Toon posts:

Video toont zwarte verticale balken op telefoon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RazorMaron
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 23-09 14:01
Ik maak compilaties en tributes maar ik ervaar problemen met de aspect ratio in FCP 10.5.1

Ik heb de aspect ratio op 16:10 gezet, custom op 2048 x 1280. Dit zodat ik geen zwarte balken op mijn MacBook Pro 13' zie. Uploaden op YouTube, klaar, mooie video.

Een andere video van mij die 2880x1800 is, heeft exact dezelfde zwarte verticale balken op mijn telefoon, terwijl die op mijn MacBook 13' niet aanwezig zijn.

Het probleem is, dat als ik via mijn iPhone 7 de video bekijk op YouTube, ik dan wel zwarte verticale balken zie als ik full-screen kijk.

Is er enig manier om ervoor te zorgen dat de video op allebei mijn devices en eventueel op alle devices zonder verticale zwarte balken te zien is?

Het lijkt alsof dit ook alleen bij mij zo is, andere video's op YouTube hebben zowel op mijn MacBook 13' als op mijn iPhone 7 geen zwarte verticale balken.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Beste antwoord (via RazorMaron op 20-03-2021 23:11)

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:36
RazorMaron schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:41:
[...]

Ik haal die resolutie dmv SCHERMOPNAME met de MacBook. Op die manier krijg ik mijn filmfragmenten, gewoon simpelweg screen recording. Daarom dus die resolutie van 2880x1800.

Maar als ik het goed begrijp kan dat niet op die manier? Dan zou ik echt de film zelf(hopende op een goede aspect ratio) in FCP moeten zetten en van daaruit verder werken?
Aaah, daar komt een aap uit de mouw :P Fragmenten uit een video halen door middel van screen capture kan wel, maar is best wel omslachtig en geen goede manier om het te doen. Waar vandaan haal je de filmfragmenten? YouTube? Iets anders?

Wat je veel beter kan doen is inderdaad de oorspronkelijk video direct in je Final Cut Pro plaatsen. Want nu ben je een tussenstap aan het doen, die het én moelijker maakt (want andere resoluties), én slechtere kwaliteit.

En kort inhakend op @Icephase z'n post: je scherm heeft een effectieve resolutie van 1440x900, maar doordat het Retina is, wordt het dubbele resolutie, en dus 2880x1800.

[Voor 10% gewijzigd door Hahn op 20-03-2021 22:48]

The devil is in the details.

Alle reacties

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past beter in FBW (of in die richting) :)

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

• RazorMaron
Dank!

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Als je overal zonder zwarte balken aan de zijkant een volledige weergave wilt hebben moet je zorgen dat alle apparaten dezelfde aspect ratio hebben.

• RazorMaron
jadjong schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:47:
Als je overal zonder zwarte balken aan de zijkant een volledige weergave wilt hebben moet je zorgen dat alle apparaten dezelfde aspect ratio hebben.
Willekeurig voorbeeldje:

Op zowel mijn MacBook als op mijn iPhone 7 zie ik exact hetzelfde beeld. MacBook is 16:10 en de iPhone is 16:9 volgens mij.

Mijn video:

Op mijn MacBook heb ik geen zwarte balken aan de zijkant, op mijn telefoon wel. Wat heeft de eerste video wat de tweede video niet heeft.

• jadjong
  • Nu online
Overscan.

Zo ziet jouw video er uit op 1920*1080 fullscreen.

• RazorMaron
jadjong schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:05:
Overscan.

[Afbeelding]

Zo ziet jouw video er uit op 1920*1080 fullscreen.
Aah dus het is niet alleen op mijn device het geval. Wat is trouwens een overscan?

Hoe valt iets dergelijks te fixen? Vele YouTube-filmpjes hebben gewoon op al mijn devices geen zwarte balken, maar op de mijne hebben sommigen en het en anderen het niet. Is er een vast aspect ratio die universeel is oid? Wat op bepaalde schermen vervolgens downscalet zodat er geen beeld buiten boord ligt?

[Voor 5% gewijzigd door RazorMaron op 20-03-2021 20:13]

• jadjong
  • Nu online
Overscan is het tegenovergestelde van downscalen.
16:9 is redelijk universeel, 21:9 voor films.

Zet die video van Tupac eens stil op hetzelfde moment op beide devices, wat mis je nu op de laptop(16:10)?

• RazorMaron
jadjong schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:19:
Overscan is het tegenovergestelde van downscalen.
16:9 is redelijk universeel, 21:9 voor films.

Zet die video van Tupac eens stil op hetzelfde moment op beide devices, wat mis je nu op de laptop(16:10)?
Op mijn iPhone 7 is deze full-screen, op mijn MacBook Pro 13' zie ik kleine horizontale balken. Maar geen black bars.

Heeft het misschien bij mij te maken dat ik dus stukken van films gebruik en deze 16:10/16:9 heb, ipv 21:9?

• jadjong
  • Nu online
Er gaan meerdere dingen fout;
  • Jouw filmpje is 2048x1280 16:10
  • De content die je gebruikt is waarschijnlijk 1920*820 21:9
  • Je hebt die content niet uitgerekt zodat deze 2048 breed wordt
  • Je rendert hierdoor een filmpje met zowel boven/onder als zijkanten zwarte balken
  • Jouw Mac detecteert dit en doet een stretch totdat een van de zijdes tegen de rand komt; ergo zwarte balken aan de onderzijde en bovenzijde
  • Jouw iPhone detecteert dit en doet een stretch totdat een van de zijdes tegen de rand komt; ergo zwarte balken aan de zijkanten
  • Mijn Windows laptop detecteert niets en speelt gewoon jouw filmpje af met alle zwarte balken die er bij horen
  1. Zorg dat alle content in jouw project full screen staat.
  2. Kies een aspect ratio dat veel gebruikt wordt zoals 16:9
  3. Accepteer dat je ergens een keer zwarte balken hebt bij een andere aspect ratio.

• RazorMaron
Oke even alles op een rijtje:
- Mijn gebruikte clips zijn 2880x1800. Simpelweg schermopnames. Dit is 16:10.
- Het filmpje na het renderen etc is 2048x1280. Dit is ook 16:10.

Ik snap niet waar de 2048x880 vandaan komt.

Nu gebruik ik bovenstaande voorbeelden ook gelijk even(16:10) voor mijn hypothese hieronder.

Als ik dus wil dat al die fouten niet worden gemaakt, en black bars wil vermijden moet ik:
1. De clips van te voren al downsizen naar 2048x1280
2. De video gaan renderen etc waarbij hier ook 2048x1280 wordt gebruikt

• Hahn
Volgens mij maak je het jezelf echt onnodig complex.

Maar, even voor de zekerheid: Wat is de precieze resolutie waar je je MacBook Pro 13" op hebt staan?

Want je iPhone 7 heeft een resolutie van 1334 x 750, wat 16:9 is, dus als je MBP een 16:10-resolutie heeft, dan ga je sowieso niet precies dezelfde ervaring krijgen op je MBP en iPhone, want de beeldverhoudingen komen dan niet overeen.

• RazorMaron
Hahn schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:29:
Volgens mij maak je het jezelf echt onnodig complex.

Maar, even voor de zekerheid: Wat is de precieze resolutie waar je je MacBook Pro 13" op hebt staan?

Want je iPhone 7 heeft een resolutie van 1334 x 750, wat 16:9 is, dus als je MBP een 16:10-resolutie heeft, dan ga je sowieso niet precies dezelfde ervaring krijgen op je MBP en iPhone, want de beeldverhoudingen komen dan niet overeen.
Ik ben ook echt beginnend hierin, het is allemaal nieuw voor me.

Mijn MacBook is gewoon 16:10, 2880x1800.

Ik probeer te ontdekken wat gewoon de beste resolutie is om zo min mogelijk zwarte side bars te krijgen. Bij het Tupac video'tje was het enige verschil dat mijn MacBook twee kleine stripjes horizontaal had.

• Hahn
RazorMaron schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:38:
[...]

Ik ben ook echt beginnend hierin, het is allemaal nieuw voor me.

Mijn MacBook is gewoon 16:10, 2880x1800.

Ik probeer te ontdekken wat gewoon de beste resolutie is om zo min mogelijk zwarte side bars te krijgen. Bij het Tupac video'tje was het enige verschil dat mijn MacBook twee kleine stripjes horizontaal had.
Die Tupac-video is gewoon 16:9. Daarom zei ik al: je maakt het jezelf onnodig complex.

Je MacBook is 16:10.
Je iPhone 7 is 16:9.

Maak al je video's gewoon 16:9 en bespaar jezelf een hoop moeite en ellende. Op je MacBook zal je dan boven en onder een klein zwart randje zien, meer niet. Op je iPhone 7 zal het helemaal beeldvullend zijn.

En aangezien vrijwel elke tv tegenwoordig 16:9 is, en heel veel monitoren ook, is 16:9 voor vrijwel alles wat je doet een goede standaard.

Qua resolutie kan je dan gewoon gaan voor 1920x1080. Of eventueel 3840x2160 als je 4k wilt doen.

[Voor 5% gewijzigd door Hahn op 20-03-2021 21:43]

• RazorMaron
Hahn schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:42:
[...]

Die Tupac-video is gewoon 16:9. Daarom zei ik al: je maakt het jezelf onnodig complex.

Je MacBook is 16:10.
Je iPhone 7 is 16:9.

Maak al je video's gewoon 16:9 en bespaar jezelf een hoop moeite en ellende. Op je MacBook zal je dan boven en onder een klein zwart randje zien, meer niet. Op je iPhone 7 zal het helemaal beeldvullend zijn.

En aangezien vrijwel elke tv tegenwoordig 16:9 is, en heel veel monitoren ook, is 16:9 voor vrijwel alles wat je doet een goede standaard.

Qua resolutie kan je dan gewoon gaan voor 1920x1080. Of eventueel 3840x2160 als je 4k wilt doen.
Dat is dus het probleem waar ik tegen aan loop en ook iets wat @jadjong waarschijnlijk bedoelde; het levert zwarte balken op aan de zijkant, in plaats van de kleine stripjes zoals bij de Tupac video.

Dit zie ik als ik mijn project nu overzet naar 16:9, niet helemaal zoals de Tupac video is in 16:9. De video heeft uit zichzelf al grote horizontale bars, maar de verticale moeten er uit.

• Hahn
RazorMaron schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:49:
[...]

Dat is dus het probleem waar ik tegen aan loop en ook iets wat @jadjong waarschijnlijk bedoelde; het levert zwarte balken op aan de zijkant, in plaats van de kleine stripjes zoals bij de Tupac video.

Dit zie ik als ik mijn project nu overzet naar 16:9, niet helemaal zoals de Tupac video is in 16:9. De video heeft uit zichzelf al grote horizontale bars, maar de verticale moeten er uit.

[Afbeelding]
Ah, je hebt het jezelf nog veel lastiger gemaakt dan ik al dacht...

Je bent een filmfragment, wat van zichzelf 21:9 is, aan het stoppen in een 16:10-timeline. Dat klopt aan alle kanten (letterlijk alle kanten :P) niet.

Op jouw MacBook en iPhone ga je sowieso grote zwarte balken boven en onder krijgen, als je het filmfragment niet wilt afknippen, want jouw schermen zijn veel hoger dan de video.

Dat je nu links en rechts zwarte balken hebt, komt omdat je een 1920px breed fragment op een 2048px breed scherm zet. Als dat beide 1920px is, dan heb je in ieder geval links en rechts geen zwarte balken meer.

En als je het helemaal beeldvullend wilt maken, en dan zo goed mogelijk, dan moet je een 16:9 timeline gebruiken, en de video inzoomen totdat het ook 16:9 is. Maar dan ga je dus wel beeld links en rechts afknippen.

[Voor 7% gewijzigd door Hahn op 20-03-2021 21:57]

• RazorMaron
Hahn schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:56:
[...]

Ah, je hebt het jezelf nog veel lastiger gemaakt dan ik al dacht...

Je bent een filmfragment, wat van zichzelf 21:9 is, aan het stoppen in een 16:10-timeline. Dat klopt aan alle kanten (letterlijk alle kanten :P) niet.

Op jouw MacBook en iPhone ga je sowieso grote zwarte balken boven en onder krijgen, als je het filmfragment niet wilt afknippen, want jouw schermen zijn veel hoger dan de video.

Dat je nu links en rechts zwarte balken hebt, komt omdat je een 1920px breed fragment op een 2048px breed scherm zet. Als dat beide 1920px is, dan heb je in ieder geval links en rechts geen zwarte balken meer.
Oke oke, ik voel mijn eigen hersenen kraken en het is eigenlijk veels te laat voor zoveel hersen-CPU maar ik ga een gokje wagen.

Mijn schermopname was 2880x1800, de perfecte dimensies, de cinema balken zonder de side bars.

Gebruik ik een 1920px of een 2048px breed fragment dan behoud ik de black bars aan de zijkanten, ongeacht of ik deze in 16:9 of 16:10 toepas. Bij 21:9 is is dit heel erg gestretcht.

Als ik gewoon mijn project ook zet op 2880x1800, zoals mijn clips, dan zou het eindresultaat exact hetzelfde moeten zijn als de Tupac video?

Dit aangezien een 16:9 resolutie mijn project vertical black bars geeft. Terwijl de Tupac video, wat ook 16:9 is, mij geen vertical black bars geeft.

[Voor 34% gewijzigd door RazorMaron op 20-03-2021 22:06]

• Hahn
RazorMaron schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:06:
[...]

Oke oke, ik voel mijn eigen hersenen kraken en het is eigenlijk veels te laat voor zoveel hersen-CPU maar ik ga een gokje wagen.

Mijn schermopname was 2880x1800, de perfecte dimensies, de cinema balken zonder de side bars.

Gebruik ik een 1920px of een 2048px breed fragment dan behoud ik de black bars aan de zijkanten, ongeacht of ik deze in 16:9 of 16:10 toepas. Bij 21:9 is is dit heel erg gestretcht.

Als ik gewoon mijn project ook zet op 2880x1800, zoals mijn clips, dan zou het eindresultaat exact hetzelfde moeten zijn als de Tupac video?

Dit aangezien een 16:9 resolutie mijn project vertical black bars geeft. Terwijl de Tupac video, wat ook 16:9 is, mij geen vertical black bars geeft.
Laat die 2880x1800 los. En nee, als je het op 2880x1800 zet, dan gaat het eindresultaat niet hetzelfde zijn als die Tupac-video. Want die Tupac-video is 1920x1080.

Wat je gaat doen:
1. Tijdlijn/project van 1920x1080 gebruiken.

2. De bronvideo die je erop gaat plaatsen, moet ook 1920x1080 zijn, waarbij je ook even moet controleren of die niet al balken links en rechts heeft op 1920x1080. (Als dat filmfragmenten zijn met zwarte balken boven en onder, dan is dat voor nu maar even zo.)

3. Als je je 1920x1080 video exporteert en uploadt op YouTube, dan zal je op zowel je MacBook als op je iPhone geen zwarte balken links en rechts meer hebben, mits je stap 1 en 2 op de voet hebt gevolgd :P

[Voor 3% gewijzigd door Hahn op 20-03-2021 22:17]

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Een Macbook 13 inch heeft geen native resolutie van 2880x1800 voor zover ik weet, dus misschien dat dat de reden is waarom er overscan wordt toegepast? Probeer het eens op de native resolutie van je macbook en kijk dan hoe het eruitziet op je iphone?

• RazorMaron
Hahn schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:12:
[...]

Laat die 2880x1800 los. En nee, als je het op 2880x1800 zet, dan gaat het eindresultaat niet hetzelfde zijn als die Tupac-video. Want die Tupac-video is 1920x1080.

Wat je gaat doen:
1. Tijdlijn/project van 1920x1080 gebruiken.

2. De bronvideo die je erop gaat plaatsen, moet ook 1920x1080 zijn, waarbij je ook even moet controleren of die niet al balken links en rechts heeft op 1920x1080. (Als dat filmfragmenten zijn met zwarte balken boven en onder, dan is dat voor nu maar even zo.)

3. Als je je 1920x1080 video exporteert en uploadt op YouTube, dan zal je op zowel je MacBook als op je iPhone geen zwarte balken links en rechts meer hebben, mits je stap 1 en 2 op de voet hebt gevolgd :P
Stap 1 is gelukt.

Maar wat als de fragmenten die ik nodig heb 2880x1800? Ondanks dat mijn project 1920x1080 is, is mijn fragment 2880x1800 en kan ik deze niet fragmenten niet modify'en zoals bij mijn project in FCP.

• Hahn
RazorMaron schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:21:
[...]

Stap 1 is gelukt.

Maar wat als de fragmenten die ik nodig heb 2880x1800? Ondanks dat mijn project 1920x1080 is, is mijn fragment 2880x1800 en kan ik deze niet fragmenten niet modify'en zoals bij mijn project in FCP.
Waar haal je die fragmenten vandaan? Jouw laptop heeft een resolutie van 2880x1800, maar geen enkele film of video komt standaard in die resolutie.

En als je wel per se een project/timeline van 2880x1800 wilt hebben (niet doen, ik herhaal: niet doen, maar als je het eeeeeecht per se wilt), dan zal je je bronbestanden moeten schalen. Dus video's die van zichzelf 1920px breed zijn, zal je moeten opschalen tot 2880px. Maar, voor de duidelijkheid: je moet geen 2880x1800 project willen.

• RazorMaron
Hahn schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:30:
[...]

Waar haal je die fragmenten vandaan? Jouw laptop heeft een resolutie van 2880x1800, maar geen enkele film of video komt standaard in die resolutie.

En als je wel per se een project/timeline van 2880x1800 wilt hebben (niet doen, ik herhaal: niet doen, maar als je het eeeeeecht per se wilt), dan zal je je bronbestanden moeten schalen. Dus video's die van zichzelf 1920px breed zijn, zal je moeten opschalen tot 2880px. Maar, voor de duidelijkheid: je moet geen 2880x1800 project willen.
Ik haal die resolutie dmv SCHERMOPNAME met de MacBook. Op die manier krijg ik mijn filmfragmenten, gewoon simpelweg screen recording. Daarom dus die resolutie van 2880x1800.

Maar als ik het goed begrijp kan dat niet op die manier? Dan zou ik echt de film in zijn geheel(hopende op een goede aspect ratio) in FCP moeten zetten en van daaruit verder werken?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Hahn
RazorMaron schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:41:
[...]

Maar als ik het goed begrijp kan dat niet op die manier? Dan zou ik echt de film zelf(hopende op een goede aspect ratio) in FCP moeten zetten en van daaruit verder werken?
Aaah, daar komt een aap uit de mouw :P Fragmenten uit een video halen door middel van screen capture kan wel, maar is best wel omslachtig en geen goede manier om het te doen. Waar vandaan haal je de filmfragmenten? YouTube? Iets anders?

Wat je veel beter kan doen is inderdaad de oorspronkelijk video direct in je Final Cut Pro plaatsen. Want nu ben je een tussenstap aan het doen, die het én moelijker maakt (want andere resoluties), én slechtere kwaliteit.

En kort inhakend op @Icephase z'n post: je scherm heeft een effectieve resolutie van 1440x900, maar doordat het Retina is, wordt het dubbele resolutie, en dus 2880x1800.

[Voor 10% gewijzigd door Hahn op 20-03-2021 22:48]

• RazorMaron
Hahn schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:43:
[...]

Op YouTube zijn de fragmenten alleen te vinden in 480p, dus geen optie.

Ik haal de fragmenten van een niet zo legitieme variant van Netflix om maar zo te zeggen, is lekker snel en goede kwaliteit.

Poah, kan ik een film van 2,5 uur eerst op mijn laptop krijgen en vervolgens importeren in FCP om vervolgens 95% weg te knippen. Hoezo niet efficient? :P

• Hahn
RazorMaron schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:01:
[...]

Op YouTube zijn de fragmenten alleen te vinden in 480p, dus geen optie.

Ik haal de fragmenten van een niet zo legitieme variant van Netflix om maar zo te zeggen, is lekker snel en goede kwaliteit.

Poah, kan ik een film van 2,5 uur eerst op mijn laptop krijgen en vervolgens importeren in FCP om vervolgens 95% weg te knippen. Hoezo niet efficient? :P
Nu moet je gaan zitten kloten met verschillende resoluties, wat je nu al blijkbaar aardig wat problemen oplevert, én je hebt extra kwaliteitsverlies. Dus ja, origineel beeldmateriaal direct importeren en eraf knippen wat je niet nodig hebt is veel beter.

Maar doe wat je niet laten kan, maar als je met 2880x1800 bronvideo's werkt, dan zal je het dus naar beneden moeten gaan schalen om het passend op 1920x1080 te krijgen.

• RazorMaron
Hahn schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:06:
[...]

Nu moet je gaan zitten kloten met verschillende resoluties, wat je nu al blijkbaar aardig wat problemen oplevert, én je hebt extra kwaliteitsverlies. Dus ja, origineel beeldmateriaal direct importeren en eraf knippen wat je niet nodig hebt is veel beter.

Maar doe wat je niet laten kan, maar als je met 2880x1800 bronvideo's werkt, dan zal je het dus naar beneden moeten gaan schalen om het passend op 1920x1080 te krijgen.
Nee nee, als ik het doe, moet ik het wel goed doen. Ik heb niet net m’n hersenen zitten breken om vervolgens koppig zat te zijn door te gaan met 2880x1800. Bedankt!

• jadjong
  • Nu online
RazorMaron schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:49:
[...]

[Afbeelding]
Het zwarte frame is jouw video-project, de content die je er in plaatst is kleiner dan dat, daarom zwarte balken aan de zijkant. Stretch je content naar sequence/timeline resolutie!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee