Toon posts:

Fout in factuur in mijn voordeel

Pagina: 1
Acties:

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-06 20:48
Ik heb een factuur ontvangen en ik zie dat het ex btw bedrag in de offerte is overgenomen als incl btw.

Door het bedrag €6000,- scheelt dit €1260,-. Mooi meegenomen natuurlijk, maar ook misschien niet zo eerlijk/netjes om dit niet te melden. Andersom zou ik dat uiteraard wel gedaan hebben.

Wat zou jij doen?

Acties:
  • +10Henk 'm!

• marti28
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:11
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe zo ook een ander niet.

Of andersom: wat gij wilt dat u geschiedt, doe zo ook een ander.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:10
Eerlijkheid duurt 't langst. Komen d'r toch wel achter dat er een foutje zit. Wordt snel hersteld. Je komt als klant daarmee een stuk symphatieker over als je 't zelf meldt..

• KelvinX
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Hangt een beetje van de club af. Grote organisatie gaat het toch niet voelen, laat staan dat ze er achter komen.

En anders hou het verschil nog een paar maanden apart.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
De fout melden, zonder twijfel.

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-06 22:23
Afhankelijk van de tegenpartij. Bij tevreden service en/of kleine ondernemer zonder twijfel melden. Bij een wat grotere zaak of bij moeilijkheden bedreef zou ik er ernstig over twijfelen.

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:03
Hoe staat de BTW-berekening op de factuur dan?

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:27
Die BTW fout komt er vanzelf een keer uit, en dan zal je alsnog moeten betalen.
Een al dan niet foutieve factuur (verkeerde BTW-code selecteren komt best vaak voor) veranderd niets aan de initiële overeenkomst namelijk.

[Voor 14% gewijzigd door Bushie op 20-03-2021 19:08]

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-05 11:47
Ligt aan je karmascore irl 😉
Nee zou het gewoon melden, eerlijk duurt het langst

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Koptelefoontje schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:55:
Mooi meegenomen natuurlijk, maar ook misschien niet zo eerlijk/netjes om dit niet te melden. Andersom zou ik dat uiteraard wel gedaan hebben.
Misschien? :X
Toen ik de topictitel zag, wilde ik vragen, wat je zou doen, wanneer 't andersom was, maar dat is niet nodig, die vraag heb je al beantwoord.
Dus...

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:48
Als ex BTW is gecommuniceerd aan jou als particulier is dat niet toegestaan. In dat geval klopt de factuur.

https://www.google.com/se...clusief+btw+particulieren

https://www.ictrecht.nl/b...lusief-btw-getoond-worden

[Voor 43% gewijzigd door NimRod1337 op 20-03-2021 20:53]

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 16:58
Bushie schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:06:
Die BTW fout komt er vanzelf een keer uit, en dan zal je alsnog moeten betalen.
Een al dan niet foutieve factuur (verkeerde BTW-code selecteren komt best vaak voor) veranderd niets aan de initiële overeenkomst namelijk.
Ik denk dat je onderschat hoe belabberd administratieve functies binnen organisaties kunnen zijn. Daarnaast, wat maakt het uit of ze er wel of niet achter komen? Dan reserveert TS toch gewoon het resterende bedrag voor wanneer het wel uitkomt?
KelvinX schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:59:
Hangt een beetje van de club af. Grote organisatie gaat het toch niet voelen, laat staan dat ze er achter komen.

En anders hou het verschil nog een paar maanden apart.
Ik snap de stelling, maar ik vind dit altijd wel dubbel. Ik heb vaker meegemaakt dat dergelijke foutjes het topje van een ijsberg binnen een grotere organisatie waren, welke na het melden aan het licht kwam en veel impact kan hebben. Dus ook voor een grotere organisatie. Daarnaast, wat is groot? ZZP vs MKB, of MKB vs hele keten?

Ik ben over het algemeen wat meer meegaand met de organisatie, maar wel afhankelijk van hoe ik door hen ben behandeld. Als ik ben gewaardeerd als klant en goed ben geholpen, dan neig ik eerder naar melden en restant betalen. Maar heb ik achter facturen aan moeten bellen, of zijn er veel fouten in mijn nadeel gemaakt, dan ben ik eerder geneigd de fincanciële fout als compensatie te zien.

Een simpel voorbeeld, een oud collega van mij heeft een keer een laptop 'verkocht', maar alleen de accessoires afgerekend. De dame in kwestie was dermate netjes geholpen door hem en vond het niet fair dat ze voor nog geen €200, voor €1000+ aan spullen mee mocht nemen. Zij kwam later terug naar de winkel om het restant af te rekenen. Had ze niets gezegd, dan hadden we het niet geweten.

TS, ben jij netjes behandeld? Tevreden met de geleverde dienst/goederen?

[Voor 17% gewijzigd door PhaeTom op 20-03-2021 20:59]

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 15:54
Snap niet zo goed waarom je er uberhaupt over twijfelt om het netjes terug te betalen... Dit kan je toch niet als 'meevaller' beschouwen?

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:20
Misschien heb je één van de nieuwe 'Algemeen Fonds' kaartjes van Monopoly gekregen?

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 21:45
Het klink alsof je eigenlijk niet wilt betalen en bij ons bevestiging zoekt.

Anders had je het vast niet gevraagd...

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Wie zegt dat de factuur fout is en niet de offerte? Dat zou mijn vraag zijn naar de organisatie toe.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:58

mark-k

AKA markkNL

NimRod1337 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:45:
Als ex BTW is gecommuniceerd aan jou als particulier is dat niet toegestaan. In dat geval klopt de factuur.

https://www.google.com/se...clusief+btw+particulieren

https://www.ictrecht.nl/b...lusief-btw-getoond-worden
Dat het niet mag betekent niet opeens dat je in je recht staat om het ex BTW bedrag als incl BTW af te rekenen.

• NimRod1337
mark-k schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:52:
[...]

Dat het niet mag betekent niet opeens dat je in je recht staat om het ex BTW bedrag als incl BTW af te rekenen.
Waar zijn anders die regels voor?

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:07
Basekid schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:30:
Het klink alsof je eigenlijk niet wilt betalen en bij ons bevestiging zoekt.

Anders had je het vast niet gevraagd...
Gezien het aantal idioterie topics wat ik iedere week zie passeren wou ik deze TS niet direct demoniseren. Laten we het omdraaien en met wat positieve aanmoedigen ts overtuigen het te melden en zich een goed mens te laten voelen.

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

NimRod1337 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:54:
[...]

Waar zijn anders die regels voor?
Om een boete te kunnen uitdelen als een ondernemer zich er niet aan houdt?

• NimRod1337
mark-k schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:04:
[...]

Om een boete te kunnen uitdelen als een ondernemer zich er niet aan houdt?
En ondertussen moet je je maar braaf op verkeerde been laten zetten met in/ex prijsstelling.

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

NimRod1337 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:06:
[...]

En ondertussen moet je je maar braaf op verkeerde been laten zetten met in/ex prijsstelling.
Nee laten we vooral voor eigen rechter gaan spelen...

• NimRod1337
mark-k schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:07:
[...]

Nee laten we vooral voor eigen rechter gaan spelen...
Hoezo, je gaat gewoon de discussie aan met leverancier, dat je dit niet accepteert. En dan kom je eruit, of niet.

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

NimRod1337 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:08:
[...]

Hoezo, je gaat gewoon de discussie aan met leverancier, dat je dit niet accepteert. En dan kom je eruit, of niet.
Dat is compleet iets anders dan je vorige claim dat 'de factuur gewoon klopt omdat je niet ex BTW mag communiceren'.

• NimRod1337
mark-k schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:13:
[...]

Dat is compleet iets anders dan je vorige claim dat 'de factuur gewoon klopt omdat je niet ex BTW mag communiceren'.
Dat is de prijs die ze je gegeven hebben, dus ja zo ga ik dat gesprek wel met ze aan ja. Je kan ook braaf op de nieuwe factuur wachten en deze overmaken, zelf weten. Meestal is het ook geen foutje, maar een tactiek om goedkoper te lijken en dan krijg je achteraf de verrassing.

Ik weet niet of dit bij TS ook het geval is trouwens als er ook incl bij staat dan niet.

• Anoniem: 1441478
  • Registratie: Augustus 2020
  • Niet online
Bijzonder om te lezen hoe vrijwel iedereen aangeeft dat ze braaf door gaan geven dat een factuur te laag is. Krijg bijna weer vertrouwen in de mensheid.

@Koptelefoontje hoe groot is dat bedrijf?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:02

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb zelf een keer voor een paar honderd euro oprecht vergeten af te rekenen in een winkel (decemberinkopen). Bij de kassa gezellig met de verkoopsters staan praten en die vergaten ook af te rekenen, waarschijnlijk omdat er veel ingepakt moest worden en ze beiden dachten dat de ander had afgerekend.

Bij de auto aangekomen besefte ik dat ik niet betaald had en ben direct teruggelopen. Daar was de reactie: Bent u nog iets vergeten? Ik: ja, betalen.

Het gezicht van die verkoopster: onbetaalbaar. En ik heb er nog steeds een goed gevoel over.

Dus lang verhaal kort: gewoon bellen en betalen

... en gaat over tot de orde van de dag

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Hoe lullig ook, indien het mogelijk is dat de dienst gecheckt gaat worden qua factuur weet je vrijwel zeker dat ze nog een keer contact opnemen. Wees een goede consument en neem als eerste contact op met de vraag. Je hebt immers de dienst afgenomen en al gerekend op de duurdere versie. Met een beetje mazzel komt er wat anders uit en blijft het geld alsnog van jou: dan heb je zowel winst als een goed gevoel.

Het klinkt gek, maar mij gebeurt het af en toe ook dat soort mazzel. Ik neem altijd contact op met het bedrijf want ik wil geen mazzel, ik wil een wederzijdse goede deal. Ik het spul, de leverancier het geld zodat wij allebei kunnen voortbestaan. En toch gaat het soms mis. Indien ik een laptop bestel, tot 3 keer toe de creditcard moet nalopen ("geen probleem hoor, meneer) en dan de leverancier tot 3 keer toe op de hoogte moet stellen dat het klopt ("ja, dat klopt hoor, alles is goed gekomen") dan is bij mij de lol ervanaf als de laptop wordt geleverd zonder factuur at all. Ik heb mijn best gedaan, laat de leverancier maar eens wat doen.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Het gaat om een flink bedrag, dus ik snap dat de verleiding wel aanwezig is, maar ik zou gewoon eerlijk zijn. Eerlijk duurt het langst is mij altijd geleerd... Ik zou er overigens niet meer dan 1 poging voor doen, maar mocht je dan niets horen of het wordt niet hersteld, zorg dan wel dat je het bedrag achter de hand houdt. Zeker als je een offerte hebt gekregen met het juiste bedrag. Andersom had je er ook wat van gezegd, toch?

In een hele andere orde qua bedragen: in de Jumbo pakte ik een paar weken geleden een brood uit het schap en daar zat een "half brood" sticker op een heel brood. Even aangegeven zodat ze er een nieuwe sticker op konden doen, maar daar waren ze heel resoluut: onze fout, uw geluk. Wat mij betreft hadden ze gewoon een nieuwe sticker erop geplakt. Het was duidelijk een fout, kan gebeuren.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• T-Rut
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-06 15:26

T-Rut

Karma is a b*tch

Tjongejongejonge, voor een 100% integer persoon zou het een no-brainer geweest zijn. Wat een topic zeg 😖

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee