• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik zou graag met mijn DSLR foto's willen nemen en deze, middels een kabel, direct op de computer willen zien. Dus zonder dat ik zelf handmatig de foto's overzet via Windows Explorer/Verkenner.

Ik heb al wat gezocht op internet en ben er achter gekomen dat dit 'tethered shooting' is. Van wat ik begrepen heb, heb ik twee dingen nodig:
- een lange, gewone USB-kabel (om de camera aan te sluiten op de de pc)
- software

Wbt software wordt Adobe lightroom, of Canon EOS Utility (gratis, neem ik aan?) aangeboden. Echter, Canon EOS Utility heeft op de website van Canon te zien zijn laatste update in 2015 gehad.Het lijkt te zijn opgevold door "Canon Digital Photo Professional".

Echter, is het met Canon Digital Photo Professional mogelijk om tethered foto' s te nemen? Is het ook mogelijk om simepel editing uit te voeren? Zo nee, weet iemand anders een gratis stuk software waarmee ik tethered foto's kan nemen met basic editing features?

- Ik heb een Canon EOS 600D.
- Wat betreft basic editing dient de software de volgende features te bevatten: vertical & horizontal flipping, cropping, rotating, basis contrast/brightness editing, export functies naar veelvoorkomende image-extensies (jpg, png).

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-04 14:50
8x4 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:37:
Echter, is het met Canon Digital Photo Professional mogelijk om tethered foto' s te nemen? Is het ook mogelijk om simpele editing uit te voeren?
Wat houdt je tegen om die software te installeren en het uit te proberen?

[Voor 3% gewijzigd door job op 20-03-2021 20:45]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:20

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
@8x4 ik heb je vraag even afgesplitst naar een eigen topic, daar krijgt het de juiste aandacht. :)

EOS Utility bestaat nog steeds, toevallig heb ik vandaag de meest recente versie (3) geïnstalleerd. Het is volgens mij wel afhankelijk van je camera wat je kunt downloaden maar op de Canon site kan je dat gewoon doen en je serienummer invullen.
De combinatie van DPP en EOS utility zou inderdaad alles moeten bieden wat je nodig hebt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
job schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:44:
[...]
Wat houdt je tegen om die software te installeren en het uit te proberen?
Ik beschik niet over een Windows computer (linux user hier) en de toepassing is voor op het werk, waar er wel met Windows ( :r :P ) gewerkt wordt. Op mijn eigen computer een *hele* windowspartitie aanmaken (of een VM opzetten) en windows trial-versie (indien dat mogelijk is) installeren, om een te controleren of een stukje software 1 feature heeft is een beetje...overkill lijkt mij, en ik kan helaas niet zomaar ieder stukje software installeren op de werkcomputers.

[Voor 22% gewijzigd door 8x4 op 20-03-2021 21:06]

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-03 19:18
Als ik het goed begrijp dan heb je dit dus nodig voor het uitvoeren van jouw werk? Dan vraag je toch even aan de systeembeheerder of je op jouw pc of een andere pc even een installatie kunt krijgen van dit pakket, zodat je het kunt testen?

Heb je daarnaast ook al gekeken naar capture one? Dat vind ik namelijk een fijner programma dan Lightroom (o.a. betere mogelijkheden voor het bewerken van kleuren en wel ondersteuning van maskers).

[Voor 5% gewijzigd door dennisdennis12 op 21-03-2021 18:09]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee