"Goede' Netwerkkabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeronimu
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-05-2021
Hallo,

Ik game al jaren via wifi, maar had vorige week een netwerkkabel van iemand gekregen die er 1 had gekregen bij overstappen van Ziggo naar KPN.

Nu is deze kabel 7m en past het maar net, maar merk ik wel een goed verschil.

Ik zou nu dus graag een andere kabel willen halen die iets langer is zodat ik de kabel mooi kan wegwerken (de 7m kabel past alleen als het midden door de kamer loopt ipv. langs de plint.)

Nu heb ik zelf ook al even gezocht en kwam erachter dat ik moet kijken naar een koperen kabel en het liefst geen UTP.

Heb op tweakers gezocht met deze criteria maar merk dat er vaak niet bijstaat hoe dik de kabel is en ook niet of het CCA of koper is.

Zou iemand van jullie mij een goede kabel kunnen aanwijzen?

Liefst rond de 12-15meter en een goede redelijke prijs.
Snelheid van ons internet ligt rond de 200-300mbs, dus denk dat ik CAT5e al prima is.

Het kan online (verzendkosten soms nog hoger dan de prijs van de kabel..), maar mag ook best via Praxis, Gamma, Toolstation zijn zodat ik het zelf een keer kan ophalen.

Heb zelf al gekeken en kwam deze kabels tegen bij deze winkels: (staat wel over UTP bij..)

Praxis

Gamma 1

Gamma 2

Toolstation 1

Toolstation 2

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 19:57
Waarom zou je een netwerkkabel bij een doe-het-zelf-zaak halen? Ik zou zeggen, kijk op kabeltje.com of allekabels.nl :) En CAT5e is op zich prima, maar CAT6 is niet veel duurder, en wat toekomstbestendiger. Dus ik zou daarvoor gaan.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yeronimu schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:19:

Nu heb ik zelf ook al even gezocht en kwam erachter dat ik moet kijken naar een koperen kabel en het liefst geen UTP.
Koper is inderdaad beter dan CCA maar er is geen enkele reden om UTP niet te kiezen voor thuisgebruik. Dikte van de kabel is ook niet relevant. CAT5e vs CAT6 boeit weinig maar het prijsverschil is minimaal zodat je net zo goed gewoon CAT6 kunt nemen.

Ik zou inderdaad gewoon bij kabeltje.com of allekabels.nl bestellen en die paar euro verzendkosten voor lief nemen. Sowieso liever geen UTP kopen als de winkel niet expliciet aangeeft of het CCA of Cu is. Te vaak is het dan CCA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Gewoon bij een echte kabel winkel kopen 100% koper keuze kleur is reuze

https://www.netwerkwinkel...els-PrimeLine-s_1284.html

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 11:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Nu heb ik zelf ook al even gezocht en kwam erachter dat ik moet kijken naar een koperen kabel en het liefst geen UTP
Volledig koper is inderdaad aan te raden. Maar waarom geen UTP? UTP is juist bij uitstek geschikt, zeker voor thuis. S/FTP heb je alleen nodig wanneer je langs plekken komt interferentie of grote bundels kabels samen door één conduit hebt lopen. Dat is thuis vrijwel nooit het geval.

Wat je wilt halen is koperen CAT5e of CAT6. Beiden kunnen prima Gigabit aan, en met de komst van 2.5Gbit en 5Gbit bied CAT6 net wat meer zekerheid dan CAT5e, al moet het daarmee vaak ook kunnen zolang de afstand niet te groot is. CAT6a is er ook nog, dat is nog een stapje boven CAT6. Overkill voor wat je wilt, als je er meer voor moet betalen is er geen reden om het te doen, maar ik heb ze ook wel eens voor hetzelfde geld gezien.

Twee voorbeelden van geschikte kabels van 15 meter voor jouw doeleinde zijn:En er zijn genoeg alternatieven voorhanden. Waar je op wilt letten:

- CAT5e (die "e" is belangrijk, of hoger, CAT6 of CAT6a bijvoorbeeld)
- Je zoekt een "patchkabel"
- Kabel-aders van volledig koper (dus geen CCA = copper clad aluminium). Merk op dat de voorbeelden die je geeft nergens vermelden waarvan de aders zijn gemaakt. ;)
- Aderdikte zou ik voor op zijn dunst AWG26 gaan, een lager getal is dikker, dus probeer hoger dan AWG26 te vermijden tenzij het een hele korte kabel is (<1 meter). Voor een flexibele patchkabel zie je dan doorgaans AWG26/7. Wat inhoud dat een ader een draaddikte van AWG26 heeft opgebouwd uit 7 gevlochten dunnere draden. Dat is het verschil tussen een flexibele en stugge kabel, een stugge kabel heeft solide aders en een flexibele gevlochten. Jij zoekt een patchkabel, die zijn flexibel.

Met die vuistregels kom je wel tot een goede kabel.
En dan kun je nog letten op de stekker zelf, wat vind je fijn. Sommige hebben een hekel aan kabels met zo'n plastic kraag (een "tule" heet dat) bijvoorbeeld. En dan heb je nog de kleur. ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 20:58
Een netwerkkabel moet AWG 23 of AWG 24 zijn.
Dunnere kabels (zoals AWG 26) mogen alleen als patchkabels gebruikt worden (max 15m)

Voor vaste bekabeling heb je kabel met stugge aders nodig die je afmonteert op lsa (dus wcd, patchpaneel, keystone of RJ45 met lsa).
Alleen patchkabels hebben soepele aders en die koop je kant en klaar met van fabriekswege gemonteerde RJ45's.
Nooit zelf gaan knutselen met aanknijpen van RJ45's.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:48
Ben(V) schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:10:
Een netwerkkabel moet AWG 23 of AWG 24 zijn.
Dunnere kabels (zoals AWG 26) mogen alleen als patchkabels gebruikt worden (max 15m)

Voor vaste bekabeling heb je kabel met stugge aders nodig die je afmonteert op lsa (dus wcd, patchpaneel, keystone of RJ45 met lsa).
Alleen patchkabels hebben soepele aders en die koop je kant en klaar met van fabriekswege gemonteerde RJ45's.
Nooit zelf gaan knutselen met aanknijpen van RJ45's.
Bestaat ook netwerkkabel van AWG 26 die tot 90m mogen. Zoek maar eens op leviton zone cable.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 20:58
Wat fabrikanten zeggen boeit me niet.

In het verleden was de Tia (en IEEE) spec voor alle CAT netwerkkabel dat ze minimaal AWG 24 moeten zijn.
In 2018 hebben ze onder druk van de markt een addendum uitgegeven waarin staat dat patchkabels tot 15m tot AWG 26 mogen zijn.

Dus 90m AWG 26 valt buiten de specs.
Of het wel of niet werkt is hier niet het punt, ik zou zeggen koop niet iets dat buiten de specs valt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeronimu
dus 26/7 is goed? ik ga voor een kabel van 15meter,
ook kan ik niet echt een AWG 23 - 24 vinden op die sites.

CU is de afkorting voor koperen kabel, dus die moet ik hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeronimu
is deze dan niet beter? 24/7 ipv 26/7 voor nog gen €2 meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yeronimu schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:30:

CU is de afkorting voor koperen kabel, dus die moet ik hebben?
Cu (niet CU) is de scheikundige naam voor Koper. Dus die moet je inderdaad hebben.

Wikipedia: Koper (element)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeronimu
Deze zijn dus alle 4 goed?
1
2
3
4 (op het moment uitverkocht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Yeronimu schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:51:
Deze zijn dus alle 4 goed?
1
2
3
4 (op het moment uitverkocht.)
Voor de portemonnee nr 1 denk ik allerbeste die is er ook in het grijs he (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:13

FreakNL

Well do ya punk?

Maakt allemaal weinig uit voor thuis. Pak gewoon die Digitus.

Interessanter is; Hoe ga je die kabel wegwerken? Komt hij uit de meterkast? En waar ga je heen? Want je hebt het nu over “langs” de plint... Ik ken je thuissituatie niet maar ik wil hier geen kabels langs de plint. Bij mij komt het ook uit de meterkast, maar ik gebruik een loze leiding (lag vroeger RJ11 in) om in de woonkamer te komen. Misschien zijn er in jouw geval ook wel betere mogelijkheden. Dan heb je overigens wel andere kabels nodig.

[ Voor 97% gewijzigd door FreakNL op 20-03-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeronimu
RobbyTown schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:06:
[...]

Voor de portemonnee nr 1 denk ik allerbeste die is er ook in het grijs he (8>
Deze dus :)

Zit er ook nog verschil in met de FTP variant?

Zie bijv. 27/7 ipv 26/7, ook nog iets duurder.
wel shielded.
FreakNL schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:10:
Maakt allemaal weinig uit voor thuis. Pak gewoon die Digitus.

Interessanter is; Hoe ga je die kabel wegwerken? Komt hij uit de meterkast? En waar ga je heen? Want je hebt het nu over “langs” de plint... Ik ken je thuissituatie niet maar ik wil hier geen kabels langs de plint. Bij mij komt het ook uit de meterkast, maar ik gebruik een loze leiding (lag vroeger RJ11 in) om in de woonkamer te komen. Misschien zijn er in jouw geval ook wel betere mogelijkheden. Dan heb je overigens wel andere kabels nodig.
dat is nog even kijken, misschien op de plint met een nageltje of iets strak erop, of heb ook nog van die plastic strips waar die in kan.

[ Voor 35% gewijzigd door Yeronimu op 20-03-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:13

FreakNL

Well do ya punk?

Op de plint is verder prima en gaat wel werken. Maar je antwoord de vraag niet;

Waar kom je vandaan en waar ga je heen? En moet je nog langs een deur? Want dat maakt het alweer lastiger. Ik heb op zolder ook gewoon een patchkabel van 10 meter op de plint en achter een kast langs neergelegd... Maar zou dat in de huiskamer niet willen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Yeronimu schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:27:
[...]

Deze dus :)

Zit er ook nog verschil in met de FTP variant?

Zie bijv. 27/7 ipv 26/7, ook nog iets duurder.
wel shielded.

[...]

dat is nog even kijken, misschien op de plint met een nageltje of iets strak erop, of heb ook nog van die plastic strips waar die in kan.
https://www.utp-kabel.nl/...kabel-moet-ik-kiezen.html
Stukje naar beneden zie je met tabel en plaatjes het verschil utp, sftp, ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repel Steel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07 13:17
FTP is meestal niet nodig en is volgens mij ook nog een stuk stugger, dus is moeilijke te verwerken, bv. ook in bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:19
Ik geef de voorkeur aan AWG 24 als de lengte boven de 10 meter is. Zonder wetenschappelijke onderbouwing.

https://www.netwerkproducten.com/patchkabel-cat6-15-meter-100-koper-grijs-83940305.html
Pagina: 1