Vraag

• Romavami
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-05 19:58
Hallo Forum,

ik heb enkele kleinverbruikers aangesloten op mijn tuinhuisinstallatie. Hert probleem is dat de accu's leeggetrokken worden terwijl dit volgens de berekeningen niet mogelijk zou moeten zijn.

Hier de feiten;

Ik heb 3 panelen van elk 100 Watt (in serie)
Een SNRE ML2430 laadapparaat van 30A
2 x accu 100 Ah 12v (parallel) (zuur/lood onderhoudsvrij)
Omvormer 750 / 1500 Watt
Bekabeling 6mm2

Bij een goede zonne-instraling geeft het laadapparaat ruim 66 volt aan.

De gebruikers zijn een vijverpomp van 60 Watt die van 12.00 tot 17.00 uur aan staat
en een pomp van 35 Watt die 24/7 aan staat.

Zoals gezegd zijn smorgens de accu's leeg en werkt de pomp van 35 Watt niet meer.
Het laadapparaat geeft dan aan dat de accu's leeg zijn.

Volgens de berekeningen gebruikt de 24/7 pomp 35w/230v= ca 0,15 A
De 60 Watt pomp gebruikt 60W/230v= 0,26A

Ook al zouden ze beiden 24/7 lopen dan gebruiken ze nog geen 0,5 A.
Uitgaande van het feit dat een accu tot 50% ontladen mag worden blijft er dus 100 Ah over en dat zou theoretisch voor 200 uur genoeg moeten zijn.

Kan iemand mij uitleggen waar het fout gaat ?

(specificaties onderin dit topic)

Solarpaneel:

Laadapparaat:

accu:

Omvormer:

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:35
Waarschijnlijk is je verbruik in Ah toch? Wat verbruikt je omvormer zelf? Ik weet nog dat toen ik die spullen verkocht ze enorme standby verliezen hadden. Zeker de goedkopere exemplaren.
En de lader geeft 66V aan, maar hoeveel laadstroom is er? En laden je accu's weer helemaal vol, ook als er weinig zon is?

[Voor 24% gewijzigd door No Hands op 21-03-2021 09:56]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:48
Volgens de berekeningen gebruikt de 24/7 pomp 35w/230v= ca 0,15 A
De 60 Watt pomp gebruikt 60W/230v= 0,26A

Ook al zouden ze beiden 24/7 lopen dan gebruiken ze nog geen 0,5 A.
De accu's zijn 12V?

En je rekent de stroom door met 230V te delen?

Als je geen omzetverliezen hebt, gebruikt de 35W-pomp 35/12 = 2,92A.
Over een gehele dag gebruikt deze dus 2,92A x 24h = 70 Ah.

De 60W-pomp neemt dus 60/12 = 5A.
Als deze pomp maar 5 uur aan staat, gebruikt deze 5A x 5h = 25 Ah.

Over een gehele dag heb je dus 95 Ah nodig.
Als je de 2 accu's van 100Ah volledig hebt opgeladen en maar half mag ontladen, heb je dus voldoende voor 1 dag.

Maar let op dat je ook de omzetverliezen hebt, dus je redt het niet in 1 dag.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:11

ThePsycho

Biertje?

@Onbekend Was me voor, dit gaat inderdaad fout in de berekening. 12V accu's gaan zeker met een omvormer er tussen vrij snel leeg met apparaten die kleinverbruikers te noemen zijn.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:09
De stroom (aantal Ampère) die je met de omvormer uit de accu haalt, is ongeveer 20 keer zo groot als de stroom aan de 230V zijde van je omvormer. Immers, er zit ongeveer een factor 20 verschil tussen de spanning van de accu en de 230V die de omvormer geeft.

Ook moet je je bedenken dat we afgelopen week redelijk wat bewolking hebben gehad. Je zonnepanelen leveren dan bij lange na niet de hele dag 100W per paneel. De sterkte van een zonnepaneel wordt niet voor niets in WattPiek uitgedrukt. Alleen bij perfecte weersomstandigheden en opstelling van de zonnepanelen, zal dit piekvermogen bereikt kunnen worden.

Uitgaande van je getallen heb je 95Ah aan 12volt nodig. Dat is totaal 1140Wh (1,14kWh). Er is in deze tijd van het jaar ongeveer 12 uur per dag daglicht beschikbaar. In die 12 uur moeten je zonnepanelen gemiddeld 95Wh opleveren om voldoende op te wekken om je dagelijkse verbruik af te dekken. Op zonnige dagen en met goede, schaduwvrije opstelling van de panelen moet je daar iets boven kunnen komen. Maar afgelopen week hebben we ook vrij veel bewolking gehad. Ik acht de kans dan ook groot dat je dan bij lange na niet voldoende energie opwekt met de panelen om je opstelling van voldoende energie te voorzien én ook nog de accu's eens goed vol te laden.

In de winter wordt dit nog dramatischer. Er is dan maar 7 a 8 uur sprake van daglicht. En dan ook nog eens met een flink lagere eneegiewaarde. Daarmee is de installatie die je nu hebt in de winter niet geschikt voor de gewenste draai-uren. Je hebt dan veel meer zonnepanelen nodig, of nog een andere energiebron (kleine windmolen?)

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Romavami
Dank allemaal voor de uitleg.

Ik had de installatie berekend aan de hand van enkele voorbeelden op Internet.
Deze gingen bij de berekeningen dus allemaal uit van 230v ipv 12v.

Ik zie nu dat de installatie ontoereikend is.
Mijn idee was om de vijver volledig onafhankelijk te maken van het stroomnet.

Nu moet er een beslissing genomen worden.

Of de installatie uitbreiden met meer panelen (dat rekent natuurlijk nooit meer)

Of het hele spul van de hand doen...........

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:10
Ook met meer panelen gaat 't niet werken. 3 grijze dagen achter elkaar en de accu's zijn leeg. Doe dat 20x en je kunt de accu's weggooien.

Is er geen netspanning voorhanden in de buurt?

[Voor 15% gewijzigd door hesselbeertje op 21-03-2021 12:10]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:48
Waarom wil je per se beide pompjes op zonne-energie laten werken?

De pomp van 35W zou 70 euro op jaarbasis kosten aan elektriciteit en die pomp van 60W met 5 uur per dag zou 25 euro per jaar kosten. Is het niet goedkoper om gewoon een elektriciteitskabel naar het tuinhuisje te trekken en de pompjes zonder accu te laten draaien?

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Romavami
Ja, aangezien dat dit idee een misser is zal ik toch moeten kiezen voor een grondkabel.

Ik wilde het groen proberen maar dat bleek helaas niet haalbaar.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald.;

Bedankt voor jullie meedenken.

Rob

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 19:21
Ik vind het sowieso al vreemd dat je panelen in serie staan, die zou ik parallel verwachten.

Evengoed kun je de kleine pomp erop laten draaien, en wellicht wat (led)tuinverlichting.

[Voor 33% gewijzigd door AllesKan op 21-03-2021 13:10]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:09
Hoezo. Volgens mij horen die prima in serie.
Vergeet ook niet dat die omvormers een vrij laag rendement hebben. Stel je hangt niks aan de 230V uitgang kijk je sowieso al tegen 1Ah per uur verbruik. Dus je bent al 24Ah ''kwijt'' zonder pompjes. Met een stroomtang kun je dit nog nameten maar zoals gezegd gaat dit nooit werken, ook niet met meer panelen of meer accu's.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 19:21
Jim423 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:12:
Hoezo. Volgens mij horen die prima in serie.
Vergeet ook niet dat die omvormers een vrij laag rendement hebben. Stel je hangt niks aan de 230V uitgang kijk je sowieso al tegen 1Ah per uur verbruik. Dus je bent al 24Ah ''kwijt'' zonder pompjes. Met een stroomtang kun je dit nog nameten maar zoals gezegd gaat dit nooit werken, ook niet met meer panelen of meer accu's.
De omvormer staat los van dit verhaal, de panelen zitten aangesloten op het lasapparaat.

Edit: Foute berekening weggehaald, maakt dezelfde fout als TS.

[Voor 9% gewijzigd door AllesKan op 21-03-2021 13:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:09
Natuurlijk staat de omvormer niet los van het verhaal. Al het nullastvermogen&kabelverliezen (wat in feite weggegooid is) zal extra geleverd moeten worden door de panelen. Ook zul je deze 24Ah per dag (uitgaande van 1A nullast) weer op moeten vangen met je accupakket als een aantal dagen de panelen onvoldoende leveren. Ook dit geeft dus weer extra druk op het systeem.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee