Toon posts:

Onvindbaar rioolstuk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-03 08:28
Hoi,

Wij zijn bezig met het verbouwen van ons huis, waaronder het toilet. Nu moeten we de afvoer verleggen en hebben we hulp ingeschakeld van een loodgieter die we goed kennen. De loodgieter geeft aan dat er een speciaal stuk leiding nodig is om de afvoer op de juiste plek te krijgen, maar hij weet de naam van dit stuk niet.
Wel weer hij hoe dit stuk eruit ziet, hij heeft het volgende getekend, zie bijgevoegde afbeelding.

Schijnbaar is er een schuifmogelijkheid in het stuk.

Hopelijk weet een van de medetweakers de naam van dit stuk zodat we het tijdig kunnen bestellen!

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via RobBrands op 21-03-2021 11:29)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +12Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Acties:
  • +28Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-03 05:36

Sen

<-->

Rare loodgieter die een sprongbocht niet kan benoemen.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:03
Dittem? https://www.saniweb.nl/ge...m-hoog-7cm-388350291.html

Check wel even of deze lang zat is voor wat je wil doen

Acties:
  • +26Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-07-2022
Onze elektricien had van dat spul nodig waarmee je stroom naar een andere plek brengt. Hij kon zich nog herinneren dat je het in een kabelgoot kon schuiven, en dat er kunststof omheen zat. En dat het waarschijnlijk aan de rol verkocht werd. Hij is nu onze elektricien niet meer.

Als je loodgieter dit niet weet, hoe weet hij dan welke maat de juiste is? Maakt het uit of je een diepspoeler hebt of niet? Of zijn er onderdelen die vloeken met het aanwezige stelsel? Als jij iets aanwijst, kan hij dan zijn handen in onschuld wassen als het niet blijkt te kloppen? Iets zegt me dat het tijd is voor een andere loodgieter...

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:30
[b]TomsDiner in "Onvindbaar rioolstuk"

Als je loodgieter dit niet weet, hoe weet hij dan welke maat de juiste is? Maakt het uit of je een diepspoeler hebt of niet? Of zijn er onderdelen die vloeken met het aanwezige stelsel? Als jij iets aanwijst, kan hij dan zijn handen in onschuld wassen als het niet blijkt te kloppen? Iets zegt me dat het tijd is voor een andere loodgieter...
ligt eraan wat je verstaat onder loodgieter.
je hebt echte loodgieters die alles uit hun hoofdt weten/leren etc.
en bij de ts is hoop ik voor hem de aannemer bezig met klussen.
de aannemer die weet dat soort dingen niet exact hij weet alleen dat het bestaat.
je aannemer een badkamer laten doen kan prima.
de meeste hebben zo,n perstang kunnen solderen etc.
maar de lastige klussen komen toch wel op ons pad.

edit laat maar je hoort dit wel te weten als loodgieter.
of hij is cv montuer utelieteit, (oftewel grote ketels)

[Voor 6% gewijzigd door miciel op 20-03-2021 01:35. Reden: ja nou zie ik het ook ts heeft een bevriende loodgieter gebeldt.]

Acties:
  • +15Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-03 22:06
We kunnen allemaal wel eens niet op de naam van iets komen, zeker als het gaat om een product wat een (nieuwbouw) loodgieter zelden gebruikt gaat.
Even niet op de naam van een zeer zelden gebruikt product kunnen komen zegt weinig over het vakmanschap van de beste man, hooguit iets over de parate theoretische kennis.
Deze bocht wordt in de krochten van het Rotterdamse loodgieters-wereldje ook wel een klootzakkenbocht genoemd, gewoon omdat als je dit nodig hebt de vakman vindt dat je loopt te kloten.
Dit zijn niet mijn woorden overigens, ik noem het gewoon een sprongbocht.

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:22
Die sprongbochten zijn niet zo geliefd omdat de kans op verstopping toeneemt. Ik was het ook van plan. Mijn loodgieter gaf mij de aanbeveling om een gat achter de oude aansluiting te maken, nieuw riool erdoor en volstorten. Was een klusje van niks.

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:53
Heb hier zo’n sprongbocht en nog nooit een verstopping gehad.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:45
D.deJong schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 07:07:
We kunnen allemaal wel eens niet op de naam van iets komen, zeker als het gaat om een product wat een (nieuwbouw) loodgieter zelden gebruikt gaat.
[…]
Dat klopt, maar als je in Google intikt “wc afvoer verleggen” vind je dit direct. Dus dat TS en loodgieter daar niet samen uit zijn gekomen verbaast me enigszins.

• D.deJong
cryptapix schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:57:
[...]

Dat klopt, maar als je in Google intikt “wc afvoer verleggen” vind je dit direct. Dus dat TS en loodgieter daar niet samen uit zijn gekomen verbaast me enigszins.
Het is een loodgieter, geen Tweaker.

• cryptapix
D.deJong schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Het is een loodgieter, geen Tweaker.
TS wel. Ik schrijf ook samen.

• D.deJong
cryptapix schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:11:
[...]

TS wel. Ik schrijf ook samen.
Ik vindt het in ieder geval niet bijster vreemd dat men (ook al is het samen) een keer niet op de benaming kan komen, dat men het makkelijker vindt om het hier te vragen dan even in te tikken op Google kan je wat van vinden maar is nog steeds geen reden om te twijfelen aan de deskundigheid van de loodgieter.
Wellicht is de loodgieter een oud baasjes (TS zijn oom misschien) van 70 die nog nooit van Google heeft gehoord.

• miciel
het ligt er net aan welke loodgieter je hebt.
de nieuwebouw jongens. (nieuwbouw)
of de oude rot die alles weet.(renovatie)
of een combinatie van die twee wat de meeste doen.
of de storingsmonteur. /onderhouds monteur.

(en alle andere takken van sport buitendienst etc)

• cryptapix
D.deJong schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:18:
[...]
Ik vindt het in ieder geval niet bijster vreemd dat men (ook al is het samen) een keer niet op de benaming kan komen, […]
Ik ook zei ik al.
[...]
dat men het makkelijker vindt om het hier te vragen dan even in te tikken op Google kan je wat van vinden
[…]
Daar vind ik wat van ja. Intikken op Google is niet alleen sneller, het ipv zelf zoeken hier vragen getuigt in dat geval ook nog eens van weinig eigen inzet en die wordt hier wel verlangd.
[...]
maar is nog steeds geen reden om te twijfelen aan de deskundigheid van de loodgieter.
[…]
Dat heb je mij ook niet horen bestrijden.
[...]
Wellicht is de loodgieter een oud baasjes (TS zijn oom misschien) van 70 die nog nooit van Google heeft gehoord.
Once again, TS wel. Om het dan maar helemaal voor te kauwen: TS krijgt dat plaatje, TS is tweaker en vult op Google in “wc afvoer verleggen”, de eerste hit is die sprongbocht, laat dat aan loodgieter zien, die zegt “ja dat ja!”, probleem opgelost.

Maar goed, genoeg off-topic. Het wachten is tot @RobBrands bevestigt dat het inderdaad om een sprongbocht gaat.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-03 08:28
Het gaat hier inderdaad om een sprongbocht.

Betreffende loodgieter is met pensioen en doet hier een vriendendienst. Om dan meteen te gaan keuren is absoluut niet nodig, laat dat gezegd zijn. Ik stel hier een vraag over het onderdeel, niet de competenties van de uitvoerder.

Dank voor de hulp.

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-07-2022
RobBrands schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:28:

Betreffende loodgieter is met pensioen en doet hier een vriendendienst. Om dan meteen te gaan keuren is absoluut niet nodig, laat dat gezegd zijn. Ik stel hier een vraag over het onderdeel, niet de competenties van de uitvoerder.

Dank voor de hulp.
Met de informatie die je nu wel geeft, had ik mijn post niet geplaatst. Dit had je misschien in de startpost moeten vermelden.....

Kijkers van Kassa en Radar (en waarschijnlijk wel meer programma's) worden regelmatig getrakteerd op fragmenten waar zogenaamde vaklui consumenten misbruiken en er een puinhoop van maken. En ik -en volgens mij wel meer posters- wilden je daar over na laten denken... (Het was dus goed bedoeld!)

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021

Dank voor de hulp.
Een sprongbocht wordt al minstens 20 jaar gebruikt. Dus dat je 104-jarige buurman dat niet helemaal helder heeft, zij hem vergeven.

• miciel

Dank voor de hulp.
kijk dat maakt het verhaal helder. (ik zou op die 65/70 jarige leeftijd ook niet alles meer weten)
en zeker voor dingen die je maar af en toe gebruikt. vergeet je de naam wel eens van.
zolang hij het onderdeel maar herkent en zegt dat is wat ik zoek. dan zit je goed.
je denkt dat ik alle 1000 artikelen uit mijn hoofdt ken zeker. :+ (ja niet dus)

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:29

BazzH

Kei-goed...

Dashlane schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 07:44:
Die sprongbochten zijn niet zo geliefd omdat de kans op verstopping toeneemt. Ik was het ook van plan. Mijn loodgieter gaf mij de aanbeveling om een gat achter de oude aansluiting te maken, nieuw riool erdoor en volstorten. Was een klusje van niks.
Behalve als je een vloer van gewapend beton hebt. Dan is het niet direct een klusje van niks. Dan heb je toch echt een forse diamantboor nodig om door die vloer heen te komen. Maar nog steeds niet onoverkomelijk. Bij een toilet op de eerste verdieping wordt het dan wel lastiger.

Think smart........ Act stupid........

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:34
Zo’n sprong bocht gaat bij het huis van mij ouders al 12 jaar goed, nog nooit een verstopping gehad. Kun je prima toepassen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03:40
Pietjuh schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:22:
Zo’n sprong bocht gaat bij het huis van mij ouders al 12 jaar goed, nog nooit een verstopping gehad. Kun je prima toepassen
Ja alleen zijn jullie van die konijnen keutels aant leggen zeker. Een keiharde keutel is onbuigzaam en zal in een bocht blijven steken. Je hebt mensen die 1 x in de drie dagen schijten en hebben dan elke week een verstopping. :D

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-03 06:29
Ik zou het kei- en keihard afraden. Dingen verstoppen vrij snel tenzij je konijnenkeutels legt en veegt met precies met 1 wc papier velletje

Acties:
  • +4Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-03 10:41
Mel33 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:06:
[...]

Ja alleen zijn jullie van die konijnen keutels aant leggen zeker. Een keiharde keutel is onbuigzaam en zal in een bocht blijven steken. Je hebt mensen die 1 x in de drie dagen schijten en hebben dan elke week een verstopping. :D
Schijnt dat je dan meer vezels moet eten :+

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pietjuh schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:22:
...nog nooit een verstopping gehad.
Het is een kwestie van vaseline op de rubbers smeren voordat je de boel in elkaar schuift. Hier een prutser in huis gehad die dat niet had gedaan met een hangtoilet. Ding was binnen een week lek... Rubber dwars voor de buis :F

• D.deJong
sypie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:58:
[...]
Het is een kwestie van vaseline op de rubbers smeren voordat je de boel in elkaar schuift. Hier een prutser in huis gehad die dat niet had gedaan met een hangtoilet. Ding was binnen een week lek... Rubber dwars voor de buis :F
Vaseline is sowieso een ondergewaardeerd product.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:46

lasharor

7 december 2004

sypie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:58:
[...]
Je gebruikt beter een glijmiddel op waterbasis. Vaseline droogt niet uit wat je uiteindelijk bij een rubber ring verbinding juist wel wil zien.

Zal in een woonhuis (in Nederland) niet zo'n issue zijn. Maar moest het even melden :9

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:22
BazzH schreef op maandag 22 maart 2021 @ 06:28:
[...]

Behalve als je een vloer van gewapend beton hebt. Dan is het niet direct een klusje van niks. Dan heb je toch echt een forse diamantboor nodig om door die vloer heen te komen. Maar nog steeds niet onoverkomelijk. Bij een toilet op de eerste verdieping wordt het dan wel lastiger.
Gewapend beton is ook niet zo spannend, je kunt ook een betonboorman inhuren. Ik meen €100 hier in de omgeving.
Toilet op eerste etages lopen vrijwel altijd naar achteren of je hebt een zeer hoge dekvloer in de badkamer/toiletruimte.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee