Toon posts:

Vervanging lekke gasmeter: kosten?

Pagina: 1
Acties:

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:00
Gisteren heeft Liander onze gasmeter vervangen, dit omdat deze lekte. Ik wil graag weten waar ik rekening mee moet houden qua kosten, kan iemand me dat vertellen?

We hebben een tikkie bijzondere situatie omdat onze gasmeter in een kast buiten is gemonteerd, na zo’n 25 jaar dienst was deze dermate aangetast dat hij begon te lekken. De meter was gewoonweg doorgerot, het lijkt mij niet dat wij daarvoor verantwoordelijk zijn :)

Na verwijderen loszittende verf en wat “poken” door de monteur:

Dit lek ontdekte ik toen ik de meterstanden opname deed. Gelijk de meldingslijn gebeld en binnen anderhalf uur was er een nieuwe slimme meter.

Nu hebben wij het plan om over ongeveer een jaar van het gas af te gaan, mede daarom hebben we afgelopen jaar wel de meter voor elektra slim gemaakt, maar de gasmeter juist niet. Waarom zouden we investeren in iets dat snel vervangen zal worden immers :)

Bericht hierboven

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:53
Geen kosten want het is hun eigendom dacht ik zo.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

De gasmeter huur je meestal van jouw netbeheerder. Dus zij zullen het naw kostenloos vervangen.

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Floor-is
Basekid schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:05:
Geen kosten want het is hun eigendom dacht ik zo.
Jah dat dacht ik ook, maar vervanging naar een slimme meter wordt wel een extra investering voor gevraagd. Omdat wij dit niet hebben gevraagd, maar wel gekregen, ben ik toch onzeker :)

Bericht hierboven

• Floor-is
Microkid schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:06:
De gasmeter huur je meestal van jouw netbeheerder. Dus zij zullen het naw kostenloos vervangen.
Naam adres woonplaats? ;) Of bedoelde je met andere woorden?

Zoals hierboven aangegeven zit m’n onzekerheid in de overgang van domme naar slimme meter vooral.

Bericht hierboven

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:22
Als zij dit vervangen is het niet jouw pakkie aan.
Ook als deze voor een slimme is vervangen.

Daarbij is het hun eigendom.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:20

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

De aanleiding was toch het lekken?
Al hangen ze een gouden meter op, het is hun keuze hoe ze iets repareren.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
Floor-is schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:03:
Nu hebben wij het plan om over ongeveer een jaar van het gas af te gaan, mede daarom hebben we afgelopen jaar wel de meter voor elektra slim gemaakt, maar de gasmeter juist niet. Waarom zouden we investeren in iets dat snel vervangen zal worden immers :)
Wil je daarmee zeggen dat je wel hebt betaald voor de slimme elektra meter? :? Heb je die dan wellicht eerst geweigerd en later op eigen verzoek laten plaatsen ofzo?

Ik heb nog nooit betaald voor enige meterwissel.
Floor-is schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:16:
Jah dat dacht ik ook, maar vervanging naar een slimme meter wordt wel een extra investering voor gevraagd.
Sinds wanneer?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
[...]

Jah dat dacht ik ook, maar vervanging naar een slimme meter wordt wel een extra investering voor gevraagd. Omdat wij dit niet hebben gevraagd, maar wel gekregen, ben ik toch onzeker :)
Dat is alleen het geval als je hem zelf aanvraagt zonder andere aanleiding. In dit geval is het gewoon kostenloos, vroeg of laat was hij trouwens sowieso voor een slimme meter vervangen (ook kostenloos)

Try SCE to Aux

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:10

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tikje naar 'Wonen & Verbouwen', daar past het beter

Hier zouden geen kosten voor gerekend moeten worden. Pittig aangetast wel trouwens, lijkt wel alsof hij onder water gemonteerd zat :+

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Floor-is
Xander schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:21:
[...]

Wil je daarmee zeggen dat je wel hebt betaald voor de slimme elektra meter? :? Heb je die dan wellicht eerst geweigerd en later op eigen verzoek laten plaatsen ofzo?

Ik heb nog nooit betaald voor enige meterwissel.
Ja, wij hadden aanvankelijk de wissel geweigerd. De afweging doet er niet toe, maar toen er een EV kwam, wilden we toch wel graag loadbalancing en daarvoor was een slimme meter noodzakelijk.
[...]

Sinds wanneer?
Bij nalevering :)

Bericht hierboven

• Floor-is
ThinkPadd schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:31:
[mbr]Tikje naar 'Wonen & Verbouwen', daar past het beter[/mbr]

Hier zouden geen kosten voor gerekend moeten worden. Pittig aangetast wel trouwens, lijkt wel alsof hij onder water gemonteerd zat :+
Jah, "krokant" was wel een passende typering denk ik :P

Bericht hierboven

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
Floor-is schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:35:
[...]

Ja, wij hadden aanvankelijk de wissel geweigerd. De afweging doet er niet toe, maar toen er een EV kwam, wilden we toch wel graag loadbalancing en daarvoor was een slimme meter noodzakelijk.
Tja, dat is zo'n beetje de enige uitzondering waar je er zelf voor betaald.

Maar dat is bij de gasmeter nu dus niet het geval. Die werd vervangen omdat de netbeheerder dat noodzakelijk achtte.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Floor-is schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:17:
[...]

Naam adres woonplaats? ;) Of bedoelde je met andere woorden?
naar alle waarschijnlijkheid :)

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:11
Floor-is schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:03:
We hebben een tikkie bijzondere situatie omdat onze gasmeter in een kast buiten is gemonteerd, na zo’n 25 jaar dienst was deze dermate aangetast dat hij begon te lekken.
Zit er wel een bovenkant op die kast? Lijkt haast alsof dat ding gewoon in de regen heeft gestaan :+

• Floor-is
leecher schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:01:
[...]

Zit er wel een bovenkant op die kast? Lijkt haast alsof dat ding gewoon in de regen heeft gestaan :+
Jep, alleen de voorplaat is er uit gedonderd. Dit hebben we meermaals aan Liander gemeld (kast sluit niet meer, gasmeter is zo wel erg onbeschermd), deze kast is ook van Liander namelijk :)

Maar dit is dus wat ±25 jaar buitenlucht met een Schlumberger doet :P

[Voor 8% gewijzigd door Floor-is op 20-03-2021 12:11]

Bericht hierboven

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:34
Alleen bij een meterwissel op verzoek van een klant mogen er kosten in rekening gebracht worden.

Hier betreft het een verzoek om de lekkage te verhelpen, en mag de netbeheerder dus geen kosten in rekening brengen. Je betaalt namelijk al via het vastrecht voor het veilig houden van de gasaansluiting.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-05 00:03

mark-k

AKA markkNL

Ik zou als ik jou was ook willen weten of hij voor of na het meetsysteem lekte, anders heb je mogelijk een hoop te veel betaald voor gas dat jij niet gebruikt hebt.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
mark-k schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:46:
Ik zou als ik jou was ook willen weten of hij voor of na het meetsysteem lekte, anders heb je mogelijk een hoop te veel betaald voor gas dat jij niet gebruikt hebt.
Het kan natuurlijk ook dat de teller vastgeroest is, en dat ts al jaren te weinig betaalt.

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

KabouterSuper schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:09:
[...]

Het kan natuurlijk ook dat de teller vastgeroest is, en dat ts al jaren te weinig betaalt.
Maar dat is niet zijn probleem natuurlijk, de netbeheerder moet gewoon zijn eigen zooi onderhouden.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:12
Floor-is schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:10:
[...]

Jep, alleen de voorplaat is er uit gedonderd. Dit hebben we meermaals aan Liander gemeld (kast sluit niet meer, gasmeter is zo wel erg onbeschermd), deze kast is ook van Liander namelijk :)

En is dat ook opgelost dan, of hangt er nu een electronische teller in de buitenlucht?

• Floor-is
Sjah dat weten we niet, vrees dat we daar ook niet achter gaan komen gezien bij het demonteren de meter ongeveer uit elkaar viel :X

Bericht hierboven

• Floor-is
KabouterSuper schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:09:
[...]

2600 m3 per jaar kan ik niet vastgeroest noemen ;)

Bericht hierboven

• Floor-is
NimRod1337 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:31:
[...]

En is dat ook opgelost dan, of hangt er nu een electronische teller in de buitenlucht?
De nieuwe hangt ook gewoon in de buitenlucht, alsof er niks aan de hand is..

Bericht hierboven

• NimRod1337
Floor-is schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:38:
[...]

De nieuwe hangt ook gewoon in de buitenlucht, alsof er niks aan de hand is..
Wot haha :) Dat kan toch niet ..

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-05 18:16
Je gaat hier geen rekening van krijgen normaliter. Wij hebben ook in December afgelopen jaar een gaslek gehad waarbij letterlijk alles vervangen is dat de netbeheerder had kunnen vervangen, nooit meer iets van gehoord.

Zolang het lek aan de kant van de beheerder zit, in dit geval de gasmeter krijg je in principe geen rekening.

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Floor-is schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:38:
[...]

Sjah dat weten we niet, vrees dat we daar ook niet achter gaan komen gezien bij het demonteren de meter ongeveer uit elkaar viel :X
Zou dan zeker bezwaar aantekenen, dat zij maar aantonen dat hierdoor niet teveel betaald is.

• Floor-is
NimRod1337 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:46:
[...]

Wot haha :) Dat kan toch niet ..
Nou ze doen het, dus ik euh.. Kweenie?

Bericht hierboven

• Floor-is
mark-k schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:30:
[...]

Zou dan zeker bezwaar aantekenen, dat zij maar aantonen dat hierdoor niet teveel betaald is.
We zijn in de tussentijd een aantal keer van energieleverancier gewisseld, het is ingewikkeld om daadwerkelijke meterstanden terug te halen. Zal eens een balletje opgooien ;)

Bericht hierboven

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:53
Een defect metervervanging zijn er geen kosten alleen als de bewoner zelf de opdracht geeft indien ze een nieuwe willen.

Men plaatst standaard een slimme tenzij er bezwaar is.

[Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 20-03-2021 16:33]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• NimRod1337
Floor-is schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:31:
[...]

Nou ze doen het, dus ik euh.. Kweenie?
Nee inderdaad ze doen maar, maar hoe gek is dat.. Als er weer problemen zijn komen ze vast weer maar jij zit er mee. Als het 3 dagen duurt voor ze komen geen warmwater, cv en koken als je deze via gas doet.

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Floor-is schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:31:
[...]

We zijn in de tussentijd een aantal keer van energieleverancier gewisseld, het is ingewikkeld om daadwerkelijke meterstanden terug te halen. Zal eens een balletje opgooien ;)
Vergoeding zou van de netbeheerder moeten komen lijkt me, het is hun troep die mogelijk voor extra kosten gezorgd heeft. Maar IANAL.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15

Part

Helemaal niets.....

Links komt het gas binnen direct in de behuizing.
Recht gaat het via de balg en een buisje (stippel lijnen) er weer uit.
Als hij gaat lekken via de behuizing dan word dat gasverbruik niet geregistreerd door de meter,

zie ook:
YouTube: Werking balgenagasmeter
YouTube: Elster Kromschröder, Osnabrück: Gaszähler Animation 3D

[Voor 16% gewijzigd door Part op 20-03-2021 21:11]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

[...]

Dat is als je nog een goede meter hebt en er op jouw verzoek iets aangepast moet worden.

Alle nieuwe meters zijn slimme meters tegenwoordig. Deze kosten zijn gewoon voor de netbeheerder hoor, anders had je een offerte moeten krijgen.

Scheelt weer dat verwijdering straks ook weer gratis is, als je van het gas af bent :)

[Voor 8% gewijzigd door Hooglander1 op 20-03-2021 16:43]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Floor-is
Hooglander1 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:41:
[...]

Dat is als je nog een goede meter hebt en er op jouw verzoek iets aangepast moet worden.

Alle nieuwe meters zijn slimme meters tegenwoordig. Deze kosten zijn gewoon voor de netbeheerder hoor, anders had je een offerte moeten krijgen.
Of minstens een 'dit gaat het kosten, bent u akkoord' door de monteur ofzo ja
Scheelt weer dat verwijdering straks ook weer gratis is, als je van het gas af bent :)
Jah dat is wel een prettige gedachte.

Bericht hierboven

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 15:04
Floor-is schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:10:
[...]

Volgens mij draagt Liander de kast na plaatsing over aan de klant en ben je daar dus zelf verantwoordelijk voor.
https://www.google.com/ur...Vaw0GEy17mVI8RKmMA6OlLE1P

• Floor-is
MochiGohan schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:44:
[...]

Volgens mij draagt Liander de kast na plaatsing over aan de klant en ben je daar dus zelf verantwoordelijk voor.
https://www.google.com/ur...Vaw0GEy17mVI8RKmMA6OlLE1P
Hmm.. Nouja die houdt het heus nog wel een jaartje vol :P

Bericht hierboven

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee