Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arieanneke
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-07-2022
Hallo,

Mijn vrouw heeft vorig jaar een bijbaan gehad bij Sandd, moet zij dan gewoon 37,05% inkomensbelasting betalen over haar inkomsten (ongeveer 2.000 euro)?

Ik lees namelijk dat er ook sprake kan zijn van een belastingvrije voet van 8.700 euro? Of geldt dat alleen voor studenten?

Of moet ze gewoon belasting betalen omdat haar inkomen bij mijn inkomen wordt opgeteld waardoor ze zeker boven deze belastingvrije voet zal komen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:46
Er zijn wat kortingen op de inkomstenbelasting die alle werkenden krijgen zoals de algemene heffingskorting en de arbeidskorting.
Zie https://www.belastingdien...rtingen/heffingskortingen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:00

Dido

heforshe

Welk land hebben we het over? In Nederland is er al heel lang geen "belastingvrije voet" meer, en ook hebben studenten nooit een aparte behandeling gekregen voor inkomstenbelasting - hoewel veel mensen dat om onduidelijke redenen wel lijken te denken.

Een "bijbaan" bestaat belastingtechnisch niet. Je hebt inkomsten, daarover ben je inkomstenbelasting verschuldigd. Zo eenvoudig is het.
Het kan zo zijn dat je in aanmerking komt voor kortingen op de te betalen belasting (heffingskortingen) of dat je bepaalde zaken van je bruto inkomen mag aftrekken voordat je berekent hoeveel je moet betalen (aftrekposten).

Op de vraag "ik heb X verdiend, hoeveel belasting moet ik betalen" is door niemand een zinnig antwoord te geven omdat dat van veel meer dingen afhangt dan X. Waarom niet gewoon eens het aangifteprogramma downloaden en invullen? Dat wijst zich redelijk vanzelf en dan blijkt vanzelf of zij iets moet bijbetalen of wellicht geld terug krijgt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechHunter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:14
Heel kort gezegd: Als je tot ongeveer €8.700 verdiend, hoe je die baan ook noemt, hoef je inderdaad geen belasting te betalen door dat de heffingskorting en arbeidskorting gelijk is aan de hoeveelheid te betalen belasting.

Hoe zit het voor jouw vrouw? Geen idee. Er zijn zoals hierboven gezegd zoveel variabelen dat je dit niet zomaar kan zeggen. Vul het aangifteprogramma in en je komt er achter. Dat is de kortste weg naar een antwoord specifiek voor jouw situatie.