fwiffo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:32:
Maar getuige dat er mensen zijn die hun pinpas en code afgeven aan moneymules en dan versteld zijn dat hun rekening ook nog 's geplunderd wordt betwijfel ik of voorlichting hier ooit voldoende zal zijn. Er zijn mensen die echt alleen maar van een stok leren.

Zoals altijd, de beste beveiliging is: anderen in "de kudde" die kwetsbaarder/dommer/slomer/etc. zijn. Zij worden het slachtoffer van de "leeuwen", terwijl de rest door kan

.
[/Cynisch]
Of anders: je slot op de je voordeur hoeft ook alleen maar een stukje beter te zijn dat dat van de (over)buren. Zolang er nog mensen intrappen en hun pas met pincode opsturen, dan zal er weinig energie worden gestoken in het proberen te misleiden van mensen die wél redelijk goed opletten.
Ik vind echter wel (/ ook) dat het eigenlijk veel te makkelijk is om mensen te misleiden. Als je de ABN of Rabo als voorbeeld neemt: het lijkt wel veilig, want moeilijk, moeilijk: veel codes met veel stappen. Maar het komt onderaan de streep neer op "pas + pincode = onbeperkte toegang" (dan kan je zonder veel beperking alles overmaken...) (hetgeen @
Rukapul natuurlijk steeds wijselijk opmerkt).
Eigenlijk is het best wel raar, dat je dus bij deze grootbanken om
minder gebruiksgemak zou moeten gaan vragen...
Voor mij zou een systeem waar je (bijv.) 3 passen hebt goed kunnen werken: mijn vrouw en ik beiden één pas voor dagelijks gebruik. Daarnaast één master-pas voor toegang tot de aanvullende rekening(en), zoals sparen en beleggen, dan hoeft er niet eens een vertraging te zijn bij overmaken van "verborgen" spaarrekening naar betaalrekening, want de dagelijkse pas (en daarmee de app op je telefoon) kan er toch niet bij. Effectief hetzelfde als je vermogen bij een andere bank stallen, maar dan met als voordeel dat de master-pas 'gewoon' overal bij kan).
Maar aan de andere kant:
Dit lost (potentieel) een groot stuk op, hierdoor kan je de pinpas thuis laten (kan die ook niet worden geskimmed of gestolen). Al merk ik dat
ik (hoewel ik alles met mijn telefoon betaal) ook nog vaak mijn bankpas nog bij me heb (gewoon omdat die in mijn portemonnee zit)...