Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:19

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb de twijfelachtige eer om te vallen in de categorie "vermogende ondernemers". Ik ben op zoek naar een acceptabele manier om mijn werkkapitaal te stallen. Volgens mij rekenen alle banken inmiddels wel negatieve rente (ook op zakelijke spaarrekeningen) en dat ligt meestal rond de 0,5% per jaar. Als het over een paar ton gaat, word dit al snel niet leuk meer.

De duurste banken (zoals Van Lanschot) worden overigens zo ineens wel het goedkoopst, omdat zij doorgaans de drempel voor negatieve rente wat hoger hebben liggen (in ruil voor een wat hoger maandbedrag).

Investeren, zou je zeggen. Maar ik wil eigenlijk de mogelijkheid behouden om snel over het geld te kunnen beschikken (op korte termijn een hypotheek verstrekken aan mezelf, en ik wil de vrijheid hebben om in andere bedrijven te kunnen participeren). Bitcoin vind ik te vluchtig en zakelijk niet zo handig. TransferWise dan misschien, maar die vallen niet onder het garantiestelsel dus wellicht niet zo veilig om grote bedragen lang op te laten staan.

Een luxeprobleem; hoe bankiert de vermogende tweaker?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:39
Lloydsbank biedt 0.3% vrij opneembaar. Wordt gedekt door Duits DGS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Pistachenootje schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:14:
Lloydsbank biedt 0.3% vrij opneembaar. Wordt gedekt door Duits DGS.
Die lijkt mij alleen beschikbaar voor particulieren:
Wilt u een Internet Spaarrekening openen? Dan moet u aan een paar voorwaarden voldoen.

- U bent minstens 18 jaar en u opent de rekening voor uzelf
- U woont in Nederland
- U heeft een betaalrekening bij een bank in Nederland
- U heeft een e-mailadres
- U heeft een mobiele telefoon met een Nederlands telefoonnummer
- U gebruikt de rekening niet voor bedrijf of beroep
Bij nader inzien was mijn vraag wellicht wat onduidelijk, het gaat dus om zakelijk kapitaal (in mijn BV).

[ Voor 7% gewijzigd door SeatRider op 21-03-2021 15:20 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 17:49
Als het puur om stallen gaat dan gewoon meerdere rekeningen openen bij verschillende banken. Bij ING geldt de negatieve rente overigens per rekening en niet voor het totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 16:24
Wij hebben vanuit onze coop om deze reden een tweede rekening geopend bij een andere bank. Zelf zou ik evt ook overwegen om te kijken naar een combi met korte termijn deposito's die bv op verschillende momenten aflopen zodat je weet dat je per 3 maanden weer over een bedrag kan beschikken. Dan is het iig voorspelbaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14
Wat is nou een halve procent negatieve rente? Zeker als je dat negatieve resultaat als ondernemer gewoon als kostenpost van winst kan aftrekken. En als je dergelijke bedragen als werkkapitaal nodig hebt dan is dat negative rendement toch kleingeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:46
Meeste banken rekenen bij een zakelijke rekening pas negatieve rente boven een half miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 19:42

Lordy79

Verdrietig

SeatRider schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:12:

Een luxeprobleem; hoe bankiert de vermogende tweaker?
Open 4 zakelijke rekeningen en stal 4x 250K = 1 miljoen

Leen nog een miljoen uit aan jezelf voor 0 pct. (Dat mag want stallen bij de bank is duurder)
Open privé een stuk of 4 bankrekeningen.
Stal 250K op elke rekening.
Om het zakelijk te maken: maak een overeenkomst tussen BV en jezelf dat jij het privé niet mag gebruiken zonder toestemming van BV.
Klaar... Nog een miljoen weggewerkt.

Als je meer dan 2 miljoen cash over hebt wordt t lastiger. Misschien een ondernemer vragen die een RC bij de bank heeft en vragen of hij je geld wilt hebben tegen de rente die hij betaalt aan de bank. Probleem is natuurlijk dat je die ondernemer wel met vertrouwen...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-04 08:44
Op zakelijke paypal rekening zetten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-04 18:39
Het antwoord is simpel: Op dezelfde manier als jij.

Als je risicoloos geld wil 'opslaan' dan kan dat alleen bij een bank (of bij meerdere banken als je onder het garantiestelsel wil blijven), maar een bank geeft nu eenmaal nauwelijks rente, dus effectief betekent risicoloos opslaan dat je accepteert dat het langzaam verdampt.
Dit hoeft niet problematisch te zijn wanneer je het vervolgens zo kunt gebruiken dat je dat verlies weer meer dan goed maakt.

Ikzelf stop het zoveel mogelijk in bakstenen en neem ik op de koop toe dat ik minder liquide ben. Maar ik heb mijn geld ook niet om nu te gebruiken. Bij mij is het mijn spaarpot voor later.
Straks als ik stop met werken dan verkoop ik af en toe wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Investeren, zou je zeggen. Maar ik wil eigenlijk de mogelijkheid behouden om snel over het geld te kunnen beschikken
Als het puur over de mogelijkheid gaat om er snel over te kunnen beschikken, en het niet om het risicoprofiel gaat zou ik toch overwegen om het gedeelte wat boven de drempel komt in bijvoorbeeld ETF's te stoppen. Daar kun je gewoon snel over beschikken. Je loopt natuurlijk wel een risico, maar bij goed gespreide ETF's zijn die redelijk te overzien.

Het is natuurlijk geen optie als je echt het volledige bedrag al "uitgegeven" hebt. Maar als het alleen om flexibiliteit gaat en geen concrete plannen zou ik het persoonlijk wel overwegen. Je loopt een beetje risico, maar krijgt mogelijk nog wat rendement in plaats van kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 22-03-2021 08:15 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Ik snap hier iets niet.. waar is je accountant? Die is hier precies voor bedoelt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-04 16:54
*knip flame*

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 22-03-2021 10:02 ]

How are you doing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04 19:13

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Als je een miljoen euro als overtollig werkkapitaal hebt, dan hebben we het over 2.500 euro aan extra 'bankkosten' per jaar (eerste 500k is vrij).

Die zijn bovendien nog aftrekbaar van je winst, waardoor er iets van 2000 euro 'netto' aan kosten overblijft. Dat is de prijs voor je flexibiliteit. Met zo veel overtollige kasmiddelen die je op korte termijn wilt gebruiken, is dat het niet waard?

Verder kan je ook nog gaan kijken of de route met de hypotheek vanuit de eigen BV de meest gunstige is; wellicht is een dividenduitkering naar prive (met de beperking met de hypotheekrenteaftrek) ook een reele en gunstigere optie.

Als laatste kan je ook nog eens kritisch kijken.. In hoeverre is het echt werkkapitaal, en in hoeverre wil je (onnodige) veiligheid hebben. Wil je een gedeelte niet langer vastzetten? Dit kan je direct doen via een vermogensbeheerder, of je kan zelf aan de gang bij bedrijven via fondsen, of wil je zelf echt bedrijven benaderen?
Lordy79 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 03:02:
Om het zakelijk te maken: maak een overeenkomst tussen BV en jezelf dat jij het privé niet mag gebruiken zonder toestemming van BV.
En dan komt de "Wet Excessief lenen bij de eigen vennootschap" opeens in beeld, en wordt het gezien als dividend. Mag je een veelvoud aan dividendbelasting afdragen aan de overheid. >:)

[ Voor 63% gewijzigd door gorgi_19 op 22-03-2021 09:29 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:47
[...]

Open 4 zakelijke rekeningen en stal 4x 250K = 1 miljoen

Leen nog een miljoen uit aan jezelf voor 0 pct. (Dat mag want stallen bij de bank is duurder)

Als je meer dan 2 miljoen cash over hebt wordt t lastiger. Misschien een ondernemer vragen die een RC bij de bank heeft en vragen of hij je geld wilt hebben tegen de rente die hij betaalt aan de bank. Probleem is natuurlijk dat je die ondernemer wel met vertrouwen...
En dan afrekenen in box 2 wegens excessief lenen van de dga...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

gorgi_19 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:23:]

En dan komt de "Wet Excessief lenen bij de eigen vennootschap" opeens in beeld, en wordt het gezien als dividend. Mag je een veelvoud aan dividendbelasting afdragen aan de overheid. >:)
Dat is pas in 2023 en met een nieuw kabinet sneuvelt het wellicht. Genoeg tijd dus om iets nieuws te verzinnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-04 16:56
Heb je als ondernemer met flink wat cash geen accountant die je hiermee kan helpen? Lijkt me gek dat je dit soort vragen op een forum stelt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

matty___ schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:37:
Heb je als ondernemer met flink wat cash geen accountant die je hiermee kan helpen? Lijkt me gek dat je dit soort vragen op een forum stelt.
Advies vragen is een, blind opvolgen is een ander iets. Zou me niks verbazen als er genoeg anderen hier met hetzelfde 'probleem' ervaring hebben en dit willen delen.

En een accountant kan zaken netjes administreren, of hij het beste is in alle fiscale zaken of vermogensplanning, durf ik te betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-04 23:12
gorgi_19 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:49:
[...]

Advies vragen is een, blind opvolgen is een ander iets. Zou me niks verbazen als er genoeg anderen hier met hetzelfde 'probleem' ervaring hebben en dit willen delen.

En een accountant kan zaken netjes administreren, of hij het beste is in alle fiscale zaken of vermogensplanning, durf ik te betwijfelen.
Een goeie accountant doet dat wel :)
Een goeie accountant adviseert ook zelf met hoe je het meeste waarde uit je geld kunt halen.

En gewone dood normale accccountant zorgt dat je stukken afgestempeld en getekend zijn, en stuurt je een factuur :+

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammo2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-04 11:19
dus is het best fijn om te horen of er nog meer opties zijn dan waar je accountant mee komt aanzetten, ook al komen die opties van een gratis forum af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

skai21 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:59:
[...]

Een goeie accountant doet dat wel :)
Een goeie accountant adviseert ook zelf met hoe je het meeste waarde uit je geld kunt halen.

En gewone dood normale accccountant zorgt dat je stukken afgestempeld en getekend zijn, en stuurt je een factuur :+
Als ik goed fiscaal advies wil, ga ik wel naar een fiscalist toe (en ja, ik ga er hierbij vanuit dat de meeste accountants eigenlijk administratiekantoren zijn, en niet direct tot de 'big 4' behoren). Een goede accountant / administratiekantoor weet ook waar zijn eigen grenzen liggen. :)
Daarnaast: verzamelen van meerdere meningen is op zich niet verkeerd. 1 accountant is 1 mening.

Voor het meeste waarde uit m'n geld ga ik wel naar een vermogensplanner of vermogensbeheerder toe, of ik kijk naar investeringsfondsen. Wat goede samenstellingen zijn van risico's, verwachte rendementen en besteding van middelen is een vak apart.

[ Voor 11% gewijzigd door gorgi_19 op 22-03-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59
Anoniem: 217290 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:26:
Ik snap hier iets niet.. waar is je accountant? Die is hier precies voor bedoelt...
Omdat veel accountants het ook mis hebben is het beter dat je je huiswerk hierin doet en mee kan discusseren. Ook bij het maken van bepaalde beslissingen die je accountant voorstelt.

Ik heb mijn accountant ook enkele keren moeten corrigeren. Daar is helemaal niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-04 23:12
gorgi_19 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:06:
[...]

Als ik goed fiscaal advies wil, ga ik wel naar een fiscalist toe (en ja, ik ga er hierbij vanuit dat de meeste accountants eigenlijk administratiekantoren zijn, en niet direct tot de 'big 4' behoren). Een goede accountant / administratiekantoor weet ook waar zijn eigen grenzen liggen. :)
Daarnaast: verzamelen van meerdere meningen is op zich niet verkeerd. 1 accountant is 1 mening.

Voor het meeste waarde uit m'n geld ga ik wel naar een vermogensplanner of vermogensbeheerder toe, of ik kijk naar investeringsfondsen. Wat goede samenstellingen zijn van risico's, verwachte rendementen en besteding van middelen is een vak apart.
Fair enough (y)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 19:14
Anoniem: 217290 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:26:
Doe dat zelf ook :) eerst even verkennen en dan de accountant / boekhouder bellen. Anders snap ik er niks van omdat ik de basis al niet heb. Zo kan je een beetje meedenken en beter begrijpen wat opties zijn. Als je zat geld hebt en t niet boeit oke, maar aangezien het je eigen centen fijn is het toch wel fijn om te weten wat er allemaal gebeurt.. vind ik wel althans maargoed.. mijn vermogen is ook niet die van TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:38
Als het grootste gedeelte van het bedrag gereserveerd is voor het verstrekken van een hypotheek aan jezelf, zou ik dat nog is even goed narekenen. Vroeger was dat aantrekkelijk door de hoge rente die de banken vroegen, nu is dat extreem laag. Het kan dus netto goedkoper zijn om het van de bank te lenen dan van je eigen BV (zie online rekenvoorbeelden). Daar staat nog is tegenover dat je als BV dat bedrag dus overhoud en kan inzetten om meer rendement te genereren, bijvoorbeeld via vermogens beheer of een paar veilige ETF's. Dat zal je waarschijnlijk meer opleveren dan de rente die je als hypotheekverstrekker van je prive persoon zou ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
BlackMonkey schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:12:
Als het grootste gedeelte van het bedrag gereserveerd is voor het verstrekken van een hypotheek aan jezelf, zou ik dat nog is even goed narekenen. Vroeger was dat aantrekkelijk door de hoge rente die de banken vroegen, nu is dat extreem laag. Het kan dus netto goedkoper zijn om het van de bank te lenen dan van je eigen BV (zie online rekenvoorbeelden). Daar staat nog is tegenover dat je als BV dat bedrag dus overhoud en kan inzetten om meer rendement te genereren, bijvoorbeeld via vermogens beheer of een paar veilige ETF's. Dat zal je waarschijnlijk meer opleveren dan de rente die je als hypotheekverstrekker van je prive persoon zou ontvangen.
Lenen van een eigen (pensioen) BV kan net zo voordelig of voordeliger zijn. Wel moet je lenen tegen zakelijke condities. Mijn hypotheek staat nu tegen (minder dan) 2% in de boeken, tien jaar vast. Percentage conform contract is de 10 jaars kapitaalmarkt rente op de datum van het contract + 1%. Hmm, ik zie dat dat vandaag ongeveer overeenkomt met de laagste 10 jaars hypotheekrente op dezelfde pagina. Voldoende zakelijk want ik ben naar mijn eigen BV zeker zo kredietwaardig als de NL staat (het is pensioengeld - pot leeg = geen pensioenuitkering, niet serieus mee omgaan = BV klapt = bedrieglijke bankbreuk = prive aansprakelijk). Aftrekbaar in Prive (conform de regels, max 30 jaar, etc.), inkomen voor de pensioen BV want 2% is beter dan spaarrekening. Ik heb bewust dus ook niet voor de laagst mogelijke rente gekozen: De opbrengst vloeit terug in de pensioenpot.

Hypotheek bij de bank: Schiet je helemaal niets mee op tot het moment dat de bank jou gaat betalen - iets dat waarschijnlijk nooit gaat gebeuren. En zelfs dan is het niet onaantrekkeijk om zelf een positieve rente aan je eigen pensioenpot te doneren betalen. Mits zakelijk. 10% /jaar lijkt me momenteel niet verkoopbaar ook al zou dat aantrekkelijk kunnen zijn.

Samengevat: Prive ga je er niet op achteruit en zakelijk gaat je BV erop vooruit. Doen dus - maar in afstemming met accountant en bij zeer groot bedrag iom de belastinginspecteur. Zelf regie houden maar je door je accountant laten adviseren. O ja, uiteraard wel strak rente en aflossing betalen. Zodra zakelijk gedrag ontbreekt is er wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:06

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

In aanvulling op alle bovenstaande adviezen, en gezien de ervaringen van het afgelopen jaar in de wereld: zorg dat je flexibel genoeg bent om tegenvallers in je omzet op te kunnen vangen. Geen idee in welke branche je zit, maar als je als horeca ondernemer een jaar geleden dezelfde vraag had gesteld was het achteraf toch handig geweest om het geld gewoon maar even te stallen op een zakelijke bankrekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Icephase schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:56:
In aanvulling op alle bovenstaande adviezen, en gezien de ervaringen van het afgelopen jaar in de wereld: zorg dat je flexibel genoeg bent om tegenvallers in je omzet op te kunnen vangen. Geen idee in welke branche je zit, maar als je als horeca ondernemer een jaar geleden dezelfde vraag had gesteld was het achteraf toch handig geweest om het geld gewoon maar even te stallen op een zakelijke bankrekening...
Terechte opmerking, maar afgelopen jaar had niemand kunnen voorzien. Een hypotheek vanuit je eigen BV hoeft ook dan geen probleem te zijn. Het omvallen van de hypotheeknemer betekent niet zonder meer dat de hypotheekgever meteen maar alles moet aflossen. Contract/overeenkomst goed opstellen helpt.

Daarnaast: Als je langdurig geld uitleent heb je daar een goede reden voor. De verwachting van een pandemie neem je daar niet in mee, in het ergste geval valt je (werk) BV om. Als het goed is, is de werk BV al zoveel als mogelijk op afstand gezet van (wat mijn accountant ooit opmerkte) de "geldzak" BV. Er zijn redenen waarom BV's vaak uit een kerstboom aan BV's Ltd's, VOF's, maatschappen e.d. bestaan. Sommige redenen zijn goed en sommige discutabel. NB: Zakelijk handelen blijft de eis, curatoren zijn er fel op om aan geld te kunnen komen - en vanuit hun perspectief volledig terecht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Als je al een tijd bij dezelfde bank zit kan je gewoon ook eens gaan praten om te zien wat ze kunnen doen voor je. Nederlanders doen dat niet snel maar toch werkt het vaak wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

Anoniem: 310408 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:29:
Als je al een tijd bij dezelfde bank zit kan je gewoon ook eens gaan praten om te zien wat ze kunnen doen voor je. Nederlanders doen dat niet snel maar toch werkt het vaak wel.
Ik woon 5 jaar in Israël en werd met grote ogen aangekeken toen ik zei dat ik niks had onderhandeld (in Israël). Toen ik zei dat je dat niet doet in Nederland werden de ogen zo mogelijk nog groter..
En verdraaid.. in Nederland valt er ook te onderhandelen over bepaalde bankkosten zoals wereldbetalingen (kosten standaard al snel 11-15 euro per stuk bij een NL grootbank)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:05
Ik heb de twijfelachtige eer om te vallen in de categorie "vermogende ondernemers". Ik ben op zoek naar een acceptabele manier om mijn werkkapitaal te stallen.
Helaas val ik hier niet onder, maar ben wel benieuwd naar de reacties. Het depositostelsel dekt tot 1ton per bank, dus spreiding: vastgoed, aandelen en schilderijen. Voor de mega rijken is uiteindelijk niets 100% veilig, dus die bouwen een bunker in Nieuw-Zeeland.

In jouw situatie lijkt me 2 a 3 bankrekeningen de 'sweet spot' tussen praktisch, veilig en renderend. Controleer voor de zekerheid dat alleen het bedrag dat boven de norm valt een negatieve rente heeft (dan valt dat per bank dus mee). Ik kan dit niet in detail uitrekenen zonder een indicatie.
Woy schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:14:
[...]

Als het puur over de mogelijkheid gaat om er snel over te kunnen beschikken, en het niet om het risicoprofiel gaat zou ik toch overwegen om het gedeelte wat boven de drempel komt in bijvoorbeeld ETF's te stoppen. Daar kun je gewoon snel over beschikken. Je loopt natuurlijk wel een risico, maar bij goed gespreide ETF's zijn die redelijk te overzien.
Prima idee. Ben trouwens wel benieuwd of er een ETF bubbel komt, of in elk geval een index bubbel. Die zou wel eens dit jaar kunnen knappen. Hoe meer mensen gaan indexen, des te beter het weer wordt voor actieve beleggers.

[ Voor 41% gewijzigd door Harm_H op 22-03-2021 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Hielko schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:41:
Wat is nou een halve procent negatieve rente? Zeker als je dat negatieve resultaat als ondernemer gewoon als kostenpost van winst kan aftrekken. En als je dergelijke bedragen als werkkapitaal nodig hebt dan is dat negative rendement toch kleingeld?
Dan komt toch de kruidenier in mij weer boven, een paar duizend euro per jaar weggooien voelde vroeger toen ik in loondienst werkte niet goed, en nu nog steeds niet. Ik shop ook nog steeds bij de Lidl.
gorgi_19 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:49:
[...]

Dat, eigenlijk. Was gewoon benieuwd naar meer input dan alleen van hem.
gorgi_19 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:23:
Verder kan je ook nog gaan kijken of de route met de hypotheek vanuit de eigen BV de meest gunstige is; wellicht is een dividenduitkering naar prive (met de beperking met de hypotheekrenteaftrek) ook een reele en gunstigere optie.
Die zullen we narekenen. Hoe dan ook wordt een (groot) deel van dat geld op korte termijn aangewend voor dat doel (wonen), omdat een normale bank geen optie is op het moment. Ik ben als DGA in loondienst, de BV (en daarvoor eenmanszaak) bestaat nog niet lang genoeg voor een hypotheekverstrekker om mij een lening te verstrekken. En daarbij wil ik die lening ook nog eens versteld kunnen aflossen, iets wat de keuze voor een bank nog verder verkleint. De discussie of dat het meest handig is hebben we in een ander topic al gevoerd :+

[ Voor 4% gewijzigd door SeatRider op 23-03-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
[...]
Dan zouden we even goed moeten kijken dat dit niet in box 3 valt voor de vermogensrendementheffing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:05
Om wat voor orde van grootte gaat het? Voor een bedrag van 1 miljoen zou ik weer iets anders doen dan voor 10 miljoen, en weer iets anders dan 100 miljoen.

Wat is het doel/bestemming van het geld, hoe liquide wil je het hebben?

Edit: heb ik nou over de helft van de TS heengelezen? 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Freeaqingme op 23-03-2021 13:18 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

SeatRider schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:59:
[...]

Dan zouden we even goed moeten kijken dat dit niet in box 3 valt voor de vermogensrendementheffing...
Als je een miljoen schuld hebt aan je bv en een miljoen tegoed van de bank heb je per saldo niets dus geen box 3 heffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Leuke adviezen van amateurs, ik zou met een professional praten. Ik weet niet om wat voor bedrag het gaat echter onder de miljoen euro zijn de professionals niet echt behulpzaam helaas wanneer het op support aankomt. Banken die jou opeens als vermogend zien zijn niet relevant en hun support net zo min. Zodra het meer dan 1 miljoen is krijg je de mogelijkheid om met investment banks te praten die zijn meer willend om voor jou te werken.

Wanneer het puur op stallen aankomt, kijk naar welke banken het minste vragen voor het stallen van je eigen centen en let erop dat je het smeert over een tal van banken om onder de 100k te blijven, heb je een partner is het tot 200k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

We zitten hier op een discussie forum. Bovendien is wat TS vraagt niet echt ingewikkeld. Aangezien de liquiditeit zeer belangrijk is, wordt daarop gefocusd.
als iemand zou vragen hoe zij/hij een miljoen euro zou moeten beleggen zouden er andere adviezen lomen.
. Banken die jou opeens als vermogend zien zijn niet relevant en hun support net zo min.
Nou heb ik t niet zo op de Grote drie grootbanken maar hun private banking afdelingen hebben prima mensen in dienst die afhankelijk van je wensen vrij goed advies kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n4m3l355
Lordy79 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 03:26:
Nou heb ik t niet zo op de Grote drie grootbanken maar hun private banking afdelingen hebben prima mensen in dienst die afhankelijk van je wensen vrij goed advies kunnen geven.
Zodra je bij ABN meer dan 2 ton hebt staan worden ze vriendelijk naar jou en inderdaad hebben ze mensen die jou kunnen adviseren. Blijf daarbij weg daar zit een enkele tussen die goed is het merendeel niet. En die enkeling die goed is, wordt juist omdat die goed is snel weg gepromoveerd.

Nederlandse private banking is helaas non-existent. Ja je krijgt een leuk bank kaartje maar daar houdt het dan ook bij op. Er is een goede reden waarom Nederlandse banken en met name de ABN totaal geflopt is op de wereldmarkt.

[ Voor 6% gewijzigd door n4m3l355 op 25-03-2021 05:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

@n4m3l355 sorry hoor maar 2 ton is helemaal niks voor een private banker. Dat begint pas bij een miljoen (vrij vermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:05
Zolang het plan is om op korte termijn hier een huis van te kopen en er verder niet zo veel mee te doen zou ik 't gewoon lekker op een spaarrekening bij een grootbank zetten. Bij voorkeur de Rabo, die lijkt de meest stabiele cijfers te hebben (aan de andere kant van het spectrum zit de ABN met de meest zwakke balans van de Nederlandse grootbanken).

Als je horizon wat langer wordt kan je overwegen om het in iets minder liquides te stoppen, maar hopelijk wel rendement oplevert.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Lordy79 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 05:34:
@n4m3l355 sorry hoor maar 2 ton is helemaal niks voor een private banker. Dat begint pas bij een miljoen (vrij vermogen)
Zoals ik reeds aangaf bij ABN is dit vanaf twee ton en zoals ik ook al aangaf bij hun stelt dit niets voor. En dit is een algemeen probleem binnen Nederland met Nederlandse banken dit zijn géén investment banken. Ja ze hebben een afdeling met die titel en pretenderen dit te zijn, echter ze zijn dit niet. Dus wil je daadwerkelijk goede support krijgen dan dien je verder te kijken, de bekendere namen hebben verschillende brackets of ze wel/niet met je samen willen werken. Echter indien OP enkel wilt parkeren meer niet, zorg dat je met je partner je centjes tot 2 ton bij een Nederlandse bank zet. De verschillen zijn minimaal.
Pagina: 1