Vraag

• rsimmer
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:00
Ik heb sinds kort een 55XH90. Geweldige tv, erg blij mee. Ik gebruik al een aantal jaar een Philips HTL9100 soundbar, met afneembare speakers. De soundbar ondersteunt DTS en Dolby Digital. Ik was gewend (en zo staat het ook in de manual) dat de soundbar een aantal keer knippert als die een DTS of Dolby Digital signaal ontvangt/herkent. De surround LED knippert dan 2 of respectievelijk 3 keer (of net andersom, weet ik zo even niet).
Met de 55XH90 gebruik ik vooral de apps die op Android staan voor bijvoorbeeld Netflix of Disney+. Maar, in alle gevallen knippert de melding van DTS of Dolby Digital niet meer. Als ik in Netflix bij de stream informatie kijk dan staat daar (5.1 HOOFD). Disney+ geeft die info niet, maar ook daar zie ik bij de titels altijd 5.1 staan, maar niks van Dolby Digital.
Overigens heb ik wel gewoon prima geluid, naar mijn idee ook 5.1 geluid als ik de boxen loskoppel. Dus misschien maak ik het gewoon te moeilijk, maar ik blijf het raar vinden dat de soundbar die 'melding' niet meer geeft.

De soundbar is via ARC verbonden met de tv. (ja op de juiste in/uitgang, daar zit het probleem niet)
Daarnaast heb ik een PS4 op de tv via HDMI, die dan via ARC naar de soundbar gaat. Als ik de PS4 als bron gebruik (ipv android apps) dan heb ik hetzelfde resultaat.
Ik heb al een aantal instellingen in de tv aangepast maar daar verandert eigenlijk niks mee.
Ik kan wel handmatig de audio-indeling naar PCM zetten. Dan hoor ik wel verschil, maar naar mijn idee/beleving is dat minder mooi dan dat ik het op 'auto' laat staan.

Iemand toevallig dezelfde ervaring of een idee wat hier misgaat? Of dat dit gewoon zo hoort?

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:40

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

PCM moet je de TV sowieso niet op zetten. HDMI ARC en S/PDIF kunnen op dat formaat slechts twee kanalen aan. Oftewel, je verliest je surround. HDMI eARC kan wel meer dan twee kanalen LPCM verwerken.

Essentie van de vraag is eigenlijk of de nieuwe TV (net zoals de oude) DTS 5.1 en Dolby 5.1 uit kan sturen. Niet elke tv kan dit. Nu zal je DTS niet vaak tegenkomen, diensten als Disney en Netflix maken allen gebruik van Dolby Digital.

Om te testen: zet de PlayStation eens op Dolby of DTS, dan weet je 100% zeker welke track je uitstuurt. PlayStation vervolgens rechtstreeks op de sound bar aansluiten om te zien of je het LEDje ziet knipperen en daarna weer via de TV met ARC. Als je hetzelfde gedrag hebt is het goed, anders doet de TV toch iets niet. Al heb je met Netflix en Disney Dolby Digital Plus, daar zit de core van Dolby Digital in voor het geval de codec niet aanwezig is. Misschien reageert de soundbar daarom wel anders?

[Voor 10% gewijzigd door FeaR op 20-03-2021 19:15]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• rsimmer
Dank voor de suggestie, ik heb het getest zoals je aangaf. In beide gevallen, dus PS4 via de soundbar en PS4 via tv en ARC, knippert het LEDje van DTS en Dolby wel, precies zoals het zou moeten. De tv kan het DD signaal dus wel doorgeven, daar zit het niet. Maar als ik de android apps gebruik dan knippert het LEDje niet.

Wel zie en hoor ik geen verschil tussen de Disney+ en Netfix apps vanaf de PS4 of vanaf de TV via android. Ook dan geeft Netflix 5.1 HOOFD aan in de streamgegevens, en Disney+ zegt alleen 5.1.
Maar blijkbaar interpreteert de soundbar het signaal dus wel anders.

Andersom geredeneerd, als de soundbar wel een 5.1 signaal ontvangt, kan dit iets anders zijn dan DTS of DD? Via HDMI? Zo ja, hoe noem je zoiets dan?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:40

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

rsimmer schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:29:
Ook dan geeft Netflix 5.1 HOOFD aan in de streamgegevens, en Disney+ zegt alleen 5.1.
Zet de GUI eens op Engels staat er dan iets als "CORE" in plaats van hoofd? Zoals gezegd zou het me niet verbazen als de bron Dolby Digital Plus stuurt en de sound bar (omdat deze geen Dolby Digital Plus kan) de core pakt en dat als "HOOFD" laat zien?
Andersom geredeneerd, als de soundbar wel een 5.1 signaal ontvangt, kan dit iets anders zijn dan DTS of DD? Via HDMI? Zo ja, hoe noem je zoiets dan?
Qua compressie heb je alleen DTS en Dolby Digital. Je kan wel surround versturen als PCM, dan is het signaal niet meer compressed maar reeds uitgepakt. Echter is dat hier niet aan de orde aangezien HDMI ARC niet de bandbreedte heeft om meer dan twee kanalen als PCM te vervoeren. Met HDMI ARC krijg je maximaal 2.0 stereo met PCM.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• rsimmer
FeaR schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:38:

Zet de GUI eens op Engels staat er dan iets als "CORE" in plaats van hoofd? Zoals gezegd zou het me niet verbazen als de bron Dolby Digital Plus stuurt en de sound bar (omdat deze geen Dolby Digital Plus kan) de core pakt en dat als "HOOFD" laat zien?
Nee, dan staat er 'PRIMARY' ipv hoofd. En zowel in DD (via de PS4) als via de Android app staat daar HOOFD / PRIMARY. Dus daar zit ook geen verschil in.
Ik kan handmatig Dolby Digital Plus uitzetten (naar Dolby Digital zetten) maar dan merk ik ook geen veschil.
FeaR schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:38:

Qua compressie heb je alleen DTS en Dolby Digital. Je kan wel surround versturen als PCM, dan is het signaal niet meer compressed maar reeds uitgepakt. Echter is dat hier niet aan de orde aangezien HDMI ARC niet de bandbreedte heeft om meer dan twee kanalen als PCM te vervoeren. Met HDMI ARC krijg je maximaal 2.0 stereo met PCM.
Ik kan wel handmatig de tv op PCM zetten, dan lijkt het inderdaad meer gewoon stereo. Dus dat zou moeten betekenen dat het 5.1 signaal wel iets van DD of DTS móet zijn?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee