Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephe193
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-03-2021
Hallo,

Ik heb onlangs een Raspberry Pi gekocht om er in mijn vrije tijd wat mee te werken. Ik had het idee om een web server te runnen op de Pi en hierop enkele websites te hosten.

Hierdoor zou er geen kosten meer gemaakt moeten worden aan online web hosting bedrijven en enkel nog de kosten betalen voor het registreren van het domein. De meeste providers van '.be' domeinen vragen rond de 10 euro per jaar voor een domein te registreren.

Toch zou er een probleem zijn dat je een statisch IP zou moeten aanvragen. Hierdoor wordt jouw publiek IP-adres niet zomaar gewijzigd en kunnen de DNS servers jouw domein linken aan het statische IP. Maar ik heb na enig opzoekwerk opgemerkt dat het wisselen van een dynamisch IP niet vaak gebeurt(om de paar maanden). Dus dan zou ik telkens wanneer deze geüpdatet wordt even het IP-adres wijzigen bij de domein registrator. Het aanvragen van een statisch IP bij Telenet kost net geen 30 euro per maand 8)7 !

Is dit allemaal zo eenvoudig als het lijkt of zijn er nog verborgen addertjes onder het gras?

Alvast bedankt voor de hulp :) !!!!

[ Voor 4% gewijzigd door stephe193 op 20-03-2021 20:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-04 19:07
Service als duckdns, dynu of noip op de pi installeren en die hostname daarna als CNAME record op je .be domein zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door Ghostface9000 op 20-03-2021 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:12
In principe wel, een Rpi 4 kan ook wel aardig wat bezoekers aan, maar overal zitten grenzen aan.

Zoek een goede LAMP tutorial voor Raspbian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

In theorie zou het kunnen, maar ideaal is niet. Leuk voor wat project websites die je vooral intern gebruikt, maar qua uptime en snelheid is het totaal niet te vergelijken met zelfs een lagere kwaliteit shared hosting. Let er ook op dat de meeste internetproviders het hosten van een commerciële websites helemaal niet toestaan, dus als je er bijvoorbeeld een bedrijfssite of webwinkel op host kun je daar een shutdown notice iver krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephe193
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-03-2021
Het voornaamste doel is voor websites van vzw’s en verenigingen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Slecht plan, niet doen. Wat je aan kosten denkt te 'besparen' krijg je gewoon terug in verspilde tijd en energie om het knutselwerkje zelf in de lucht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het kan wel, maar het is niet gratis.

1. Het kost tijd.
2. Ik zou minimaal een NUC kiezen met beetje CPU en geheugen. Kost geld.
3. Hoe hou je het veilig? Geïsoleerd van de rest van het netwerk? Heb je eigenlijk een goede router met vlan support nodig, zodat een breach van de webserver niet leidt tot een ramp waarbij jouw hele LAN op straat ligt.
4. Apparatuur die altijd aan staat, kost stroom en dus ook geld.

Tuurlijk, draai jij sowieso al allemaal hardware 24/7 en beschik je reeds over de juiste apparatuur en heb je een snelle internetverbinding... mja dan kan het.

Er zijn echter ook hele goedkope virtuele servers. Amazon Lightsail bijvoorbeeld. Veel eenvoudiger, minder risico's, zo gepiept.

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 20-03-2021 21:54 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:18
Ghostface9000 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:42:
Service als duckdns, dynu of noip op de pi installeren en die hostname daarna als CNAME record op je .be domein zetten.
Maar inderdaad ook zorgen dat je Pi geisolleerd is in z'n eigen VLAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 09:13

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

martyw schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:50:
[...]

Maar inderdaad ook zorgen dat je Pi geisolleerd is in z'n eigen VLAN
Dat is al geroepen ;)

Ook moet je het verkeer beperken. Wat als je echt een massa bezoekers krijgt waardoor je verbinding dichtslibt. Dan kan je misschien zelfs niet netflixen. Met met Vlan moet je dit kunnen cappen. Maar je zit ook met de stroom. Wat als er een stroomstoring is, en wat als de Pi het begeeft? Hoelang mogen je diensten oflline zijn? En wat als je op vakantie bent en je Pi begeeft het? Hoe zijn de statuten, en ledeninformatie dan bereikbaar?

Het is leuk om een webserver naar buiten te gebruiken om voor de hobby mee te spelen, maar een vereniging heeft toch echt meer behoefte aan een echte solide basis van een hostingpartij. Die geven 24/7 support voor de hardware waar jij je geen zorgen over hoeft te maken. Ze hebben servers met vaak twee stroomfeeds, en beschikken over UPS en dieselgeneratoren. En een flinke up/downlink van 100 Mb of 1 Gb, en vaak nog Ddos-protectie en andere leuke voordelen.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
stephe193 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:15:
Het voornaamste doel is voor websites van vzw’s en verenigingen.
Hier had ik nog overheen gelezen, dacht dat het voor jouw eigen website was waarvan het misschien niet boeit als die offline is soms.

Maar voor meerdere verenigingen? Dat moet je niet zelf willen hosten. Al helemaal niet op een - als ik het warm krijg zet ik mezelf uit - raspberry pi.

Wij hebben ooit geprobeerd narrowcasting met een pi te doen... toen kwam er na een paar uur een icoontje van een vlammetje in beeld en was het klaar _O-

PS
Voor mijn eigen domein heb ik de hosting ook opgezegd, maar dat was nadat SoHosted de prijs praktisch verdrievoudigde. En ik had er alleen een under construction pagina staan en verder niks. DNS ergens anders ondergebracht en MX records wijzen (al langer) naar Office 365 voor mail etc.

Had geen zin om 120 euro per jaar te betalen voor mijn under construction pagina _O- Maar als ik echt een website had waar ik iets mee wil, dan komt er een goedkope VPS of iets dergelijks.

Medewerker van SoHosted nog "maar dan raak je wel jouw mail kwijt" ... nee Truus, ik gebruik al jaren geen slecht beveiligde en in elkaar geknutselde mail oplossing meer van jullie.

Daarom vind ik een losse DNS registratie waarbij ik zelf de DNS beheer ook heel belangrijk.

Helaas vegen hosting providers steeds meer samen. Bij SoHosted kon het zelfs niet eens meer. Dan moet je hosting afnemen, anders kun je de DNS niet beheren :F

En ze hadden al vaker de boel gesloopt door zomaar de MX records te veranderen. Sjappies.

Ach ja... /rant

[ Voor 47% gewijzigd door Lethalis op 21-03-2021 08:27 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:13

FreakNL

Well do ya punk?

Een static IP is niet nodig, dat los je inderdaad op met een Dyndns service icm een cname record op je domein.

Ik draai ook mijn eigen domein. Gaat prima. Maar je moet inderdaad niet teveel bezoekers hebben en accepteren dat het er soms uit kan liggen.

Voor de website van een vereniging die ik beheer (100/200 bezoekers per week) heb ik voor hosting gekozen bij Antagonist, omdat het daar niet handig is als het eruit ligt en ik bijv net op vakantie ben.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 21-03-2021 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-04 02:23
Ik heb met hetzelfde bijltje gehakt, ooit om websites te maken voor verenigingen. Mocht ik daar nu opnieuw aan beginnen zou ik voor een SaaS oplossing als wix of squarespace gaan. De diy oplossing is goedkoop maar weegt niet op tegen dat jij waarschijnlijk de bottleneck bent om content toe te voegen. De drupals, wordpresses etc van deze wereld zijn simpelweg niet gebruiksvriendelijk genoeg voor de meeste mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderY
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-01-2023
Ik gebruik al een paar jaar een vps op *snip*, goedkoop en zeer tevreden van.

[ Voor 22% gewijzigd door Creepy op 22-03-2021 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-04 11:07

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

AlexanderY schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:09:
Ik gebruik al een paar jaar een vps op *snip*, goedkoop en zeer tevreden van.
Leuk, maar het idee om een VPS te gebruiken was al meer dan eens geopperd. Dus het noemen van een naam van een willekeurige VPS toko voegt eigenlijk niks toe.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:20
Ik zit al een paar jaar bij Telenet, en heb in al die tijd geen ander dynamisch IP adres gehad. Uiteraard is er geen garantie, maar zelfs toen ik onlangs van formule wisselde bleef m'n IP adres hetzelfde.
Externe DNS-server verwijst dan via een A-record naar mijn eigen IP.
Ik draai ook al een paar jaar een kleine homeserver voor een paar services (in Docker, met een Traefik reverse proxy ervoor). Op zich werkt het ook allemaal, maar ik zou dat niet voor publieke applicaties gaan gebruiken (want backups, management, network isolation, ...) en in jouw situatie ook bij een externe partij gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderY
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-01-2023
*snip* feedback op de moderatie mag in Feedback op moderatie binnen de Devschuur *snip*

[ Voor 88% gewijzigd door Woy op 24-03-2021 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jveldijk
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:28
*snip* maak dan een TR aan *snip*

[ Voor 93% gewijzigd door Woy op 24-03-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-04 22:21

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een bekend voorbeeld van een website die draait op een Pi is trouwens Raspberry Pi Dramble.

Als je een Pi gebruikt als webserver, dan wil je er een goede en betrouwbare SSD en voeding aan hangen en je wilt hem natuurlijk ook in een degelijk kastje inbouwen dat je kunt ophangen in de meterkast. Maar het probleem is dat een Pi dan in aanschaf al vrij snel zelfs duurder is dan een tweedehands kantoor-PC.

Niemand houdt je tegen om het gewoon zelf uit te proberen. De software die je nodig hebt heet "LAMP".

Een webserver op de Pi is in elk geval veel veiliger dan dat je een webserver erbij draait op je NAS.

Voor de doelen die je noemt, kan je naar mijn mening beter een site bouwen bij een service (doe ik zelf ook). Zij doen bijvoorbeeld alle belangrijke veiligheidsupdates voor je, ze zetten de backup terug als de hackers toch weer een keer sneller waren en als je site ineens druk wordt schalen ze op door hem naar een andere server te zetten zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te regelen. Dan kan jij de aandacht richten op content voor de website en dat is eigenlijk veel belangrijker.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Pagina: 1