Vraag

• bleepie
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-02 10:37
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel in het bezit van een Huawei P30 Lite en deze heeft 3 camera's:
Een primaire lens van 48 megapixel, met daarnaast een groothoeklens van 8 megapixel en dieptesensor van 2 megapixel.
Met deze mobiele telefoon maak ik "ok" foto's maar toch niet helemaal naar mijn smaak. Ik zou graag foto's willen maken van mijzelf voor mijn socials (zoals Instagram) in hoge kwaliteit. De foto's die ik van mij zelf maak zijn over het algemeen prima maar soms wat wazig of niet gedetailleerd genoeg. Ik zat daarom te denken om een digitale camera aan te schaffen, voornamelijk voor portretfoto's. Ik wil de kwaliteit van mijn foto's van een 6 naar ten minste een 8.5 laten stijgen. Een beetje het "wow, goede foto" effect. Ik heb daarom wat rondgezocht en kwam de volgende camera tegen:

https://www.bol.com/nl/p/...lNRw.2_18.19.ProductTitle
Sony Cybershot DSC-HX60 - Zwart
20,2 megapixels
30 X optische zoom
Deze past redelijk in mijn budget van om en nabij 200 euro. De vraag die ik nu heb is:

In hoeverre is een digitale camera zoals bovenstaande beter dan een smartphone camera? Is het de ~200 euro waard of produceerd deze camera minimaal beter dan die van mijn smartphone? Heeft het nut om een camera aan te schaffen uit deze prijsklasse of moet ik om een aanzienlijk verschil te zien meer gaan betalen?

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Bij voorbaad dank.

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ligt er helemaal aan wat voor foto's je wilt gaan maken. Over het algemeen kom je met een smartphone heel ver, mits je genoeg licht hebt. Wat voor foto's wil je maken? Misschien is investeren in belichting een beter idee :)

The devil is in the details.

• bleepie
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-02 10:37
Hahn schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:09:
Ligt er helemaal aan wat voor foto's je wilt gaan maken. Over het algemeen kom je met een smartphone heel ver, mits je genoeg licht hebt. Wat voor foto's wil je maken? Misschien is investeren in belichting een beter idee :)
Foto's van mijzelf. Beetje portretfoto's. Foto's van mijzelf achter een computer, op het terras met een kop koffie. Foto's waarin je iets doet (voetballen, piano spelen etc...) Beetje de standaard social media foto's. Foto's van mij niet verder genomen dan 3 a 4 meter afstand.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Dan denk ik niet dat je heel erg geholpen gaat zijn met een vrij goedkope compactcamera.

Een compactcamera heeft een paar voordelen, waaronder meer (optische) zoom, en een grotere sensor, waardoor de prestaties bij weinig licht (iets) beter zullen zijn. Maar foto's van jezelf zal je waarschijnlijk toch met een vrij wijde lens willen nemen, en activiteiten buiten zullen vaak aardig veel licht hebben.

Ik denk dat je beter geholpen zou zijn met wat meer leren over camera-instellingen en bijvoorbeeld een camera-app (of mode) te gebruiken waarin je zaken handmatig kan instellen. Zo heb je meer controle over bijvoorbeeld scherpte en belichting.

En vergeet ook niet: foto's die je op je telefoon maakt, kan je direct bewerken en op Instagram zetten. Bij een losse camera zal je ze eerst moeten maken, dan van je camera op je telefoon moeten krijgen (al dan niet via de tussenkomst van een computer), en dan nog bewerken en uploaden. Een stuk omslachtiger dus :P

[Voor 19% gewijzigd door Hahn op 20-03-2021 11:18]

The devil is in the details.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:37
Ik sluit me aan bij bovenstaande. Ik denk dat je meer geholpen bent met meer kennis en goede belichting (bijvoorbeeld een ringlamp wordt veel gebruikt voor dit soort foto's). Misschien dat je dan op je 8 zit. Met wat nabewerking (bestaan ook apps voor op je telefoon) maak je er dan nog een 8,5 van.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:08

DirtyBird

Praktiserend denker

De sensor in deze camera is niet groter dan de sensor in een telefoon.
Je voordelen zitten in zoom en controle over het diafragma. Telefoons hebben meestal een vast diafragma en faken bokeh.
Al vraag ik me af in hoeverre je met deze camera mooie bokeh krijgt.
Kijk een paar reviews met wat foto samples om een idee te krijgen van de kwaliteit zou ik zeggen.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:38

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
De telefoon heeft volgen mij zelfs nog een grotere sensor. Persoonlijk zou ik eens uitzoeken of je niet kunt spelen met sluitertijd in je telefoon app, heel vaak is dat gewoon een probleem. Zeker met snelle beweging of sfeerlicht. Laat je dat gewoon gaan dan is het vaak te lang wat zorgt voor onscherpe foto's.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:16

Chiron

Moderator Tweakers Discord
Die telefoon is prima. Zorg voor genoeg en vooral mooi licht. Je lichtbron moet groot zijn (een groot lichtvlak), zodat je diffuus en zacht licht krijgt.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-05 10:34
Je kan die 200 euro dan beter idd in betere belichting steken, of een telefoon upgrade.

Instagram

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee