Toon posts:

Apple Lightning kabel en corrosie

Pagina: 1
Acties:

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 20:39
Vandaag mijn 2 maanden jonge originele oplader kabel naar Apple Winkel in Den Haag gebracht omdat de kabel kuren had. Ene kant laadt hij wel andere kant niet.

Oorzaak: corrosie

Hoe kan dit nou? En is dit wel corrosie en niet een gare contactpunt door oververhitting?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-12 12:48
Ik heb dit echt op vele Apple kabels gezien, denk falende contactpunten.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met enige regelmaat je lightning-connector vrij maken van 'broekzak stof/vocht'

[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 19-03-2021 16:27]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:30
dit is gewoon inbranden van contactpunten (door slecht contact) geen corrosie/roest

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 20:39
Dat wordt dus voortaan een kabel van €2 van de Action.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• TheMartian
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-12 16:59
Al een wat ouder onderwerp in dit forum, maar in het dagelijks gebruik van lightning kabels nog altijd zeer actueel.

Ook bij ons thuis worden door 4 personen lightning kabels gebruikt in huis en in de autos. Iedereen heeft zo zijn eigen setje. Kabels uit de auto blijven in de auto, waar er iets eerder sprake zou kunnen zijn van vocht, maar ook de kabels die we in huis gebruiken blijven in huis, en daar is vocht geen probleem (en dus geen oorzaak).

Toch sneuvelen er met een flinke regelmaat kabels. Eerst zijn ze nog maar eenzijdig te gebruiken. En na verloop van tijd helemaal niet meer. Groene/zwarte pinnetjes op de connectors aan beide zijden is dan altijd wat er zichtbaar is. Een keertje met een vergrootglas naar zitten kijken en dan blijkt dat het metaal van zo’n pinnetje helemaal of (meestal) deels is weggesleten of gecorrodeerd. Dus ook al is vocht niet waarschijnlijke oorzaak, er is iets dat dat veroorzaakt.

Zoeken in allerlei fora hebben me niet verder geholpen. Het is meestal een advies voor een andere / nieuwe kabel. Kabels van het merk UGreen schijnen er dan minder last van te hebben, lees ik. Ik heb ze niet dus kan er niks over zeggen.

Wel ben ik een maand of wat geleden uit pure frustratie op een idee gekomen. En dat heb ik op een viertal defecte kabels uitgeprobeerd. Met direct positief resultaat voor alle vier de kabels -aan beide zijden- en na een maand werkt het in elk geval nog steeds voor alle kabels. Ik ben / was zelf enigszins sceptisch over deze bush-fix. Maar het werkte in alle vier gevallen dus meteen en na een maand dus nog steeds. Misschien tijd om een beetje vertrouwen te krijgen. Wat heb ik gedaan?

Ik heb elk van de stekkertjes met een stukje keukenpapier, met een klein beetje contactspray daarop, gepoetst / schoongemaakt. Daarmee verwijder je redelijk makkelijk de groene corrosie substantie. Maar dat verhelpt niet het weggecorrodeerde metaal.

Om dat te ‘fixen’ heb ik met een stukje soldeertin over de contactjes aan beide zijden van de connector gewreven. Niet zachtjes, flink hard. Ook een beetje met een scherp ‘kantje’ van dat tin (door af te knippen). Omdat dat spul redelijk zacht is, vul je als het ware dit putjes in die connector op. In dat zachte zat dus meteen ook mijn twijfel en ik had verwacht dat deze fix niet lang zou gaan duren. Maar na een ruime maand moet ik dat wellicht anders gaan zien. Misschien is het juist wel het zachte van dat spul waardoor het blijft werken. Ik weet het niet.

Een andere bedenking die ik had, en daarom heb ik de eerste tests gedaan met een oude iPhone, was of ik zo geen kortsluiting zou creëren door tin tussen de contactjes te ‘smeren’. Maar ik heb bij vier kabels en elke kabel twee zijden daar niets van gemerkt. Zou wel erg toevallig zijn als dit alleen bij mij goed zou gaan. Misschien heb je ook een oude telefoon liggen en kan je daar eerst op testen, net als ik.

Het is in elk geval een fix voor de korte termijn als je even niet in de gelegenheid bent om een nieuw kabeltje te kopen. Mits je wel een stukje soldertin in huis hebt.

Contactspray haal je bij elke bouwmarkt wel. Soldeertin ook natuurlijk. Ik schat in dat het zonder die contactspray ook nog wel gaat werken. Niet geprobeerd, maar wel zeer waarschijnlijk.

Hoor graag of jullie ook een vergelijkbaar resultaat hebben. Ik hoop het in elk geval. Want die onzin van als maar nieuwe kabels kopen (die veel te duur zijn) en die oude dan maar weggooien om een super klein defect vind ik echt niet ok.

Succes.

[Voor 8% gewijzigd door TheMartian op 05-10-2022 14:16]

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Mandrake466 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:20:
Vandaag mijn 2 maanden jonge originele oplader kabel naar Apple Winkel in Den Haag gebracht omdat de kabel kuren had. Ene kant laadt hij wel andere kant niet.

Oorzaak: corrosie

Hoe kan dit nou? En is dit wel corrosie en niet een gare contactpunt door oververhitting?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Telefoon nat geweest? Heb 3 kabeltjes verknald door te snel na het zwemmen de stekker erin te doen. Dan heb je echt instant in een seconde tijd, meestal 1 of 2 stripjes verroest en doet ie het niet meer.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:54
Het is een beetje van beide. Zie hier: https://ioshacker.com/iph...ghtning-cable-turns-black
Corrosie is strikt gesproken een reactie van metaal en zuurstof, ik vermoed dat dit meer erosie door vonkoverslag is, maar het eindresultaat is hetzelfde. Ik heb dit zelf maar één keer gehad tot nu toe en van dichtbij bekijken liet zien dat de bovenlaag van het contactpunt echt was weggevreten, zoals ook op de foto's hierboven te zien is. Het zou vochtgerelateerd kunnen zijn, maar het kan ook een quality control dingetje zijn waardoor je bij één kabel pech hebt maar bij de volgende niet.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Enige wat ik hier merk bij oudere kabel, is dat de laatste 15-20cm richting lightningcon. verkleurd is.

Als je ingang van je iPhone niet schoon is van vocht en broekzakstof krijg je dit als op de foto

[Voor 32% gewijzigd door Hackus op 07-10-2022 11:23]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• 82e3
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Dit is een slechte kwaliteit namaak koper legering, Apple weer een 100ste cent per kabeltje bespaart :)
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee