Toon posts:

Telenet analoge tv en grootmoeder

Pagina: 1
Acties:

• hadyas
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-08-2021
Beste tweakers,
mijn 83 jarige grootmoeder kijkt nog steeds analoge tv via Telenet. Eind april wordt dit stopgezet en kan alleen nog digitaal worden gekeken.
Ze kijkt eigenlijk enkel naar de Vlaamse zenders (VRT, VTM, VIER (of hoe het tegenwoordig heet :+ )) en af en toe de Nederlandse zenders.

Haar tv is een Samsung LEB350 pricewatch: Samsung LE32B350 en die doet het nog altijd perfect. Een nieuwe tv gaat ze niet willen.

Volgens Telenet moet je een TV met DVB-C tuner hebben om te kunnen verder kijken. Haar tv heeft buiten de analoge tuner een DVB-T tuner. Dus de CI+ module gaat geen uitkomst bieden.

Het belangrijkste is, het moet voor haar echt poep en poepsimpel zijn. Ik dacht eerst om bij Telenet de simpele Digibox voor haar te gaan halen. Deze kan zonder modem en zonder interactiviteit gebruikt worden. Eerste jaar huur is gratis voor mensen die nog analoog kijken, daarna een 5 euro extra per maand.

Ik zie echter een 2e mogelijkheid. In plaats van de Telenet Digibox een "universele" DVB-C tuner zoals bv deze: https://www.bol.com/nl/p/...9L5Q_0_30.36.ProductTitle

Volgens de beschrijving compatibel met Telenet, en een eenmalige aankoop van 40 euro. Echter heeft die dan weer een te drukke en ingewikkelde afstandsbediening voor haar. Voor haar haar moet het echt AAN/UIT, Zender + Zender - en Volume + en - zijn.

Telenet vereist wel dat de audio codec AAC is want anders geen geluid bij bepaalde zenders en het is mij niet duidelijk dat de decoder die ik vond compatibel is...

Dus aangezien ik door de bomen het bos niet zie, iemand die een goede en simpele decoder weet? Of zou ik gewoon de Digibox van Telenet voor haar pakken?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:41
Nog nadeel van die 2e; geen ondersteuning met updates / klantenservice. Niet doen dus.

Hoe oud is de tv al (staat er, i know), soms is een nieuwe tv een optie... En anders gewoon standaard kastje van Telenet kopen, IPV aanrommelen met aftermarket dingen bij oude mensen.

[Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 20-03-2021 07:44]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Haal en nieuwe tv en een huur zijn module, dan werkt alles vrijwel hetzelfde als met de huidige, alleen kijkt ze dan digitaal.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:25
Onderschat het aanpassend vermogen van ouderen niet. Ook zij kunnen gewoon en goed omgaan met een nieuwe afstandsbediening. Dat het poepsimpel moet zijn is vaak een “eis” van de kinderen die geen zin hebben goed uit te leggen hoe iets werkt.

Een nieuwe niet-smart tv kost de wereld niet en kan een duidelijke afstandsbediening hebben.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:40
Het is bij oude mensen vaak van belang twee afstandsbedieningen te vermijden. Twee afstandsbedieningen zorgen voor veel verwarring bij het bedienen van digitale televisie. Er zijn daartoe twee wegen: Je behoudt de televisie en koopt er een externe DVB-C-ontvanger bij. Als je dit pad bewandelt dan moet je goed opletten dat je een ontvanger koopt waarbij de afstansbediening de TV kan bedienen. Je zou dit voor de Coolstream Trinity waar je linkt moeten controleren of er een universele afstandsbediening bij zit en of deze compatibel is met de Samsung-televisie.

Het andere pad is dan toch maar de televisie vervangen. Een nieuwe televisie heeft geen externe ontvanger nodig en dus kan je grootmoeder dan ook met één afstandsbediening zappen.

Volgens:

https://manualsbrain.com/en/manuals/414365/?page=3

... ondersteunt de Coolstream Trinity AAC.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:43
Met de afstandbediening van de digibox kan je toch gewoon de tv bedienen? Hoeft ze enkel met een andere afstandsbediening leren omgaan, maar dat is bij een nieuwe tv ook.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:40
Vaak wordt het wel ondersteund, maar ook heel vaak is het 'm dan net niet, waardoor je toch twee afstandsbedieningen moet gaan gebruiken. Je moet echt van geval tot geval onderzoeken of het een adequate oplossing is.

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Gewoon uitleggen dat de TV te oud is voor de hedendaagse techniek, nieuweTV met CI+ aanschaffen, CI+ kaartje er in en klaar. Ben je klaar voor ongeveer € 300 - 400. Heb ik zelf een tijd geleden ook toegepast bij m'n oma van 90 jaar :+ Geen miserie met een tweede afstandsbediening, geen TV die 'per ongeluk' op de verkeerde HDMI poort staat, ...

• hadyas
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik denk nu toch gewoon de Digibox te gaan nemen. Simpele afstandsbediening en kan ingesteld worden om de Samsung tv in een uit te schakelen. De tv onthoudt de laatst gekozen input. Dus eenmalig op HDMI kanaal zetten en de rest kan ze met de Telenet afstandsbediening.

Blijkbaar moet er dan wel een modem komen voor de digibox. Deze zou dan zonder internet toegang zijn. Volgens de Telenet website komt er een installateur voor langs. Maandag maar eens een afspraak voor maken dan. En als achteraf blijkt dat ze er toch problemen mee heeft moet ze maar een nieuwe tv kopen.

Ze is een totale digibeet. Geld afhalen van een bankautomaat kan ze niet. Enkel ermee betalen in de winkel.
6 jaar geleden heeft ze met iemand samen gewoond die een Digicorder van Telenet had en was altijd een drama. Ofwel vergat ze de Digicorder in te schakelen of ze pakte de verkeerde HDMI input.
Dus nu klein beetje hopen dat het op bovenstaande manier wel goed komt als de tv op HDMI blijft staan en ze enkel de Telenet afstandsbediening gebruikt :)

[Voor 28% gewijzigd door hadyas op 20-03-2021 15:30]

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 21:27
hadyas schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:27:
Ik denk nu toch gewoon de Digibox te gaan nemen. Simpele afstandsbediening en kan ingesteld worden om de Samsung tv in een uit te schakelen. De tv onthoudt de laatst gekozen input. Dus eenmalig op HDMI kanaal zetten en de rest kan ze met de Telenet afstandsbediening.
Tot het toch een keer fout gaat. Als ze al eerder er zoveel problemen mee had, dan zou ik het niet nog een keer proberen. En kan die afstandbediening, kan de code daar inderdaad van aangepast worden of gaat het aan en uit zetten van de Samsung via HDMI-CEC? Dat laatste geeft nogal eens problemen omdat er niet echt een fatsoenlijke standaard is, het kan zomaar dat het het ene moment wel goed gaat en het andere moment niet.

Ook omdat de televisie al 12 jaar oud is, zou ik gewoon aanraden een nieuw toestel te kopen. Ze zegt wel dat ze geen nieuw toestel wilt, maar een toestel van die leeftijd heeft gewoon zijn beste tijd gehad en moet ze toch al rekening houden met dat die het kan begeven. Een nieuwe televisie kan dan wellicht zelfs een maatje groter worden, wat ook handig is omdat je bij veel uitzendingen ziet dat er rekening gehouden wordt dat veel mensen al een groot toestel hebben (ondertiteling en andere tekstuele informatie is dan vaak in een klein lettertype dat op een 32" toestel niet meer te lezen is tenzij je er met je neus bovenop gaat zitten).

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03:33
Koop een nieuwe tv met een dvb-c tuner.
Verder heb je niets nodig. Je ontvangt dan Eên en Canvas in HD kwaliteit en de rest in SD. Je grootmoeder is analoge tv gewent. Dan is SD al een hele verbetering.
https://www.test-aankoop....-zet-analoge-signaal-stop

[Voor 17% gewijzigd door devriesjande op 21-03-2021 01:46]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee