Toon posts:

Ups(of toch wat anders?) voor game systeem en nas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-06 21:24
Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Aangezien ze binnenkort beginnen met veel verbouwing leek het ons handig een ups aan te schaffen voor zowel mijn intel systeem(voor zowel werk als gamen) als voor onze nas die gebruikt word voor onderanderen werk backups.
Het gaat om de volgende systemen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-10850K Avengers Edition Boxed€ 379,-€ 379,-
1MoederbordenASUS ROG Strix Z490-F Gaming€ 234,99€ 234,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G€ 1.321,93€ 1.321,93
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 802 Window Zwart€ 159,90€ 159,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 94,38€ 94,38
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/32€ 185,05€ 185,05
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 149,-€ 149,-
2Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 101,05€ 202,10
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 2TB€ 203,20€ 203,20
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.048,55

En

pricewatch: Synology DiskStation DS218 Met 2 8tb schijven.

Is een ups een handige oplossing om de systemen veilig te kunnen afsluiten inplaats van dat ze er een keer uitklappen als het stroom er (perongeluk) af gaat en piek belasting bij het terug erop komen te voorkomen? Ik weet niet als een ups de juiste keuze is. Ik heb ook bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/p/...&utm_medium=free_shopping gevonden, zou dat als genoeg zijn om eventuele piek belasting te voorkomen en componenten te beschermen?

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik heb geen flauw idee, €150-€200 max?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Op dit moment zitten beide systemen aangesloten op deze stekkerdoos https://www.allekabels.nl...2SfANmEAAYAiAAEgJr7PD_BwE die naar een ‘normaal’ stopcontact gaan, is dat al genoeg of zou een van de eerder genoemde ideeen nog beter/handiger zijn?
Vanwege het gebruik voor werk is het noodzakelijk dat de systemen zo veel mogelijk gebruikt kunnen worden tijdens de verbouwingen, helaas komt het wel eens voor dat het er uit kan klappen volgens de ondernemer. Vandaar de vragen.
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:40
Die tussenstekker van Bol en die andere stekkerdoos beveiligt niet tegen plotselinge stroomuitval. Er zit geen accu in.

Met jouw budget kan je ook geen UPS kopen, die voldoende stroom kan leveren gedurende lange tijd. Met mijn 1600 Watt Eaton UPS kan ik PC + monitor + NAS en wat randapparatuur ca. 30 minuten laten draaien.

Je kan voor dat budget heel misschien wel een UPS met kleine capaciteit kopen met USB en/of netwerkaansluiting om met PC en NAS te verbinden.
Op PC en NAS moet dan een programma worden geïnstalleerd die het afschakelen van netspanning bewaakt en PC en NAS automatisch binnen enkele minuten afsluiten.
Of dat allemaal werkelijk mogelijk is hangt van de NAS en wat de UPS fabrikant aan extra software kan leveren.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:35
Hardware aansluiten op een aparte groep en niets anders daar op aan laten sluiten is het makkelijkste dat je kunt doen.

• Fusi0nking
JukeboxBill schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:05:
Die tussenstekker van Bol en die andere stekkerdoos beveiligt niet tegen plotselinge stroomuitval. Er zit geen accu in.

Met jouw budget kan je ook geen UPS kopen, die voldoende stroom kan leveren gedurende lange tijd. Met mijn 1600 Watt Eaton UPS kan ik PC + monitor + NAS en wat randapparatuur ca. 30 minuten laten draaien.

Je kan voor dat budget heel misschien wel een UPS met kleine capaciteit kopen met USB en/of netwerkaansluiting om met PC en NAS te verbinden.
Op PC en NAS moet dan een programma worden geïnstalleerd die het afschakelen van netspanning bewaakt en PC en NAS automatisch binnen enkele minuten afsluiten.
Of dat allemaal werkelijk mogelijk is hangt van de NAS en wat de UPS fabrikant aan extra software kan leveren.
Ik ben mij er inderdaad van bewust dat zoon tussenstuk niet tegen stroomuitval helpt, ik vraag mij af als dit dan wel zin heeft tegen piekbelasting als het stroom er weer opkomt?, de piekbelasting is meer zorgelijk dan de plotselinge stroomuitval(aangezien er geen backups plaats vinden als ze bezig zijn) denk ik.
De ups hoeft de systemen ook niet lang te laten draaien, het hoeft alleen lang 'genoeg' te zijn om het veilig af te kunnen sluiten(dus misschien een minuut), naar wat voor ups zou ik moeten kijken? Of denk ik hier helemaal verkeerd over?
Uszka schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:19:
Hardware aansluiten op een aparte groep en niets anders daar op aan laten sluiten is het makkelijkste dat je kunt doen.
Ik zal is uitzoeken als dit haalbaar is, bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:36
denk eerst eens na over de volgende vragen:
1- hoe vaak komt een spanningsuitval voor (wat zijn je ervaringen de afgelopen 5-10 jaar)
2- hoe lang duurt dit (10min, 1 uur, 4uur, dagen?)
3- hoe lang duurt het opnieuw opstarten van je systemen (PC, NAS etc)
4- wat ben je hierdoor aan werk kwijt

afhankelijk van de antwoorden kun je oplossingen gaan bedenken/inrichten.

als er voor werk klanten in de wacht staan, kies je een andere oplossing dan wanneer je zelf aan een project werkt.

heb je regelmatig een dip van 10sec tot 5 min, dan kan een UPS een oplossing zijn, met daarnaast je applicaties instellen dat er (bijv om de 5 min) vaker werkdocumenten gesaved worden.

Een NAS van de grote merken (Synology, QNAP) is iha bestand tegen een spanningsdip en zal daarna weer gewoon opstarten, met eventueel(later) een check op de storage/bestandsysteem.

Ik zou met een UPS eerst de connectivity (werking van de router/AP en switch) willen garanderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:40
Fusi0nking schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:34:
[...]

Ik ben mij er inderdaad van bewust dat zoon tussenstuk niet tegen stroomuitval helpt, ik vraag mij af als dit dan wel zin heeft tegen piekbelasting als het stroom er weer opkomt?, de piekbelasting is meer zorgelijk dan de plotselinge stroomuitval(aangezien er geen backups plaats vinden als ze bezig zijn) denk ik.
Piekbelasting bij inschakelen lijkt mij onwaarschijnlijk. En een PC voeding kan wel wat netvervuiling verwerken. Bovendien staat dan toch de PC en NAS uit?
De ups hoeft de systemen ook niet lang te laten draaien, het hoeft alleen lang 'genoeg' te zijn om het veilig af te kunnen sluiten(dus misschien een minuut), naar wat voor ups zou ik moeten kijken? Of denk ik hier helemaal verkeerd over?
Er is zo veel keus, dat kost mij te veel tijd om me daar in te verdiepen. Bij de vooraanstaande merken APC en Eaton heb je de meeste kans dat er goede software wordt meegeleverd voor de samenwerking met PC/NAS. Let bij aanschaf dus op dat daar aansluitingen voor zijn.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Fusi0nking
JukeboxBill schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:26:
[...]

Piekbelasting bij inschakelen lijkt mij onwaarschijnlijk. En een PC voeding kan wel wat netvervuiling verwerken. Bovendien staat dan toch de PC en NAS uit?
Goed punt 8)7.
Bedankt iedereen voor de informatie, ik zal mij er even in verdiepen en de nut/noodzaak even heroverwegen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee