Toon posts:

Groundloop probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Speedway4
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-03 01:15
Tijdelijk gebruik ik een JBL partybox 200 (2 pin plug - werkt ook op 12v dus wellicht dat het eerst naar 12v DC wordt omgezet?) als "soundbar" bij de TV om films en series te kijken. Deze geeft een flinke hum met op 50hz en 100hz in bepaalde situaties.

De hum trad treed op wanneer de speaker via 3.5mm kabel aangesloten is op een Asus UX303LA (2 pin stroomplug) en een MSI Cubi (2pin plug met aarde) (vrij recente mini PC). Het probleem treedt alleen op als de speaker aan staat en de laptop/mini PC uit staan.

Ik heb hier ook twee Asus UX305CA laptops, als ik deze laptops gebruik is de speaker stil (3.5mm --> 3.5mm). Gebruik ik een 3.5mm --> RCA dan komt het geluid weer terug.

Ik heb verschillende 3.5mm kabels en verschillende stekkerdozen gebruikt. Ook heb ik de verschillende combinaties direct op het stopcontact aangesloten. Verder is er niets op de laptop/miniPC/speaker aangesloten, dus ook geen HDMI of USB apparaat.

Is het een groundloop veroorzaakt door de laptop/mini PC (slecht afgeschermde audio hardware?)? Is er een probleem met de JBL speaker? Ik weet het niet. Hoop dat iemand mij hier in de richting van een oplossing kan helpen.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je bang bent dat er iets kapot is, hoef je je geen zorgen te maken. :) Het is normaal als een actieve luidspreker bromt als er op de ingang van de luidspreker wel een bron is aangesloten, maar de bron (in dit geval de pc) uit staat. Als hij maar stil is als de bron wel aan staat en als er helemaal geen bron aangesloten is.

Als je een aardlus vermoedt, kan je proberen of de luidspreker stil is als je de bron via een ground loop isolator aansluit.

[Voor 214% gewijzigd door TBTL op 21-03-2021 19:46]

• Speedway4
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-03 01:15
Ben niet bang dat er iets defect is. Ik snap alleen niet waarom het bij het ene apparaat wel voorkomt en bij het andere apparaat niet met dezelfde speaker.

Bij desktops heb ik dit issue al jaren niet meer gehad, die hebben tegenwoordig een afgeschermd audio deel op het moederbord, vandaar mijn vraag.

Heb een ground loop isolator van AliExpress gebruikt voor een test en dat losse het probleem tijdelijk op. Ga van de week nog even met andere speakers testen met de Cubi om te kijken of het iets met.de speaker te maken heeft. Vind het te storend zo.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee