dan kan ik in ieder geval bij de data wat op de FreeNAS stond. Deze stuurde namelijk 4 Samsung schijven aan die in Raid 1 staan.

Maar de Windows Server is een ander verhaal, daar staat namelijk een heet groot *pst bestand op en diverse offertes en facturen waar ik geen backup van heb. Dat is voor mij nu het belangrijkste om terug te halen.
Heb je de vhd van die Windows server met je pst en offertes en facturen nog of ben je die nu ook kwijt?
Als je de vhd hebt kan je doen wat @Will_M zegt. Zo niet niet meer aanzitten en een recovery bedrijf inschakelen die kunnen mogelijk nog één en ander terug halen.

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 22-03-2021 15:03 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidtak
Ik heb de 3 schijven er vanochtend na de fout meteen uitgehaald. De vhd was onderdeel van de VM, of zie ik dat verkeerd. De system disc, waar de VMs op stonden bestaat nog wel.

[ Voor 29% gewijzigd door smidtak op 22-03-2021 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
smidtak schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:06:
Ik heb de 3 schijven er vanochtend na de fout meteen uitgehaald. De vhd was onderdeel van de VM, of zie ik dat verkeerd. De system disc, waar de VMs op stonden bestaat nog wel.
De vraag is toch niet zo moeilijk? Bestaand de VHD van de virtuele machine nog? Losse schijven zijn niet boeiend behalve als je het gaat recoveren, maar aangezien je er disken uit hebt getrokken kan dat ook wel eens een heel lastig verhaal worden.

Ben gewoon eerlijk tegen je maar ik snap niet waarom je zo’n ingewikkeld systeem maakt als je er geen verstand van hebt. Dan ook nog zonder backup.. je bedrijfsdata bewaren. Maar goed dat terzijde.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

smidtak schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:06:
Een VM bestaat in essentie uit twee onderdelen:
  1. Een configfile met daarin de beschrijving van de virtuele hardware
  2. VHD bestanden, wat de virtuele harddisks zijn
smidtak schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:44:
IIk vinkte de machines aan en heb ze niet uit de lijst verwijderd, maar van de schijven gehaald.
Geef nu eens letterlijk aan welke handeling je hier hebt uitgericht. Welke optie heb je nu gekozen in je management console.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidtak
ik heb de VM's verwijderd van de inventory. Als ik ga browsen, kan ik geen enkele VM terugvinden, laat staan bestanden.

[ Voor 49% gewijzigd door smidtak op 22-03-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
smidtak schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:20:
ik heb de VM's verwijderd van de inventory
Van een website
Remove from Inventory – this option unregisters the VM from the host and the vCenter Server inventory, but the VM’s files remain on the datastore. You can later re-register the VM to the inventory.
Dan moeten ze dus nog op je datastore staan. Heb je dit gedaan? Zie link: https://geek-university.c...remove-a-virtual-machine/

[ Voor 12% gewijzigd door HKLM_ op 22-03-2021 15:23 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidtak
Hmmm... maar waarom kan ik dan niets vinden als ik ga browsen? De hoeveelheid vrije schijfruimte komt ook niet overeen met dat er nog een VM op zou staan.

[ Voor 42% gewijzigd door smidtak op 22-03-2021 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:54
Als je enkel unregister hebt gedaan is er weinig aan de hand.

Bijv. gewoon dit artikel volgen:

https://kb.vmware.com/s/article/1006160

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:59
smidtak schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:20:
ik heb de VM's verwijderd van de inventory. Als ik ga browsen, kan ik geen enkele VM terugvinden, laat staan bestanden.
Is dat via de stap "Unregister" verlopen of "Delete from disk"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidtak
Delete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Delete from disk is echter heel wat anders dan "remove from inventory".

Als je echt delete from disk gedaan hebt dan zul je met backups of data recovery aan de slag moeten.

[ Voor 42% gewijzigd door Dennism op 22-03-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Dus je hebt op Delete from Disk geklikt...
Delete from Disk – this option removes the VM from the inventory and delete its files from the datastore.
Dat is iets anders wat je eerder zij :P d
Dan zou ik er niet eer aanzitten als je data belangrijk is en een datarecovery dienst gaan inschakelen.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidtak
Remove from inventory was in versie 5.5. Ik heb het hier toch echt verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
smidtak schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:29:
Remove from inventory was in versie 5.5. Ik heb het hier toch echt verwijderd.
Neehoor, remove from Inventory is gewoon nog steeds een optie. Zie hier in de Vsphere 7 omgeving waar in momenteel ingelogd ben. Ook in 6.7 is dat gewoon een optie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4TZX3gy.png

Maar goed, als je echt verwijderd hebt, backups terugzetten of data recovery gaan (laten) doen als het belangrijke data betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidtak
Hoe zit het dan met FreeNAS? Deze virtuele machine heb ik ook verwijderd, maar de behandelde data staat op 4 losse schijven. Kan ik dan weer een nieuwe VM aanmaken met Freenas erop en dan de schijven er aan toevoegen?

Sorry hoor, maar misschien komen deze vragen voor jullie knullig over, maar het is voor mij al weer een behoorlijk tijd geleden en zit helemaal niet meer in deze materie, vandaar ook de domme fout van het verwijderen 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door smidtak op 22-03-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Mogelijk wel, ik zou dat wel goed uitzoeken voordat je wat gaat doen, daar zijn vast goede recovery guides voor. Afhangelijk van de raid vorm in Freenas kan het bijv. zijn dat de schijven in een bepaalde volgorde toegevoegd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

smidtak schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:37:
Hoe zit het dan met FreeNAS? Deze virtuele machine heb ik ook verwijderd, maar de behandelde data staat op 4 losse schijven. Kan ik dan weer een nieuwe VM aanmaken met Freenas erop en dan de schijven er aan toevoegen?
Begrijp je (inmiddels) het verschil tussen FYSIEKE schijven en VIRTUELE schijven?

VIRTUELE schijven zijn, heel gechargeerd, gewoon files óp een fysieke schijf, Dat kunnen bijvoorbeeld VHD of VHDX bestanden zijn (Hyper-V meestal) maar ook VMDK of OVA bestanden als het VMWare ESX betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:21

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dennism schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:39:
Afhangelijk van de raid vorm in Freenas kan het bijv. zijn dat de schijven in een bepaalde volgorde toegevoegd moeten worden.
Freenas heeft geen eis dat er een bepaalde volgorde is, bij geen enkele vorm van de ondersteunde RAID opties.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DukeBox schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:43:
[...]

Freenas heeft geen eis dat er een bepaalde volgorde is, bij geen enkele vorm van de ondersteunde RAID opties.
Is dat nieuw? Ik heb vroeger toch echt wel eens met Freenas geëxperimenteerd, met laten we zeggen een systeem met 4 Sata poorten: Sata 1, Sata 2, Sata 3 en Sata 4. Als je dan de schijf van Sata 1 op Sata 4 aansloot en omgekeerd liep het spulletje toch echt flink in de soep.

aangezien TS het ook heeft over windows 2008 servers, zou ik er niet direct vanuit gaan dat de FreeNAS VM ook beschikt over de laatste versie en nieuwste (raid) technieken e.d. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:21

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dennism schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:47:
Is dat nieuw? Ik heb vroeger toch echt wel eens met Freenas geëxperimenteerd, met laten we zeggen een systeem met 4 Sata poorten: Sata 1, Sata 2, Sata 3 en Sata 4. Als je dan de schijf van Sata 1 op Sata 4 aansloot en omgekeerd liep het spulletje toch echt flink in de soep.
Dan heb je waarschijnlijk de boot loader maar op 1 HDD gezet, voor de data zelf maakt het niet uit, op iedere disk staat de informatie van welke set deze onderdeel is (incl. de informatie van de overige drives).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DukeBox schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:52:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk de boot loader maar op 1 HDD gezet, voor de data zelf maakt het niet uit, op iedere disk staat de informatie van welke set deze onderdeel is (incl. de informatie van de overige drives).
Dat zou mogelijk kunnen, heb de exacte details ook niet meer, aangezien dit alweer een jaar of 10 geleden is. Ik weet alleen dat het ding niet werkte tenzij de schijven in de juiste positie (zoals ook tijdens installatie) in het apparaat zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smidtak
De posities van deze schijven zijn ongewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:37
Maak voorlopig zeker geen nieuwe VMs aan op die VMFS datastore. Elke allocatie van een nieuw block kan deleted files (deels) overschrijven. Ook draaiende thin-provisioned VMs alloceren nieuwe blokken, dus da's ook riskant.

Zoals iemand eerder al aangaf: https://www.diskinternals.com/vmfs-recovery/ . Deze tool kan herkennen wat er nog op de schijf staat, maar je moet blijkbaar wel een licentie kopen voor je kan recoveren.

Als je je VMs "thick provisioned" gemaakt had, kan je Testdisk proberen: https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk . Die probeert signatures (vaste start-patronen) terug te vinden van gekende filesystemen. Aangezien VMFS bij thick provisioning zonder fragmentatie alloceert, kan het zijn dat de partities van je VMs nog op de schijf staan. Maar als je thin provisioning gebruikte, worden virtuele disk files (vmdk's, wat de VM als schijf ziet) klein aangemaakt, en worden er nieuwe blokken gealloceerd wanneer dat nodig is. En dan staan je oude filesystemen dus gefragmenteerd op de schijf. Dan heeft testdisk geen zin.
Pagina: 1