Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 10:25
Ik ben mij aan het oriënteren op de aanschaf van zonnepanelen. Ik ben de laatste tijd e.e.a. aan offertes gaan opvragen. Ik heb al e.e.a. gelezen maar wordt nog niet helemaal wijs wat nu verstandige keuzes zijn. Ik hoop dat jullie daarmee kunnen helpen. Eén ding wat ik al van de topics heb geleerd is: leg het dak maar zo vol mogelijk dat is wat ik met elke offerte heb meegegeven.

Situatie

Breedte van de woning is 6m, lengte van het dak grofweg 5.10. Ligging is zuid-west.

Offertes
PaneelWpAantalOmvormerTot WpInc BTWEx BTW Inc forfaitE/Wp IncE/Wp Ex
Trina Solar TSM-330 DD06M.05(II)33014Growatt MIN 4200 TL-XE4620€ 5.196€ 4.394€ 1,125€ 0,951
Q.peak DUO-BLK-34034013Solis 1P-4K-4G4420€ 5.425€ 4.583€ 1,227€ 1,037
Phono Solar All Black 400Wp40013SolarEdge SE35005200€ 6.425€ 5.410€ 1,236€ 1,040

Vragen:
1. Zijn deze offertes marktconform (bij Solar Bouwmarkt kom ik op andere prijzen)?
2. De SolarEdge offerte lijkt mij vooral duur en weinig toevoegen in mijn situatie, klopt dat?
3. Zijn er nog tips, verstandige keuzes?
4. Aanraders voor partijen in de (omgeving van) Drechtsteden?

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:27

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bel eens bij de buren rechts aan en vraag welke materialen (panelen + omvormer) daar zijn gebruikt om een beeld te krijgen qua paneelmaten/omvormer/optimizers e.d. Dat ziet er uit als een nette installatie. De installatie links is al wat ouder vermoed ik, gezien het type panelen.

Hoe zit je qua schaduw? Ik zie een klein randje onderaan het dak, van wanneer (maand + tijdstip) is deze foto?

Waar wordt de ventilatiepan voor gebruikt? Je hebt ook lage(re) modellen, dan kunnen er gewoon panelen overheen.

[Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2021 10:10]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:08
@Dutch Lion
jep solaredge is aardig duur, je koopt een paneel voor 120€ en dan komt daar nog 40€ bij voor de optimizer.
een 0,95€/Wp is nog aardig prijzig daar kan nog wel iets van af.
kom je op 0,90-0,080€/Wp uit, wat het ongeveer zou moeten zijn. ;)

dit kan nog iets goedkoper, maar dan moet je keuzes maken.
(dus dit is een beetje persoonlijk, in hoever je wil gaan.)

optie 1. neem geen 330Wp paneel maar een 350-380Wp paneel.
zijn maar een heel klein beetje groter en amper duurder, maar kosten net zo duur om te leggen. (of ze nu 330Wp vast hebben of 370Wp dat maakt niet uit.)
dit drukt de €/Wp prijs nog een beetje.

optie 2.
14x330Wp=4620Wp.
en als echt alles mee zit dan levert dat heel soms wel 4800W, maar dat voor heel weinig uren per jaar. (denk in minuten.)
eigenlijk doet het maar zo weinig uren meer als 70% leveren, dat het geen probleem is om daar iets mee te spelen.
dan kun je ook een 3,6kW (16A) omvormer gebruiken.
3,6kW + 30% = 4650Wp.
een 3,6 of 4,2kW omvormer maakt in prijs niet zo veel uit, maar je kunt nu wel een kleinere groep gebruiken en heb je geen speciale kabel nodig.
dit drukt de €/Wp prijs nog een beetje.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Dutch Lion
ThinkPadd schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:08:
Bel eens bij de buren rechts aan en vraag welke materialen (panelen + omvormer) daar zijn gebruikt om een beeld te krijgen qua paneelmaten/omvormer/optimizers e.d. Dat ziet er uit als een nette installatie. De installatie links is al wat ouder vermoed ik, gezien het type panelen.

Hoe zit je qua schaduw? Ik zie een klein randje onderaan het dak, van wanneer (maand + tijdstip) is deze foto?

Waar wordt de ventilatiepan voor gebruikt? Je hebt ook lage(re) modellen, dan kunnen er gewoon panelen overheen.
De installatie van de buren is 2 maanden geleden geïnstalleerd dus die is inderdaad recent. Ik kan eens bij ze navragen wat ze hebben liggen. Hun situatie is echter anders doordat ze redelijk wat (gedeeltelijke) schaduw hebben van de kap van het hoekhuis. Zij profiteren dus waarschijnlijk wel van SolarEdge.

Deze foto is van 2 weken geleden om 18:00. De schaduw is de nok van de overburen. Verder gedurende dag geen schaduw vanaf het moment dat de zon op het dak komt.

De ventilatiepan is voor de ontluchting van de afvoer.
migjes schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:08:
@Dutch Lion
optie 1. neem geen 330Wp paneel maar een 350-380Wp paneel.

optie 2.
...
Optie 1 is een goede, daar ga ik nog eens naar kijken. Optie 2 zou kunnen maar zie ik meer als 'geneuzel in de marge'.

• migjes
@Dutch Lion
ik zie het juist andersom, optie 1 is geneuzel (en moet je altijd doen.), en optie 2 tikt aan. ;)
(omvormer scheelt haast niks, maar kabel en groep gaat hard.)

maar die 2 combineren is ook geen probleem.
3,6kW omvormer met 14x370Wp is gewoon mogenlijk zelfs als je over de 5kWp heen gaat is het geen ramp dat je iets wat aftopt.

(ik heb zelf 6,4kWp op 4kW omvormer, maar is een veel langer verhaal met wat uitzonderingen.
de type omvormers die je nu in de offertes hebt staan kunnen grofweg maximaal 2x12x3??Wp aan panelen aan. ;) )

[Voor 9% gewijzigd door migjes op 21-03-2021 13:15]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Dutch Lion Heb je 1 of 3-fase in huis?
Hoeveel ruimte heb je nog op de andere kant?

Nog mooier is dezelfde panelen nemen als de buren (voor de looks) en dan met een gewone string omvormer.

Zelf uitlezen kan gemakkelijk met een SMA

[Voor 90% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-03-2021 14:19]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Dutch Lion
@migjes
Ik denk dat ik dan optie 2 niet helemaal begrijp. Zoals ik het begrijp heb je 2.5 ipv 4 kabel nodig (verschil over deze afstand 6 euro). Zijn de kosten in de groepenkast zoveel lager? Een minder zware omvormer snap ik, je gaat de zwaardere nooit terug verdienen; dat scheelt ~50,-. Totaal scheelt deze optie dan 100 euro?

@AUijtdehaag
Ik heb 3 fase in huis voorzover ik weet. De andere kant van het huis ligt nog niets. Zou eventueel op de dakkapel nog wat kunnen. Maar die wens heb ik momenteel niet.
De looks vind ik wat minder belangrijk. Beide kanten zijn toch niet gelijk dus ik kan eventueel ook nog wel afwijken ;)
Het makkelijk uit kunnen lezen is wel een pré maar geen vereiste voor mij.

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
Beetje googlen kom je inderdaad een stuk goedkoper uit dan de offertes die je tot dusver hebt gekregen. Ik begrijp dat iedereen wel iets wil verdienen en de ene zal wat meer vragen voor een installatie dan een ander. Maar in het geval van bv de Trina panelen kun je gauw 500 euro goedkoper uitkomen, wat ik toch wel serieus geld vind.

Ik zou het layout van de buurman rechts (zwarte panelen) in spiegelbeeld kopieren en inderdaad met een Growatt / Goodwe of soort gelijke omvormer doen. SolarEdge met optimizers lijkt overbodig in jouw geval.

[Voor 23% gewijzigd door HSA.Solar op 21-03-2021 19:50]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:02
Rechts op de foto, links als je in huis staat en naar de straat kijkt.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• migjes
Dutch Lion schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:59:
@migjes
Ik denk dat ik dan optie 2 niet helemaal begrijp. Zoals ik het begrijp heb je 2.5 ipv 4 kabel nodig (verschil over deze afstand 6 euro). Zijn de kosten in de groepenkast zoveel lager? Een minder zware omvormer snap ik, je gaat de zwaardere nooit terug verdienen; dat scheelt ~50,-. Totaal scheelt deze optie dan 100 euro?
hoe meer je van het systeem wil afvijlen om goedkoper uit te komen de minder het scheelt. ;)
het word gewoon een beetje mieren seksueel mishandelen (mierenneuken.) ;)

het belangrijkste is dat je begrijpt dat 4000Wp niet altijd op een 4000VA omvormer hoeft.
(veel gemaakte beginners fout.)
@AUijtdehaag
Ik heb 3 fase in huis voorzover ik weet. De andere kant van het huis ligt nog niets. Zou eventueel op de dakkapel nog wat kunnen. Maar die wens heb ik momenteel niet.
De looks vind ik wat minder belangrijk. Beide kanten zijn toch niet gelijk dus ik kan eventueel ook nog wel afwijken ;)
Het makkelijk uit kunnen lezen is wel een pré maar geen vereiste voor mij.
1 of 3 fase heeft niet veel te maken met het aantal Wp wat je legt.
(indirect wel.)
maar met de hoeveelheid Vmpp je op de mpp zet.
je kijkt nu naar +/-32Vmpp panelen.
een 1fase wil het liefst 350V (en dan gaan we iets hoger zitten omdat als de panelen warm worden die iets daalt.)
350V/32Vmpp = 12 panelen.
en met 3 fase wil je een 600-720Vmpp halen. (grof weg 18 panelen)
helaas wel per mpp, en gelukkig kun je aardig van deze getallen afwijken.
zie:

de goedkoopste setjes zijn eigenlijk:
2x12x3??Wp op een 3,6kW omvormer.
en dit doe je dan oost-west
zie mijn set 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer):

oost en west staat de zon op een andere moment recht op te schijnen, en dat verdeelt de opbrengst over de dag.
10-11+kWh per dag per kW omvormer vermogen halen is dan mogenlijk. ;)
(bij mij hangt de 4kW omvormer op een 16A groep, wel weer 3x4mm kabel. langer verhaal.)

jouw dak ziet daar een beetje lastig voor uit.
maar als je echt wil kan het wel.
(ook weer een persoonlijke keuze, niet een moetje.
hier voor zijn wel een aantal trucjes nodig, lastig jep)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee