Toon posts:

Aankoopadvies gevraagd voor audio op zolder

Pagina: 1
Acties:

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:56
In mijn huiskamer geniet ik van muziek via mijn Denon AVR-X1300 receiver in combinatie met 2x de Dali Zensor 3 (en daarnaast heb ik ook nog een Dali Zensor Vokal centerspeaker en 2 surroundspeakers in de vorm van de Dali Fazon Mikro, maar dat is voor dit topic niet relevant).

Op zolder luistert mijn vrouw naar een SuperTech-setje met ingebouwde speakers en dan weet ik niet hoe snel ik die kamer moet ontvluchten ;) en dus zou ik daar graag wat beters ophangen.

Wensen qua receiver:
- geen joekel van een apparaat, de ruimte hiervoor is beperkt.
- (ingebouwde) cd-speler, want alle cd's staan op zolder
- liefst Airplay-ondersteuning zodat ik muziek op mijn NAS via forked-daapd kan streamen. Een alternatief zou in theorie een Chromecast audio kunnen zijn (mits nog verkrijgbaar), maar ik heb het niet zo op Google en vereiste internetconnectiviteit.
- optische ingang zodat ik ook het geluid van de tv/xbox er naartoe kan sturen. Aan de tv hangt al een Chromecast, dus in theorie kan ik ook audio daar naartoe streamen en dan via optical naar de receiver, maar de tv aan moeten laten, is toch ook wel erg knullig
/edit: tulp ingang is ook prima

Dan lijkt deze me een optie: Denon Ceol RCD-N10

Wensen qua speakers:
- ophangbaar aan ofwel een schuine muur (zolder heeft een schuin dak),
- ofwel aan het plafond (draagbalk aan het plafond in de punt). Ik weet alleen niet hoe storend het zou zijn om tv-geluid van bovenaf te horen. Als dat storend is, dan valt deze optie af.
- Ik heb even getest met de Dali Fazon Mikro als speakers voor stereo, maar dat was het toch echt niet. Prima voor surround effecten, maar te weinig bas en diepte voor muziek. Overigens hou ik niet van een te prominente bas, de Zensor 3 zonder subwoofer bevalt mij uitstekend.

Dan lijkt deze me een optie Dali Oberon on-wall

Wel prettig dat ze niet te diep zijn aan zo'n schuine muur, anders komen ze verder de kamer in en stoot je makkelijker je hoofd.

Mijn bezwaren/bedenkingen bij het bovenstaande:
- receiver kost 375 euro, terwijl de Denon in de huiskamer 250 kostte (ok, excl cd-speler that is)
- speakers kosten samen 500 euro, terwijl mijn Zensor 3's, die groter zijn, samen 400 hebben gekost.

M.a.w. een beduidend hogere totaalprijs, terwijl het gaat om een flink kleinere ruimte. Zo'n 900 euro totaal (incl speaker- en optische kabel) vind ik toch wat te gortig voor een hobby/werkkamer.

Hebben jullie nog suggesties qua alternatieven?

Ik heb ook al even naar Marktplaats gekeken, bijv. de Denon Ceol RCD-N9, maar lees daar bijv. connectiviteitsproblemen (ook via netwerkkabel).

[Voor 6% gewijzigd door DeadMetal op 19-03-2021 19:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:17
Lijkt me eigenlijk een prima setje zo. Die on walls zullen niet erg veel laag produceren maar zijn wel geschikt voor jouw toepassing lijkt me.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:28

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Hoe schuin is die schuine wand? Luidsprekers schuin naar beneden richten lijkt me niet optimaal. Ik zou eerder kiezen voor compacte bookshelves (die je dan ergens neer moet zetten). Iets goedkoper dan de on-walls kun je Opticon 1 in de uitverkoop oppikken.

Ingebouwde CD-speler zou ik overigens ook niet meer doen. Een losse pik je zo ergens op (desnoods kringloop) en dan heb je qua receivers ineens veel meer courante opties.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 22:25

EraZor

Don't mention the war

Die Denon heb ik hier staan (in 't wit) met een setje Q-Acoustics Concept 2 speakers en een oudere Wharfedale sub. Bevalt me helemaal prima en speelt idd alles af wat je er aan voert. Gbruik 'm met name voor muziek, maar ook icm een beamer om af en toe een filmpje te kijken (het 2.1 ipv 5.1 boeit me niet zoveel, eigenlijk). Dit alles op de studeerkamer (ook beperkte ruimte).

Als je voor iets meer wil gaan, is een Marantz NR wellicht iets. Streamt ook alles, en geeft je de mogelijkheid een losse CD speler te gebruiken (al zou ik persoonlik niet direct weten waarom)

[Voor 27% gewijzigd door EraZor op 19-03-2021 14:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:20

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik trap het topic de goede kant op: AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-03 20:19
Optische verbindingen hebben bij 2.0 geen meerwaarde boven oude analoge tulpstekkers. Als je die laat vallen kun je een sjiek stereosetje en eventueel luidsprekers op Marktplaats zoeken en ben je voor weinig geld klaar.

• DeadMetal
Bedankt voor alle reacties!
T-MOB schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:33:
Hoe schuin is die schuine wand? Luidsprekers schuin naar beneden richten lijkt me niet optimaal. Ik zou eerder kiezen voor compacte bookshelves (die je dan ergens neer moet zetten). Iets goedkoper dan de on-walls kun je Opticon 1 in de uitverkoop oppikken.
Zo'n 32 graden uit m'n hoofd. Voor dak-begrippen is dat niet al te steil.
Heb je toevallig enig idee hoe de Opticon 1 op te hangen is? Volgens Hifi Klubben heeft hij een ophangsysteem maar ze leggen nergens uit hoe dat werkt en ik kan er niks over vinden.

De Oberon 1 heef 1 sleutelgat, dat gaat er niet uitzien bij een schuine muur (onderkant zakt dan iets verder van de muur af dan bovenaan).
De Oberon on-walls hebben 2 gaten, ik vermoed dat dat wel perfect blijft hangen.

Compacte bookshelves ergens neerzetten gaat denk ik niet echt werken, ik heb niet echt een handige plek hiervoor. Er staan nogal veel hobbyspullen 8)7
Ingebouwde CD-speler zou ik overigens ook niet meer doen. Een losse pik je zo ergens op (desnoods kringloop) en dan heb je qua receivers ineens veel meer courante opties.
Zit wat in ja, neemt wel weer extra ruimte in.
dmantione schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:23:
Optische verbindingen hebben bij 2.0 geen meerwaarde boven oude analoge tulpstekkers. Als je die laat vallen kun je een sjiek stereosetje en eventueel luidsprekers op Marktplaats zoeken en ben je voor weinig geld klaar.
Goeie. Mijn tv heeft inderdaad ook een tulpstekker uitgang. En Airplay zou ik toch wel erg prettig vinden dus helaas kan ik dan ook weer niet een willekeurig versterkertje kopen.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-03 20:19
Een zeer populaire mod is tegenwoordig om Bluetooth toe te voegen aan een klassieke versterker, het internet staat er vol mee, bijvoorbeeld:

YouTube: How to Add a Line-In and Bluetooth to Old Stereo Systems (3)

... en dan kun je streamen vanaf je mobiel. Moet je van knutselen houden, maar daar zijn we toch Tweakers voor? ;)

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:42
En een setje actieve speakers met losse cd/dvd speler? Bijvoorbeeld de Argon Alto of Tempo. Dan ben je veel minder geld kwijt en zover ik lees prima kwaliteit. Moet ze zelf nog eens beluisteren. Heb je wel bluetooth, 2x optisch en analoog.

• DeadMetal
Via Marktplaats heb ik de on-walls gekocht voor 365 ipv 500 euro. Nu is de prijs-kwaliteitsverhouding wel in orde. Ze klinken helemaal niet onaardig maar halen het niet bij de Zensor 3's en komen wat in de problemen bij stevige rockmuziek, maar dat genre ben ik toch niet van plan te gaan draaien in een hobby/werkkamer.

Nu nog even naar de receiver kijken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee