• pedra
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-03 19:12
dus ik was vandaag mijn 3080 (inno3d frostbite) aan het testen.. fancurves/pump en undervolt
dat ging allemaal goed. lijkt stabiel te lopen in loadtest (bright memory infinite ray) alles gemonitoord met gpu-z

dus vervolgens de loadtest gewoon nog even in een loop laten lopen
leek allemaal ook stabiel te zijn tot na een minuut of 30 de gpu opeens crashte.

als ik het in gpu-z bekijk zie ik rond de tijd van de crash een aantal dingen gebreuren met de stroomvoorziening
paar seconde voor crash
pwr_src voltage omlaag (van 12.3 naar 0)
pcie slot power omlaag
pcie slot voltage omhoog (12.2 volt)
8pin 1&2 power omlaag

nu heb ik niet zoveel verstand van het gehele stroom gebeuren

is dit een gpu probleem of is mijn psu (be quiet straight power 11 platinum 750w ) niet goed?
of is de software waarmee ik test onstabiel?

gpu-z log
https://easyupload.io/zci290

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:48
Hoe is de videokaart aangesloten op de voeding, met één daisychained kabel of met 2 aparte kabels?
Op welke sockets op de voeding zijn de kabels exact aangesloten?

Temperatuur van cpu en gpu idle en load?

• pedra
kabel naar videokaart is 12 pin naar 2x6+2 pin
kabel is aangesloten op pcie slot 1 (in boekje staat 2x 12V3 bij)

cpu temp idle - 37
cpu temp load - 56

gpu temp idle - gpu temp 28, hot spot 37.7 memory 36
gpu temp load - gpu temp 47, hot spot 62, memory 70

idle nog niet 100% afgekoeld

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:50
Ik gok dat het videogeheugen ergens te warm wordt. Je hebt de gpu lekker koel gekregen, maar het geheugen op de RTX3080 is de zwakke plek. Bij stock settings is dat al zo, maar als je de fan een stuk lager zet, dan wordt het geheugen indirect ook minder gekoeld.

• Playa del C.
Plus, de aanpassingen aan de stroomtoevoer lijken mij te komen door de zelfbescherming en dus niet de oorzaak van het probleem.

• pedra
Playa del C. schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:30:
Ik gok dat het videogeheugen ergens te warm wordt. Je hebt de gpu lekker koel gekregen, maar het geheugen op de RTX3080 is de zwakke plek. Bij stock settings is dat al zo, maar als je de fan een stuk lager zet, dan wordt het geheugen indirect ook minder gekoeld.
dat is juist ook gek want ik was juist al aan het spelen (7 min voor de crash) met fan speed(omhoog) en op het moment van de crash was de temperatuur van het video geheugen al gedaald naar 66c

• Playa del C.
pedra schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:44:
[...]

dat is juist ook gek want ik was juist al aan het spelen (7 min voor de crash) met fan speed(omhoog) en op het moment van de crash was de temperatuur van het video geheugen al gedaald naar 66c
Dat lijkt gek inderdaad. Als de gpu 30 minuten onder load werkt, dan kun je op zich uitsluiten dat het de psu is.
Als je het nog een paar keer test en het crasht elke keer na 20 tot 30 minuten, dan weet je vrijwel zeker dat het een warmte probleem is.

Een stresstest is niet altijd echt geschikt trouwens voor dit soort werk. Ik zou de instellingen terugzetten naar stock en kijken hoe stabiel het dan is.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-03 20:47
De 3000 serie kan ineens echt een enorm piek vermogen vragen, dat zelfs goede voedingen met de wattage die nvidia aanraad zelfs niet eens aan kan.

Wat zijn de rest van de specs?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:48
pedra schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:24:
kabel naar videokaart is 12 pin naar 2x6+2 pin
kabel is aangesloten op pcie slot 1 (in boekje staat 2x 12V3 bij)
RTX 3080 kan pieken boven de 400w. 12V3 kan je maximaal 288 uit halen. Dat zal iets hoger zijn voordat de OCP ingrijpt maar mogelijk toch een oorzaak. Dus aansluiten met 2 aparte kabels. Eentje in 12V3 (PCI-e 1 op de voeding) en eentje in 12V4 (PCI-e 3 op de voeding). Dan verdeel je de belasting over 2 rails van gezamenlijk 576w. Een enkele kabel in PCI-e 2 op de voeding zou je ook kunnen proberen want die is verdeeld over 12V3 en 12V4 maar ik ben geen voorstander om meer dan 300w door een kabel te trekken.

• ZelianGuy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-01 18:26
Daarnaast kan het ook gewoon zijn dat je undervolt instellingen net niet stabiel genoeg zijn.

Genoeg keren gehad dat een undervolt / OC voor 20+ minuten het volhoud, om daarna alsnog te crashen ;)

Heb je Port Royal stress test al geprobeerd? Dan is een goede test waar alle facetten van de kaart wordt getest, kom je daardoorheen is die stabiel. Heb al gehad dat een undervolt stabiel was in time spy, maar met de RT erbij In Port Royal toch net niet.

• RPS13
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:32

RPS13

S T Y L E

Als je undervolt na 30 minuten crasht, is je undervolt dus niet stabiel. De test is dus geslaagd, maar het voltage moet omhoog.

Wat doet hij op stock settings?

ROG MAXIMUS IX APEX | Intel Core i7-7700K @ 5200 MHz | 16GB G.Skill Trident Z @ 4300 MHz | Asus ROG Strix GTX 1080 @ 2100 MHz | 512GB M.2 950 PRO NVMe | Dual Kraken X41 | Full Noctua | Asus ROG Swift PG279Q
http://www.userbenchmark.com/UserRun/3096579

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pedra
pcie kabel nu aangesloten op port 2 12v3/4 (geen pci3 slot, handig als ze er een boekje bij doen van de 1000w versie :/ )

blijkbaar lag ik ook een beetje te slapen bij het aansluiten van de psu. fan was naarboven en 24pin had iets strakker aangesloten kunnen worden.
dingetjes die dus niet echt helpen

voor de aanpassingen stresstest nog eens gedraaid en hield het 1 uur vol.
Bij het instellen van de undervolt ook al een tikketje meer voltage gegeven.
short test stabiel op 837v op 1860mhz --> 850v op 1860 mhz

morgen weer een dag :)
iniedergeval allemaal alvast heel erg bedankt. ben weer iets wijzer geworden

• pedra
nieuwe dag nieuwe problemen

gisteren dus alles met psu juist gezet
bij het opsterten van de stress test vandaag luid gezoem. kon geen onderscheidt maken of het geluid kwam van de psu of the gpu
psu eruit gehaald en naast de kast gezet.....GELUKKIG kwam het van de psu

dus toch een defecte unit waarschijnlijk
deze gaat dus terug.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:51
pedra schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:14:
dus toch een defecte unit waarschijnlijk
deze gaat dus terug.
Be Quiet’s customer service is geweldig goed. Als je daar het probleem aangeeft met serial no. etc. krijg je snel een nieuwe psu. Gaat sneller dan een RMA via de webshop. Ik heb zelfs een keer garantie gekregen zonder de winkelbon.

Het kan zijn dat je voeding schade geeft gehad door mishandeling van de enorme spannings pieken en dalen. Geen enkele multirail voeding vindt dat leuk. Voortaan altijd 2 PEG kabels gebruiken over verschillende +12V rails.

• pedra
Onderhand een tweede straight power 11 plat 750.
Direct zelfde problemen
Luide static noise bij de Psu (veel luider dan coil whine)
Alles verder geprobeerd. Kabel vervangen twee kabels

Ik geloof niet dat be quiet een slechte Psu is.
Of dat ik zo ongelukkig ben twee psu te krijgen met hetzelfde defect
750w zou ook genoeg moeten zijn, zie tenminste geen berichten over dat 750 te laag is voor de 3080 frostbite.

Weet zelf op dit moment niet meer wat ik kan doen helaas

[Voor 32% gewijzigd door pedra op 26-03-2021 15:10]

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-04 15:07
Ben je hier nog verder meegekomen?
Heb ook een Frostbite in bestelling staan en ben wel benieuwd of er geen problemen met de kaart zijn.

Deze vent heeft er nml ook problemen mee,

YouTube: 3080 will not boot a few hours after crash! inno3d ichill frostbite
YouTube: 3080 dies in second rig!!!

wel apart voor een watergekoelde kaart

• pedra
@Reveal! Geen onverklaarbare crashes meer. En hij heeft nog nooit gedaald te booten

Noise misschien toch te linken aan coil wine maar kan net zo goed specifieke psu kunnen zijn. Werk nog aanoplossing daarvoor

Gewoon lekker bestelling laten staan
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee