• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-03 12:49

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
Ik zoek een?
goede NAS/raid HDD of SSD (ivm de hogere prijs van solid wil ik via deze weg vooral focussen op HDD)

Wat is je budget?
± 550 max voor bundel van 2 gelijke hard disks.
(nu, en over maand nog 1x zo'n bundel liefst van een andere fabrikant om MTBF-risico's te spreiden.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Seagate ironwolf pro, WD red plus/pro etc worden wel overal de hemel in geprezen, maar zijn die echt goed?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
OWC Thunderbay 8 disk RAID DAS/SAS

verwachtte raid instelling 1+0 of raid 5+/6

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
graag dus discussie mbt pro's en con's.

tevens is er al 1 bundel van seagate iron wolf 's pro 6tb onderweg, maar die heeft een langere levertijd, daarom deze disscussie om te kijken of het wel een goede aankoop is/was. of dat ik beter iets anders kan kopen met betere prestaties/korte levertijd. etc. nou ik zie de discussie graag tegemoet

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
voorbeeld van mijn voorbehouden voor seagate is bijv dat ze blijkbaar erg warm worden, ook in idle, en fibrereren, neem deze review op amazon bijv https://www.amazon.nl/gp/...l?ie=UTF8&ASIN=B07V6J1VGD
two things;
resonance noise. Terible! A constant humm-humm-humm-humm-humm. Even with just one Seagate drive. With two of them its even worse! (got the WD Reds removed to make sure those where not the problem; they weren't)

Searched the google; known issue. Solution; get some velcro tape on the drive trays to made them squeeze tight inside, ive even put the whole NAS on foam pads. No luck. The NAS is in the fusebox room, two doors in between. Stíl hearing that awefull noise. Bad reviews to about these vibrations. People got bad sectors or complete drive failures.

Second, heat. Darn! 45 C in idle! Thát is affecting lifespan for sure. Normal operating temperature is up to 50 C according to Seagate specs. I am sure that under load the drive would be beyond that 50 C.

When i saw that i was done with these seagates.

[Voor 63% gewijzigd door DaveFlash op 19-03-2021 14:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:46
Zie bijvoorbeeld hier een review van een gewaardeerde mede Tweaker

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
@martyw dank daarvoor. op basis hiervan zou ik zeggen om sws een mix van wd red pro's en seagate Ironwolf pro's te nemen, ben je dat met mij eens? ik had het namelijk ook al wel ongeveer zo bedacht om er dus nu eerst 2x 8gb Ironwolf pro's in te zetten en als het vakantie geld er is dan uit te breiden met 2x 8gb red pro van wd, die zijn nu wat duurder dus wie weet is wachten op een mooie voorjaar/zomer deal niet eens zo gek nog niet, toch?

tevens wil ik dan volgend jaar, als het budget het toe laat, de andere bays met ssd's vullen, zodat je om en om hd met ss afwisselt.

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
ik zie ook de Toshiba N300 steeds voorbij komen, de 8TB is de HDWG180UZSVA wat is de kwaliteit van die, en is die ook aan te raden? vooral de lagere prijs spreekt me aan bij Toshiba, maar heb nog nooit schijven gehad van hun, zeker niet voor nas / raid.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:34
Toshiba Enterprise MG07ACA14TE?

pricewatch: Toshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB

Techniek van Toshiba komt oa van HGST, wat een goede naam had:
https://www.techrepublic....hard-disk-market-shuffle/

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
@m.eddy had ja, HGST is toch naar wd gegaan ofzo?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:34

Acties:
  • +1Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-02 09:06
afaik is het mixen van verschillende typen HDD's geen goed idee in een raid opstelling. Dit ivm verschillende cache sizes en verschillen in schrijf/leessnelheden. Mocht je toch de IronWolfs overwegen bestel ze dan bij verschillende shops en check de batchnummers/productie datums. Als die maar een eind uit elkaar liggen zit je wel safe. (6 maanden is zat).

Ik denk dat je uiteindelijk minder issues gaat hebben met 4 dezelfde drives mbt uitval op dezelfde dag dan dat je issues gaat hebben doordat het kompleet verschillende type schijven zijn. WD en Seagate zijn immers verschillende bedirjven met verschillende insteken mbt productie en marges. Zo kunnend e WD's behoorlijk wat trillingen leveren, maar weet ik bijvoorbeeld niet hoe goed de ironwolfs daar tegen kunnen. Met een beetje pech helpe je de ene sneller om zeep met de andere.

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
supersnathan94 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:50:
afaik is het mixen van verschillende typen HDD's geen goed idee in een raid opstelling. Dit ivm verschillende cache sizes en verschillen in schrijf/leessnelheden. (..)
de schijven die ik tot nu toe hier benoemt heb en op het oog ben zijn alleen 7200 toeren en 265gb cache en 8GB schijven, meteen om
m.eddy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:44:
[...]

Kan ook, maar is minder TB per euro. :)
te beantwoorden, budgetair gezien wil ik bewust klein beginnen. de raid unit zelf moet 6+ jaar minimaal mee gaan en in die tijd zal dus naar verloop van tijd als ssd prijzen dalen hdd voor ssd's vervangen gaan worden.

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
oké, duidelijk wat betreft de trillingen

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
kleine update, op dit moment overweeg ik sterk om deze https://www.alternate.nl/...hijf/html/product/1636947

te kopen, die worden nu in de actie door alternate zonder verzendkosten geleverd, met als voordeel dat ik er binnen het budget dan meteen 3 stuks van kan kopen en dus meteen 1 ongebruikt in voorraad op de plank kan laten verdwijnen, want in m'n config ga ik dus uit van steeds paren (2x dezelfde) van 1 fabrikant om dus faal risico's af te dekken.

of zet dat geen zoden aan de dijk en kan ik dan beter meteen gaan voor 2 (of 4) red pro's of Ironwolf pro?

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:04
als je een 4-bay nas hebt kun je ook de 3 disks meteen in een raid5 configureren.
je hebt dan meer opslag beschikbaar.

als je dan later de 2 andere disks krijgt, kun je
- of eerst naar een 4-disk raid5 expanderen en een van de andere disks dan door een van het nieuwe paar vervangen,
of eerst een disk vervangen, de raid5 opnieuw laten opbouwen en daarna een extra disk met expansie naar een 4-disk raid5

ik ben zelf geen voorstander van verschillende merken in een raid configuratie, mijn voorkeur is disks van hetzelfde merk. ik heb in mijn NAS 4x WD-red-plus(crm). uitval valt mee, in 8 jaar 2x een disk crash gehad.

[Voor 20% gewijzigd door peter-rm op 19-03-2021 21:47. Reden: aanvulling]

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
peter-rm schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:43:
als je een 4-bay nas hebt kun je ook de 3 disks meteen in een raid5 configureren.
je hebt dan meer opslag beschikbaar.

als je dan later de 2 andere disks krijgt, kun je
- of eerst naar een 4-disk raid5 expanderen en een van de andere disks dan door een van het nieuwe paar vervangen,
of eerst een disk vervangen, de raid5 opnieuw laten opbouwen en daarna een extra disk met expansie naar een 4-disk raid5

ik ben zelf geen voorstander van verschillende merken in een raid configuratie, mijn voorkeur is disks van hetzelfde merk. ik heb in mijn NAS 4x WD-red-plus(crm). uitval valt mee, in 8 jaar 2x een disk crash gehad.
als je de OP goed had gelezen wist je dat het om de thunderbay 8 gaat, 8 bays dus. >:)

anyway, uiteindelijk voor de Toshiba's gegaan nu, te meer ook omdat ik daar nog geen ervaring mee heb dus ook geen slechte ervaring, heb zowel met seagate en wd in de loop van de jaren wel al issues mee gehad die veel drama gaven. dus voor nu even pas op de plaats voor die 2 Amerikaanse schijf reuzen :9~

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:04
voor een 8-bay kan hetzelfde principe toegepast worden.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-02 09:06
DaveFlash schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:57:
[...]

de schijven die ik tot nu toe hier benoemt heb en op het oog ben zijn alleen 7200 toeren en 265gb cache en 8GB schijven.
Dat maakt het al iets beter, maar nog steeds is het mogelijk dat ze elkaar storen. Zo is het belangrijk dat ze ongeveer dezelfde accesstimes hebben en dat ze allebei van dezelfde techniek gebruikmaken (HAMR mixen met SMR is niet verstandig).

het is echt beter voor stabiliteit dezelfde schijven te gebruiken als je een raid setup wil gebruiken.

Maar met de Toshiba's heb je dat nu volgens mij wel.

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
supersnathan94 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:25:
[...]

Dat maakt het al iets beter, maar nog steeds is het mogelijk dat ze elkaar storen. Zo is het belangrijk dat ze ongeveer dezelfde accesstimes hebben en dat ze allebei van dezelfde techniek gebruikmaken (HAMR mixen met SMR is niet verstandig).

het is echt beter voor stabiliteit dezelfde schijven te gebruiken als je een raid setup wil gebruiken.

Maar met de Toshiba's heb je dat nu volgens mij wel.
yes zijn allebei zelfde model, cmr, tot nu toe ziet het er in soft raid goed uit, test loopt al sinds za. middag:

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Topicstarter
Nou SoftRaid is inmiddels klaar, wel heel gek, de ene hd is ruim 3 kwartier eerder klaar dan de andere, hoe zou dat komen?

nogmaals het betreft 2 exact zelfde modellen Toshiba met zelfde productie datum enzo.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee