Vraag

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn vraag

Het viel mij al een tijdje op dat ik in chrome de tabs moeilijk kon onderscheiden.
Ik dacht eerst dat het wellicht een Chrome probleem was, maar ik begon het ook op andere plekken te zien.
Hier een voorbeeld wat ik dus zie:
https://tweakers.net/i/2qxHafenYIbx9OlpUO_LT-JfOFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ouOqSjjCYWvfLi04m4EWYIZx.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
ASUS TUF Gaming A15 laptop
Nvidia rtx2060
AMD Ryzen 7 3750H
W10 Home

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik merk dat op het moment ik Display settings open, het beeld opeens goed komt te staan (zonder verder iets aan te passen):

https://tweakers.net/i/Q915kle8Dl73srR2Riz73wayOTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oe3wQVlNLiH9ze4BeQc8LJzX.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Er zit een nvidia 2060 in de laptop, maar die wordt volgens mij alleen gebruikt voor 3d/games.
Dus hij zal nu gebruik maken van de AMD Vega 10 gpu.

Is het verstandig om daar ook de drivers van te installeren? Ik heb mn best gedaan om dit online op te zoeken, maar eigenlijk is het antwoord overal om niet de Nvidia en AMD software tegelijk te draaien.

Het is geen groot probleem, maar het irriteert me ondertussen wel steeds meer :)

Kleine aanvulling:
Ik heb ook een extern scherm aangesloten, en daar werkt het wel gewoon goed.
Daar zie ik de tabs duidelijk. Sleep ik ze naar mijn laptop beeldscherm zijn ze weer moeilijk te onderscheiden. Tot ik dus de display settings open. Dat werkt dan tot ik de laptop weer restart.

[Voor 11% gewijzigd door fm77 op 19-03-2021 21:15]

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Kijk eens wanneer het optreedt of je het ook op een screenshot kunt zien. Zo niet, dan zou het echt een scherm probleem zijn.

Zeker als Asus beknibbeld heeft en er een lelijk cheapo TN paneel ingezet heeft.

I reject your reality and substitute my own

• fm77
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:43:
Kijk eens wanneer het optreedt of je het ook op een screenshot kunt zien. Zo niet, dan zou het echt een scherm probleem zijn.

Zeker als Asus beknibbeld heeft en er een lelijk cheapo TN paneel ingezet heeft.
Ik heb het idd met een screenshot geprobeerd. Maar die laat gewoon de juiste weergave zien (als ik hem naar het andere scherm sleep, of de settings pagina open). Daarom heb ik het ook met een foto moeten doen :P
Ik kan me niet voorstellen dat het aan het scherm ligt. Dit is een software ding. Alleen is het een Windows of een Nvidia/AMD issue?

Als ik de settings pagina open springt het beeld opeens naar "normaal". Maar waarom?

[Voor 6% gewijzigd door fm77 op 19-03-2021 21:52]

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

fm77 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:51:
[...]

Ik heb het idd met een screenshot geprobeerd. Maar die laat gewoon de juiste weergave zien (als ik hem naar het andere scherm sleep, of de settings pagina open). Daarom heb ik het ook met een foto moeten doen :P
Ik kan me niet voorstellen dat het aan het scherm ligt. Dit is een software ding. Alleen is het een Windows of een Nvidia/AMD issue?

Als ik de settings pagina open springt het beeld opeens naar "normaal". Maar waarom?
Als het een Windows issue is, zou je eens Linux moeten installeren en kijken of dat goed blijft gaan.

• fm77
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:55:
[...]

Als het een Windows issue is, zou je eens Linux moeten installeren en kijken of dat goed blijft gaan.
Ik ga er nu al vanuit dat het dan goed blijft staan. Dus die optie lijkt me overbodig :)

Eigenlijk zit ik met 2 vragen. Een oplossing voor dit specifieke probleem, en of het verstandig is om NVidia en AMD Radeon drivers naast elkaar te draaien....

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

fm77 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:13:
[...]

Ik ga er nu al vanuit dat het dan goed blijft staan. Dus die optie lijkt me overbodig :)

Eigenlijk zit ik met 2 vragen. Een oplossing voor dit specifieke probleem, en of het verstandig is om NVidia en AMD Radeon drivers naast elkaar te draaien....
Je zal wel moeten. De videokaarten werken niet onafhankelijk. Je beeldscherm zit direct aan de AMD chip die in de processor zit, de Nvidia kaart wordt via dat doorgeefluik aangestuurd. Beide apparaten moeten actief zijn en voorzien van drivers.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:46

Croga

The Unreasonable Man

nelizmastr schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:16:
[...]

Je zal wel moeten. De videokaarten werken niet onafhankelijk. Je beeldscherm zit direct aan de AMD chip die in de processor zit, de Nvidia kaart wordt via dat doorgeefluik aangestuurd. Beide apparaten moeten actief zijn en voorzien van drivers.
Not really....

Ik heb een soortgelijke laptop (alleen dan met een Ryzen 7 4800H en een nVidia 1660 maar ook de TUF 15), heb wel de nVidia drivers, niet de grafische AMD drivers en heb Windows zo ingesteld dat hij altijd de nVidia kaart moet gebruiken. Ik heb dit probleem dan ook niet.

De TUF heeft nog wel eens moeite "automatisch" tussen de 2 te schakelen en aangezien ik echt geen behoefte had om WoW op 3440*1440 op de geïntegreerde graphics van de 4800H te spelen heb ik die simpelweg buiten spel gezet.

Ik weet niet of het je probleem oplost, @fm77 maar bij mij werkte het dus om Windows zo te configureren dat alles op de nVidia kaart draait....

• fm77
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:16:
[...]

Het punt is dus dat overal afgeraden wordt om dat te doen. Ook alle topics over gebruikers die overstappen van een Radeon naar Nvidia (of andersom) raden aan om de oude drivers goed te verwijderen (via DDU bijvoorbeeld).
Ik heb mn best gedaan om dit op te zoeken, maar blijkbaar is de AMD/Nvidia combinatie niet gangbaar genoeg om daar wat recente informatie over te vinden. Alle informatie die ik daar over vind zegt dat ik het niet moet doen.

Ik ga wel een poging wagen met de Radeon software. Alleen geen zin om m'n windows installatie hiermee te verklooien. M'n herinstallatie dagen liggen al een tijd achter me :P
Croga schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:23:
[...]
Ik weet niet of het je probleem oplost, @fm77 maar bij mij werkte het dus om Windows zo te configureren dat alles op de nVidia kaart draait....
Hoe heb je dit dan gedaan? Niet dat ik daar echt op zit te wachten, de 2060 is niet heel erg stil ;)
Ik heb overigens nooit problemen gehad met het switchen tussen beide gpu's. 2d is de Vega en de games de Nvidia

[Voor 18% gewijzigd door fm77 op 19-03-2021 22:35]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:17
Als die plaatjes de werkelijkheid enigszins weergeven, heb je naar mijn mening gewoon te maken met een slecht verdeelde backlight.
Dan kan je regelen wat je wilt, maar blijf je altijd zitten met een paar slechte plekken.

Soms ben ik bijna gelukkig

• fm77
  • Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:35:
Als die plaatjes de werkelijkheid enigszins weergeven, heb je naar mijn mening gewoon te maken met een slecht verdeelde backlight.
Dan kan je regelen wat je wilt, maar blijf je altijd zitten met een paar slechte plekken.
Dat is het dus niet. Zoals ik al zei is het opgelost door simpel de instellingen te openen. Zonder iets daarin aan te passen gaat het opeens goed. Dat is te zien op de 2e foto.
Het is dus geen heel groot probleem, maar wel eentje waar ik een oplossing voor hoop te vinden :)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:17
fm77 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:39:
[...]

Dat is het dus niet. Zoals ik al zei is het opgelost door simpel de instellingen te openen. Zonder iets daarin aan te passen gaat het opeens goed. Dat is te zien op de 2e foto.
Het is dus geen heel groot probleem, maar wel eentje waar ik een oplossing voor hoop te vinden :)
Ik zie in die tweede foto nog steeds een donker verloop naar de hoeken toe.
Dat je denkt dat het is opgelost, komt waarschijnlijk dat je een evenwicht hebt gevonden tussen twee matige instellingen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• fm77
  • Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:47:
[...]

Ik zie in die tweede foto nog steeds een donker verloop naar de hoeken toe.
Dat je denkt dat het is opgelost, komt waarschijnlijk dat je een evenwicht hebt gevonden tussen twee matige instellingen.
Dat komt omdat ik een foto met mn telefoon gemaakt heb.
Het scherm geeft verder gewoon goed beeld. Stuk mooier dan m'n 8 jaar oude 24" scherm dat ik ernaast heb staan. Maar die is alleen voor werk bedoelt :)

Ik merkte pas dat het geen Chrome probleem was toen ik via Citrix zag dat m'n werkomgeving er anders uit zag. Ik mistte grijze vlakken in mn werkomgeving.Toen ben ik pas gaan experimenteren.
In games merk ik overigens geen verschil. Dus ik ga (ondanks alle adviezen om het niet te doen) kijken of de Radeon drivers een verschil maken.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:46

Croga

The Unreasonable Man

fm77 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:26:
Hoe heb je dit dan gedaan? Niet dat ik daar echt op zit te wachten, de 2060 is niet heel erg stil ;)
Ik heb overigens nooit problemen gehad met het switchen tussen beide gpu's. 2d is de Vega en de games de Nvidia
In het start menu zoeken naar Graphics Settings. Knopje bij "Hardware-accelerated GPU scheduling" op On zetten.

Lawaai is geen issue aangezien je nogsteeds geen zware load op de nVidia GPU zet. De ventilator gaat dan ook nauwelijks aan zolang je geen games (of andere GPU load) aan zet.

• fm77
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 06:42:
[...]

In het start menu zoeken naar Graphics Settings. Knopje bij "Hardware-accelerated GPU scheduling" op On zetten.
Ik heb die optie aangezet, maar gaf geen verschil. Daarnaast zag ik ook geen extra activiteit op de nvidia kaart. Denk dat ie dan de hardware acc van de Vega alsnog blijft gebruiken.

Ik heb ook nog de Radeon software geprobeerd, maar dat gaf ook geen verschil.
Nvidia drivers opnieuw geïnstalleerd (schone installatie), maar ook dat werkte niet.

Op m'n externe scherm werkt het overigens wel gewoon goed.
Dus ik ben bang dat ik er maar mee moet leren leven, tenzij iemand anders nog een wonderlijk idee heeft :)

Hier is het probleem wat duidelijker te zien:

[Voor 42% gewijzigd door fm77 op 21-03-2021 13:41]

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-03 19:18
Volgens mij is dit gerelateerd aan de beeldscherminstellingen die anders staan in de nvidia en amd driver (de amd heeft ook een driver, anders zou die ook niet kunnen werken).

• fm77
  • Niet online
dennisdennis12 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 23:13:
Volgens mij is dit gerelateerd aan de beeldscherminstellingen die anders staan in de nvidia en amd driver (de amd heeft ook een driver, anders zou die ook niet kunnen werken).
Het lijkt hier idd op.
Als ik de laptop opstart staat ie in eerste instantie goed, maar iets verder zie ik het scherm opeens een stuk lichter springen (ik vermoed met het inladen van de Nvidia drivers/software).
Iemand verder een idee hoe ik dit het beste kan troubleshooten? GPU in de hardware manager uitschakelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Ik heb de oorzaak eindelijk gevonden. Wellicht heeft iemand anders ook wat aan deze info mochten ze er tegenaan lopen.

In de bijgeleverde Armoury Crate software zit een tabje GameVisual. Die veroorzaakte dus de vreemde contrast instelling. Deze op Default gezet, en alles start weer normaal op.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee