Vraag

• Suplinatie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-12-2022
Mijn vraag
Beste Tweakers,
ik ben nieuw in de wereld van fotografie en ben op zoek naar een systeemcamera.
echter heb ik voor de aanschaf hiervan graag wat advies van jullie nodig.
de camera is met name bedoelt voor foto's tijdens wandelingen met de hond en rondreizen waarbij ik wildlife erg belangrijk vind, hierdoor is de lens die ik nodig heb ook erg belangrijk.
ik wil niet te veel moeten instellen tussen alle foto's dus het liefste een camera die makkelijk is in gebruik maar wel genoeg opties op zitten.

is het beter om een set te kopen waarbij de body en lenzen al samen zijn of adviseren jullie een losse body te kopen en 1-2 lenzen erbij te pakken? zo ja waar moet ik dan individueel op letten / rekening mee houden.

Mijn budget zit zo +- 1000,- hier kan ik wel wat van afwijken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
ik vind het belangrijk dat ik de camera makkelijk aan mijn telefoon kan koppelen, verder wil ik wel wat gaan leren over het bewerken van foto's maar ik vind het belangrijk dat over het algemeen zonder te veel fotobewerking ik nette foto's heb.

Wat ik al gevonden heb:
ik heb zelf al eens gezocht en dan kom ik bvb op een optie zoals deze:
- Lumix DC-GX9 Body + 32mm en 100mm Lenzen ( hierbij denk ik dan wel nog een extra lens voor wildlife nodig te hebben toch?)

alvast bedankt!

Beste antwoord (via Suplinatie op 25-03-2021 14:56)

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:08
Suplinatie schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:30:
@Sodela
Ahh dat ziet er ook als een goede optie !
Ik zag net 2de hands ook de Fujifilm x-t20 met xf 18-55 lens zo goed als nieuw nog geen 1000 klicks voor 670,- wat zou dan volgens jou een betere optie zijn ?
Als Fuji-gebruiker vind ik Fuji natuurlijk altijd goed :) . Het objectief 18-55 is in ieder geval erg goed (waarschijnlijk een stuk beter dan het kit-objectief van Olympus) en de camera's ontlopen mekaar niet zo ontzettend veel maar bij de Fuji heb je een wat grotere sensor met wat meer pixels die gewoon goed is.
Voor zover ik weet hebben de mensen die een T20 hebben daar over het algemeen veel plezier aan en je kunt altijd nog "doorgroeien". De T20 is natuurlijk een wat oudere generatie, maar de verbeterpunten bij de T30 zijn eigenlijk marginaal hoewel de marketing dat natuurlijk heel anders ziet.

Fuji heeft trouwens een nogal "analoge" benadering qua bediening. Dus wat knoppen / ringen met diagfragma en sluitertijden in plaats van in menu verstopte zaken. Alles kan natuurlijk automatisch, maar je wordt wel uitgedaagd om je bewust in te leven in het fenomeen licht. Daardoor lijkt de leercurve misschien steil, maar dat valt eigenlijk wel mee en je kunt natuurlijk de knop op "auto" zetten.
Qua leercurve zijn andere merken trouwens niet veel beter. Sony is er bevoorbeeld berucht om dat het menu een middelgroot drama is. Voor mij toen mede de reden om Sony in te ruilen voor Fuji en tot nu toe zonder spijt.

Het belangrijkste "nadeel" van Fuji is dat er maar weinig "vreemde merken" zijn zoals Sigma, Tamron die objectieven maken voor de X-mount. Dat kan een probleem zijn want Fuji is welliswaar goed maar soms wel prijzig. Fuji objectieven dekken wel het hele spectrum af dat interessant is en vaak ook nog eens met een groot diafragma maar het is dus vrijwel Fuji-only, afgezien van het werken met een adapter.Olympus en Panasonic bieden wat dat betreft dus wat meer keuze qua objectieven en zijn misschien ook war gunstiger geprijsd.

Qua tele moet je er dan bij de Fuji nog wat bij proberen te krijgen. Een gunstig begin is dan de 50-230. Het is een soort budget model van Fuji, iets minder lichtsterk dan de "grote broers" maar niet slecht en een stuk gunstiger geprijsd.

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sodela
Het lijkt dan met name te gaan om een compacte en lichte camera?

De vraag is ook even wat je ermee wilt doen (met name met de foto's). Wil je ze gebruiken voor een website, alleen op het scherm bekijken of misschien wel "groot" afdrukken als poster.
Het antwoord op de vraag kan namelijk bepalend zijn voor je criteria. Afgezien van het feit dat er altijd sprake is van kwaliteit is het dan namelijk de vraag of die goed of "goed genoeg" moet zijn. Dat geldt dan voor de afmetingen van de sensor, de resolutie ervan en de kwaliteit van de objectieven.

Voordat je het weet beland je namelijk in een geloofsoorlogje van welk sensorformaat je moet hebben en vervolgens welk merk. Het heeft er namelijk allemaal mee te maken dat je je met een keuze eigenlijk vast legt voor de "toekomst". Veel merken hebben een eigen vatting en dan wordt het lastig omdat je dan meestal binnen dat eco-systeem moet blijven. Er zijn uitzonderingen in de vorm van MFT (Olympus/ Panasonic) of de L- vatting (Panansonic/ Leica/ Sigma).

Een kleinere sensor heeft vaak ook kleinere camera's tot gevolg maar ook andere effecten op het optische vlak (scherptediepte en dergelijke). Klein is leuk maar het moet wel bij je handen passen, omgekeerd speelt trouwens hetzelfde..

Het MFT zoals de door jou genoemde Panasonic is mede het kleinste formaat. Voor de puristen die kleinbeeld het enige echte vinden is dat natuurlijk niets, maar er is absoluut niets mis mee als je er maar mooie dingen mee fotografeert.
Dus niet te snel gek laten maken want jij bepaalt zelf in hoge mate de waarde van je foto's door wat je ziet, vastlegt en welke emotie jij erbij krijgt. Een "blinde" sukkel met het duurste spul of de grootste sensor blijft immers een sukkel...

Je hebt het erover dat het je 1e systeem-camera wordt. Als je daar een hele trits aan toe denkt te gaan voegen kan het geen kwaad te kijken wat een fabrikant verder nog te bieden heeft of hoe lang die nog zal blijven bestaan (is natuurlijk koffiedik kijken.... Het gaat namelijk niet echt goed met de foto-branche en de verkopen dalen ieder jaar behoorlijk dus vroeg of laat gaan fabrikanten stoppen. Als je echter niet al te grote ambities hebt om duizenden €'s te gaan besteden maakt het niet zo ontzettend veel uit en is een een eerste stap altijd een goede als het goed voelt.

Een set kopen is soms handig omdat je eerste objectief dan gunstiger is. Het nadeel is echter wel dat je dan vaak matige kit-objectieven krijgt die het "doen" maar daar heb je het dan ook eigenlijk mee gehad. Ze zijn flexibel en goedkoop maar vaak minder geschikt voor fotograferen onder matige lichtomstandigheden (schemer, nacht). Het voordeel is echter dat je wel een begin hebt en zolang je niet extreem vergroot er een aardig eind mee komt met pak hem beet 80-90% van je foto's. Wel even uitkijken want soms zijn er gewoon "slechte bij zoals de Sony 16-50 "pancake". Voor een indicatie van de kwaliteit van de objecten kun je hier terecht.

Het kan overigens handig zijn voor op reis een objectief te nemen met een wat groter zoom-bereik zodat je zo min mogelijk hoeft te slepen. In jouw voorbeeld dus iets van een Panasonic 14-100 mm . Daarnaast kun je dan een wat lichtsterker objectief kopen zoals deze of iets dergelijks. Een kleiner kitobjectief met een telezoom kan natuurlijk ook als je veel tele denkt te gaan maken.

• Suplinatie
Beste Sodela

Ja het liefste wel een niet te grote lompe camera maar ik ben nog zeker te overtuigen naar hele andere richtingen zoals spiegelreflex enc..

ik wil de foto's met name gebruiken voor fotoboeken en mogelijk grotere print's voor in huis, de vraag blijft natuurlijk altijd wat is "goed" ik heb hier nog niet veel verstand van en ben bang dat ik kleine kwaliteitsverschillen niet zie, dus daarom ben ik een beetje opzoek naar een goede prijs/kwaliteitsverhouding waarmee ik niet over 2 jaar denk shit had ik maar 200,- meer uitgegeven als ik er iets meer verstand en inzicht in heb.

wat merken betreft is dat een hele goede tip echter ben ik niet van plan binnen 5-8 jaar veel extra aan te gaan schaffen ik hoop met een set nu een hele tijd vooruit te kunnen.

ik hoor ook veel dat 2de hands aanschaffen een goede optie is, echter vind ik dit lastig juist omdat ik er nog niet veel verstand van heb.

heb jij zo misschien nog wat opties die de moeite waard zijn om naar te kijken / te vergelijken. er is momenteel op ibood een aanbieding: https://next.ibood.com/nl.../00000/14733/cameralenzen is dit iets?

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:10

DirtyBird

Praktiserend denker

De camera's maken het verschil nog nauwelijks. Full frame camera's zijn ook klein.
De lenzen maken wel een groot verschil. Een 70-200mm 2.8 weegt voor full frame al gauw 1,5kg en kost meer dan 1000 euro. Voor mft weegt deze lens (35-100mm vanwege cropfactor) minder dan 400g en kost ~900 euro. Het gaat dan om bereik en lichtsterkte, er zijn nog wel een paar andere verschillen zoals DoF.
Dit is overigens ter illustatie. Voor wildlife zou ik mikken op meer dan 200mm effectief bereik. 400-600mm is dan prettiger. Ook hiervoor geldt dat mft varianten in de regel kleiner, lichter en goedkoper zijn.

Overigens kun je voor 1000 euro ook hele mooie compactcamera's kopen met relatief grote sensor, telebereik en die klein en licht zijn.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 22:51
1 tip: zoek een camera die je via USB kunt opladen, mijn Sony Alpha 6000 kan dit, en heeft me een hoop gedoe gescheelt op fietsreis dat je 'm ook met een powerbank of random usb poort kunt opladen.

Gasloos huis uit 1906 - 4,2Kwp Enphase N/Z - Edel Auer 80L WP Boiler - Sanura WTW @ Douche - 5kW Daikin L/W WP

• Sodela
Je zult waarschijnlijk altijd het gevoel hebben van "had ik maar meer uitgegeven". Maar dat is vaak wel het stapelen van had ik maar en dan zit je al snel met een veelvoud aan dat wat je oorspronkelijk wilde uitgeven. Niet alles wat "nice to have" is gebruik je. Sterker nog, veel zaken die onderscheidend zijn gebruik je bijna nooit.

Dat is natuurlijk ook het risico als je hier om advies vraagt, je krijgt vaak een "gekleurd beeld" op basis van de persoonlijk interpretatie van de "adviseur". Wij van WC eend... Zelden zal iemand roepen dat die een sukkel was omdat die merk x, y of z gekocht heeft wat een miskoop was.

Zoals gezegd, het is de mens achter de camera die bepaalt of het goed is. Er zijn in die zin geen slechte camera's maar je maakt keuzes op basis bediening en "features". Dat is allemaal gebaseerd op een persoonlijke voorkeur. Je budget is dan een belangrijk kader. Met € 1000,= kom je een heel eind en heel veel meer gaat ook niet meteen heel veel / evenredig meer plezier brengen. Zoals je bij iBood ziet kosten veel objectieven al een veelvoud ervan terwijl ze niet echt universeel zijn.

Misschien moet je je eerste aankoop als vingeroefening zien om te bepalen of het echt wel wat is.

Wat ik al eerder melde, het hangt er sterk vanaf wat je ermee gaat doen. Pixelpeepers zullen vaak tot het gaatje gaan en roepen dat de sensor generatie N natuurlijk veel beter is dan N-1, maar als je bijvoorbeeld bij dpreview kijkt naar de opnames dan is het verschil praktisch te verwaarlozen. Niet gek laten maken dus. Fotozaken zijn mooi om te vergelijken, maar bij hun draait het natuurlijk ook om marge en wordt vaak het merk met de hoogste marge als beter gepresenteerd. Zolang daar niet gevraagd wordt wat je ermee wilt moet je een deurtje verder gaan.

Ik heb zelf gedurende de afgelopen tig jaren dat ik fotografeer diverse keuzes en overstappen gemaakt met analoog en digitaal. Geen enkel merk is altijd "het beste" geweest en je bepaalt zelf of iets lekker werkt. Fundamentele verschillen en verbeteringen hebben we nu wel gehad en alle fabrikanten zitten eigenlijk op hetzelfde niveau qua features in een prijsklasse. De een is goed in video, de ander in bediening, de AF is bij merk x beter terwijl de kleuren van y mooier zijn. Geen enkel merk is op alle punten overduidelijk de beste. Het is altijd een compromis! Er zit ook niets anders op dan dat te accepteren. Aan de andere kant is het gras altijd groener, maar als je het goed bekijkt koken ze ook allemaal alleen maar met water en is het vooral marketing.

Via USB opladen doen de meesten trouwens. Het is al een wonder als er een aparte oplader bij zit naast alleen een snoertje. De genoemde A6000 heeft natuurlijk alleen een snoertje, it's not a bug, it's a feature... Mijn advies is trouwens eerder om een extra accu aan te schaffen...

Via pricewatch kun je natuurlijk gewoon een filter zetten op een aantal zaken zoals resolutie en prijs en dan even kijken op dpreview bijvoorbeeld wat er opvalt.
Het hoeft trouwens ook niet altijd de nieuwste camera te zijn, want vaak is het net even maar een fractie beter dan dat wat het oude model had.

Bij iBood zie ik trouwens geen echt spannende zaken. Bij een aantal fotozaken kun je trouwens ook nog wel wat uitonderhandelen, is het niet direct met de prijs dan is het wel met accessoires zoals en tas of extra accu.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor wat jij wilt is er volop keuze eventueel zelfs 2e hands. Het enige wat het moeilijk maakt is wildlife want daarvoor heb je nooit genoeg tele bereik en nooit genoeg resolutie. Keerzijde daarvan lees je eerst in hierover vindt je het leuk om wat je tijdens je wandeling te fotograveren of heb je het er voor over om x uur in het bos te liggen wachten voor die ene foto.
Mijn advies neem wat camera's te hand bekijk de menu's. Heb je er een goed gevoel bij of niet, dat is namelijk erg belangrijk en erg persoonlijk. Ik ben persoonlijk geen canon fan de grip en het menu bevallen mij niet, maar dat is wel heel erg persoonlijk, maar ook heel erg belangrijk voor je foto plezier.
Begin ergens misschien is om te beginnen juist een 2e hands super zoom wel iets, want dan krijg je er een gevoel bij.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Zit een beetje in dezelfde hoek als jij: backpacken met een 'lichte' setup maar genoeg mm voor wildlife.

Heb zelf een panasonic G9, olympus 12-100mm F4 travellens en voor wildlife de PL 100-400mm. De lenzen volgen elkaar mooi op, van 12mm naar 400mm (24mm naar 800mm). Allebei een 72mm filter thread.

Daarvoor had ik een gx80 met de gx9 grip, werkt prima. E-m1 mark II genoeg tweedehands te vinden.

Het ligt een beetje aan wat je gaat fotograferen, maar bv voor safari/ grotere dieren, kan ook de PL 50-200mm f2.8-f4. Goede verhalen over gehoord. Beduidend lichter en kleiner dan de PL 100-400mm.

Succes.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Jackie Moon schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:03:
Zit een beetje in dezelfde hoek als jij: backpacken met een 'lichte' setup maar genoeg mm voor wildlife.

Heb zelf een panasonic G9, olympus 12-100mm F4 travellens en voor wildlife de PL 100-400mm. De lenzen volgen elkaar mooi op, van 12mm naar 400mm (24mm naar 800mm). Allebei een 72mm filter thread.

Daarvoor had ik een gx80 met de gx9 grip, werkt prima. E-m1 mark II genoeg tweedehands te vinden.

Het ligt een beetje aan wat je gaat fotograferen, maar bv voor safari/ grotere dieren, kan ook de PL 50-200mm f2.8-f4. Goede verhalen over gehoord. Beduidend lichter en kleiner dan de PL 100-400mm.

Succes.
Dat is een leuke setup, maar bijna 3x zo duur als wat ts wil uitgeven :)

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Suplinatie
DirtyBird schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:30:
[...]

Dat is een leuke setup, maar bijna 3x zo duur als wat ts wil uitgeven :)
ja dat was ik inderdaad aan het bekijken wel een mooie setup! alleen dat is dus telkens waar ik tegen op loop voor wildlife heb ik een lens nodig die al mijn hele budget kost.... of zijn er andere opties ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Suplinatie schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:32:
[...]

ja dat was ik inderdaad aan het bekijken wel een mooie setup! alleen dat is dus telkens waar ik tegen op loop voor wildlife heb ik een lens nodig die al mijn hele budget kost.... of zijn er andere opties ?
Voor mft zou ik tweedehands naar een pana 100-300mm of olympus 75-300mm kijken. Met andere systemen ben ik niet zo bekend.
Vermijd in elk geval van die samyang spiegellenzen van 300/500mm. Die zijn optisch matig, hebben een zeer hoog f-getal, lelijke bokeh en hebben geen autofocus, wat voor dieren toch wel zeer wenselijk is.

Voor de sony e-mount zie ik niks fatsoenlijks van boven de 400mm staan voor weinig geld.

[Voor 6% gewijzigd door DirtyBird op 21-03-2021 19:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Suplinatie
DirtyBird schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:38:
[...]

Voor mft zou ik tweedehands naar een pana 100-300mm of olympus 75-300mm kijken. Met andere systemen ben ik niet zo bekend.
Vermijd in elk geval van die samyang spiegellenzen van 300/500mm. Die zijn optisch matig, hebben een zeer hoog f-getal, lelijke bokeh en hebben geen autofocus, wat voor dieren toch wel zeer wenselijk is.

Voor de sony e-mount zie ik niks fatsoenlijks van boven de 400mm staan voor weinig geld.
deze lenzen liggen nieuw ook rond de 500,- als ik wacht op een aanbieding kan ik body met deze lens, en nog een kleine lens ook best voor rond de 1000-1200 krijgen denk ik zo. Thank!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:14
@Suplinatie Ik zou ook zeker de compactcamera's niet vergeten. Voor rond de 1000 euro heb je bijvoorbeeld deze: pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX10 III Zwart met een 24 tot 600mm lens. Ben je in één keer klaar. Review: https://www.dpreview.com/...-cyber-shot-dsc-rx10-iii/

Wil je iets goedkoper dan zou je naar de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ2000 Zwart kunnen kijken voor een maximaal bereik van 480mm.

Denk je genoeg te hebben aan een maximum van 200mm bereik dan zou je de pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 VII Zwart kunnen overwegen. Je hebt dan echt een compacte zakcamera waarbij je nooit druk hoeft te maken over het wisselen van lenzen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Suplinatie
Ramon schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:46:
@Suplinatie Ik zou ook zeker de compactcamera's niet vergeten. Voor rond de 1000 euro heb je bijvoorbeeld deze: pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX10 III Zwart met een 24 tot 600mm lens. Ben je in één keer klaar. Review: https://www.dpreview.com/...-cyber-shot-dsc-rx10-iii/

Wil je iets goedkoper dan zou je naar de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ2000 Zwart kunnen kijken voor een maximaal bereik van 480mm.

Denk je genoeg te hebben aan een maximum van 200mm bereik dan zou je de pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 VII Zwart kunnen overwegen. Je hebt dan echt een compacte zakcamera waarbij je nooit druk hoeft te maken over het wisselen van lenzen.
dat is inderdaad een interessante optie! alleen dan kan ik nooit van lens wisselen toch? en zie staan dat bij verre zoom de scherpte tijd soms best lang duurt wat niet echt handig is voor wildlife. of heb je hier zelf andere ervaringen mee?

• mendelson
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-05-2021
Ikzelf heb gekozen voor de Nikon z 50 met beide kit-lenzen omdat ik iets lichters wilde in plaats van mijn fullframe DSLR. Met name de 50-250mm is een zeer lichte en zeer scherpe lens waar ik zeer tevreden over ben. Het enige bezwaar van de Z-serie is dat er nog niet heel veel andere lenzen voor te koop zijn, maar ik ben blij met wat ik heb. Ik fotografeer al meer dan 40 jaar...

• sheepie880
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-03 06:53
Suplinatie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:57:
[...]

dat is inderdaad een interessante optie! alleen dan kan ik nooit van lens wisselen toch? en zie staan dat bij verre zoom de scherpte tijd soms best lang duurt wat niet echt handig is voor wildlife. of heb je hier zelf andere ervaringen mee?
Kwa scherpstel tijd is de Sony rx10 ongeveer evensnel als een Olympus em5 mark2 met de Panasonic 100-300.

De Sony rx10 heb ik een week kunnen lenen van een vriend, geweldige camera, alleen ik doe heel veel macro werk, en daarmee kwam ik niet uit de voeten. Voor wandelen en soms overdag een beetje wildlife is het een hele goede camera. Wil je in de schemer wandelen, dan lukt de langste focuslengte ook niet. De Olympus heeft trouwens hetzelfde probleem. Overdag doen ze niet voor elkaar onder.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:34

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Suplinatie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:57:
Als je wildlife belangrijk vindt is in jouw geval een keuze tussen die RX10 of MFT met telelens een leuk idee. Daarnaast vraag ik mij af of de RX10 daadwerkelijk trager is dan een Panasonic MFT, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Wat ik nu in de review lees is dat met name het zoomen langzaam gaat, maar zolang je niet continu van ver naar dichtbij en terug wilt zoomen is dat niet zo'n issue.
De flexibiliteit is wel heel prettig en als je een gelijkwaardig bereik wilt met MFT dan is je budget al snel te krap. Voordeel van MFT is wel dat wanneer je geen wildlife wilt gaan schieten je de telelens thuis kunt laten, dat scheelt serieus gewicht.

Als je qua wildlife echt een extra stap wilt maken dan moet je echt voor meer licht gaan zorgen en dat gaat heel ver buiten dit budget of 200 euro erbij.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Suplinatie
Bedankt voor alle berichten,
ik heb een lijstje gemaakt met mogelijke opties voor mij:
Spiegelreflexcamera's
Canon EOS 80D body Zwart € 899,-
Nikon D7500 Zwart € 979,-
Systeemcamera's
Fujifilm X-T30 Zwart € 799,-
Fujifilm X-T200 + XC 15-45mm Donkerzilver €699,-
Nikon Z 50 Body Zwart € 799,-
Sony A6400 € 902,93

ik weet dat met extra lens ik bij bijna alle modellen net boven mijn budget zit, echter hoop ik voor ongveer 300 een goede 2de hands lens te kunnen krijgen.
heeft een van jullie ervaring of advies welke van deze lijst een echte aanrader is of juist weg moet strepen. of die ik zeker moet toevoegen?

ik wil meerde opties open houden en wachten op mogelijke aanbiedingen of 2 de hands opties.

alvast bedankt weer!.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Fuji staat bekend om zijn goede JPEG's. Klein extraatje wellicht als je niet te druk wilt zijn met bewerken.
Ik vind zelf de lenzen van Sony erg duur. Ik zou daar persoonlijk van weg blijven.

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:37
Suplinatie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:14:
Systeemcamera's
Fujifilm X-T30 Zwart € 799,-
Nikon Z 50 Body Zwart € 799,-
Ik zou zeggen dat van de lijst dit de twee meest gebruikersvriendelijke 'entry level' producten zijn van de lijst. Zeker de Fuji is erg makkelijk in gebruik en qua workflow levert deze dankzij de film-simulaties mooie JPEGs die je niet hoeft na te bewerken om toch professioneel ogende foto's te krijgen als eindresultaat. Bijvoorbeeld met een 23 of 27mm lens van ca. 200-300 euro kom je dan met een mooie compacte setup goed voor de dag.
De Z50 is ook een prettige camera, maar is misschien net iets minder qua algehele gebruikerservaring. Het is wel prettig van dat systeem dat je de FTZ converter kunt kopen en oude (en betaalbare) F mount lenzen kunt gebruiken.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:46
Ik zou persoonlijk beide spiegelreflexcamera's links laten liggen. Zowel Canon als Nikon zijn momenteel vol aan het inzetten op systeemcamera's en ik verwacht dat zeker de APS-C DSLR lijn van beide merken niet of nauwelijks nog updates zullen krijgen. Het aanbod van lenzen is voor deze camera's wel groot, maar het is wel iets minder toekomstbestendig. Zeker aangezien je nieuw instapt zou ik gelijk voor een systeemcamera gaan.

Qua APS-C systeemcamera's denk ik dat Fuji op dit moment het meest complete aanbod heeft. Die hebben een uitgebreide lijn qua lenzen, zowel instap als professioneel, waarbij instap wel al een niveautje hoger is dan bij de meeste merken, maar dat zijn ze ook qua prijs. Sony en vooral Nikon zijn qua lenzenaanbod een stuk minder. Bij Fuji zou ik dan wel voor de X-T30 gaan, dat is een veel professionelere camera dan de X-T200 (voor relatief weinig extra). En dan in combinatie met de 18-55, een hele goede kitlens, veel beter dan de naam kitlens doet vermoeden.

Bij de merken die je noemt is wildlife wel een lastige vrees ik. Bij Fuji en Sony kom je al snel op dure lenzen uit als je voldoende bereik wilt. Dan is Nikon nog het meest eenvoudige en betaalbare door een DSLR lens tweedehands te kopen en via de adapter die @zzzzz al noemde te gebruiken.

Maar vanwaar ineens de switch naar deze merken? Als je wildlife ook echt belangrijk vindt dan blijft in deze prijscategorie MFT of een RX10 toch wel redelijk onverslaanbaar. De camera's die je nu noemt hebben absoluut voordelen tov die opties, maar vooral voor wildlife ben je dan wel een stukje duurder uit.

[Voor 51% gewijzigd door Erwin186 op 24-03-2021 14:31]

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Erwin186 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:26:
Ik zou persoonlijk beide spiegelreflexcamera's links laten liggen.
Eens. Ik heb de Canon 60D (voorloper van de 80D die je noemt) en die is eigenlijk te groot en zwaar om lekker even mee te nemen op een tocht (met extra lenzen, accu's, etc). Inclusief alles heb je toch een flink gewicht in je tas/om je nek.

• Suplinatie
Erwin186 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:26:
Ik zou persoonlijk beide spiegelreflexcamera's links laten liggen. Zowel Canon als Nikon zijn momenteel vol aan het inzetten op systeemcamera's en ik verwacht dat zeker de APS-C DSLR lijn van beide merken niet of nauwelijks nog updates zullen krijgen. Het aanbod van lenzen is voor deze camera's wel groot, maar het is wel iets minder toekomstbestendig. Zeker aangezien je nieuw instapt zou ik gelijk voor een systeemcamera gaan.

Qua APS-C systeemcamera's denk ik dat Fuji op dit moment het meest complete aanbod heeft. Die hebben een uitgebreide lijn qua lenzen, zowel instap als professioneel, waarbij instap wel al een niveautje hoger is dan bij de meeste merken, maar dat zijn ze ook qua prijs. Sony en vooral Nikon zijn qua lenzenaanbod een stuk minder. Bij Fuji zou ik dan wel voor de X-T30 gaan, dat is een veel professionelere camera dan de X-T200 (voor relatief weinig extra). En dan in combinatie met de 18-55, een hele goede kitlens, veel beter dan de naam kitlens doet vermoeden.

Bij de merken die je noemt is wildlife wel een lastige vrees ik. Bij Fuji en Sony kom je al snel op dure lenzen uit als je voldoende bereik wilt. Dan is Nikon nog het meest eenvoudige en betaalbare door een DSLR lens tweedehands te kopen en via de adapter die @zzzzz al noemde te gebruiken.

Maar vanwaar ineens de switch naar deze merken? Als je wildlife ook echt belangrijk vindt dan blijft in deze prijscategorie MFT of een RX10 toch wel redelijk onverslaanbaar. De camera's die je nu noemt hebben absoluut voordelen tov die opties, maar vooral voor wildlife ben je dan wel een stukje duurder uit.
ik vind wildlife super belangrijk echter is dit 1x per jaar op vakantie en alle andere momenten waarbij ik de camera ook wil kunnen gebruiken heb ik dan het gevoel dat ik iets miss... ik vermoed dat met mijn kwaliteiten als fotograaf ik meer aan een van de bovengenoemde systeemcamera's heb en dat deze ook prise zullen werken bij 90% van de reizen die ik maak. zelf ben ik geen "vogel fotograaf" meer de grotere dieren op het land waarbij ik waarschijnlijk met bvb de fujifilm ook moeie shots kan maken toch?

• zzzzz
Suplinatie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:39:
[...]
zelf ben ik geen "vogel fotograaf" meer de grotere dieren op het land waarbij ik waarschijnlijk met bvb de fujifilm ook moeie shots kan maken toch?
Voor 'doorsnee' wildlife fotografie kom je met een 70-300mm op de APS-C van Fuji goed weg. Voor vogels is het waarschijnlijk net te weinig, maar voor dierentuindieren of een hert in het bos is het meer als zat.
Het 70-300 model wat ze net op de markt hebben gebracht is daarnaast zeer handzaam en gaat dus makkelijk mee :)

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Frogmen
  • Niet online
Het grote voordeel van de (zou zelf 2e hands zoeken) nikon of Canon DSLR is vooral het grote aanbod aan mooie 2e hands lenzen voor redelijke prijzen bv een Nikon 70-200 2.8 VR vindt je voor rond de 800 en dan heb je wel een echte top lens.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Erwin186
Suplinatie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:39:
[...]

ik vind wildlife super belangrijk echter is dit 1x per jaar op vakantie en alle andere momenten waarbij ik de camera ook wil kunnen gebruiken heb ik dan het gevoel dat ik iets miss... ik vermoed dat met mijn kwaliteiten als fotograaf ik meer aan een van de bovengenoemde systeemcamera's heb en dat deze ook prise zullen werken bij 90% van de reizen die ik maak. zelf ben ik geen "vogel fotograaf" meer de grotere dieren op het land waarbij ik waarschijnlijk met bvb de fujifilm ook moeie shots kan maken toch?
Voor grotere dieren is het inderdaad iets minder kritisch dan voor vogels. Met een 70-300 kom je dan meestal een heel eind, maar die is wel net nieuw, dus tweedehands is die nog niet te vinden (nieuwprijs is 800 euro). Een goedkoper alternatief kan nog de XC 50-230 zijn, die is wel een stuk goedkoper tweedehands te vinden. Dat is niet de meest lichtsterke lens, maar qua scherpte is het een prima lens, en hij is lekker licht. Maar dan mis je wel een stukje bereik, 230mm is eigenlijk net iets te weinig voor wildlife.

Qua bereik zal je denk ik altijd verlangen naar meer bereik. Het ligt er ook vooral aan wat voor grotere dieren je dan fotografeert en hoe dichtbij je kunt komen. Voor coronatijd ben ik een paar keer naar Amerika/Canada geweest om o.a. beren te fotograferen met de 100-400, maar dan is 400mm echt geen overbodige luxe aangezien dichtbij komen dan wel wat gevaarlijk is :P Maar met 300mm kom je dan ook al een heel eind hoor!

[Voor 3% gewijzigd door Erwin186 op 24-03-2021 15:00]

• Erwin186
Frogmen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:55:
Het grote voordeel van de (zou zelf 2e hands zoeken) nikon of Canon DSLR is vooral het grote aanbod aan mooie 2e hands lenzen voor redelijke prijzen bv een Nikon 70-200 2.8 VR vindt je voor rond de 800 en dan heb je wel een echte top lens.
Dat is een mooie lens, maar voor rondreizen en vooral wandelingen wel een flink bakbeest om mee te nemen. 200mm is voor wildlife eigenlijk ook wat aan de korte kant.

• Frogmen
  • Niet online
Ik gaf het als voorbeeld je hebt ook 70-300 van Nikon maar die 2 kan je echt niet vergelijken. Goed lichtsterk glas is groot en zwaar, al het andere is een compromis. Het is dus heel erg belangrijk om eerst ervaring op te doen en uit te vinden waar jouw compromis licht. Ik accepteer het gewicht van 80-200 AF-S 2.8 van Nikon 1,5 kg Glas maar samen met mijn D500 ben ik er blij mee. Snap dat anderen er anders over denken.

• Erwin186
@Frogmen Ja mee eens, het ligt eraan waar je prioriteiten liggen. Het was ook meer een opmerking richting OP, dat die lens wel zwaar is en dat is een nadeel tijdens rondreizen. Uiteindelijk is ook goed lichtsterk glas een compromis, want het is zwaar en duur. Maar het is wel de enige oplossing als je geen compromis op lichtsterkte en kwaliteit wil sluiten.

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-03 17:01
ik fotografeer inmiddels >30 jaar en heb van alles gehad.
Hetgeen waar ik momenteel het meest mee fotografeer is mijn S10+.....

Paar jaar geleden kocht ik een Samsung nx-500 aps-c systeemcamera, met de bedoeling om die naast mijn EOS 50D te gebruiken (met een serie lenzen). De verkoper van de Samsung NX500 zei: die spiegelreflex ga jij nooit meer gebruiken. Ik zei: echt wel, want geweldig bla bla.

Hij had gelijk.

Die NX500 is als compacte aps-c systeemcamera geweldig. Bovenal omdat fotograferen niet gaat om de spullen maar om de leuke foto's. Die kun je alleen maken als je een praktische camera bij de hand hebt. Spiegelreflexen zijn heel cool, maar niet zo praktisch meer.
Jammer dat Samsung die camera niet meer ondersteunt. Er zijn voldoende alternatieven nu, zoals genoemde Fuji camera's. Ik heb ook met plezier naar de Sony A6000 serie gekeken.

Filmen doe ik met een gopro of een DJI osmo pocket. DJI geeft een véél beter beeld, de GOPRO is erg robuust en erg geschikt voor bijv. het zwembad. En waarom zijn die twee weer zo goed? Omdat ze handig en compact zijn en je ze zo in je broekzak stopt.

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

• zzzzz
Erwin186 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:25:
@Frogmen Ja mee eens, het ligt eraan waar je prioriteiten liggen. Het was ook meer een opmerking richting OP, dat die lens wel zwaar is en dat is een nadeel tijdens rondreizen. Uiteindelijk is ook goed lichtsterk glas een compromis, want het is zwaar en duur. Maar het is wel de enige oplossing als je geen compromis op lichtsterkte en kwaliteit wil sluiten.
Precies... je kan nog zo'n mooie lens kopen maar als je die maar een paar keer per jaar gebruik is hij eigenlijk amper van waarde.

• Suplinatie
Zijn er voor de Fujifilm x-t30 ook nog andere opties qua lenzen van een ander merk wat er wel op past ? Zo ja welke zouden jullie aanraden ?

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Jan Smit schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:59:
Bovenal omdat fotograferen niet gaat om de spullen maar om de leuke foto's. Die kun je alleen maken als je een praktische camera bij de hand hebt. Spiegelreflexen zijn heel cool, maar niet zo praktisch meer.
Spiegelreflexcamera's zijn nog steeds even praktisch, andere camera's zijn praktischer geworden ;)

• Sodela
Misschien is het even verstandig om het oorspronkelijk "target" van de TS in de gaten te houden, om en nabij de 1000€...
"We" gaan hier deels "los" op prijzige opties, hoe goed ook qua intentie (bodies zonder objectieven of 2e hands objectieven voor € 800 en zo, etc..). Voordat je het weet kom je dan allemaal voor een complete set snel op een veelvoud van het oorspronkelijke gedachtengoed, zeker als er nog een tas, filters, geheugenkaart en extra accu's erbij komen.

Misschien even handig om de TS te helpen: met een systeemcamera kun je meestal via een adapter vrijwel alle objectieven van de "oude" kleinbeeldmerken gebruiken. Het enige nadeel is dat alles weer terug gaat naar "handmatig" Daarmee ligt met beperkingen de wereld voor je open van opties die soms gewoon goedkoop(er) zijn.

Zoals hier ook al aangehaald, wat je "altijd gebruikt" moet gewoon goed zijn. Extra tele en dergelijke is niet je primaire focus aangezien je die niet of nauwelijks gebruikt terwijl dat vaak "verloren investeringen" zijn (lees: pure luxe). Leuk om te hebben maar alleen als je geld over hebt of het absoluut niet kunt missen.

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
@Suplinatie Je eerste gedachte gx9 + 12-32 + 35-100 was niks mis mee. Eventueel met alleen 1 lens, de 12-60 of de 14-140. Er is een optionele grip (35 euro) voor grotere lensen voor de gx9, zoals de PL 50-200mm of de 100-400mm. Dus je kunt dezelfde camera houden.
https://www.fotohanskeuze...gr2-hand-grip-voor-dc-gx9

De PL 100-400mm is tweedehands voor rond de 850 verkrijgbaar. Beduidend betere lens dan de olympus 75-300 of de panasonic 100-300 qua scherpte.
https://www.marktplaats.n...onic-leica-100-400mm.html

Hier een tijdschrift over micro four thirds in wildlife, mocht je twijfelen of zo'n draagbaar systeem met een 'kleine' sensor wel goed genoeg.
https://t.co/6O8xDXnynK?amp=1

[Voor 10% gewijzigd door Jackie Moon op 25-03-2021 00:52]

• Erwin186
Suplinatie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:55:
Zijn er voor de Fujifilm x-t30 ook nog andere opties qua lenzen van een ander merk wat er wel op past ? Zo ja welke zouden jullie aanraden ?
Dat aanbod beperkt tot primes. Er zijn een aantal merken die primes aanbieden voor Fuji, waarvan Viltrox, Tokina, Samyang de bekendste zijn. Viltrox en Tokina ondersteunen daarbij wel autofocus, oa Samyang is alleen handmatige focus. Echte telelenzen zijn er van deze aanbieders eigenlijk niet.

Zoomlenzen zijn er sowieso niet van 3rd party aanbieders. Sigma schijnt wel bezig te zijn met lenzen voor Fuji X, maar dat is verder nog niet heel concreet.

Ik sluit me wel bij @Jackie Moon aan dat MFT in jouw geval wel een hele goede optie is. Binnen je budget kun je daarmee wel echt een mooie en goed draagbare set samenstellen. Het lenzenaanbod is ook wat breder, waardoor je binnen budget ook qua telelenzen wat meer opties hebt dan bij bijv. Fuji. Je zou ook eerst kunnen beginnen met een body + standaard lens (bijv. de 12-60) en dan sparen voor een echt goede telelens zoals de 100-400. Daar heb je wellicht meer aan dan nu een mindere lens kopen waar je uiteindelijk toch niet helemaal tevreden over bent.

• Sodela
Misschien is dit wel iets? Een mooie camera, compact en 2 objectieven die niet onaardig zijn en ruim binnen het budget. Ja het is een "veroudert" model, maar maakt gewoon goede opnames. De actuelere versie is dan bijvoorbeeld deze, maar je moet dan even kijken wat de meerwaarde is (meer pixels..). Dezelfde set is overigens bij diverse winkels te koop...

Voor het prijsverschil kun je natuurlijk andere zaken kopen.

• Suplinatie
@Sodela
Ik zag net 2de hands ook de Fujifilm x-t20 met xf 18-55 lens zo goed als nieuw nog geen 1000 klicks voor 670,- wat zou dan volgens jou een betere optie zijn ?

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

De em10.3 is niet verouderd :/

Ik ben zelf niet kapot van die 14-42mm EZ. Die ez staat voor electronic zoom, hetzelfde mechanisme als bij de meeste compact camera's. Wel mooi ervan is dat er een automatische lensdop voor beschikbaar is.
Die 40-150mm is een van de beste bang for buck lenzen voor mft denk ik.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Sodela
@Sodela
Als Fuji-gebruiker vind ik Fuji natuurlijk altijd goed :) . Het objectief 18-55 is in ieder geval erg goed (waarschijnlijk een stuk beter dan het kit-objectief van Olympus) en de camera's ontlopen mekaar niet zo ontzettend veel maar bij de Fuji heb je een wat grotere sensor met wat meer pixels die gewoon goed is.
Voor zover ik weet hebben de mensen die een T20 hebben daar over het algemeen veel plezier aan en je kunt altijd nog "doorgroeien". De T20 is natuurlijk een wat oudere generatie, maar de verbeterpunten bij de T30 zijn eigenlijk marginaal hoewel de marketing dat natuurlijk heel anders ziet.

Fuji heeft trouwens een nogal "analoge" benadering qua bediening. Dus wat knoppen / ringen met diagfragma en sluitertijden in plaats van in menu verstopte zaken. Alles kan natuurlijk automatisch, maar je wordt wel uitgedaagd om je bewust in te leven in het fenomeen licht. Daardoor lijkt de leercurve misschien steil, maar dat valt eigenlijk wel mee en je kunt natuurlijk de knop op "auto" zetten.
Qua leercurve zijn andere merken trouwens niet veel beter. Sony is er bevoorbeeld berucht om dat het menu een middelgroot drama is. Voor mij toen mede de reden om Sony in te ruilen voor Fuji en tot nu toe zonder spijt.

Het belangrijkste "nadeel" van Fuji is dat er maar weinig "vreemde merken" zijn zoals Sigma, Tamron die objectieven maken voor de X-mount. Dat kan een probleem zijn want Fuji is welliswaar goed maar soms wel prijzig. Fuji objectieven dekken wel het hele spectrum af dat interessant is en vaak ook nog eens met een groot diafragma maar het is dus vrijwel Fuji-only, afgezien van het werken met een adapter.Olympus en Panasonic bieden wat dat betreft dus wat meer keuze qua objectieven en zijn misschien ook war gunstiger geprijsd.

Qua tele moet je er dan bij de Fuji nog wat bij proberen te krijgen. Een gunstig begin is dan de 50-230. Het is een soort budget model van Fuji, iets minder lichtsterk dan de "grote broers" maar niet slecht en een stuk gunstiger geprijsd.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:08
@Sodela
Klinkt als een geweldige camera met een goede lens.
Maar dat is die MFT ook.
De vraag is eigenlijk... wat zijn je volgende een of twee lenzen? Op de Fuji heb je dan nog niets in de buurt van tele. Wil je dat? Wat kost dat dan?

Bij die M10-III heb je binnen dat budget al een camera met beeldstabilisatie (!) en twee lenzen van 14 tot 150mm; iets meer dan 10x zoom. Optisch goede lenzen.

Ik denk dat Fuji gewoon net in een hogere prijsklasse zit. Je moet niet kijken naar de 1e camera + lens, maar naar wat daarna komt. Je koopt een systeem met verwisselbare lenzen.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:08
De Fuji 70-300 voor €800 of 55-200, of de 100-400 zijn denk ik de lenzen als je telelens / wildlife wilt.
Uiteraard, alle waar naar zijn prijs.

https://www.dpreview.com/...xf-70-300mm-f4-5-6-review

[Voor 4% gewijzigd door Tarquin op 26-03-2021 20:09]

• Suplinatie
Beste mensen bedankt voor alle adviezen!
Ik heb voor volgens mij hele nette prijzen een set kunnen aanschaffen.
Fujifilm x-t3 + xf 16-80 voor €1100,-
Xf 55-200 €350,-
Beide nouwelijks gebruikt en in nette staat. .
Ben dus wel wat over men budget gegaan maar denk hier veel groeimogelijkheden mee te hebben!

• zzzzz
Suplinatie schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 08:47:
Xf 55-200 €350,-
Ben dus wel wat over men budget gegaan maar denk hier veel groeimogelijkheden mee te hebben!
Top! Veel plezier ermee! :*)

• Erwin186
Suplinatie schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 08:47:
Xf 55-200 €350,-
Dat is wel echt een hele goede deal! Nieuw kost zo’n set je ruim het dubbele. Ook top dat je de 16-80 erbij hebt, die is nog net wat veelzijdiger dan de 18-55, vooral die 16mm is wel heel fijn. 55-200 is ook een mooie en goede lens. Hier kun je zeker een mooie tijd mee vooruit! Veel plezier ermee!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee