Toon posts:

Vraagje over stookkosten huurhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PizzaSamurai
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-10-2022
Binnenkort ga ik verhuizen naar een flatje, en bovenop de kale huur komen naast servicekosten ook stookkosten. Het is voor het eerst dat ik op mezelf ga, dus ik snap niet zo goed hoe dit nu precies zit. Ik heb gelezen dat flatgebouwen blokverwarming hebben ofzo, zonder een eigen CV ketel, en dat de radiatoren metertjes hebben waarmee ze checken hoeveel je gebruikt.

Klinkt duidelijk, maar om het nu helemaal duidelijk te maken: Als ik dus bijvoorbeeld naar de website van een energiebedrijf ga, dan neem ik alleen elektriciteit af? En niet elektriciteit + gas? Of zie ik dat verkeerd?

Alle reacties

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:36
Dat gaat bij blokverwarming meestal via de warmteleverancier.

Je zou moeten uitvinden wie t warmtener beheert, ff googlen op "warmtenet <woonplaats>"

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-03 22:15
Gas (voor koken) en elektriciteit van de leverancier.

Stookkosten doe je voorschot aan de huurbaas.

Edit: ik had wel eigen cv dus andere situatie denk ik...

[Voor 22% gewijzigd door Basekid op 20-03-2021 21:25]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

Alleen stroom kun je dan zelf kiezen, warmte wordt vanzelf afgerekend. Of ook gas als dat wel aanwezig is voor het koken.

[Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-03-2021 21:25]

• PizzaSamurai
Ja die is een beetje onduidelijk. Is verwarming en gas voor het koken nou hetzelfde, of zijn dat twee andere dingen?

• Karolijn
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-03 20:17
Elke flat kan dat anders aanpakken.
Als je in deze flat blokverwarming hebt, dan zorgt de VvE voor de verwarming en hiervoor betaal je elke maand voorschot stookkosten, na een jaar worden de gemaakte kosten van heel de flat en jouw verbruik in verhouding berekend en krijg je nog een na rekening (positief of negatief). Dan hoef je alleen zelf je eigen (niet verwarming) woning te regelen. Elektriciteit sowieso en als je op gas kookt, ook gas.

[Voor 3% gewijzigd door Karolijn op 20-03-2021 21:33]

• Karolijn
  • Laatst online: 08-03 20:17
Er bestaan ook flats op stadsverwarming of waar elke woning een eigen cv installatie heeft, daar gaat het weer anders.

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Er zijn veel appartementen, die een eigen CV-ketel hebben, maar wanneer je (een voorschot) stookkosten aan je verhuurder betaalt, zul je dus inderdaad blokverwarming hebben.
Maar of je daarnaast nog gas afneemt van je energie leverancier, hangt ervan af, hoe je kookt, en hoe de warmwatervoorziening in je woning geregeld is.

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Gas is voor koken, warm water, en verwarmen. Het kán wel dat als je blokverwarming hebt, je geen gas hoeft af te nemen, dat hangt af hoe die andere 2 dingen zijn geregeld, maar ga er maar vanuit dat je gewoon gas moet afnemen voor koken en warm water. Je gasrekening zal wel lager zijn omdat je er niet mee verwarmt.

Edit: ik zou het aan de verhuurder vragen, die kan je dit zo vertellen.

[Voor 19% gewijzigd door jodeltje op 20-03-2021 21:48]

• PizzaSamurai
Er staat trouwens bij de advertentie "Cv" bij verwarming, en het is me opgevallen dat er bij andere advertenties van andere flatjes staat "blokverwarming". Ik denk dus dat ik misschien toch een eigen CV ketel heb. En vaste stookkosten iedere maand, 80 euro. Vind ik vrij hoog als dat enkel voor de verwarming is.

Maar heb ze een mailtje gestuurd en het gevraagd, zal wel weer even duren voor ik antwoord krijg. We zien het wel.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:28
Blokverwarming is een vorm van "CV".
Elke woning met blokverwarming is voorzien van radiatoren (of vloerverwarming) op een centrale verwarmingsketel voor het blok in plaats van een centrale verwarmingsketel voor één woning/appartement.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
PizzaSamurai schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:30:
En vaste stookkosten iedere maand, 80 euro. Vind ik vrij hoog als dat enkel voor de verwarming is.
Gewoonlijk is dat een voorschot, bij de jaarlijkse afrekening krijg je dan geld terug, of je moet bijbetalen. Zo'n voorschot is meestal vrij hoog, omdat 't makkelijker is, mensen het teveel betaalde terug te storten, dan (proberen) te innen, wat ze te weinig betaald hebben. En er wonen nu eenmaal veel verschillende mensen in appartementen. Zowel jongeren met een baan, die overdag weg zijn, en 's avonds de verwarming op 19 graden hebben, als ouderen, die de hele dag thuis zijn met de thermostaat op 24 graden...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-03 20:14
blokverwarming. ach ja het is bij mee een afkeur punt geweest meteres die maar half werken en de hoge onkosten. de woningen met een losse cv ketel waren in verhouding goedkoper.
edit : bij blokverwaming meestal oude ketels en een wa regeling uit de vorige eeuw. waardoor je hoge onkosten hebt. ik heb nog nooit blokverwamring gezien met moderne hr ketels. etc.

[Voor 34% gewijzigd door miciel op 21-03-2021 01:31]

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
miciel schreef op zondag 21 maart 2021 @ 01:28:
blokverwarming. ach ja het is bij mee een afkeur punt geweest meteres die maar half werken en de hoge onkosten. de woningen met een losse cv ketel waren in verhouding goedkoper.
edit : bij blokverwaming meestal oude ketels en een wa regeling uit de vorige eeuw. waardoor je hoge onkosten hebt. ik heb nog nooit blokverwamring gezien met moderne hr ketels. etc.
Dit Google maar even Ista meter klachten.
Net als warmtenetten ook een afkeurpunt voor mij.

• PizzaSamurai
Ik heb trouwens nog een (waarschijnlijk domme) vraag, maar kraanwater moet je dus ook betalen. Logisch eigenlijk, maar nooit echt bij stilgestaan. Hoe vraag ik dit aan? Is het net zoals met gas en licht dat er 100 leveranciers zijn, of is er een vast bedrijf die dat doet? En wat kan ik verwachten aan maandelijkse kosten van water?

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-03 20:14
@PizzaSamurai ik ben ooit geweest in een appertment met blokverwarming. om te kijken.
en ze hadden 2 watermeters een koude en een warme. koude gaat via oase of drinkwaterbedrijf.
en de warme water ging via de woningbouw. (zie de edit)

maar het kan ook zijn dat je alleen watermeter hebt hebt voor koud. en een boiler voor wam water.
en kookt op gas. dat is wat gebruikelijker.
(bij sommige appartement met blokverwarming hangt er een geiser maar dat je vergeten)

koud water gaat meestal via de drinkwater leverancier. zoals oase. (even bellen en het is geregeldt)
maar in sommige flats heeft oase allen de grote meter in beheer en de tussenmeters zijn weer via een
ander bedrijf. woningbouw etc. dus wel even navragen/chacken welke meter je hebt. waar je moet zijn.
de woningbouw buren etc kunnen daar prima antwoord opgeven.

drinkwater kost voor 1 persoon al in 20 euro ongeveer. (maandelijkse voorschot)

(ik wist destijds niet dat blokverwarming duurder was dan een cv ketel. dat viel me later pas op. )
(gesaved door andere dingen zeg maar. )

[Voor 11% gewijzigd door miciel op 21-03-2021 05:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-03 21:22
Ook blok verwarming gehad. Daarbij vond de beheerder het nodig om deze op vaste tijden uit te zetten en om kosten te besparen.

Dus tussen 23:00 en 06:00 kon je aan die knop draaien wat je wilt, kwam geen warmte af.

Voor de meeste geen probleem, maar degene met een "koude muur" (appartement aan de zijkant van de flat) ging de temperatuur een stuk sneller naar beneden.

Ga dat maar eens aanvechten bij de VvE vergadering 1x per jaar, 4 bewoners tegen de rest. Je mag van hen je warmer gaan kleden, want beter voor het milieu.

Nooit meer wat mij betreft zo'n VvE, bepaal zelf wel hoe ik leef en hoe ik m'n groene stempel achterlaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
PizzaSamurai schreef op zondag 21 maart 2021 @ 02:39:
Ik heb trouwens nog een (waarschijnlijk domme) vraag, maar kraanwater moet je dus ook betalen. Logisch eigenlijk, maar nooit echt bij stilgestaan. Hoe vraag ik dit aan? Is het net zoals met gas en licht dat er 100 leveranciers zijn, of is er een vast bedrijf die dat doet? En wat kan ik verwachten aan maandelijkse kosten van water?
Voor water heb je niks te kiezen. Overzicht waar je je moet aanmelden per datum sleuteloverdracht: https://www.easyswitch.nl/waterleveranciers-overzicht/

Ik ben zelf nooit meer dan 15 euro/maand kwijt (vitens) incl 5 aquaria en een tuin, dus de kosten vallen wel mee.

[Voor 46% gewijzigd door dragon2 op 21-03-2021 07:44]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:39
Vergeet ook niet je verplichte verzekering en, je internet provider, en de gemeentelijke belastingen.
Maak op dag 1 een foto van de standen van gel meters, en van de verwarmingsketel. (Afhankelijk van type heb je er een per verwarming of een voor heel huis).

Dit type verwarming is wel erg duur: je betaald ook als je verwarming uit staat, door het verlies in de leidingen / vastrecht.
Het klinkt leuk, restwarmte van fabrieken, maar doordat je toch nog een gas aansluiting nodig hebt ben je ongeveer 50 euro per maand meer kwijt dan met CV.

• PizzaSamurai
Welke verzekeringen zijn verplicht? Ik heb alleen een zorgverzekering volgens mij.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:52
Zorgverzekering.
En auto verzekering als je een auto hebt.

De rest niet. Maar het niet hebben van bv een brandverzekering, inboedelverzekering, wettelijke aansprakelijkheidsverzekering is dom.

• PizzaSamurai
Tja misschien is dat dom. Maar mezelf krom betalen aan verzekeringen die incidenteel zijn en waarvan er een hoge kans is dat ze nooit van toepassing zullen zijn is ook geen fijn vooruitzicht.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-03 22:15
PizzaSamurai schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:47:
Tja misschien is dat dom. Maar mezelf krom betalen aan verzekeringen die incidenteel zijn en waarvan er een hoge kans is dat ze nooit van toepassing zullen zijn is ook geen fijn vooruitzicht.
Tja dat is het met verzekeringen he... Je hoopt ze nooit nodig te hebben, maar kan toch verdomd fijn zijn.

(Nederlanders zijn blijkbaar ook het meest verzekerde volk, las ik ooit).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:04
Krom betalen? Kijk eerst eens wat die verzekeringen kosten. Ik betaal uit mijn hoofd iets van 10 euro per maand voor een inboedelverzekering.

Het is heel verstandig om naar al die verzekeringen te kijken, als je een keer een lekkage krijgt oid, zal je er heel blij mee zijn.

• jack zomer
Haal dat misschien maar weg. Het niet hebben van een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering en brandverzekering is dom punt.

Geen inboedelverzekering tja. Daar heb je alleen je zelf mee.
Je zal alles zelf nieuw moeten kopen. Of op melkkratjes gaan zitten.

Maar neem als voorbeeld brand. Het herstel van de woning van mijn buren duurde 1 jaar. En geschat 4 ton... Als je dat op de bank hebt staan, prima neem de gok.. maar dat heb je niet. Dus gevolg is dak loos en een onbewoonbaar huis... Nu zal in jou geval de verhuurder een verzekering hebben juist omdat het verhuur is.. maar die zal vermoedelijk voor het pand zijn en niet de spullen er in...

Wettelijke aansprakelijkheid... nu Nodig nee. Handig zeker.. Het dekt schade die jij veroorzaakt (vermoedelijk alleen perongeluk). Bv tijdens het voetballen tackel jij je tegenspeler met een 3 dubbele verbrijzelde knieschijf.... Dat kost geld. Meer geld dan jij op je rekening hebt staan...

• dragon2
  • Niet online
N=1 maar ik heb al 2x een lekkage gehad, 1x woonkamer 1x berging. Die inboedelverzekeringspremie heb ik er al dubbel en dwars uit 😉

Mijn rechtsbijstandverzekering heb ik nu 4x nodig gehad, dat is de duurste verzekering (op zorg na) die ik heb maar is al heel handig gebleken 😊

Opstal heb je niet bij huurhuis.
Glas zit waarschijnlijk bij de huur in, of bij een servicepakket.
Riolering is waarschijnlijk servicepakket.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:08

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

PizzaSamurai schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:33:
Welke verzekeringen zijn verplicht? Ik heb alleen een zorgverzekering volgens mij.
Misschien niet alleen het antwoord op je vraag, maar ik heb nog wat aanvullende tips. Als je zelfstandig gaat wonen zou je i.i.g de volgende verzekeringen moeten nemen:

- inboedel
- aansprakelijkheidsverzekering (AVP)
optioneel: rechtsbijstand
- uitvaartverzekering

Sluit de inboedelverzekering af vanaf de dag dat je je sleutel krijgt. Vraag ook of de goederen verzekerd zijn tijdens de verhuizing, laat dit schriftelijk vastleggen.

Ruim na het klussen je flat op, haal dure spullen uit het zicht, of beter nog : neem deze altijd mee uit het klushuis, en laat dat niet achter in je auto.

Kijk of je een vergunning nodig bent voor de verhuiswagen / auto met kar, als je deze bij de portiek wilt parkeren. Dit wil nog wel eens voorkomen in de grote steden als er niet direkt voor de deur laden/lossen mogelijk is. Je kan bij de gemeente dan een ontheffing aanvragen voor 1 dag.

Bij huren hoef je geen opstalverzekering te nemen. Wel moet je even letten of er een glas-verzekering is opgenomen. Vraag de verhuurder of er een glas-dekking is. Sluit altijd de collectieve servicefonds af als deze er is. Vaak zitten hier extra onderdelen bij die reparaties gratis maken als huurder, die niet standaard zijn. Ben je nog van plan in de huurwoning flinke aanpassingen te doen dan kan je je inboedelverzekering nog uitbreiden met een huurdersbelang dekking. Heb je een inbouwkeuken met wasem en andere apparaten dan is de verhuurder de onderhoudsplichtige. Bij een defect moeten moeten zij dit herstellen of vervangen. (koelkast/vaatwasser/oven/wasem). Ze mogen je geen huur-kosten in rekening brengen voor zonwering aan de buitenkant. Wel kan een glazenwasser zijn opgenomen in de servicekosten. Let er dan even op dat ze ook idd. de ramen komen soppen.

Ga je flink klussen in de woning, en voeg je verbeteringen toe, vraag dan eerst toestemming. Laat dit schriftelijk vastleggen. Vaak kan je ook een groot deel van de kosten vergoed krijgen van de verhuurder, die hebben daar soms een potje voor. (bv extra kraan / afvoer vaatwasser in de keuken).

Neem je een harde vloer (parket/laminaat) dan moet je verplicht een geluidsdempende ondervloer plaatsen. Let goed op! De 10-db vloerplaten zijn alleen geschikt voor betonnen ondervloeren. Heb je een houten ondervloer, dan moet je mogelijk andere materialen gebruiken. Let de platen en de afgewerkte vloer niet tegen deurposten/muren/plinten aan om contactgeluid te voorkomen. Zorg er voor dat je op de bon/faktuur hebt staan wat voor ondervloer je hebt. Maak een kopie van de termische bon voor je archief.

Je moet je inschrijven bij de gemeente. De inschrijving zorgt er voor dat je jaarlijks correct word aangeslagen voor waterschap, riool, afval en andere belastingen. Let er bij je 1e aanslag op dat je correct bent aangeslagen voor 1-persoons of meerpersoonshuishouden. Heb je een laag inkomen dan kan je ook nog een verlaging of kwijtschelding aanvragen. Als de vorige bewoner niet is uitgeschreven op je nieuwe adres dan moet je direkt aan de bel trekken bij de gemeente.

Verder moet je gas/elektra, internet, tv, telefonie en water regelen.

Vraag verder zorg- en huurtoeslag aan. Via het toeslagen loket. Je kan pas toeslag voor huren krijgen per 1e van de maand. Gaat je huurcontract na de 1e in van de maand, dan kan je pas per 1e van de volgende maand toeslag krijgen.

Zit je boven de sociale huurgrens *vrije sector* en is de huur hoog, dan kan je wellicht woonkostentoeslag aanvragen via de gemeente. Verder kan je daar ook een toeslag aanvragen voor sociale participatie en een inkomensafhakelijke toeslag. Heb je hoge zorgkosten, dan kan je ook soms ook een tegemoetkoming in de zorgkosten aanvragen. Schaam je er niet voor die toeslagen, ze zijn er om je te helpen!! Let er bij je belastingaangifte op, dat de toeslagen vrijgesteld zijn. Ook de woonkostentoeslag is vrijgesteld. Deze mogen niet worden meegenomen in je belastbare inkomen. (Artikel 3.104 Vrijstellingen publiekrechtelijke uitkeringen.)

Geef verder aan een ieder je nieuwe adres door. Sportclub/werkgever/tijdschriften/mobiel/huisarts/tandarts. De zorgverzekering krijgt je nieuwe adres automatisch door je verhuismelding bij de gemeente.

Bij een flat heb je denk ik ondergrondse containers. Vraag de verhuurder om de pas. Als deze niet aanwezig is, moet je je melden bij de gemeente. Grofvuil kan je wegbrengen of laten ophalen. Informeer bij je gemeente. Soms is ophalen na 1e verhuizing naar dat adres kostenloos.

Let er op dat je nieuwe sloten hebt gekregen. Heb je die niet, regel dan zelf voor je voordeur en schuur een nieuwe cilinder. Let de oude in een doosje/zakje in de meterkast.

Verwijder je kleine zaken zoals afdekplaatjes, kapjes, trektouwtjes, handvatenm en genruik je deze niet meer? Stop ze in een zakje en leg ze in de meterkast. Zo blijft het altijd bij de woning en kom je later niet voor verrassingen te staan als je weer gaat verhuizen.

Vraag het adres van de oude bewoners, als je post krijgt dat voor hun bestemd is, dan kan je dat doorsturen. Mocht dat langer dan een paar maanden zo blijven, dan stuur je het retour afzender met de opschrift "adres/bewoner onbekend". Dan stopt het vanzelf.

[Voor 57% gewijzigd door Nijl op 22-03-2021 10:13]

You are NIJL-ed!

• PizzaSamurai
jack zomer schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:18:
[...]

Haal dat misschien maar weg. Het niet hebben van een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering en brandverzekering is dom punt.

Geen inboedelverzekering tja. Daar heb je alleen je zelf mee.
Je zal alles zelf nieuw moeten kopen. Of op melkkratjes gaan zitten.

Maar neem als voorbeeld brand. Het herstel van de woning van mijn buren duurde 1 jaar. En geschat 4 ton... Als je dat op de bank hebt staan, prima neem de gok.. maar dat heb je niet. Dus gevolg is dak loos en een onbewoonbaar huis... Nu zal in jou geval de verhuurder een verzekering hebben juist omdat het verhuur is.. maar die zal vermoedelijk voor het pand zijn en niet de spullen er in...

Wettelijke aansprakelijkheid... nu Nodig nee. Handig zeker.. Het dekt schade die jij veroorzaakt (vermoedelijk alleen perongeluk). Bv tijdens het voetballen tackel jij je tegenspeler met een 3 dubbele verbrijzelde knieschijf.... Dat kost geld. Meer geld dan jij op je rekening hebt staan...
Inboedelverzekering is dan te overwegen. Brandverzekering hoeft dus niet want het is huur, en als in mijn flat brand uitbreekt dan brand waarschijnlijk de hele verdieping af, dus ik neem aan dat hier het een en ander voor geregeld is. Wettelijke aansprakelijkheid... Is dat ook voor eventuele ongelukken die je begaat tijdens het autorijden?

• jack zomer
Nee, dat is autoverzekering.

• PizzaSamurai
Nijl schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:34:
[...]

Misschien niet alleen het antwoord op je vraag, maar ik heb nog wat aanvullende tips. Als je zelfstandig gaat wonen zou je i.i.g de volgende verzekeringen moeten nemen:

- inboedel
- aansprakelijkheidsverzekering (AVP)
optioneel: rechtsbijstand
- uitvaartverzekering

Sluit de inboedelverzekering af vanaf de dag dat je je sleutel krijgt. Vraag ook of de goederen verzekerd zijn tijdens de verhuizing, laat dit schriftelijk vastleggen.

Ruim na het klussen je flat op, haal dure spullen uit het zicht, of beter nog : neem deze altijd mee uit het klushuis, en laat dat niet achter in je auto.

Kijk of je een vergunning nodig bent voor de verhuiswagen / auto met kar, als je deze bij de portiek wilt parkeren. Dit wil nog wel eens voorkomen in de grote steden als er niet direkt voor de deur laden/lossen mogelijk is. Je kan bij de gemeente dan een ontheffing aanvragen voor 1 dag.

Bij huren hoef je geen opstalverzekering te nemen. Wel moet je even letten of er een glas-verzekering is opgenomen. Vraag de verhuurder of er een glas-dekking is. Sluit altijd de collectieve servicefonds af als deze er is. Vaak zitten hier extra onderdelen bij die reparaties gratis maken als huurder, die niet standaard zijn. Ben je nog van plan in de huurwoning flinke aanpassingen te doen dan kan je je inboedelverzekering nog uitbreiden met een huurdersbelang dekking. Heb je een inbouwkeuken met wasem en andere apparaten dan is de verhuurder de onderhoudsplichtige. Bij een defect moeten moeten zij dit herstellen of vervangen. (koelkast/vaatwasser/oven/wasem). Ze mogen je geen huur-kosten in rekening brengen voor zonwering aan de buitenkant. Wel kan een glazenwasser zijn opgenomen in de servicekosten. Let er dan even op dat ze ook idd. de ramen komen soppen.

Ga je flink klussen in de woning, en voeg je verbeteringen toe, vraag dan eerst toestemming. Laat dit schriftelijk vastleggen. Vaak kan je ook een groot deel van de kosten vergoed krijgen van de verhuurder, die hebben daar soms een potje voor. (bv extra kraan / afvoer vaatwasser in de keuken).

Neem je een harde vloer (parket/laminaat) dan moet je verplicht een geluidsdempende ondervloer plaatsen. Let goed op! De 10-db vloerplaten zijn alleen geschikt voor betonnen ondervloeren. Heb je een houten ondervloer, dan moet je mogelijk andere materialen gebruiken. Let de platen en de afgewerkte vloer niet tegen deurposten/muren/plinten aan om contactgeluid te voorkomen. Zorg er voor dat je op de bon/faktuur hebt staan wat voor ondervloer je hebt. Maak een kopie van de termische bon voor je archief.

Je moet je inschrijven bij de gemeente. De inschrijving zorgt er voor dat je jaarlijks correct word aangeslagen voor waterschap, riool, afval en andere belastingen. Let bij je 1e aanslag er op dat je correct bent aangeslagen voor 1-persoons of meerpersoonshuishouden. Heb je een laag inkomen dan kan je ook nog een verlaging of kwijtschelding aanvragen.

Verder moet je gas/elektra, internet, tv, telefonie en water regelen.

Vraag verder zorg- en huurtoeslag aan. Via het toeslagen loket. Je kan pas toeslag voor huren krijgen per 1e van de maand. Gaat je huurcontract na de 1e in van de maand, dan kan je pas per 1e van de volgende maand toeslag krijgen.

Zit je boven de sociale huurgrens *vrije sector* en is de huur hoog, dan kan je wellicht woonkostentoeslag aanvragen via de gemeente. Verder kan je daar ook een toeslag aanvragen voor sociale participatie en een inkomensafhakelijke toeslag. Heb je hoge zorgkosten, dan kan je ook soms ook een tegemoetkoming in de zorgkosten aanvragen. Schaam je er niet voor die toeslagen, ze zijn er om je te helpen!! Let er bij je belastingaangifte op, dat de toeslagen vrijgesteld zijn. Ook de woonkostentoeslag is vrijgesteld. Deze mogen niet worden meegenomen in je belastbare inkomen. (Artikel 3.104 Vrijstellingen publiekrechtelijke uitkeringen.)

Geef verder aan een ieder je nieuwe adres door. Sportclub/werkgever/tijdschriften/mobiel/huisarts/tandarts. De zorgverzekering krijgt je nieuwe adres automatisch door je verhuismelding bij de gemeente.

Bij een flat heb je denk ik ondergrondse containers. Vraag de verhuurder om de pas. Als deze niet aanwezig is, moet je je melden bij de gemeente. Grofvuil kan je wegbrengen of laten ophalen. Informeer bij je gemeente. Soms is ophalen na 1e verhuizing naar dat adres kostenloos.

Let er op dat je nieuwe sloten hebt gekregen. Heb je die niet, regel dan zelf voor je voordeur en schuur een nieuwe cilinder.

Vraag het adres van de oude bewoners, als je post krijgt dat voor hun bestemd is, dan kan je dat doorsturen. Mocht dat langer dan een paar maanden zo blijven, dan stuur je het retour afzender met de opschrift "adres/bewoner onbekend". Dan stopt het vanzelf.
Gebeurt inschrijving bij de gemeente niet automatisch als je in die gemeente gaat wonen?

En is het gebruikelijk dat de sloten worden vervangen? Ik ben een keer eerder verhuist met mijn moeder, maar kan me niet herinneren dat ze nieuwe sloten geplaatst hebben.

• dragon2
  • Niet online
PizzaSamurai schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:42:
[...]

Gebeurt inschrijving bij de gemeente niet automatisch als je in die gemeente gaat wonen?
Nee, dat moet je zelf doen, en is verplicht.

Sommige instanties gaan automatisch mee met de gemeente zodra je daar ingeschreven staat. Belastingdienst, rdw, kvk, uwv, de meeste pensioenfondsen en de meeste banken, enz. Check dat wel allemaal goed!

• PizzaSamurai
dragon2 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:46:
[...]

Nee, dat moet je zelf doen, en is verplicht.

Sommige instanties gaan automatisch mee met de gemeente zodra je daar ingeschreven staat. Belastingdienst, rdw, kvk, uwv, de meeste pensioenfondsen en de meeste banken, enz. Check dat wel allemaal goed!
Vanaf wanneer moet dat? Wanneer de huur in gaat?

• dragon2
  • Niet online
PizzaSamurai schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Het moet zodra je er echt woont. Het kan vanaf dat je de sleutel hebt.

Je kunt hier wel een klein beetje mee spelen, zeker zolang je nog 2 sleutels hebt. Bv omdat huurtoeslag per de 1e van de maand gaat kan het handig zijn die 1e nog op je oude adres te wonen, of juist je nieuwe.
U moet uw verhuizing doorgeven binnen vier weken vóór of uiterlijk vijf dagen nadat uw adres verandert. De datum die u op de aangifte als verhuisdatum vermeldt, geldt als de datum van verhuizing. Geeft u de verhuizing pas ná vijf dagen door? Dan wordt de aangiftedatum als verhuisdatum vastgelegd.

• Nijl

Nijl

PizzaSamurai schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Ja dat gaat in op de dag dat je de sleutel hebt. Je moet namelijk een kopie van je huurcontract of een bewijs van aankoop koopwoning bij je inschrijving voegen. Soms kan dat online, soms moet je je melden op het gemeentehuis.

[Voor 8% gewijzigd door Nijl op 21-03-2021 16:27]

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

PizzaSamurai schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:42:
[...]
En is het gebruikelijk dat de sloten worden vervangen? Ik ben een keer eerder verhuist met mijn moeder, maar kan me niet herinneren dat ze nieuwe sloten geplaatst hebben.
Nou, je wilt toch wel de garantie hebben dat de vorige bewoner geen kopie van de sleutel getrokken heeft? Daarom, nieuwe cilinders.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Nijl schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:23:
[...]

Ja dat gaat in op de dag dat je de sleutel hebt. Je moet namelijk een kopie van je huurcontract of een bewijs van aankoop koopwoning bij je inschrijving voegen.
Dat bijvoegen heb ik echt nog *nooit* hoeven doen. Niet bij koop en niet bij huur. Toch niet de laatste 7 x dat ik verhuisd ben iig, wat mijn ouders daarvoor hebben gedaan weet ik niet 😉. Waarvan de laatste verhuizing begin dit jaar. Gewoon online: hoeveel mensen wonen er en wie, klaar.

Zou ook lastig zijn, als je bij iemand intrekt en dat huis staat niet op jouw naam 😳

Acties:
  • +1Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PizzaSamurai schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:36:
[...]

Inboedelverzekering is dan te overwegen. Brandverzekering hoeft dus niet want het is huur, en als in mijn flat brand uitbreekt dan brand waarschijnlijk de hele verdieping af, dus ik neem aan dat hier het een en ander voor geregeld is. Wettelijke aansprakelijkheid... Is dat ook voor eventuele ongelukken die je begaat tijdens het autorijden?
Je haalt wat dingen door elkaar. Das niet heel gek want verzekeringen krijg je over het algemeen niet uitgelegd op school. Een inboedelverzekering is voor de dingen die in je huis staan. Dus je tv, bank en kleren. Die kunnen beschadigt raken door water, brand, schimmel, diefstal en nog wat andere gekkigheidjes. Een inboedelverzekering kan verstandig zijn als je inboedel geld waard is (denk aan een dikke tv, grote kledingcollectie of een lego verzameling). Heb je dat niet? Dan is een inboedelverzekering misschien niet noodzakelijk.

Een brandverzekering bestaat wel maar is specifiek voor het verzekering van het risico van brand en is voor een consument zelden van toepassing. Je denkt waarschijnlijk aan een opstalverzekering. Dat is voor je huis als het huis van jezelf is. Die is nu dus niet van toepassing.

Wettelijke aansprakelijkheid is voor een auto, dat is namelijk verplicht. Daarnaast heb je ook een 'aansprakelijkheidsverzekering'. Die is niet (meer) verplicht en is niet van toepassing als je bestuurder van een auto bent. Maar wel in heel veel andere situaties. Als jij schade veroorzaakt waar je aansprakelijk voor bent dekt deze verzekering dat. Zonder die verzekering moet je het zelf betalen. Paar praktijkvoorbeelden: je helpt een vriend verhuizen en laat de tv vallen. Of je kat krabt de buurvrouw op haar hand die gaat ontsteken waarna ze haar muziekschool stop moet zetten omdat ze nooit meer gitaar kan spelen. Of je fietst 's nachts in het donker tegen een geparkeerde BMW aan. Of bij het grasmaaien schiet er een steentje de grasmaaier in die daarna in het oog van de buurman wordt geslingerd die nu blind is. Wat mij betreft een noodzakelijk verzekering en voor die paar tientjes per jaar een uitstekend idee om af te sluiten.

[Voor 6% gewijzigd door engessa op 21-03-2021 18:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PizzaSamurai
engessa schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:13:
[...]
Je haalt wat dingen door elkaar. Das niet heel gek want verzekeringen krijg je over het algemeen niet uitgelegd op school. Een inboedelverzekering is voor de dingen die in je huis staan. Dus je tv, bank en kleren. Die kunnen beschadigt raken door water, brand, schimmel, diefstal en nog wat andere gekkigheidjes. Een inboedelverzekering kan verstandig zijn als je inboedel geld waard is (denk aan een dikke tv, grote kledingcollectie of een lego verzameling). Heb je dat niet? Dan is een inboedelverzekering misschien niet noodzakelijk.

Een brandverzekering bestaat wel maar is specifiek voor het verzekering van het risico van brand en is voor een consument zelden van toepassing. Je denkt waarschijnlijk aan een opstalverzekering. Dat is voor je huis als het huis van jezelf is. Die is nu dus niet van toepassing.

Wettelijke aansprakelijkheid is voor een auto, dat is namelijk verplicht. Daarnaast heb je ook een 'aansprakelijkheidsverzekering'. Die is niet (meer) verplicht en is niet van toepassing als je bestuurder van een auto bent. Maar wel in heel veel andere situaties. Als jij schade veroorzaakt waar je aansprakelijk voor bent dekt deze verzekering dat. Zonder die verzekering moet je het zelf betalen. Paar praktijkvoorbeelden: je helpt een vriend verhuizen en laat de tv vallen. Of je kat krabt de buurvrouw op haar hand die gaat ontsteken waarna ze haar muziekschool stop moet zetten omdat ze nooit meer gitaar kan spelen. Of je fietst 's nachts in het donker tegen een geparkeerde BMW aan. Of bij het grasmaaien schiet er een steentje de grasmaaier in die daarna in het oog van de buurman wordt geslingerd die nu blind is. Wat mij betreft een noodzakelijk verzekering en voor die paar tientjes per jaar een uitstekend idee om af te sluiten.
Ik weet dat het slechts voorbeelden zijn, maar het zijn wel malle voorbeelden die nooit op mij van toepassing zullen zijn. Als ik een vriend help verhuizen en ik laat zijn TV flikkeren (onwaarschijnlijk) gaat ie mij echt niet aansprakelijk stellen. Hij vroeg me zelf om te helpen. Een kat heb ik niet, en mocht ik die wel hebben... Wat je noemt is wel echt een heel onwaarschijnlijk scenario. Hoe groot is de kans dat de buurvrouw langskomt en de kat haar krabt en ze een ontsteking krijgt aan haar hand? Als ik 's nachts in het donker tegen een BMW aan fiets moet ik wel echt goed lazarus zijn, en de kans dat die auto dan beschadigd is klein. Maar dan nog, fiets je toch lekker door? Wie gaat nu uit zichzelf aanbellen de volgende dag om te zeggen "Yo ik heb je auto beschadigd"? Grasmaaien doe ik niet want er groeit geen gras op mijn balkon, en dan nog, wederom een ontzettend niche voorbeeld wat waarschijnlijk 1 op de 10000 keer voorkomt.

Als ik het zo lees is deze verzekering voor situaties die haast nooit voorkomen, alleen als het universum echt tegen je is en je hebt echt vette pech. Ik denk dat het misschien wel goedkoper is om in zo'n geval voor de kosten op te draaien, dan maandelijks voor zo'n verzekering af te tikken. Tenzij je tegen de Nachtwacht aanvalt ofzo en er een dikke scheur in maakt.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• jack zomer
Prima. Suc6 met je nieuwe woning.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PizzaSamurai schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:06:
[...]

Ik weet dat het slechts voorbeelden zijn, maar het zijn wel malle voorbeelden die nooit op mij van toepassing zullen zijn. Als ik een vriend help verhuizen en ik laat zijn TV flikkeren (onwaarschijnlijk) gaat ie mij echt niet aansprakelijk stellen. Hij vroeg me zelf om te helpen. Een kat heb ik niet, en mocht ik die wel hebben... Wat je noemt is wel echt een heel onwaarschijnlijk scenario. Hoe groot is de kans dat de buurvrouw langskomt en de kat haar krabt en ze een ontsteking krijgt aan haar hand? Als ik 's nachts in het donker tegen een BMW aan fiets moet ik wel echt goed lazarus zijn, en de kans dat die auto dan beschadigd is klein. Maar dan nog, fiets je toch lekker door? Wie gaat nu uit zichzelf aanbellen de volgende dag om te zeggen "Yo ik heb je auto beschadigd"? Grasmaaien doe ik niet want er groeit geen gras op mijn balkon, en dan nog, wederom een ontzettend niche voorbeeld wat waarschijnlijk 1 op de 10000 keer voorkomt.

Als ik het zo lees is deze verzekering voor situaties die haast nooit voorkomen, alleen als het universum echt tegen je is en je hebt echt vette pech. Ik denk dat het misschien wel goedkoper is om in zo'n geval voor de kosten op te draaien, dan maandelijks voor zo'n verzekering af te tikken. Tenzij je tegen de Nachtwacht aanvalt ofzo en er een dikke scheur in maakt.
Ik vind je reactie erg onvolwassen. Van iemand die 16 is kan ik nog verwachten dat ie zegt 'boeiuh, niet mijn probleem' maar van iemand die het huis uit gaat en op zijn eigen benen wil staan verwacht ik dat ie rekenschap af legt voor wat ie doet en zijn verantwoordelijkheid neemt. De voorbeelden die ik noem zijn niet random, dat zijn praktijkzaken waar ik aan gewerkt heb in de paar jaar dat ik verzekeringsadviseur was. Een aansprakelijkheidsverzekering kost nog geen 30 euro per jaar (juist omdat het risico heel laag is) maar als er wat gebeurd dan ben je zo verschrikkelijk blij dat je hem hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drentenaar
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22-03 16:42
engessa schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:50:
[...]
Ik vind je reactie erg onvolwassen. Van iemand die 16 is kan ik nog verwachten dat ie zegt 'boeiuh, niet mijn probleem' maar van iemand die het huis uit gaat en op zijn eigen benen wil staan verwacht ik dat ie rekenschap af legt voor wat ie doet en zijn verantwoordelijkheid neemt. De voorbeelden die ik noem zijn niet random, dat zijn praktijkzaken waar ik aan gewerkt heb in de paar jaar dat ik verzekeringsadviseur was. Een aansprakelijkheidsverzekering kost nog geen 30 euro per jaar (juist omdat het risico heel laag is) maar als er wat gebeurd dan ben je zo verschrikkelijk blij dat je hem hebt.
Precies dit. Toen ik voor het eerst in een flat ging wonen heb ik bij het verhuizen een dure electrische fiets geraakt met een balk. Gedekt onder aansprakelijkheid. Later dat jaar is mijn hond tegen een auto gesprongen op een onbewaakt moment omdat er een kat op het dak lag te zonnen die ik niet zag. Ruim 700 euro schade...ook gedekt onder de aansprakelijkheid...Ik was blij dat ik de verzekering had in ieder geval. Het dekt volgens mij ook niet alleen spullen maar ook letsel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 99ruud99
jack zomer schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:41:
Zorgverzekering.
En auto verzekering als je een auto hebt.

De rest niet. Maar het niet hebben van bv een brandverzekering, inboedelverzekering, wettelijke aansprakelijkheidsverzekering is dom.
In veel huurhuizen is het verplicht (staat in contract) om brandverzekering, inboedelverzekering en glasverzekering af te sluiten. Als je die 3 pakt is aansprakelijkheidsverzekering vaak maar paar euro extra

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:25
99ruud99 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:43:
[...]

In veel huurhuizen is het verplicht (staat in contract) om brandverzekering, inboedelverzekering en glasverzekering af te sluiten. Als je die 3 pakt is aansprakelijkheidsverzekering vaak maar paar euro extra
Ja? Echt nog nooit van gehoord. Een inboedelverzekering dekt ook brandschade. En een opstalverzekering is voor de eigenaar van het pand en dekt ook brandschade.

• Drentenaar
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22-03 16:42
[...]

Hoeveel denk je dat het kost als je letsel veroorzaakt bij iemand?

• 99ruud99
Ik weet dat hij bij mij verplicht was (mitros, Utrecht). En ook bij paar andere vrienden (is portaal en een vrije sector woning).

Maar ik zou in je contract kijken. Brand en glas verzekering kan je over twijfelen, die andere 2 heb je gewoon nodig.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
[...]

Ik word een beetje bang van dit bericht. Om je gevoel te geven: je kan ook op de fiets per ongeluk een tegenligger aantikken die je over het hoofd hebt gezien. Je was dronken, je keek de verkeerde kant op of kwam door een andere reden net even op de verkeerde weghelft.

Die tegenligger was ik. Ik heb hersenletsel opgelopen en ben nu 100% arbeidsongeschikt, bij herstel in de toekomst zal ik altijd een percentage arbeidsongeschikt blijven.

Dat kost geld. Heel veel geld. En dat kun je, tenzij je een oranje vis treft, nooit betalen. Mijn wederpartij zit inmiddels in het traject richting de schuldsanering, die kon het ook niet betalen.

Doe jezelf en de maatschappij een lol, sluit die aansprakelijkheidsverzekering af.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:29

BazzH

Kei-goed...

Fore! schreef op zondag 21 maart 2021 @ 05:02:
Ook blok verwarming gehad. Daarbij vond de beheerder het nodig om deze op vaste tijden uit te zetten en om kosten te besparen.

Dus tussen 23:00 en 06:00 kon je aan die knop draaien wat je wilt, kwam geen warmte af.

Voor de meeste geen probleem, maar degene met een "koude muur" (appartement aan de zijkant van de flat) ging de temperatuur een stuk sneller naar beneden.

Ga dat maar eens aanvechten bij de VvE vergadering 1x per jaar, 4 bewoners tegen de rest. Je mag van hen je warmer gaan kleden, want beter voor het milieu.

Nooit meer wat mij betreft zo'n VvE, bepaal zelf wel hoe ik leef en hoe ik m'n groene stempel achterlaat.
Ik heb zelf ook geen al te beste ervaringen met een (grote) VvE, maar toen ze dat (verwarmingsysteem uitschakelen 's nachts en 's ochtends vroeg) deden was er niet heel veel moeite voor nodig om ze dat weer terug te laten draaien. Dat mag namelijk helemaal niet en daar staan zelfs flinke boetes op. Er is een leverplicht voor een leverancier van warmte. 2 dagen later kon de monteur weer terugkomen om de tijdschakelaar er weer tussenuit te halen. (De beheerder had gewoon een installatiebedrijf een tijdschakelaar op de pompen van de Eneco blokverwarming laten zetten.) Heb ze wel even laten weten dat ik het toch wel hondsbrutaal en ongelofelijk asociaal vond dat ze mensen zonder enig bericht in de kou hebben gezet. Was toen zelfs zo pissig dat ik me in dat gesprek hardop heb afgevraagd welke idioot dit zo bedacht had. "Er had iemand geklaagd over tikkende standleidingen, dus het leek ons wel een goed idee om dan tussen 23:00 uur en 06:00 uur de verwarming in het hele complex maar uit te zetten. Nooit bij stilgestaan dat er onder de andere 300+ bewoners mensen zouden zijn die daar bezwaren tegen zouden hebben."

Nou is die wet in de afgelopen jaren een paar keer veranderd, maar als de VvE niet de leverancier is van de warmte (Eneco is bijvoorbeeld jouw leverancier, kun je simpel zien op de factuur) dan is er een leverplicht (24x7 dus, niet alleen overdag). Alleen als de VvE je leverancier is, dan ligt dat dus anders. En ik kan je 1 ding adviseren: koop of huur geen appartement waarbij de VvE of verhuurder ook je leverancier van warmte is. Gewoon niet doen, want dan is de warmtewet niet van toepassing en heb jij zelf dus geen controle meer over de levering van je warmte. Moet je gewoon niet willen.

Think smart........ Act stupid........

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

[...]

Allemachtig, hoe naïef kan je zijn. Letselschade kan je tonnen of miljoenen kosten. Een WA verzekering kost je een paar euro (al vanaf €3) per maand. Dit is geen keuze, dit moet je gewoon doen! Het grote mensen leven kost nou eenmaal geld maar deze constructies zijn er voor een reden. Wacht maar tot je wellicht ooit een huis kan kopen, dan begint de pret pas qua verzekeringen.

Wees verstandig en sluit tenminste die WA verzekering af. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Het voorbeeld van @Mr. Stom is precies waar je het voor doet!

Denk ook aan je uitvaartverzekering. Lijkt ook een ver van je bed show maar lullig als je nabestaande hun portemonnee kunnen trekken voor 6 plankjes hout.

[Voor 5% gewijzigd door Ebayzo op 22-03-2021 07:10]

Default blanke hetero

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:29

BazzH

Kei-goed...

Ebayzo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:06:
[...]
Allemachtig, hoe naïef kan je zijn. Letselschade kan je tonnen of miljoenen kosten. Een WA verzekering kost je een paar euro (al vanaf €3) per maand. Dit is geen keuze, dit moet je gewoon doen! Het grote mensen leven kost nou eenmaal geld maar deze constructies zijn er voor een reden. Wacht maar tot je wellicht ooit een huis kan kopen, dan begint de pret pas qua verzekeringen.

Wees verstandig en sluit tenminste die WA verzekering af. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Het voorbeeld van @Mr. Stom is precies waar je het voor doet!

Denk ook aan je uitvaartverzekering. Lijkt ook een ver van je bed show maar lullig als je nabestaande hun portemonnee kunnen trekken voor 6 plankjes hout.
Uitvaartverzekering zou ik niemand adviseren. Dat is verhoudingsgewijs een heel laag risico, wat je in principe gewoon op zou moeten kunnen vangen uit reserves. Desnoods doe je dat via een PL, als je op dat moment net even wat krapper zit. Is nog goedkoper dan vooruit betalen via een verzekering. Die verzekeringsmaatschappij is ook weer een risico op zich. Yarden staat bijvoorbeeld al min of meer op omvallen. Vorig jaar werd daar al over aangekondigd dat polishouders er rekening mee moesten houden dat ze niet zouden krijgen wat ze beloofd is en misschien zelfs wel fors minder dan ze hebben ingelegd.

Think smart........ Act stupid........

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

PizzaSamurai schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:19:
Binnenkort ga ik verhuizen naar een flatje, en bovenop de kale huur komen naast servicekosten ook stookkosten. Het is voor het eerst dat ik op mezelf ga, dus ik snap niet zo goed hoe dit nu precies zit. Ik heb gelezen dat flatgebouwen blokverwarming hebben ofzo, zonder een eigen CV ketel, en dat de radiatoren metertjes hebben waarmee ze checken hoeveel je gebruikt.

Klinkt duidelijk, maar om het nu helemaal duidelijk te maken: Als ik dus bijvoorbeeld naar de website van een energiebedrijf ga, dan neem ik alleen elektriciteit af? En niet elektriciteit + gas? Of zie ik dat verkeerd?
Het zal per flatgebouw verschillend zijn, of heb je al een specifieke woning?

Je zal wel je eigen meters hebben, ongeacht het systeem als het een officiële woning is. Bij het energiebedrijf kun je zelf kiezen wat je af neemt, je kan ook electriciteit bij een andere maatschappij afnemen als gas denk ik (al heb ik dat nooit gedaan).

Het zal wel duidelijk zijn op het moment dat je de sleutel hebt en anders vraag je het aan de verhuurder. Die zal toch een keer met je door de woning lopen (laat hem een plaatsbeschrijving maken dan heb je geen gezeur over schade aan de woning die er al was als je weer weg gaat).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het doel van het topic gaat over de stookkosten, niet over welke verzekeringen je zou moeten aanschaffen

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
PizzaSamurai schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:33:
Outerspace schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:14:
[mbr]Het doel van het topic gaat over de stookkosten, niet over welke verzekeringen je zou moeten aanschaffen[/]
Niet.

Dit topic gaat over vaste lasten die komen kijken bij het wonen op jezelf.

TS vraagt zelfs uitdrukkelijk om andere verzekeringen die horen bij zijn nieuwe vaste lasten en gaat daar vervolgens ook op in.

• PizzaSamurai
Ok, die aansprakelijkheidsverzekering is dus toch wel handig. Als het maar 30 euro per jaar is wil ik dat nog wel doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
PizzaSamurai schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:52:
Ok, die aansprakelijkheidsverzekering is dus toch wel handig. Als het maar 30 euro per jaar is wil ik dat nog wel doen.
Controleer vooral je huurcontract. Vaak staat er in of er van je verwacht wordt om een bepaalde verzekering af te sluiten, en welke dan precies.

• PizzaSamurai
Weet iemand eigenlijk hoe het zit als je pakketjes laat bezorgen als je in een flat woont? Komen ze naar boven met de lift, of moet jij naar beneden?

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:55
Dat zal aan de bezorger liggen :)

• dragon2
  • Niet online
PizzaSamurai schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:50:
Weet iemand eigenlijk hoe het zit als je pakketjes laat bezorgen als je in een flat woont? Komen ze naar boven met de lift, of moet jij naar beneden?
Meestal moet jji naar beneden. En snel ook.
Voor mijn oudere tante zetten ze het pakketje in de lift, maar dat mag eigenlijk niet denk ik.

• 99ruud99
@PizzaSamurai bij mij gooien ze pakketje gewoon in de lift, en gaan dan weer weg :)

pakketjes die getekend moeten worden brengen ze naar boven als er een lift is (en pakket in lift past).

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

PizzaSamurai schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:50:
In principe moeten ze t/m de derde verdieping komen brengen, daar boven heb je pech als er geen lift is. Dit is een regel van de ARBO. Als je een goede reden hebt, dan kan je vast wel overleggen met de bezorger.

Anders, zie PostNL: "De pakketbezorger dient altijd verplicht pakketten aan te bieden aan de voordeur, ook in flats en galerijwoningen. Alleen wanneer er in een flat geen lift is maar wel een intercom, dan mag de bezorger u verzoeken om naar beneden te komen. Als u vervolgens via de intercom aangeeft dat u wilt dat de bezorger naar boven komt dan dient de bezorger dit te doen." (Dit laatste dus alleen tot aan de 3e verdieping, zie hiervoor.)

In this world, Elwood, you must be oh so smart or oh so pleasant. Well, for years I was smart. I recommend pleasant. You may quote me.

• PizzaSamurai
Ik ga dan liever zelf naar beneden dan dat ze het in de lift pleuren. Het flatgebouw waar ik ga wonen heeft nogal wat hangjongeren en dat zal vast een keertje mis gaan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee