Toon posts:

Nauwelijks opberengst bij veel zon

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• psraymon
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-03 15:38
Mijn onlangs geïnstalleerde zonnepanelen leveren bij bewolkt weer een stuk meer vermogen dan bij direct zonlicht.
Zodra de bewolking plaats maakt voor een strakke blauwe lucht, daalt het vermogen naar slechts 130 W, terwijl bij bewolking het vermogen oploopt tot over de 1 kW.
Ik heb geen idee hoe dit kan komen. Je zou verwachten dat het vermogen met direct zonlicht juist hoger zou liggen dan bij bewolkt weer.

Opstelling:

Omvormer: Bosch bpt-s 3.68
8 385Wp mono-kristallijne panelen CanadianSolar.
4 op het Zuid-Westen
4 op het Noord-Oosten
Elke elk paneel heeft een optimizer (merk Tigo)

In de figuur is geeft de blauwe pijl het moment aan dat de bewolking verdween. Het vermogen gaat dan van ca. 1kW naar 100W.

Heeft iemand enig idee wat dit probleem veroorzaakt en hoe dit opgelost kan worden?

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zitten alle panelen in 1 string?

Beter 2x micro omvormer APS QS-1 plaatsen denk ik.
Dit gaat niet lekker werken zo, omdat het 1 string is.
Wie heeft dit verzonnen? (als ik beleefd vragen mag)

Met bewolkt weer werkt het omdat alle panelen even veel licht krijgen en bij onbewolkt, maar de helft.

[Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-03-2021 15:54]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:33
Mppt spanning is 170-600 volt. 1 tracker alles in 1 string dus. De Tigo gaat in geval van schaduw de ampère gelijk maken bij alle panelen door de volts in te laten zakken.

Bewolkt: 250 volt bij 3 ampère, niks aan de hand.

Zon: 4* 32 volt bij 6amp aan de ene kant, 4* 7 volt bij 6 amp aan de andere kant. Samen 156 volt, onder Mppt spanning dus installatie produceert zonder mppt dus geen opbrengst van betekenis meer.

Installatie niet goed passend bij deze omvormer. Vervang omvormer door growatt mic 2500tl X en je probleem is weg.
Als installateur niet thuis geeft gewoon de Bosch verkopen en daar kun je een growatt voor terug kopen :)

[Voor 8% gewijzigd door Lardman op 19-03-2021 15:55]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psraymon
@Lardman bedankt voor uw reactie.
De omvormer geeft aan dat er 348 Volt DC binnen komt (zowel als het zonnig is, als dat het bewolk is ligt het DC voltage op tussen de 320 en 360 Volt). Dit ligt een stuk boven de grens van 170 Volt. Haal ik dan twee dingen door de war?

• Lardman
CS3U-385M panelen leveren 40 volt per stuk, dus tussen de 320 en 360 volt wil ik wel geloven in geval van indirecte instraling en ook als er geen verschil is tussen oost en west qua instraling zal het ook heus goed gaan. Probleem ontstaat bij mismatch in beschikbare ampères. Kun je een grafiek laten zien met zowel de DC spanning als de ampères in de string wanneer je terugschiet in vermogen ?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• psraymon
@Lardman Ik kan helaas geen grafiek laten zien van spanning en ampère (dat wordt niet geregistreerd in de web module).
Ik heb zojuist (in zeer zonnige conditie, waarbij er slechts 112 Watt wordt opgewekt) met de hand nog even de string spanning gemeten. De multimeter geeft 368 Volt aan (ongeveer overeenkomstig met wat de display van de omvormer aangaf).

• Lardman
Haal je nu misschien watt en volt doorelkaar? Zodra je de stekkers loshaalt om de stringspanning te meten ga je naar open-klem spanning en is je probleem dus weer weg dan wel niet te meten. Je moet dus kijken op de omvormer wat deze aangeeft dat wat het DC voltage is terwijl er veel zon op de panelen staat. Met een multimeter meten onder last wil niet voorzover ik weet. @psraymon Doe je wel voorzichtig ?

[Voor 4% gewijzigd door Lardman op 19-03-2021 16:45]

• psraymon
@Lardman Dit is wat de omvormer aangeeft op moment van veel zon

• Lardman
Hmm. Dank voor het snelle delen. Enige dat ik me dan nog kan indenken is dat de omvormer niet goed samenwerkt met de Tigo's. Welke zijn er op het dak gekomen? Sowieso een goed idee om je installateur eens te vragen, want ik heb zelf ook wel installaties met Tigo's maar dit soort gedrag los ik meestal op met een zogeheten MPPT scan functie. Die heb je bij SMA en Goodwe omvormers, zo te zien bij deze omvormer niet, maar vraag dat even na bij je installateur, of wie weet heeft een ander op dit forum een idee.......

• psraymon
@Lardman De optimizers zijn Tigo TS4-A-O als ik het goed heb
Bedankt voor uw hulp!

• Lardman
Dit lijkt eerder het andersom gedrag dan. De Tigo wil meer ampère maar dan kom je onder de 170 volt dus de mppt blijft op lokaal maximum van 350 volt 0,3 ampère hangen.
Ik zou de omvormer uitwisselen want deze heeft geen mppt scan en snapt het niet.

Goedkoopste oplossing is goodwe 2500xs in dit geval, zet shadow mppt op ON en dit probleem zou weg moeten zijn.

[Voor 12% gewijzigd door Lardman op 19-03-2021 17:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:37
Ik heb geen ervaring met Tigo's die op deze manier gebruikt worden maar vertrouw op @Lardman's ervaring.
Indien de hellingshoek van de panelen meer dan 25 graden is zou ik het 2 kW model van Goodwe kiezen, die kan het vermogen dan ook wel vrijwel zonder aftoppen aan en het bespaart een paar tientjes qua aanschaf.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psraymon
Update

Om het probleem te onderzoeken heb ik een CCA aangeschaft (was ik sowieso al van plan). Na het installeren van de CCA zag ik meteen dat het panelen systeem anders reageerde dan normaal. Nu was het vermogen plotseling wel wat het moest zijn. Na het installeren is de dagopbrengst ook gelijk 3 maal hoger dan voorheen.
Waar het nou aan heeft gelegen weet ik niet, want in principe zou de CCA geen effect moeten hebben op de optimalisatie. Echter lijkt het er voor mij op dat zonder de CCA de optimizers hun werk niet deden.

Uiteindelijk blijkt het probleem dus niet in de omvormer te zitten, maar waarschijnlijk in de optimizers.

Bedankt voor jullie hulp @Lardman @busscherski !

[Voor 12% gewijzigd door psraymon op 03-05-2021 17:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee