Ik zie niet echt in wat daar grappig aan is ... . Buiten geraken doen ze wel hoor, tenzij jij van je huis een gevangenis hebt gemaakt met voor elke potentiëel opening hekwerk.
Toen ik zelf zowat 15 jaar terug begon aan de bouw van mijn eigen woning ben ik wat onderzoek gaan doen en iets wat regelmatig terugkwam was dat de meeste inbrekers woningen negeren waarvan ze denken dat er een alarminstallatie aanwezig is. Binnen in huis bij mij is er dan ook een zeer eenvoudige installatie geplaatst en tegen de buitengevel, buiten bereik, een lege kast van een buitensirene. Leeg, omdat ik geen zin heb in de jaarlijkse verplichte controle van het systeem die in België verplicht is als je systeem in staat is om iemand extern in te lichten als er wordt ingebroken.
Maar als een inbreker koste wat het kost bij jouw wenst in te breken, dan gaat een alarminstallatie ook niet helpen en een melding naar buitenaf is dan ook vaak niet zinvol want een te lange responsetijd. Een professional is op minder dan 5 minuten door je woning geweest en heeft dan al veel kostbaars meegenomen op die enkele minuten. Zij weten goed genoeg waar ze moeten kijken voor kostbare bezittingen.
Vergeet ook niet dat van zodra jij begint met zulke dingen te activeren, de kans groot is dat de dieven zo snel mogelijk op de vlucht slaan met de buit die ze al hebben. En de grootste schade is op dat moment vaak al aangericht. Maar je ontneemt de politie zo wel de kans om ze op heterdaad te betrappen.
Enkele jaren terug heeft mijn vader de politie gebeld omdat hij al enkele keren een verdacht groepje mensen door de wijk zag gaan en terwijl hij hen gadesloeg zag hij op een gegeven moment 2 mensen naar achter gaan bij 1 van de woningen terwijl de derde vooraan op uitkijk bleef staan. Onmiddelijk de politie gebeld die snel, maar in alle stilte, de toegangswegen naar de wijk blokkeerden om dan op die woning af te gaan. De man op uitkijk is gaan lopen, maar de twee in de woning hebben ze wel kunnen vatten.
Wat je vooral wenst in voorkomen dat men inbreekt. Niet altijd even gemakkelijk en als het dan toch raak is, wil je zo zorgeloos mogelijk verder kunnen gaan. En dan denk ik: zorg dat je een goede verzekering hebt die de financiële schade voor je kan herstellen. De emotionele en psychologische schade die ga je ook niet voorkomen met de oplossingen die jij zoekt.
No keyboard detected. Press F1 to continue.