Toon posts:

Aardlek meterkast klapt er uit na plaatsing van zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hayo
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-03 20:17
Afgelopen week (16 maart) heb ik op mijn dak zonnepanelen laten plaatsen (details onder PV-systeem). De panelen zijn via een PV-verdeler aangesloten op de elektrische installatie. De verdeler heeft een eigen groep in de meterkast. Deze groep wordt samen met twee andere groepen door een aardlek beveiligt (details elektrische installatie onder Elektrische installatie)

Overdag werken de panelen prima. De elektrische installatie in huis vertoont echter vreemd gedrag aan het begin (~ 7:00) en einde (~ 19:00) van de dag. Ik heb nu al een aantal dagen achter elkaar dat rond 07:00 's ochtends en 19:00 's avonds de aardlekschakelaar (van de groepen waar de PV-verdeler op zit) in de meterkast er uit klapt.

Ik heb op die momenten, met name in de ochtend, geen andere apparaten (bijv. wasmachine, droger, oven, magnetron) aan staan die veel stroom trekken. Het lijkt me dus onwaarschijnlijk dat in deze apparaten stroom lekken. Ik heb hier op het forum gelezen dat op vochtige dagen er op de panelen een lekstroom kan ontstaan waardoor de aardlek het systeem uitschakelt (o.a. hier). Dat doet me vermoeden dat het in de richting van het PV-systeem zit. Het gedrag doet zich daarnaast voor sinds de panelen zijn geinstalleerd, dat sterkt mijn vermoeden dat het daar in zit verder aan. Om dat vermoeden te toetsen heb ik vannacht de PV-verdeelgroep uit gezet. Toen ik vanochtend wakker werd was de aardlek in er niet uit geklapt. Dat duidt er volgens mij des te sterker op dat het in de PV-installatie zit. Wat ik merkwaardig vind is dat de aardlek in de meterkast klapt, maar niet de schakelaars in de PV-verdelers.

PV-systeem
Er zijn 14 panelen geplaatst van 375 Wp (per stuk) in een oost (\8) west (6) opstelling. De panelen zijn aangesloten op een GoodWe GW3600D-NS omvormer.

Elektrische installatie
Om het PV-systeem aan te sluiten op de elektrische installatie is de wasmachine groep (trekschakelaar), vervangen door een PV-verdeler met stopcontact. De PV-verdeler bevat drie schakelaars: een voor de omvormer en zonnepanelen (B16; 30 mA), een voor de elektrische installatie (HS18; 40A), en een voor het stopcontact (B16; 30 mA). Ik heb een foto bijgevoegd.

In de meterkast zit de PV-verdeler op zijn eigen groep. Deze zit achter een B16 (30 mA) schakelaar. De groep zit in een set van twee andere groepen. Op de ene groep zit alle keukenapparatuur (exclusief inductiekookplaat). Wat er achter de andere groep zit is me een raadsel. De drie groepen worden beveiligd door een aardlekschakelaar (40A). Een foto van de meterkast is bijgevoegd. De aardlek die er uit gaat is van de blauwe groepen. De PV-verdeler zit op groep 1, de keuken op groep 2.

Saillaint detail is overigens dat de installateurs eerst gepoogd hebben om de omvormer direct op de meterkast aan te sluiten. In de technische ruimte zit onder de trekschakelaar een lasdoos in de muur met een leiding naar boven. Met een trekveer hebben ze gepoogd de leiding te volgen. Dit staakte echter vrij snel toen ze vast kwamen te zitten; vermoedelijk ergens bij de trekschakelaar. Ze moest behoorlijk wrikken om de trekveer weer uit de leiding te krijgen. Ik vraag me af of ze hierbij wellicht een kabel hebben geraakt en beschadigd en of dit de oorzaak kan zijn van de problemen.

Mijn vragen
Ik ben van plan om morgen de installateur te bellen en hem te vragen het probleem op te lossen. Voordat ik dat doe, heb ik nog een aantal vragen.
  • Is mijn bovenstaande analyse correct?
  • Hoe kijken jullie tegen deze problemen aan? Hebben jullie een idee waar het in kan zitten
@Hayo Aangepast naar vraag, graag op letten.

[Voor 0% gewijzigd door septillion op 21-03-2021 21:55]

Beste antwoord (via Hayo op 28-03-2021 10:50)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:20
Als je een PV verdeler gebruikt moet je die groep verplaatsen naar voor de aardlekschakelaar.
Dat heeft de installateur hier nagelaten en dat moet hij nog even komen doen.

https://houhetwarm.nl/zonneenergie/zonnepanelen/pv-omvormer/

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02
Ik zou de installateur eens vragen de documentatie van de omvormer tot zich te nemen, veelal moet het een eigen aardlek 100mA zijn ipv 30mA zijn

Console Guy

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:04

DjVe

Hatsaflats!

Aardlekbeveiliging achter aardlekbeveiliging is niet handig.

Waarschijnlijk zit er achter de aardlekbeveiliging in je meterkast meer apparatuur die een kleine lekstroom kan genereren. Dat is met de omvormer samen waarschijnlijk net teveel.

Laat de installateur de automaat van de wasmachine direct aansluiten op het verdeelblok en dan zijn je zorgen weg. Je wasmachine en omvormer zijn dan nog steeds goed beveiligd vanuit de PV verdeler.

[Voor 42% gewijzigd door DjVe op 21-03-2021 17:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:29
Is de instalatie wel netjes doorgemeten voor in gebruikname en wat was het meet resultaat? (durf ik dat te vragen?) eigenlijk weet ik het antwoord al, nee.
vraag 2 voor de goodwe fans kan je op de omvormer de lekstroom zien?
een gemiddelde instalatie kan makkelijk op een 30ma aardlek de lekstroom hier is op een heel erg mistige dag 0.004A ofwel 4ma en ik heb er 48 panelen aan hangen.
De reden dat de omvormer fabrikanten zo hoog gaan in hun voorschriften is dat ze dan minder uitval hebben door slecht aangesloten stekkers etc waar de omvormer de schuld van zal krijgen, echt niet nodig, en zowel, zou ik die omvormer gewoon links laten liggen.

Residual current en Insulation resistance zijn de toverwoorden gewoon de aardlek verzwaren is met een kanon op een mug schieten imho.

• Hayo
Dank voor jullie reactie tot zo ver!
DjVe schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:17:
Waarschijnlijk zit er achter de aardlekbeveiliging in je meterkast meer apparatuur die een kleine lekstroom kan genereren. Dat is met de omvormer samen waarschijnlijk net teveel.
Dat vermoeden heb ik dus ook. Dat is dus plausibel.
Laat de installateur de automaat van de wasmachine direct aansluiten op het verdeelblok en dan zijn je zorgen weg. Je wasmachine en omvormer zijn dan nog steeds goed beveiligd vanuit de PV verdeler.
Ik weet niet zo goed wat je hiermee bedoelt? Er zit in de PV-verdeler toch een automaat voor de stekker van de wasmachine?
The Gamblers schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:16:
Ik zou de installateur eens vragen de documentatie van de omvormer tot zich te nemen, veelal moet het een eigen aardlek 100mA zijn ipv 30mA zijn
Scherp!
twain4me schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:20:
Is de instalatie wel netjes doorgemeten voor in gebruikname en wat was het meet resultaat? (durf ik dat te vragen?) eigenlijk weet ik het antwoord al, nee.
Geen idee of dat gebeurt is.
twain4me schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:20:
Residual current en Insulation resistance zijn de toverwoorden gewoon de aardlek verzwaren is met een kanon op een mug schieten imho.
En welke spreuk moet ik gebruiken om met deze woorden te toveren en mijn problemen op te lossen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
Als je een PV verdeler gebruikt moet je die groep verplaatsen naar voor de aardlekschakelaar.
Dat heeft de installateur hier nagelaten en dat moet hij nog even komen doen.

https://houhetwarm.nl/zonneenergie/zonnepanelen/pv-omvormer/

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:29
Hayo schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:28:

En welke spreuk moet ik gebruiken om met deze woorden te toveren en mijn problemen op te lossen?
Een instalatie tester bv, waarmee de instalatie doorgemeten had moeten zijn. Maar er zijn ook omvormers die het laten zien. als je dan de cijfers hebt weet je tenminste waar het over gaat. 10 tegen 1 dat het gewoon 1 of meer slechte connecties zijn.

De reden dat je smorgens meer last hebt is dat er dan condens etc in de connectoren trekt.
ik zou nooit andere apparaten op dezelfde aardlek zetten. in jouw geval moet je dus ofwel de aardlek in de meterkast weglaten (zoals hierboven al is aangegeven) ofwel vervangen voor een selective aardlek (heeft mijn voorkeur) en dan de omvormer en de wasmachine etc appart aansluiten in de pv verdeleren met alamats of apparte aarlekschakelaars.

Maargoed meten is weten. het behoord gewoon te kunnen werken ook zoals het nu is aangesloten zowel je wasmachine als je pv instalatie zouden samen niet in de buurt mogen komen van het eruit laten klappen van de aardlek. ;)
De makkelijke manier is dus de aardlek verzwaren de juiste manier is de boel doormeten en de fout zoeken

[Voor 45% gewijzigd door twain4me op 21-03-2021 18:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:06

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
GoodWe's hebben regelmatig problemen met de 30ma en vliegen er 'te' snel uit bij een beetje lekstroom (ochtenddauw van de nacht, en dat zal savonds hetzelfde zijn).

Met een 300ma verwacht ik dat je probleem opgelost is.

(in sommige gevallen gebeurd het ook nog wel eens wanneer de constructie niet geaard is) wellicht een check waard.

[Voor 21% gewijzigd door HSA.Solar op 21-03-2021 19:37]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:10

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aardlekbeveiliging achter aardlekbeveiliging is niet handig.

Ik zou het eerder omdraaien denk ik. De aardlekautomaten in de PV-verdeler vervangen door twee normale B16 automaatjes. Met jouw oplossing kun je onder stroom komen te staan als je bijv. in de kabel die richting de PV-verdeler loopt zou boren (schroef/spijker in de muur). Er is geen aardlek meer aanwezig die je dan beschermt...

Hier overigens al 4+ jaar een Goodwe op een 30mA aardlekschakelaar. Is er bij mij nog nooit uitgeklapt, dus vervangen door 300mA lijkt mij erg fors! Ze hebben hier ook een PV-verdeler geplaatst op de groep van de wasmachine. De automaat/groep in de meterkast is een B20 geworden i.p.v. B16. Deze zit achter de aardlekschakelaar en dan op zolder een klein kastje met 2x B16 (wasmachine + omvormer) automaten.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:29
@Hayo ik mis ook nog de PV sticker in de meterkast bij de groep naar je verdeler!

Bij mij zit er een B16/100mA alamat direct achter de hoofdschakelaar, op zolder in een klein kastje zit een B16 voor de omvormer en een B16/30mA alamat voor de wasmachine.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

ThinkPadd schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:45:
[...]

Ik zou het eerder omdraaien denk ik. De aardlekautomaten in de PV-verdeler vervangen door twee normale B16 automaatjes. Met jouw oplossing kun je onder stroom komen te staan als je bijv. in de kabel die richting de PV-verdeler loopt zou boren (schroef/spijker in de muur). Er is geen aardlek meer aanwezig die je dan beschermt...

Hier overigens al 4+ jaar een Goodwe op een 30mA aardlekschakelaar. Is er bij mij nog nooit uitgeklapt, dus vervangen door 300mA lijkt mij erg fors! Ze hebben hier ook een PV-verdeler geplaatst op de groep van de wasmachine. De automaat/groep in de meterkast is een B20 geworden i.p.v. B16. Deze zit achter de aardlekschakelaar en dan op zolder een klein kastje met 2x B16 (wasmachine + omvormer) automaten.
Dat kan natuurlijk ook, maar die PV verdelers zijn meestal "kant en klare" producten met een aarlekbeveiliging erin. Lever je die zonder die beveiliging, dan durf ik nu al te zeggen dat dit heel wat onveilige situaties gaat geven ;)

Officieel gezien hoeven groepen tbv vaste apparatuur zonder stekkerverbinding geen aardlekbeveiliging te hebben. Daar valt een omvormer ook onder.

Maar ben het met je eens dat een aardlekbeveiliging beter in je meterkast kan zitten, dan heb je maximale veiligheid :)

• jeroen3
ThinkPadd schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:45:
[...]

Dat is niet handig. Je kunt wel een 100mA [S] B16 automaat in de meterkast plaatsen ter kabelbescherming.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:05

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Als ik het goed begrijp zit het pv verdeelkastje met een 40A beveiliging op een groep van 16A?
Die 40A kan je dan net zo goed weghalen want die triggert nooit omdat de groep in de meterkast eerst gaat.
Dit mag dus niet, maar dat zal de installateur een zorg zijn blijkbaar.
Gelukkig zitten er 2 beveiligde groepen op en niets anders, dan is het toch nog veilig.

Bij mij werd het iets minder slecht uitgevoerd, er is een nieuwe pv groep naar de meterkast getrokken en aangesloten op een alamat, maar die zat doodleuk op een andere alamat die er dus als eerste eruit ging :+
Dit heb ik zelf verholpen door de pv alamat direct achter de hoofdschakelaar te zetten, waar hij hoort.

De eenvoudigste manier (als er ruimte is) is de wasmachine groep in de meterkast een eigen alamat te geven.
Dan gaat alleen de wasmachine nog uit als hij triggert en je kan hem groter dan 30mA kiezen.
Nog beter is een aparte groep naar de omvormer trekken maar dat is vermoedelijk niet heel eenvoudig :)

Een alamat is een aardlek automaat, een automaat gecombineerd met aardlek beveiliging.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:10

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
jeroen3 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:01:
[...]

Dat is niet handig. Je kunt wel een 100mA [S] B16 automaat in de meterkast plaatsen ter kabelbescherming.
Kun je toelichten waarom dat niet handig is :) ?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hayo schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:59:
Met een trekveer hebben ze gepoogd de leiding te volgen.
Was dit door een leiding met of zonder draad daar in?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:18
Speedy-Andre schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:52:
Als ik het goed begrijp zit het pv verdeelkastje met een 40A beveiliging op een groep van 16A?
Die 40A kan je dan net zo goed weghalen want die triggert nooit omdat de groep in de meterkast eerst gaat.
Dit mag dus niet, maar dat zal de installateur een zorg zijn blijkbaar.
Gelukkig zitten er 2 beveiligde groepen op en niets anders, dan is het toch nog veilig.
Nee, die verdeelkast heeft 2 alamats en een hoofdschakelaar. Die hoofdschakelaar is rated voor 40A, maar heeft geen beveiligende functie.

Er is niets mis met de installatie van TS. Dit wordt heel vaak zo uitgevoerd, en is gewoon veilig. Het is enkel irritant als de aardlek er vaak uitvliegt, dus idd verstandig de wasmachine groep te verplaatsen naar een eigen aardlek/alamat.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jeroen3
ThinkPadd schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:56:
[...]

Kun je toelichten waarom dat niet handig is :) ?
De aardfoutstroom in de wasmachine kan overdag dan veel hoger zijn dan 30mA. Je gaat het punt van de pv verdeler dan een beetje voorbij. De wasmachine en de omvormer beschermen met een aardlekautomaat is de bedoeling van dat ding.

Je zou wel de aardlek automaat van de omvormer kunnen verwisselen met de normale automaat in de meterkast als je dat een beter gevoel geeft.

[Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 22-03-2021 11:24]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:18
jeroen3 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:23:
[...]

De aardfoutstroom in de wasmachine kan overdag dan veel hoger zijn dan 30mA. Je gaat het punt van de pv verdeler dan een beetje voorbij. De wasmachine en de omvormer beschermen met een aardlekautomaat is de bedoeling van dat ding.

Je zou wel de aardlek automaat van de omvormer kunnen verwisselen met de normale automaat in de meterkast als je dat een beter gevoel geeft.
Dat laatste is nog geen gek idee, ben je zonder extra kosten klaar.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:29
jeroen3 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:23:
[...]

uhm, dat laatste cursieve zegt @ThinkPad toch ook in de reactie opde post van DjVe 8)7

Alleen zou ik dan die aardlek automaat, die in de meterkast komt voor de leiding naar zolder, direct achter de hoofdschakelaar hangen zoals @Speedy-Andre ook zegt, dus niet eerst nog eens achter de 40A aardlek schakelaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hayo
Dank voor al jullie input!

Ik heb de installateur gebeld en het probleem uitgelegd. De volgende dag is een monteur langsgekomen om het probleem te fixen. In de meterkast is de groep waar de PV-verdeler achter zit achter de aardlek vandaan gehaald en direct achter de hoofdschakelaar geplaatst. Sindsdien is het probleem verholpen.

• Jim423
  • Laatst online: 21:52
Is het wel nagegaan of je aarde in huis goed genoeg is om zonder aardlekschakelaars te werken?
Anders heb je geen goede beveiliging bij een sluiting.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02
Hayo schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:48:
Dank voor al jullie input!

Ik heb de installateur gebeld en het probleem uitgelegd. De volgende dag is een monteur langsgekomen om het probleem te fixen. In de meterkast is de groep waar de PV-verdeler achter zit achter de aardlek vandaan gehaald en direct achter de hoofdschakelaar geplaatst. Sindsdien is het probleem verholpen.
Ik mag toch hopen dat de installateur nog wel een beveiliging in de meterkast heeft geplaatst om de kabel die naar de PV-verdeler gaat te beveilgen ? Zo direct achter de hoofdschakelaar mag niet omdat er nu teveel stroom door de kabel naar de PV-verdeler kan lopen.

Console Guy

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

The Gamblers schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:32:
[...]

Ik mag toch hopen dat de installateur nog wel een beveiliging in de meterkast heeft geplaatst om de kabel die naar de PV-verdeler gaat te beveilgen ? Zo direct achter de hoofdschakelaar mag niet omdat er nu teveel stroom door de kabel naar de PV-verdeler kan lopen.
Ik lees dat de gehele groep achter de aardlek is weggehaald en dus direct achter de hoofdschakelaar is geplaatst. Dat is de juiste manier.

Achter hoofdschakelaar zit een B16 automaat en die gaat direct naar boven naar een PV verdeler waar twee aardlekautomaten B16 30mA zitten. Dus zowel omvormer als wasmachine zijn beveiligd op aardlekken en er kan nooit meer dan 16A op de kabel komen te staan.

Officieel hoeft de omvormer geen aardlekbeveiliging te hebben, want deze is vast aangesloten (dus niet met een stekker). De kabel naar boven is wel "onbeschermd", maar dat is toegestaan omdat er dus wel aardlekbeveiliging in de verdeler zit.

[Voor 18% gewijzigd door DjVe op 29-03-2021 13:08]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:31
DjVe schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:10:
Officieel gezien hoeven groepen tbv vaste apparatuur zonder stekkerverbinding geen aardlekbeveiliging te hebben. Daar valt een omvormer ook onder.
DjVe schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:05:
Officieel hoeft de omvormer geen aardlekbeveiliging te hebben, want deze is vast aangesloten (dus niet met een stekker).
Dit schrijf je nu al 2x, maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van de aardcircuitweerstand.

Er is voor een omvormer inderdaad geen aanvullende verplichting om een aardlekschakelaar te plaatsen, zoals die er wel is bij contactdozen en aansluitpunten voor verlichting in woonhuizen.

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je wel foutbescherming moet hebben in de vorm van "Automatische uitschakeling van de voeding bij het optreden van een fout" zoals NEN1010 dat noemt. In menige woning met TT-stelsel en belabberde aardelektrode (3m is genoeg toch?) worden aardlekschakelaars toegepast om daar aan te voldoen. Die mag je dan niet zomaar weglaten, ook niet voor een omvormer of toestel wat vast is aangesloten.

Pas alsjeblieft op met dingen zo stellig neerzetten op een openbaar forum, mensen lezen dat en voordat je het weet trekken ze het uit verband en vergeten ze alle randvoorwaarden...

In sommige woningen (woningen met TN-stelsel of met een goede aardelektrode) mag je een omvormer aansluiten zonder aardlekbeveiliging.

Of er wel of geen stekker tussen zit, is in deze context trouwens niet eens van belang. Er is ook geen aanvullende verplichting om contactdozen bestemd voor een specifiek toestel te beveiligen met een aardlekschakelaar. In diezelfde woning hoeft dus ook de contactdoos van de kookplaat of de inbouwoven niet te worden beveiligd met een aardlekschakelaar, mits deze contactdoos duidelijk herkenbaar is door de plaatsing (achter de keukenplint, achter de inbouwoven) of een aanduiding.

[Voor 13% gewijzigd door Xander op 29-03-2021 13:27]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee