Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik wil binnenkort gaan verhuizen, maar ivm overgangshypotheek moet ik een x bedrag op mijn rekening houden, waardoor ik krap uitkom met overbieden. Nu hebben mijn ouders aangegeven dat ze mij dit bedrag willen schenken, omdat zij het hebben liggen en het anders toch mijn erfenis wordt. Dit bedrag is boven de 6600 belastingvrije schenking. Ik zie keurig op de belastingdienst site dat ik aangifte Schenkbelasting moet doen, maar het is mij nog niet duidelijk of ik dit nou via de notaris moet regelen of dat het zonder kan.

Bij het stappenplan zie ik staan:
https://www.belastingdien...doen-welke-gegevens-nodig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxhUHOhOsWW1gG_bRXCa52Obyfk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wNyQLiXIL1zjhIIUFUdAhmwx.png?f=user_large

Hier lijkt dus dat koopwoning een notaris zou kunnen vereisen, maar ik kan werkelijk nergens iets vinden in de overige voorwaarden dat dit dus altijd moet (https://www.belastingdien...nd-belastingvrij-schenken).

Het is uiteraard weer eens weekend dus de belastingtelefoon komt maandag pas, maar ik had de hoop dat iemand hier wellicht het verlossende antwoord kent. Moet ik nou een notaris hiervoor inschakelen of kunnen mijn ouders gewoon het bedrag overmaken, waar ik vervolgens zelf aangifte Schenkbelasting voor doe?

I have stability. The ability to stab.

Beste antwoord (via SmurfLink op 20-03-2021 10:40)

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 00:40
Voor dit specifieke geval hoeft het niet perse via notariële akte. Een onderhandse overeenkomst volstaat ook.

Zie bijvoorbeeld https://www.abnamro.nl/nl...henkingsovereenkomst.html

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 00:40
Voor dit specifieke geval hoeft het niet perse via notariële akte. Een onderhandse overeenkomst volstaat ook.

Zie bijvoorbeeld https://www.abnamro.nl/nl...henkingsovereenkomst.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:42
Is inderdaad niet nodig, maar je zult wel een en ander op papier moeten zetten. Daarvoor kun je op diverse plaatsen standaard voorbeelden vinden.

Overigens is het soms handiger om juist een bedrag te lenen in plaats van te schenken. Maar dat is weer een heel andere discussie/afweging.

[ Voor 33% gewijzigd door Rubbergrover1 op 20-03-2021 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Dat was snel! Bedankt beiden! (y) Ik ga eens kijken naar die voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:48
Je hoeft volgens mij helemaal niets vast te leggen. Als je ouders je gewoon het bedrag overmaken zonder dat je verder iets afspreekt is dat voldoende. Volgens de regeling is vrijgesteld een schenking die:
[...] onvoorwaardelijk wordt gedaan, dan wel onder de schriftelijk vastgelegde ontbindende voorwaarde dat de schenking vervalt voor zover niet is voldaan aan de voorwaarden voor de verhoogde vrijstelling voor een schenking ten behoeve van een eigen woning [...]
Het moet ofwel schriftelijk zijn vastgelegd met bepaalde voorwaarden, ofwel onvoorwaardelijk zijn. A contrario hoeft dat onvoorwaardelijke scenario dan dus niet schriftelijk.

De consumentenbond schrijft:
Aangifte schenkbelasting is verplicht en een schenkingsakte maken verstandig.
Verstandig, maar dus niet verplicht. De belastingdienst schrijft ook niet voor niets "als u die hebt: [...]".

[ Voor 21% gewijzigd door Tom-Z op 20-03-2021 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:07
@SmurfLink
Iedere persoon mag iemand max. 100K belastingvrij schenken als het bestemd is voor een woning. Dit is wel eenmalig en je mag niet ouder zijn dan 40.
En daarom moet je die schenking laten vastleggen.
Zie https://www.eigenhuis.nl/...rtikelen/schenking-kind#/

Ik weet niet wat exact wat het bedrag is wat je ouders je willen schenken. Gaat het richting die 100K dan zou ik het via die route doen.
Is het een stuk lager dan zijn er nog wel meer opties om dit creatief op te lossen. Je ouders kunnen je ook elk jaar bijv. die 6600 euro schenken. Dan smeer je het uit over een aantal jaar. Gebruik je dat om elk jaar extra af te lossen.

En bedenk ook dat als je al je hypotheek hebt afgesloten (zo klinkt het wel) dan mag je daarna elke lening aangaan. Dat heeft geen invloed meer op je reeds bestaande hypotheek. Dus je ouders kunnen dit bedrag ook aan je uitlenen. En anders geven ze die lening aan je zodra je je hypotheek heb.
Die lening verminder je dan door elk jaar die 6600 euro belastingvrij te krijgen van je ouders.

[ Voor 24% gewijzigd door chrisborst op 20-03-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:49
Tom-Z schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:43:
Je hoeft volgens mij helemaal niets vast te leggen. Als je ouders je gewoon het bedrag overmaken zonder dat je verder iets afspreekt is dat voldoende. Volgens de regeling is vrijgesteld een schenking die:

[...]

Het moet ofwel schriftelijk zijn vastgelegd met bepaalde voorwaarden, ofwel onvoorwaardelijk zijn. A contrario hoeft dat onvoorwaardelijke scenario dan dus niet schriftelijk.

De consumentenbond schrijft:

[...]

Verstandig, maar dus niet verplicht. De belastingdienst schrijft ook niet voor niets "als u die hebt: [...]".
Misschien hoeft het volgens de letter van de wet niet maar inderdaad sterk aan te raden dit wel te doen. Je wil niet een naslag krijgen van +-10% lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:49
chrisborst schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:44:
@SmurfLink
Iedere persoon mag iemand max. 100K belastingvrij schenken als het bestemd is voor een woning. Dit is wel eenmalig en je mag niet ouder zijn dan 40.
En daarom moet je die schenking laten vastleggen.
Zie https://www.eigenhuis.nl/...rtikelen/schenking-kind#/

Ik weet niet wat exact wat het bedrag is wat je ouders je willen schenken. Gaat het richting die 100K dan zou ik het via die route doen.
Is het een stuk lager dan zijn er nog wel meer opties om dit creatief op te lossen. Je ouders kunnen je ook elk jaar bijv. die 6600 euro schenken. Dan smeer je het uit over een aantal jaar. Gebruik je dat om elk jaar extra af te lossen.

En bedenk ook dat als je al je hypotheek hebt afgesloten (zo klinkt het wel) dan mag je daarna elke lening aangaan. Dat heeft geen invloed meer op je reeds bestaande hypotheek. Dus je ouders kunnen dit bedrag ook aan je uitlenen. En anders geven ze die lening aan je zodra je je hypotheek heb.
Die lening verminder je dan door elk jaar die 6600 euro belastingvrij te krijgen van je ouders.
Je kan ook opteren voor de eenmalige +-26k.
Ook die, sterk aangeraden vast te leggen.

Het is zonde als het ver onder de 100k is dat bedrag daarvoor in te zetten. Daarna mag het namelijk niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:10
FitTiv schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:48:
[...]

Misschien hoeft het volgens de letter van de wet niet maar inderdaad sterk aan te raden dit wel te doen. Je wil niet een naslag krijgen van +-10% lijkt me.
Dat is echt totaal overbodig en zonde van het geld en de moeite. Zolang je maar eenvoudig kan documenteren dat je het geld inderdaad voor het huis hebt gebruikt zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:11

Honesty

kattenneus!

Bedenk ook dat die verhoogde schenking maar een keer mag. Dus als het flink er onder is kan je het lenen van je ouders en dan gewoon uitsmeren over een paar jaar. Het zal jammer zijn als je later alsnog die vrijstelling wil gebruiken en het dan niet meer kan.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

FitTiv schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:49:
[...]

Je kan ook opteren voor de eenmalige +-26k.
Ook die, sterk aangeraden vast te leggen.

Het is zonde als het ver onder de 100k is dat bedrag daarvoor in te zetten. Daarna mag het namelijk niet meer.
Het is of of of die 26k of die 100k beiden vind de belastingdienst niet goed weet ik uit ervaring.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Honesty schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:57:
Bedenk ook dat die verhoogde schenking maar een keer mag. Dus als het flink er onder is kan je het lenen van je ouders en dan gewoon uitsmeren over een paar jaar. Het zal jammer zijn als je later alsnog die vrijstelling wil gebruiken en het dan niet meer kan.
Over meerdere jaren heb ik echter niets aan als ik dit jaar een huis wil kopen. En in de toekomst heb ik die schenking verder niet nodig, dus dan heb ik liever dit jaar boven het bedrag als het nodig is.

Sowieso is plan 1 kijken of ik het red met de 6600, dat geeft het minste gedoe en dan hou ik die ton voor later, ondanks dat ik verwacht die nooit te zullen gebruiken. Als dat niet genoeg is ivm overbieden, dan zal ik het hogere bedrag nu wel aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

SmurfLink schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:59:
[...]

Over meerdere jaren heb ik echter niets aan als ik dit jaar een huis wil kopen. En in de toekomst heb ik die schenking verder niet nodig, dus dan heb ik liever dit jaar boven het bedrag als het nodig is.

Sowieso is plan 1 kijken of ik het red met de 6600, dat geeft het minste gedoe en dan hou ik die ton voor later, ondanks dat ik verwacht die nooit te zullen gebruiken. Als dat niet genoeg is ivm overbieden, dan zal ik het hogere bedrag nu wel aanspreken.
Kan zijn dat je partner later die jubelton wel kan krijgen maar dan doordat jullie als gehuwden of gelijkgestelden als 1 worden gezien. Dus zeg nooit nooit.stel dat het 10k wat je nodig hebt kan je ook 360 euro schenkbelasting betalen zodat je die vrijstelling niet verspeelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Honesty op 21-03-2021 11:03 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:10
SmurfLink schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:59:
[...]

Als het blijkbaar om een relatief klein bedrag gaat kan je het ook lenen van je ouders, en die kunnen je dan jaarlijks die 6600 schenken. Dan "verspil" je niet de verhoogde vrijstelling en heb je het geld ook direct beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 20:14

Flo

Je kan het bedrag (of het deel boven de belastingvrije voet) ook opzetten als een lening van je ouders aan jou. Dat moet dan volgens een marktconforme rente. Zet dat dan op papier, volgens een van de vele voorbeelden online. Betaal je ouders netjes terug volgens de voor jezelf bedachte relatief korte termijn van 2-3 jaar inclusief rente . En parallel daaraan schenken jouw ouders jouw elke jaar een bedrag dat onder de belastingvrije voet zit. Die schenkingen komen dan neer op wat je hebt geleend + rente.

EDIT: dat is natuurlijk alleen praktisch als je niet ver boven de 6600 zit. Als dit om 8-9k gaat ben je er immers al met 2-3 jaar schenkingen.

[ Voor 18% gewijzigd door Flo op 21-03-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Hm, dat is ook een interessante constructie. Bedankt!

Sowieso is het nu even afwachten wat de makelaar gaat zeggen qua benodigd bedrag, gezien ik nu nog niet weet hoeveel ik nodig ga hebben. :) Maar het is fijn om te weten dat ik geen rekening hoef te houden met notariskosten voor dit punt. Welke constructie het verder wordt hangt dus geheel af van wat ik nodig ga hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:42
Als het om een bedrag in de orde van grootte van de 10k gaat, dan zou ik daar deze verhoogde vrijstelling niet voor gebruiken. Lenen en vervolgens in twee jaarlijkse gewone schenkingen verrekenen is dan veel handiger.

(Verder heeft Tom-z gelijk dat je het ook niet met een schriftelijke overeenkomst hoeft vast te leggen, maar het is wel heel verstandig en eenvoudig met een gratis standaard voorbeeld te doen. Bovendien moet je anders in elk geval wel kunnen aantonen dat het geld voor de woning gebruikt is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:48
Rubbergrover1 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:09:
Bovendien moet je anders in elk geval wel kunnen aantonen dat het geld voor de woning gebruikt is.
Dat moet je sowieso kunnen.
Pagina: 1