Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-12-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een 5G router (Huawei 5G CPE pro) aangeschaft om thuis te gebruiken als internetverbinding ipv mijn vaste lijn. Op zich prima idee want het scheelt behoorlijk wat in de kosten en het internet is veel sneller dan wat ik hier kan krijgen via vast. Het probleem is nu echter dat het internet via deze router heel traag tot traag is. Ik haal maximaal 50mbit en dat is als het mee zit. Daarnaast kan het soms 20 tot 30 seconden duren voordat een pagina laad, dit is meestal als de router een tijdje niet heb gebruikt, de volgende dag dus bijvoorbeeld.

Hoe kan het dat deze verbinding zo traag is?? Op mijn iPhone 12 haal ik 330mbit download. Ik dacht eerst dat er door KPN een limiet op werd gezet bij het doorschakelen van een apparaat via de router of iPhone, maar als ik mijn iPhone via een USB kabel verbind naar mijn laptop haal ik ook die 330mbit.

Iemand een idee hoe het kan dat de router zo traag is?

-Joep

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:20
Ik heb alleen ervaring een 4G variant. Wat ik daar van weet is dat je ergens kon instellen dat deze alleen op 4G moest werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:49
ik vermoed dat wegens drukte op het gsm net ,je wel is naar een andere gsm mast gestuurd word
je hebt geen enkele vat op "op welke mast ben ik verbonden" , en daardoor is GSM niet constant genoeg om als betrouwbare verbinding gezien te worden...

hoe kan je dat checken ? kan je een RSSI of RSRP waarde uitlezen op je router ? die waarde geeft een indicatie hoever je van zo'n mast zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Allicht een zwakke antenne. Zet het ding eens bij een raam, is de snelheid dan hoger?

Zit er ook een speciaal “4G voor thuis” abonnement met simkaart op?
Het is namelijk niet meer toegestaan om een kaart van je mobiele
telefoon in een router te gebruiken. Dat kan ook problemen geven.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-05 19:17
Weet je zeker dat je op 5G zit en niet op 4g? Dit is namelijk een best normale snelheid voor 4g.

Maar het traag laden van pagina’s ligt niet aan de 50mbit. Dat is e het ruim voldoende voor normaal internetten. Welke latency krijg je bij een Speedtest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
@nielsn hij staat op 4g en 5g dus dat zou prima moeten zijn

@ijske Dit zou niet uit moeten maken want met mijn iPhone is de snelheid op hetzelfde tijdstip wel hoog. Ook heb ik op m'n iphone nooit dat ik 20 a 30 seconden moet wachten tot hij met internet verbind of een pagina laadt oid. De router en mijn iphone hebben vol bereik dus de ontvangst in het niet.

@nelizmastr Er zit geen 4g abonnement voor thuis op, hier zou het aan kunnen liggen maar dit heb ik uitgesloten door mijn iPhone via een usb kabel als router te laten dienen. Prima snelheid en latency dan!

@dennisdennis12 Ik zit op 5g want de router geeft dat aan maar dan alsnog zit ik vaak maar op 10mbit of lager. Ook het lange wachten bij vers gebruik klopt niet.. De latency op mijn iPhone is 10 tot 20 milliseconden maar via de router kan het soms tegen de 50 millisec zitten of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:41

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Tok Tok schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:11:
@nelizmastr Er zit geen 4g abonnement voor thuis op, hier zou het aan kunnen liggen maar dit heb ik uitgesloten door mijn iPhone via een usb kabel als router te laten dienen. Prima snelheid en latency dan!
Je internet verbinding delen via een iPhone is tethering en dat is niet verboden o.i.d. en zou dus geen beperkingen moeten hebben.

Je simkaart een in router stoppen is iets totaal anders en daar kunnen wel beperkingen op zitten. Zie bijvoorbeeld ook: nieuws: Tele2 gaat klanten afsluiten als zij simkaart met 06-nummer in router... en https://www.acm.nl/nl/ond...mmers-voor-spraak-en-data.

Om toch het bereik (binnen) eens uit te sluiten. Kan je de 5G router eens mee naar buiten nemen en kijken of dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Ah oke dat is goed om te weten. Alleen verklaard dat alsnog niet de inconsistente snelheid van de router. Hij staat momenteel bij het raam. Mijn iPhone heeft prima bereik, ook midden in huis dus ik denk dat het daar echt niet aan ligt, helaas. Ik kan nog wel even de deur open zetten om te kijken of het iets uit maakt.

Ik zit nu te kijken of ik een oude iPhone via usb op een router aan kan sluiten en die als internet punt kan laten dienen. Tot nu toe alleen dit gevonden: http://www.hagensieker.co...s%20on%20your,Click%20yes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Tok Tok schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:30:
Ah oke dat is goed om te weten. Alleen verklaard dat alsnog niet de inconsistente snelheid van de router. Hij staat momenteel bij het raam. Mijn iPhone heeft prima bereik, ook midden in huis dus ik denk dat het daar echt niet aan ligt, helaas. Ik kan nog wel even de deur open zetten om te kijken of het iets uit maakt.
Zelfde simkaart, waarschijnlijk geen beperkingen vanuit KPN, dus dan zit het probleem vermoedelijk bij de router die gekocht hebt. Mijn eerste gedachte is dan toch bereikproblemen. Het ene apparaat is nou eenmaal het andere niet.

Wat is het bereik dus van je router?

Kan je het volgende dus eens doen:
ijske schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:54:
kan je een RSSI of RSRP waarde uitlezen op je router ? die waarde geeft een indicatie hoever je van zo'n mast zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Geen idee wat het bereik van mijn router is, staat dat bij de specificaties?

Als ik thuis ben zal ik even een RSSI of RSRP waarde proberen uit te lezen. Nog nooit gedaan maar mooi leer momentje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Tok Tok schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:05:
Geen idee wat het bereik van mijn router is, staat dat bij de specificaties?
Met bereik bedoel ik dus wat je bereik momenteel is met je simkaart erin. Niet zo zeer wat de fabrikant beloofd / bedacht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Oke, en hoe kan ik het bereik van mijn simkaart meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:24

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Kijk eens via antennekaart.nl of er wel een 5G mast in je buurt staat. Aangezien de 5G band nog niet enorm gebruikt wordt (er zijn nog relatief weinig toestellen met 5G) zou drukte op het netwerk niet direct uitmaken.

Ook kan de afstand van je router tot de 5G mast best wel veel invloed hebben.

Meh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-05 13:13
kpn blokkeert/limiteert daadwerkelijk wel 06 nummers als ze in een apparaat zitten wat geen mobieltje is. klinkt alsof je issues daarvandaan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Daar lijkt het idd op, ik kan het anders niet verklaren. Het verschil is te groot tussen mijn iPhone en de router. Maargoed om het zeker te weten zal ik hem thuis even buiten zetten.

If all else fails: https://www.vpnuniversity...ur-router#best-4G-routers

[ Voor 25% gewijzigd door Tok Tok op 22-03-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Ik heb de router even buiten gezet maar het maakte helaas geen verschil. Op dit moment denk ik dat ik een router ga kopen en er een DD-WRT firmware op ga zetten, dat is het minst omslachtig en het goedkoopst denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

mclegodude schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:09:
kpn blokkeert/limiteert daadwerkelijk wel 06 nummers als ze in een apparaat zitten wat geen mobieltje is. klinkt alsof je issues daarvandaan komen
Heb je hier een bron van? Dat is bij mij namelijk niet (algemeen) bekend.

@Tok Tok ik snap best dat je omwille van kosten 5G zou willen gebruiken, maar echt veel praktischer wordt het niet. Daarnaast duurt het beste en tijdje voordat je die router van 500 euro heb terugverdiend.

Wellicht kan je ook eens kijken of https://www.kpn.com/internet/internet-buitengebied.htm bij je beschikbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 23-03-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Het duurt best een tijdje maar er zitten nog meer voordelen aan. Mijn vriendin en ik hebben beide onbeperkt mobiel internet door mb's te delen. Ik heb ipv 50 mbit thuis, meer dan 300 mbit. Het scheelt flink in de kosten want als het werkt heb ik voor 2 personen onbeperkt internet samen met internet voor thuis voor 50 euro per maand ipv 100 totaal. En ik hoef bij een verhuizing nooit meer van provider te wisselen met al het gedoe van dien.

Het is even zoeken naar een oplossing maar als het werkt is het zeker interessant.

Ik woon in Amsterdam maar de vaste lijn is daar erg beroerd doordat het een oud pand is. KPN is twee keer langs geweest om het werkend te krijgen. Er ligt ook kabel maar ik wil bij KPN omdat ik ook mijn mobiele abonnement daar heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-05 13:13
rens-br schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:15:
[...]

Heb je hier een bron van? Dat is bij mij namelijk niet (algemeen) bekend.

@Tok Tok ik snap best dat je omwille van kosten 5G zou willen gebruiken, maar echt veel praktischer wordt het niet. Daarnaast duurt het beste en tijdje voordat je die router van 500 euro heb terugverdiend.

Wellicht kan je ook eens kijken of https://www.kpn.com/internet/internet-buitengebied.htm bij je beschikbaar is.
gevoelsmatig, ben zelf maar lowly klantenservicemedewerker, maar als ik een klant aan de lijn krijg die een 06 nummer in een mifirouter heeft zitten werkt t negen van de tien keer niet, en t zelfde simmetje wel in een telefoon. gok dat dit op basis van IMEI gaat. niks echt bevestigd natuurlijk, allemaal verbanden die ik zelf heb gelegd.
Pagina: 1