Toon posts:

Hoe voorkom ik dat mijn versterker overload?

Pagina: 1
Acties:
  • 918 views

Vraag

• emieel97
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09-2022
Onze vraag is als volgt:

Wij hebben thuis een 5.1 surroundsound geluidsinstallatie en een versterker met 5.1 mogelijkheid, die we eigenlijk alleen maar gebruiken om muziek af te spelen. Het maakt ons dus niet uit of deze installatie daadwerkelijk surroundsound of stereo afspeelt. Gelukkig maar, want we luisteren de muziek via de 3.5mm jack van onze telefoons.

Hierdoor lopen we echter tegen een probleem aan: we hebben een 3.5mm naar tulp kabel, die we in een stereo-input van onze versterker stoppen. Vervolgens hebben we op de stereo-uitgangen onze volledige 5.1 set aangesloten, door meerdere speakertjes in beide uitgangen te prikken. Je raadt het al, als je de muziek te hard draait, zorgt deze constructie ervoor dat de versterker overloadt en zichzelf uitschakelt.

Is er een (budget?) manier om dit probleem te omzeilen, door bijvoorbeeld ons stereosignaal zo te splitten dat we toch alle 5.1 surroundsound inputs van de versterker kunnen gebruiken? Zoals eerder gezegd, het maakt ons niet uit als we geen 5.1 surroundsound effect hebben, dat is natuurlijk niet mogelijk met 3.5mm jack en voegt daarnaast ook weinig toe aan onze muziekervaring. De enige vereiste is dat we het geluid uit alle speakers tegelijk kunnen afspelen, zonder dat de versterker overloadt bij een te hoog volume.

Alvast ontzettend bedankt!

Beste antwoord (via FeaR op 10-04-2021 12:45)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:35

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Hit and run...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Wat voor versterker heb je? Vaak hebben deze een optie om stereo audio over de voor en achter kanalen af te spelen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:58

Twazerty

AVCHDCoder developer

iedere fatsoenlijke surround receiver kan het geluid afspelen over alle speakeruitgangen. Je moet niet meerdere speakers per uitgang aansluiten.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De template die naar voren komt als je een topic opent is er niet voor niets. Nu missen we belangrijke informatie omdat het belangrijkste punt geen antwoord krijgt:
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Hierboven is het al gevraagd, welke versterker heb je? Indien dit een gewone surround receiver is zoals ik deze ken dan kan je opties als All Channel Stereo gebruiken die inkomend stereo signaal over alle speakers stuurt. Sound modi als Dolby Pro Logic maken er een surround sausje van en zou ik niet gebruiken maar het effect is gelijk: stereo in, muziek over alle kanalen er uit.

Ik maak me echter ook zorgen om de 5.1 die aan is gesloten. Zelfde vraag als bij de versterker: wat heb je staan qua speakers? Plus, hoe is het aangesloten? Wat heb je bijvoorbeeld met de center gedaan? Naast de Front Left geprikt (waar dan ook waarschijnlijk de Rear Left op zit...)? Maar vooral de subwoofer. Als dat een passief exemplaar is dan ben je simpelweg de versterker en de subwoofer aan het slopen. Meerdere speakers in één uitgang stoppen doet nogal wat met de totale weerstand op die uitgang. Afhankelijk van de speakers (niet elke speaker heeft dezelfde weerstand) kan dat aanzienlijk laag (of extreem hoog als je in serie aan gaat sluiten) worden wat haast geen enkele versterker gaat trekken. Passieve subwoofer zou je op deze manier ook nog eens het gehele frequentiebereik sturen waar dergelijke speakers niet voor gemaakt zijn.

Lange post kort (en antwoord gevende op de Topic Titel):
5.1 aansluiten zoals het hoort, niet alle speakers op twee uitgangen proppen, en gebruik maken van bijvoorbeeld All Channel Stereo. Indien de receiver dat niet ondersteunt, receiver halen die dat wel kan.

[Voor 26% gewijzigd door FeaR op 19-03-2021 19:47]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:14
Het signaal wat uit een koptelefoonuitgang komt is geen line level.

Als het volume wat je op de telefoon hebt ingesteld hoog staat, dan overstuur je de voorversterker van receiver al.
Het zou best kunnen dat het daar al misgaat.

Misschien gewoon via bluetooth aan de versterker koppelen, die dingen koop ja al voor zo'n € 15 op mp.
https://www.logitech.com/...t/bluetooth-audio-adapter

Dan heb je in ieder geval een line nivo wat je versterker in gaat.

Zorgen dat de versterker voldoende lucht krijgt om te koelen, helpt ook.

Dat klik, uit, effe wachten en de muziek gaat weer verder herken ik wel vanuit studentenhuizen, meestal gewoon mishandeling van de spullen.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:03

DataGhost

iPL dev

Je versterker heeft een bepaalde rating van wat er voor speaker aan mag hangen. Meestal iets van 4 of 8 Ohm. De speaker mag dus geen lagere rating hebben. Hoger mag wel, maar dan zal 'ie gewoon minder geluid maken. Als je twee 8Ohm-speakers in hetzelfde kanaal stopt is dat effectief nog maar 1/(1/8+1/8) = 4 Ohm omdat ze parallel geschakeld staan. Met drie speakers kom je zelfs aan 2.6 Ohm. Als dit te laag is vindt je versterker dat niet leuk en is het heel waarschijnlijk dat die in overload schiet. Het meeste consumenten-spul kan 4 of 8 Ohm aansturen en is 4 of 8 Ohm dus zolang je maar 1 speaker per kanaal aansluit gaat er niet veel mis.

Verder dus alles wat @FeaR zegt, met de uitzondering dat het mij wiskundig gezien onmogelijk lijkt dat de totale weerstand hoger wordt bij het aansluiten van extra speakers parallel. De weerstand kan volgens mij nooit hoger worden dan die van de laagste aangesloten speaker.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DataGhost schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:41:
De weerstand kan volgens mij nooit hoger worden dan die van de laagste aangesloten speaker.
Met parallel niet, maar met serie aansluiten wel. Ik had die er voor de compleetheid even bij genoemd maar niet verder uitgediept, bij deze iets beter verwoord.
Je versterker heeft een bepaalde rating van wat er voor speaker aan mag hangen. Meestal iets van 4 of 8 Ohm. De speaker mag dus geen lagere rating hebben.
Overigens ben ik het dan weer niet eens met dat je per se met de speaker op de weerstand moet gaan zitten die de versterker aangeeft. Gros van de versterkers die 4 - 16 Ohm (of zelfs pas vanaf 6 Ohm) aangeven waar je zonder problemen speakers met een andere weerstand op aan kan sluiten. Het kan ook niet eens, speakers fluctueren in weerstand over het gehele bereik. Om het lastiger te maken zijn er dan ook nog speakers die vrolijk 8 Ohm nominaal zijn volgens het label maar bijvoorbeeld wel (ver) onder de 3 Ohm dippen. Getallen zeggen niet alles. Weerstand alleen is niet het punt om naar te kijken. Gevoeligheid in combinatie met het gewenste volume maakt het totaal beter inzichtelijk. Wetende dat speakers tegenwoordig een relatief hoge gevoeligheid hebben en het volume in de gemiddelde woonkamer niet al te hard hoeft, hoeft een speaker met een lagere weerstand geen probleem te zijn voor een versterker. Ga je echter gigantisch laag in de weerstand zitten (wat hier volgens mij aan de hand is) dan val je wel onder de uitzondering. Of (relatief) normale weerstand met een minder gevoelige speaker en je wil 120 dB in de woonkamer? Ook uitzondering.

Bovenstaande gemiddeld genomen. Gemiddeld genomen is in deze case niet aan de orde aangezien zes speakers in twee paar terminals proppen gewoon not done is. Daarbij wordt ook gesproken over muziek "te hard" wat an sich al vragen om problemen kan zijn.

Edit:
Vandaar ben ik erg benieuwd naar de speakers die TS aan heeft gesloten. Jouw voorbeeld komt met 2,6 Ohm bij drie speakers van 8 Ohm maar wat als het hier gaat om van die 3 Ohm speakers die je veelal ziet bij kant en klare setjes...

[Voor 13% gewijzigd door FeaR op 19-03-2021 19:32]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:48
Hij kan toch gewoon de speakers in de daarvoor bestemde gaten steken ipv alles tezamen of moeilijke seriële schema's, en dan een bijpassende modus kiezen op de receiver? Lijkt mij een normalere gang van zaken bovendien erg bijdragend aan t probleem oplossen :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dat zeggen we toch ook/stellen we toch voor? Ik vond mijn laatste alinea in FeaR in "Hoe voorkom ik dat mijn versterker overload?" en de antwoorden er boven best duidelijk.

Ik vraag me altijd alleen af waarom iemand die überhaupt zo gedaan heeft en hoe het dan aan is gesloten :P

[Voor 8% gewijzigd door FeaR op 19-03-2021 22:33]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Hit and run...

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee