Toon posts:

Compact gamesysteem ~€1300 (excl GPU) dat weer jaren meegaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lau1187
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:48
Hoi mede-Tweakers! Ik wil graag een compacte build die nog jaren meegaat. Mijn huidige systeem heb ik sinds 2014 (wel met enkele upgrades sindsdien) en ik hoop met mijn nieuwe systeem ook weer jaren te doen. Het plan is om hier een nieuwe GPU in te zetten als de markt daarvoor wat beter is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Veel thuiswerken maar ook gamen. Games die ik zoal speel/waar ik interesse in heb: No Man's Sky, Cities: Skylines, Rimworld, Planet Zoo. Hierbij wil ik de settings het liefst op max kunnen zetten zodat het er fantastisch uitziet. Na de aanschaf van nieuwe monitors ook op 1440p.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De onderdelen die ik heb gevonden kosten zo tussen de €1300-1400, dat vind ik een mooie prijs (incl. verzendkosten; in elkaar zetten doe ik zelf). Op een later moment kan ik mijn GPU nog upgraden en nieuwe monitors kopen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Qua randapparatuur neem ik mijn muis, toetsenbord en 2 monitors mee. Daarnaast neem ik mijn huidige videokaart mee. Zie tabel hieronder.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenAsus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING€ 0,-€ 0,-
2MonitorenIiyama ProLite XB2483HSU-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenDucky One 2 SF 65% RGB Zwart (MX Silent Red, Qwerty US)€ 0,-€ 0,-
1MuizenCorsair Gaming Sabre Optical RGB€ 49,-€ 49,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 49,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat ik graag een compacter systeem wil dan ik nu heb, en mijn huidige componenten al wat ouder zijn, zal ik behalve de GPU en randapparatuur verder nieuwe componenten moeten kopen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek; vereiste is wel dat de kast een klein formaat heeft. De kast die ik nu heb gekozen vind ik erg mooi. Je mag me proberen te overtuigen van een andere maar dat wordt waarschijnlijk lastig ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals gezegd, een compact systeem. Stiller is beter. Het hoeft geen RGB kermis te worden in de kast maar een mooi lichtje is geen probleem. Qua kleurstelling zijn donkere componenten mooi in de kast denk ik.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoor graag of jullie denken dat dit een compact systeem oplevert waarmee ik op hoge grafische instellingen kan gamen, en dat nog jaaaaren meegaat. In principe wil ik het beste dat ik kan betalen, voor een future-proof maar goed upgradebaar systeem, maar misschien zijn er ook nog wel componenten waarop ik kan besparen.

Hieronder de componenten waarop ik ben uitgekomen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 I PRO WIFI€ 205,95€ 205,95
1BehuizingenLian Li TU150 Window Zilver€ 114,80€ 114,80
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S chromax.black€ 70,90€ 70,90
2VentilatorenNoctua NF-A12x15 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 21,90€ 43,80
2VentilatorenNoctua NF-S12A PWM chromax.black.swap, 120mm€ 21,70€ 43,40
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 95,-€ 95,-
1VoedingenCorsair SF750 (2018)€ 158,99€ 158,99
2Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 119,-€ 238,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.319,84

Steam ||

Beste antwoord (via Lau1187 op 20-03-2021 16:11)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Neem de pricewatch: Gigabyte Aorus B550I PRO AX. Is een beter bord (2,5GBps ethernet, minder stroomverbruik, geen chipset fan, meer usb aansluitingen) voor een lagere prijs.

Neem de SF750 alleen vanaf de RTX 3080 of soortgelijke Navi. De pricewatch: Corsair SF600 is anders genoeg en een stuk vriendelijker geprijsd.

De Noctua koeling is erg duur en de TU150 blinkt niet uit in airflow. Wel beide mooi spul natuurlijk.
Ik vind de pricewatch: Cooler Master MasterBox NR200P Wit met TG het mooist momenteel. Uiteindelijk stiller en kleiner.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Djarune
  • Nu online
Neem de pricewatch: Gigabyte Aorus B550I PRO AX. Is een beter bord (2,5GBps ethernet, minder stroomverbruik, geen chipset fan, meer usb aansluitingen) voor een lagere prijs.

Neem de SF750 alleen vanaf de RTX 3080 of soortgelijke Navi. De pricewatch: Corsair SF600 is anders genoeg en een stuk vriendelijker geprijsd.

De Noctua koeling is erg duur en de TU150 blinkt niet uit in airflow. Wel beide mooi spul natuurlijk.
Ik vind de pricewatch: Cooler Master MasterBox NR200P Wit met TG het mooist momenteel. Uiteindelijk stiller en kleiner.

• Lau1187
Djarune schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:24:

Bedankt voor je feedback!

Qua moederbord: mijn keuze was gebaseerd op de nieuwste chipset, x570, omdat ik dacht dat dit meer toekomstbestendig zou zijn. Klopt dit? Of kan ik met een B550 ook nog jaren mee?

Edit: Na wat meer gelezen te hebben over de chipsets denk ik dat een B550 een goede keus zou zijn die zeker ook nog een hele tijd meegaat.

Wat betreft de PSU, ik wil de mogelijkheid houden om een veel betere GPU te kopen (wanneer de markt wat gekalmeerd is), en ik betaal liever nu wat meer om m'n opties open te houden dan te besparen op een PSU die ik bij de aanschaf van een nieuwe GPU moet vervangen.

Dank ook voor je suggestie wat betreft een behuizing die wat stiller is. Op het eerste gezicht vind ik mijn keuze mooier maar ik ga er nog even naar kijken. Een stil systeem is ook wel erg fijn natuurlijk!

[Voor 4% gewijzigd door Lau1187 op 20-03-2021 14:56]

Steam ||

• Djarune
  • Nu online
Lau1187 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:39:
[...]
Bedankt voor je feedback!

Qua moederbord: mijn keuze was gebaseerd op de nieuwste chipset, x570, omdat ik dacht dat dit meer toekomstbestendig zou zijn. Klopt dit? Of kan ik met een B550 ook nog jaren mee?

Edit: Na wat meer gelezen te hebben over de chipsets denk ik dat een B550 een goede keus zou zijn die zeker ook nog een hele tijd meegaat.
B550 is een half jaar nieuwer dan X570 en bevat diverse betere features. Het voordeel wat X570 heeft is meer PCIe 4.0 lanes door middel van de chipset. Echter op mini-ITX formaats betekent dat 2x M.2 PCIe 4.0 x4 ipv 1x M.2 PCIe 4.0 x4 en 1x M.2 PCIe 3.0 x4. Dat ga je nooit nodig hebben, want je stopt beide bussen vol met PCIe 3.0 (Samsung 970 ssd's).

• Lau1187
Djarune schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:50:
[...]

B550 is een half jaar nieuwer dan X570 en bevat diverse betere features. Het voordeel wat X570 heeft is meer PCIe 4.0 lanes door middel van de chipset. Echter op mini-ITX formaats betekent dat 2x M.2 PCIe 4.0 x4 ipv 1x M.2 PCIe 4.0 x4 en 1x M.2 PCIe 3.0 x4. Dat ga je nooit nodig hebben, want je stopt beide bussen vol met PCIe 3.0 (Samsung 970 ssd's).
Bedankt voor je uitleg! Dan ga ik voor het mobo dat je voorstelde d:)b

Steam ||

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Mag ik vragen waarom je voor Corsair 3600MT/s CL 18 geheugen kiest?
Volgens mij ga je het verschil nooit merken met 3200MT/s CL 16. Ik zou ook niet direct voor Corsair gaan icm Ryzen, dat kon in het verleden (weet niet of dat nu nog zo is) problemen geven.

Ik zou gewoon voor dit setje van G.Skill gaan.

• Lau1187
LievenD schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:15:
Mag ik vragen waarom je voor Corsair 3600MT/s CL 18 geheugen kiest?
Volgens mij ga je het verschil nooit merken met 3200MT/s CL 16. Ik zou ook niet direct voor Corsair gaan icm Ryzen, dat kon in het verleden (weet niet of dat nu nog zo is) problemen geven.

Ik zou gewoon voor dit setje van G.Skill gaan.
Dank voor je suggestie! Ik heb specifiek voor low profile geheugen gekozen omdat dat beter schijnt te passen. De G.Skill die je aanraadt is best een stukje groter (42mm hoog vs de 34mm van de Corsair).

Ik heb eigenlijk niet veel verder gekeken dan dat om eerlijk te zijn, het verschil met de 3200MT/s CL 16 lijkt maar een paar euro te zijn ook. Fingers crossed dat het gewoon goed werkt met Ryzen!

Steam ||

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee