Toon posts:

droogtijd beton tot moment afdekken

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:11
Afgelopen vrijdag (open bouw) is er beton gestort, 10cm dik in stalen net. Onderzijde afgedekt met folie.
Gisteren was het voorzichtig beloopbaar, morgen zal het denk ik al voldoende sterk zijn om te stempelen.

Nu lees ik overal: hydratatie beton: 28 dagen
Maar dat is net zoiets dat je met 18 jaar plotseling volwassen bent
Het kan ook best eens 23 zijn, of in een erger geval 32 (dagen.... en ook volwassenheid :+)

Nu moet ik het moment van afdekken zo lang mogelijk uitstellen, I know, maar ik probeer voor mezelf te bepalen dat het met 21 dagen ook wel kan :+

Is dat zo?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[Voor 131% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@paQ Heeft te maken met oa samenstelling van je beton, temperatuur en beluchting

NEN-Norm

[Voor 32% gewijzigd door Hackus op 21-03-2021 13:07]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• paQ
Ernemmer schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:01:
Waarom wil je beton afdekken?

Op zich maakt het ook niks uit of je beton afdekt, hard worden doet het toch wel. Het is namelijk een chemische reactie en niet een droogproces.

En die 28 dagen is de tijd dat het nodig heeft om de opgegeven druksterkte te bereiken, daarna zal het alleen maar harder worden, zelfs over 50 jaar nog.
Afdekken als in: beginnen met de zwevende vloeren erboven ;)
Maar dan kan het niet meer hydrateren.

wellicht is BEdekken een betere verwoording

[Voor 4% gewijzigd door paQ op 21-03-2021 13:58]

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-03 05:37
Ernemmer schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:01:
Waarom wil je beton afdekken?

Op zich maakt het ook niks uit of je beton afdekt, hard worden doet het toch wel. Het is namelijk een chemische reactie en niet een droogproces.
Volgens mij moet beton nat genoeg zijn, anders verloopt de reactie niet goed. Afdekken zorgt dat je niet te veel water verliest en dus een slechte vorming hebt. Onder water zetten kan ook.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

paQ schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:58:
Afgelopen vrijdag (open bouw) is er beton gestort, 10cm dik in stalen net. Onderzijde afgedekt met folie.
Gisteren was het voorzichtig beloopbaar, morgen zal het denk ik al voldoende sterk zijn om te stempelen.

Nu lees ik overal: hydratatie beton: 28 dagen
Maar dat is net zoiets dat je met 18 jaar plotseling volwassen bent
Het kan ook best eens 23 zijn, of in een erger geval 32 (dagen.... en ook volwassenheid :+)

Nu moet ik het moment van afdekken zo lang mogelijk uitstellen, I know, maar ik probeer voor mezelf te bepalen dat het met 21 dagen ook wel kan :+

Is dat zo?
Je kan het meten, het zal per huis sterk wisselen. Na een meting weet je alles wat je moet weten.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:36
Meten is weten, je vochtgehalte/ uitharding is van te veel zaken afhankelijk om er iets zinnigs van te zeggen.

[Voor 5% gewijzigd door D.deJong op 21-03-2021 14:59]

• Ernemmer
  • Niet online
-

[Voor 145% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:26]

• paQ
Ernemmer schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:45:
[...]

Zwevende vloeren kan je na 2 dagen wel leggen, dat maakt niks uit voor het verhardingsproces van je betonvloer.

[...
Zeker? :?

Er komt eerst nog een laagje PIR met alu over namelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
In beton zit vocht, dit om het te laten uitharden.

Je kan echt na twee dagen het beton niet afdekken met een afwerkvloer.

Leg voor de grap eens een stuk doorzichtige folie op de beton en kijk hoeveel vocht daar onder blijft hangen.

Je beton kan er wel tegen maar je afwerkvloer niet. Daarvoor moet de vloer eerst voldoende droog zijn. E.e.a afhankelijk van je afwerkvloer moet het vochtgehalte rond de 4%procent zijn, en bij tien cm beton zal je hier pas na minimaal twee weken bij zijn.

Dat hydratatie proces waar je het over heb zegt alleen iets of de tijd dat de vloer nodig heeft om op zijn uiteindelijke sterkte te komen.

Om te kunnen weten wanneer je je afwerkvloer/ vloerbedekking wil gaan leggen moeten we weten wat deze vloer is, afhankelijk daarvan kan je kijken bij welk vochtgehalte deze gelegd kan worden en dit vochtgehalte kan je alleen meten met een vochtmeter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:26]

• Guus Leeuwis
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Rick-- schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:00:
In beton zit vocht, dit om het te laten uitharden.

Je kan echt na twee dagen het beton niet afdekken met een afwerkvloer.

Leg voor de grap eens een stuk doorzichtige folie op de beton en kijk hoeveel vocht daar onder blijft hangen.

Je beton kan er wel tegen maar je afwerkvloer niet. Daarvoor moet de vloer eerst voldoende droog zijn. E.e.a afhankelijk van je afwerkvloer moet het vochtgehalte rond de 4%procent zijn, en bij tien cm beton zal je hier pas na minimaal twee weken bij zijn.

Dat hydratatie proces waar je het over heb zegt alleen iets of de tijd dat de vloer nodig heeft om op zijn uiteindelijke sterkte te komen.

Om te kunnen weten wanneer je je afwerkvloer/ vloerbedekking wil gaan leggen moeten we weten wat deze vloer is, afhankelijk daarvan kan je kijken bij welk vochtgehalte deze gelegd kan worden en dit vochtgehalte kan je alleen meten met een vochtmeter.
Die 4% is ook bij de uitzending van "Meester Frank Visser Doet Uitspraak" geweest, betreffende een gietvloer. Sowieso even in de primer of voorstrijk zetten, als je problemen wilt voorkomen. Niet dat ik er verstand van heb, hoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:26]

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Ernemmer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:33:
[...]

Normaal gesproken is een afwerkvloer een zand-cement dekvloer die je gewoon na 2 dagen over je betonvloer kan leggen.
Als je daar vloerbedekking of een andere vloerafwerking overheen wilt leggen zal je inderdaad moeten wachten tot deze voldoende droog is.

PS. een afwerkvloer ≠ vloerafwerking
Zand cement vloer zou kunnen, maar dat is een dekvloer, afwerkvloer is in mijn ogen, tapijt, laminaat, pvc of zo iets dergelijks. Dus als @paQ kan aangeven wat hij er nou precies overheen wil leggen kunnen we beter advies geven..

• paQ
Rick-- schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:58:
[...]

Zand cement vloer zou kunnen, maar dat is een dekvloer, afwerkvloer is in mijn ogen, tapijt, laminaat, pvc of zo iets dergelijks. Dus als @paQ kan aangeven wat hij er nou precies overheen wil leggen kunnen we beter advies geven..
Idd afwerkvloer. Geen tegels, maar wel een zwevende vloer, met daar tussen droogbouw vloerverwarming. Ik probeer gewoon in te schatten in hoeverre ik die 28 dagen kan inkorten.
Zodra ik de PIR er op leg, gaat alles dicht met aluminium tape, en rondom een schuimen isolatieband.

[Voor 8% gewijzigd door paQ op 22-03-2021 19:56]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee