Toon posts:

Wifi bereik verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:00
Vandaag overgestapt naar KPN Glasvezel 200mbps. Snelheid is bekabeld perfect. Wifi beneden is ook perfect maar uiteraard op de 1e verdieping en zolder een stuk minder. Voor ons is het nu prioriteit dat dit voor deze verdiepingen verbeterd wordt, maar in de toekomst zou de tuin ook wel voorzien mogen worden van wifi.

Op eerder advies vanuit Tweakers ben ik niet voor de KPN Super wifi punten gegaan maar voor de korting. Hiermee bespaar ik 150 euro uit in totaal en dit kan ik dan vervolgens gebruiken voor betere range. Advies toen waren de Deco M5 3 pack. Dit zijn 3 punten ipv 2 en dus beter bereik. Echter, zou ik het fijn vinden als deze aan de muur gehangen kunnen worden en dat kan volgens mij bij de M5 niet, toch? Dit is evt op te lossen met een goede tape lijkt mij.

Momenteel is de situatie als volgt:
Beneden gebruiken we vooral de PS5 (bekabeld) en verder 2 ipads, 2 telefoons op de wifi. Ook de Rpi met HomeAssistant staat beneden en is via wifi verbonden. Voor deze laatste gebruik ik oa ook port forwarding.
Boven hebben we ons thuiskantoor. Hier staan 2 laptops met randapparatuur. Alles verbonden via wifi. Dit gaat in de toekomst in z'n geheel naar zolder.
Zelf ben ik veel bezig met MS Teams meetings, presentaties etc. mijn vriendin werkt via Citrix.

Op zowel de slaapkamer als zolder kan het punt via kabel aangesloten worden, later in de tuin zal dit niet gaan (bij het achterraam zou evt kunnen). De PS5 en de KPN tv kastjes zullen via kabel verbonden moeten blijven.

Mijn vraag is concreet of de Deco M5 de beste optie is of is er een veel betere optie (evt met een kleine meer prijs)?

Wat is je budget?
150-200 (excl tuin)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, sta open voor alles. Deco M5 is al eens geadviseerd

Edit: bij ibood staat nu deze, zou dit een nog betere optie zijn? Wel maar 2...
Netgear Orbi SRK60 Pro Multiroom Wifi Mesh Systeem | 1 Satelliet | 350 m²

[Voor 5% gewijzigd door crimby op 19-03-2021 15:07]

Skoda Enyaq iV80 Sportline | Easee Home | REC Alpha Pure 4400W

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Volgens mij kun je de TP-Link Deco M5 (3-pack) gewoon aan de muur hangen als je dat wilt.

• toiletduck
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-02 12:30
Die TP link kan je gewoon aan de muur hangen. Er zijn ook zat wall-mounts te verkrijgen voor de M9. Ik denk dat dat nog steeds de beste opties zijn. Ik weet niet of er binnen afzienbare tijd echt wifi verbeteringen komen. Wellicht iemand daar wat info over? Die M9 is ook al 3 jaar oud.. best vintage 🤣

• FBFATA100
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-02 20:11
Een interessant probleem. Hoe zet ik thuis een (naadloos) mesh-WiFi-netwerk op.
.
De TP-Link sets daarvoor moeten, voor zover ik weet, allemaal geïnstalleerd worden mbv een app, waarvoor bij TP-Link een account moet worden gemaakt. Het lijkt er op dat daarmee je WiFi-thuisnetwerk wordt verbonden met de cloud. Dit is m.i. een veiligheidsrisico,

De Netgear Orbi Pro SRK60 kun je ook mbv een app installeren, maar dat hoeft niet; het kan ook via een webinterface. Tevens heeft deze set wel een aparte WiFi-verbinding (op 5GHz) om de router met de satelliet(en) te verbinden. Ook heeft iedere unit meerdere ethernetpoorten, waardoor je apparaten ook bekabeld kunt aansluiten. Op Marktplaats worden meerdere sets (router met één satelliet) aangeboden onder de € 200.=, zelfs veel "gesealde", dus ongebruikte sets.

Een minder bekende set is de Huawei Mesh (zie bv << https://consumer.huawei.c...9&utm_content=RedBrain+NL >>), die van € 249.99 voor € 189.99 wordt aangeboden met 3 units. Een pluspunt is, dat het eigen verbindingsnetwerk zowel op 5 GHz (kleine afstand meer capaciteit) als op 2.4 GHz (grote afstand minder capaciteit) zou kunnen werken. Over deze set is echter verder weinig te vinden.
.
Als je achter je glasvezelverbinding een moderne Fritz!Box WiFi-router hebt staan (bv de 7590) kun je daarachter andere "mesh-geschikte" AVM Fritz!Box producten zetten en daarmee een mesh netwerk opbouwen. Let er wel op dat sommige mesh-geschikte apparaten bekabeld in het LAN-netwerk moeten zijn opgenomen (geen opname in netwerk via WiFi; bv de Fritz!Box 7581). Ook zijn er powerline Fritz-producten als onderdeel van het mesk-WiFi-netwerk mogelijk.

Tot slot kun je nog een mesh-WiFi-netwerk op basis van alleen powerlines inrichten. Zie bv << https://www.devolo.nl/search/mesh >>. Het hangt wel van de elektrische installatie in de woning af, of dat goed gaat werken.

Ik ben benieuwd naar commentaar op bovenstaande.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:00
FBFATA100 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:29:
Een interessant probleem. Hoe zet ik thuis een (naadloos) mesh-WiFi-netwerk op.
.
De TP-Link sets daarvoor moeten, voor zover ik weet, allemaal geïnstalleerd worden mbv een app, waarvoor bij TP-Link een account moet worden gemaakt. Het lijkt er op dat daarmee je WiFi-thuisnetwerk wordt verbonden met de cloud. Dit is m.i. een veiligheidsrisico,

De Netgear Orbi Pro SRK60 kun je ook mbv een app installeren, maar dat hoeft niet; het kan ook via een webinterface. Tevens heeft deze set wel een aparte WiFi-verbinding (op 5GHz) om de router met de satelliet(en) te verbinden. Ook heeft iedere unit meerdere ethernetpoorten, waardoor je apparaten ook bekabeld kunt aansluiten. Op Marktplaats worden meerdere sets (router met één satelliet) aangeboden onder de € 200.=, zelfs veel "gesealde", dus ongebruikte sets.

Een minder bekende set is de Huawei Mesh (zie bv << https://consumer.huawei.c...9&utm_content=RedBrain+NL >>), die van € 249.99 voor € 189.99 wordt aangeboden met 3 units. Een pluspunt is, dat het eigen verbindingsnetwerk zowel op 5 GHz (kleine afstand meer capaciteit) als op 2.4 GHz (grote afstand minder capaciteit) zou kunnen werken. Over deze set is echter verder weinig te vinden.
.
Als je achter je glasvezelverbinding een moderne Fritz!Box WiFi-router hebt staan (bv de 7590) kun je daarachter andere "mesh-geschikte" AVM Fritz!Box producten zetten en daarmee een mesh netwerk opbouwen. Let er wel op dat sommige mesh-geschikte apparaten bekabeld in het LAN-netwerk moeten zijn opgenomen (geen opname in netwerk via WiFi; bv de Fritz!Box 7581). Ook zijn er powerline Fritz-producten als onderdeel van het mesk-WiFi-netwerk mogelijk.

Tot slot kun je nog een mesh-WiFi-netwerk op basis van alleen powerlines inrichten. Zie bv << https://www.devolo.nl/search/mesh >>. Het hangt wel van de elektrische installatie in de woning af, of dat goed gaat werken.

Ik ben benieuwd naar commentaar op bovenstaande.
Thanks, maar ik ben uiteindelijk voor de Deco M5 set gegaan en deze werkt perfect in AP modus. Ik ben dus al helemaal happy en voorzien.

Skoda Enyaq iV80 Sportline | Easee Home | REC Alpha Pure 4400W

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee