Toon posts:

Zonnepanelen op schuine dak of op schuur?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Jiggle
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-03-2021
We willen thuis graag een aantal zonnepanelen, maar weten niet of we ze het beste op het dak of op de schuur kunnen laten leggen. Misschien dat er hier ervaringen of meningen zijn over wat het beste te doen in onze situatie:

Huis:
- Schuine dak heeft ideale ligging qua zon
- Helaas heeft het schuine dak geen egaal oppervlak maar hebben we last van schoorsteen en ventilatieafvoer
- We hoeven max 12 zonnepanelen te hebben. Dat is minder dan ons totaalverbruik, maar dat is prima omdat wasmachines etc vaak 's nachts aanstaan, we willen geen overcapaciteit
- Er staat een boom voor het huis die in de zomer wel wat schaduw gaat geven. We weten nog niet goed of dat nu een groot nadeel is of niet.

Schuur:
- Plat dak, dus eveneens prima qua ligging
- Eveneens ruimte voor 12 zonnepanelen
- Tussen 3 afzonderlijke huizen in, maar geen schaduw die vanuit de huizen op de schuur valt.
- Wel wat meer risico op schade misschien. Vanuit onze kids gaat er nogal eens een bal op de schuur, die halen we er dan met een hark of bezem vanaf. Geen idee of dat een risico is.

Klein plaatje met links de schuur:
https://imgur.com/THtQQFW

Hopelijk hebben jullie tips/adviezen. Ik heb geen idee hoe populair zonnepanelen op schuren tegenwoordig zijn, ben er een beetje huiverig voor die keuze te maken.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-06 15:31
Wellicht een beetje off topic. Maar probeer straks je energie sluipende apparaten overdag te gebruiken ipv 's nachts. Teruglevering van stroom levert minder op dan wat je zelf verbruikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je geen duidelijkere foto(s) van beneden genomen?
Ik kan hier geen info uit halen...

Bovenaan het dak ligt niks, terwijl dat het belangrijkste/beste vlak is.
Prima dak om het "op de noordkant" ook vol te leggen. Maar dat wil je niet bemerk ik uit je opmerkingen.
In de zomer kan ik daar nog op inductiekoken. En bij bewolkt weer, doet het net zoveel als zuid.

Als je bang bent van wat schaduw, neem je gewoon 3x APS QS-1 (12 panelen)
Dan heeft ieder paneel een eigen omvormer.

[Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2021 08:19]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:33

timovd

Voorsprong door techniek

Jiggle schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:48:
We willen thuis graag een aantal zonnepanelen, maar weten niet of we ze het beste op het dak of op de schuur kunnen laten leggen. Misschien dat er hier ervaringen of meningen zijn over wat het beste te doen in onze situatie:

Huis:
...- Helaas heeft het schuine dak geen egaal oppervlak maar hebben we last van schoorsteen en ventilatieafvoer
Die pan kun je gemakkelijk vervangen voor een platte variant? Of is het een RGA van de gasketel? Zo ja; dan kijken voor een warmtepomp :+
- We hoeven max 12 zonnepanelen te hebben. Dat is minder dan ons totaalverbruik, maar dat is prima omdat wasmachines etc vaak 's nachts aanstaan, we willen geen overcapaciteit
Denk ook even over de toekomst. En de meerprijs voor een aantal panelen meer is vaak al heel snel terugverdiend dan nu al voor een veel kleinere set gaan.
- Er staat een boom voor het huis die in de zomer wel wat schaduw gaat geven. We weten nog niet goed of dat nu een groot nadeel is of niet.
...
Winter is ruk, zoals hier boven al gezegd. Kijk vooral naar de zomer.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-06 15:31
Jiggle schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:48:

- Tussen 3 afzonderlijke huizen in, maar geen schaduw die vanuit de huizen op de schuur valt.
- Wel wat meer risico op schade misschien. Vanuit onze kids gaat er nogal eens een bal op de schuur, die halen we er dan met een hark of bezem vanaf. Geen idee of dat een risico is.
Schaduw hoeft geen probleem te zijn, als je maar de juiste panelen kiest.

Gisteren was het enorm bewolkt. Maar ondanks dat heb ik toch ruim 1/3e van mijn maximale capaciteit kunnen opwekken omdat ik daglicht panelen heb. Die werken perfect in de schaduw. (1300 watt continu, maximaal vermogen 3600 watt)

Ik heb overigens Alibaba panelen, maar imo bestaan er tegenwoordig nauwelijks slechte panelen, alleen gevaarlijke omvormers.

En wat de kinderen betreft, gewoon opvoeden zodat ze geen bal op je panelen gooien :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jiggle
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-03-2021
Luchtbakker schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:42:
[...]

En wat de kinderen betreft, gewoon opvoeden zodat ze geen bal op je panelen gooien :P
Nou dit is op zich denk ik misschien wel het belangrijkste punt. Ik wil niet dat ik me daar druk over hoef te maken. Natuurlijk gaat er wel eens een bal, of een speelgoedvliegtuig of weet ik wat op de schuur. Dus als het echt een risico is dan vind ik dat een serieus nadeel. Maar die zonnepanelen zijn redelijk "hufterproof" toch?
Op het schuine dak heb ik er geen omkijken naar, dat is me zeker wat waard.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:03
Ik zou altijd meer panelen leggen dan het eigen verbruik is. Te weinig of later uitbreiden is altijd duurder dan overcapaciteit. 12 is overigens wel een mooi aantal qua string voltage, het is niet extreem weinig ofzo.

Verder zou ik inderdaad met het schuine dak beginnen, vooral als je het nu gaat laten aanleggen. Mocht je daarna gezien hebben hoe makkelijk is raak je misschien wel geinspireerd en doe je het makkelijke platte dak later zelf.

String omvormers doen ook aan schaduw beheer.
YouTube: SMA OptiTrac Global Peak: Laat schaduw de pret niet bederven

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee