Vraag

• dennisvinkie
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-03 12:46

Zoals je hier op deze afbeelding kunt zien, heeft mijn Sony Bravia televisie 2 HDMI ingangen om 4K 60p door te kunnen geven.

Wat ik dan alleen weer apart vind, is dat HDMI 3 tevens de ARC poort is voor mijn Soundbar. Dit betekent dus gelijk dat ik weer een poort mis voor de doorgifte van 4K 60p. Denk ik nu te moeilijk, of is hier een simpele oplossing voor?

Ik heb overigens op HDMI 2 de Next box van Ziggo zitten. Ik kan hierover nergens duidelijk vinden of deze box wel 4K 60p doorgeeft.

Mocht ik nu nog een ander apparaat krijgen die dit ondersteunt, wat is dan de handigste manier van aansluiten?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Beste antwoord (via dennisvinkie op 22-03-2021 07:18)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

dennisvinkie schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:28:
Bedankt voor jullie reacties! Ik kijk regelmatig sport, maar de F1 boeit me dan helaas weer niet :-)

Ik weet nu in ieder geval dat de Next box aansluiten op een 4K HDMI poort weinig verschil maakt met een gewone poort. Handig om te weten, omdat ik in de toekomst een PS5 ga kopen, als die wat beter beschikbaar is op de markt ;-)
Behalve dan indien jij misschien andere sporten via kanaal 14 bekijkt? Dan geldt nog steeds dat het nu eigenlijk een 4k only zender is geworden, mits ook aangesloten op een 4k TV. Maar je andere HDMI aansluitingen zullen toch ook wel 4k geschikt zijn verwacht ik, dus omsteken naar een andere HDMI poort zal niet veel uitmaken in weergave verwacht ik.

@HereIsTom, volgens deze info is HDR nog niet beschikbaar, dus niet alleen bij Ziggo niet; nieuws: Formule 1 begint dit jaar met tests om races in hdr uit te zenden

Ik weet dat er media rondzwerft waarbij dit wel het geval lijkt te zijn, maar het signaal heeft het van oorsprong blijkbaar niet.

Testing, one, two ...

Alle reacties

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 12:41
Ik zou die ziggo box aan je soundbar hangen, ziggo heeft toch geen 60fps content

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Basekid schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:41:
Ik zou die ziggo box aan je soundbar hangen, ziggo heeft toch geen 60fps content
De Ziggo TV zenders zelf misschien niet, maar de Next beschikt over apps (Netflix e.d.), die wel gebruik kunnen maken van de beste instelling (HDR) voor de HDMI poort.

Testing, one, two ...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:59

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

In het vervolg graag de template invullen:
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Nu mist er informatie als om welke TV en welke sound bar het hier gaat. Dat is wel handig te weten om aan te geven wat de beste manier is om alles aan te sluiten. Indien de sound bar meerdere HDMI ingangen heeft verlies je in principe niet de HDMI ARC. Als het een sound bar is met één HDMI ARC dan verlies je inderdaad wel die ingang (en uitgang). Maar nogmaals, om de vraag " wat is dan de handigste manier van aansluiten" te beantwoorden mist de informatie van alle aanwezige apparatuur.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• dennisvinkie
Het gaat om de tv Sony KD-43XG8305. Mijn soundplate is een stuk ouder, de Sony HT-XT1.

De sounbar heeft 3 HDMI ingangen, maar deze geven voor zover ik weet Full HD door.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• dennisvinkie
Wat betreft de apps die op de Next box staan: Youtube, Netflix e.d. heb ik al opgemerkt dat de apps op de tv zelf veel vloeiender lopen qua beeld.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

dennisvinkie schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:03:
Wat betreft de apps die op de Next box staan: Youtube, Netflix e.d. heb ik al opgemerkt dat de apps op de tv zelf veel vloeiender lopen qua beeld.
Tja? Dat is ook de reden waarom @FeaR terecht opmerkt dat specificaties van de gebruikte apparatuur in de startpost thuishoren ;)

Jouw model TV beschikt over Android TV, dan is het idd niet heel erg logisch om de Next daarvoor te gebruiken. Ik zou mijn opmerking dan niet zo hebben gemaakt, als klopt deze in het algemeen wel :)

Testing, one, two ...

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
De Sony 43XG8305 heeft 4 HDMI ingangen, deze kun je op Verbeterde indeling zetten voor 4K.
De ARC HDMI poort 3 gebruik je dan voor je soundbar en de Ziggobox kun je dan op de andere HDMI van de TV aansluiten.
Overigens hebben wij de Ziggobox omgeruild voor een CI+ module, waardoor je alles op je TV hebt, alle apps werken op de Sony Android TV perfect.

P.S. Ik neem aan dat je de laatste update op je TV hebt staan;
https://www.sony.nl/elect...xg8305/downloads/00017085

[Voor 20% gewijzigd door HereIsTom op 21-03-2021 17:23]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@HereIsTom, indien @dennisvinkie ook regelmatig F1 bekijkt via Ziggo, dan is het NIET het moment om de Next aan de kant te schuiven, vanaf komend weekend wordt dit namelijk in 4k aangeboden en dat gaat niet lukken via een CI module of andere apparaat.

Ziggo heeft het signaal op kanaal 14 al omgezet naar 4k, alles wordt opgewaardeerd naar die resolutie, mits bekeken via een Next box en aangesloten op een 4k TV.

Testing, one, two ...

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
@hardware-lover Ja belachelijk die Ziggo dat ze dat alleen via DVB-C gaan uitzenden.
Een ander ding wat opvalt is dat ze F1 in 4K met de SDR techniek gaat aanbieden. De aan klanten geleverde beelden zijn dan weliswaar in 4K Ultra HD maar niet in de best mogelijke beeldkwaliteit. Voor snel bewegende beelden zoals Formule 1 is gebruik van het betere HDR in combinatie met HLG namelijk de beste uitzendnorm.

Maar goed wij kijken toch al geen F1 en kunnen genoeg in 4K vinden via de apps op de Sony Android TV :)

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• dennisvinkie
Bedankt voor jullie reacties! Ik kijk regelmatig sport, maar de F1 boeit me dan helaas weer niet :-)

Ik weet nu in ieder geval dat de Next box aansluiten op een 4K HDMI poort weinig verschil maakt met een gewone poort. Handig om te weten, omdat ik in de toekomst een PS5 ga kopen, als die wat beter beschikbaar is op de markt ;-)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

dennisvinkie schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:28:

Behalve dan indien jij misschien andere sporten via kanaal 14 bekijkt? Dan geldt nog steeds dat het nu eigenlijk een 4k only zender is geworden, mits ook aangesloten op een 4k TV. Maar je andere HDMI aansluitingen zullen toch ook wel 4k geschikt zijn verwacht ik, dus omsteken naar een andere HDMI poort zal niet veel uitmaken in weergave verwacht ik.

@HereIsTom, volgens deze info is HDR nog niet beschikbaar, dus niet alleen bij Ziggo niet; nieuws: Formule 1 begint dit jaar met tests om races in hdr uit te zenden

Ik weet dat er media rondzwerft waarbij dit wel het geval lijkt te zijn, maar het signaal heeft het van oorsprong blijkbaar niet.

Testing, one, two ...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee