Vraag

• freak-ish
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-12-2022
Synology 720+, 2 x mm2 ssd en 2 x "ouderwetse hd" komt mijn kant op.

De bedoeling was om de mm2 ssd te gebruiken als opslag. Door de foute bestelling van derde mag ik nu nadenken hoe deze hw optimaal te gebruiken. Echter de mm2 worden gebruikt als cache door Synology, dus nu komen er nog 2 hd's mijn kant op.

De nas gaat dienen als centrale opslag in het huis van derde, met bedoeling van foto opslag (geen cloud meer) en af en toe wat bestanden delen. Teamspeak ook en in de toekomst wat camera beelden opslaan.

Mijn idee was op 1 ouderwetse hd als opslag te gebruiken en de 2e als kopie.

Die mm2 gaan dan maar cachen waar nodig...lol

Ik ben geen nas deskundige maar kan ik toch iets doen om die mm2 optimaal te gebruiken? Voorwaarde is dat het allemaal synology dsm blijft, geen hacks of derde software voor nu.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: ben als een razende aan het inlezen....maar alle hulp om me in de juiste richting te sturen is welkom.

Ps ben gewoon een hobbyist...dit is niet mijn werk.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:51
Voor zover ik weet kan je niets "optimaal" doen. Je steekt de MM2 en maakt de nodige instellingen om een RO of R/W cache te gebruiken en verder blijf je eraf. Je zou nog kunnen spelen met de instelling "skip sequential I/O" om toch ook sequential I/O door de cache te laten gaan (normaal doet ie dat niet)

Met de zaken die jij aangeeft met de NAS te gaan doen gaat een cache weinig tot geen merkbaar effect hebben denk ik zo. Je zal kunnen zien in DSM wat de "hitrate" van de cache is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:37
freak-ish schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:50:
Mijn idee was op 1 ouderwetse hd als opslag te gebruiken en de 2e als kopie.
Raid 1 is idd de beste keuze
Ik ben geen nas deskundige maar kan ik toch iets doen om die mm2 optimaal te gebruiken? Voorwaarde is dat het allemaal synology dsm blijft, geen hacks of derde software voor nu.
Maar als je meer nut wilt uit de mm2s zie hier

Hoog LMGTFY gehalte dit

• freak-ish
Thanks, en ja ben volop aan het inlezen.

• freak-ish
jvanhambelgium schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:06:
Voor zover ik weet kan je niets "optimaal" doen. Je steekt de MM2 en maakt de nodige instellingen om een RO of R/W cache te gebruiken en verder blijf je eraf. Je zou nog kunnen spelen met de instelling "skip sequential I/O" om toch ook sequential I/O door de cache te laten gaan (normaal doet ie dat niet)
Is er nog verschil in benefit tussen read only of read write? Ik ging er gemakshalve vanuit dat DSM wel de beste optie zou kiezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

freak-ish schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:58:
[...]
Is er nog verschil in benefit tussen read only of read write? Ik ging er gemakshalve vanuit dat DSM wel de beste optie zou kiezen.
Met 1 SSD heb je read-only, met 2 SSD heb je de keuze uit read-write erbij. Read/write is altijd handig, aangezien dit het verkeer 2 kanten op cached.
Voortaan dus toch maar even wat beter inlezen voordat je iets besteld :)

[Voor 8% gewijzigd door Microkid op 21-03-2021 20:03]

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:29
freak-ish schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:50:
Synology 720+, 2 x mm2 ssd en 2 x "ouderwetse hd" komt mijn kant op.
...
De nas gaat dienen als centrale opslag in het huis van derde, met bedoeling van foto opslag (geen cloud meer) en af en toe wat bestanden delen. Teamspeak ook en in de toekomst wat camera beelden opslaan.
...
Als dit alles is wat je met je NAS gaat doen dan was een DS220+ zonder SSD caching ook wel genoeg geweest.

• freak-ish
Ik heb hem niet gekocht, mijn idee was raid 1. Hij kwam met 2 x mm2 als opslag. Helaas...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:47

nelizmastr

Goed wies kapot

freak-ish schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:27:
Ik heb hem niet gekocht, mijn idee was raid 1. Hij kwam met 2 x mm2 als opslag. Helaas...
Inderdaad helaas ja. Overigens is de standaard m.2 en niet vierkante millimeter ;)

Tenzij er 2,5GbE of sneller netwerk op zit heb je overigens weinig aan een SSD cache.
De cache van hoge capaciteit HDD’s anno 2021 trekken al makkelijk een standaard gigabit lijntje dicht, zowel standalone als RAID. Al met al zonde geld, waar een standaard DS220 serie goed genoeg zou zijn geweest.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 13:52
Ik zat al te zoeken wat ik gemist had met "mm2", maar het is gewoon een M2 connector. :+

[Voor 8% gewijzigd door Renault op 22-03-2021 16:56]

• eternalspy
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-05 10:58
Ik zou eigenlijk voorstellen om de SSd's terug te sturen.
indien niet mogelijk, gebruik ze in de desktop, daar ga je veel meer plezier aan hebben dan in deze NAS te plaatsen ivm de redenen die hiervoor al aangegeven zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee