Toon posts:

Meerdere spanningsregulator en condensatoren

Pagina: 1
Acties:

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:26
Met een LDO regulator kun je een ingangsspanning omzetten naar een lagere spanning.

Wanneer ik nu twee LDO's wil inzetten voor verschillende subcircuitjes, om bijvoorbeeld twee ander componenten van een verschillende, lagere spanning te voorzien of om de maximale stroom per LDO te beperken, zou ik ze op de volgende manier kunnen plaatsen:

Nu heb ik begrepen dat je voor een stabiele voeding twee condensatoren bij een regulator kunt plaatsen, eentje over de GND en Vin en eentje over GND en Vout.

Hoe doe je dat in bovenstaand voorbeeld met twee LDO's?
Plaats je dan condensatoren over:
1 en 2
1 en 3
4 en 5
4 en 6

Of kun je in dit geval volstaan met 3 condensatoren over:
1 en 2 (dus eigenlijk over GND en Vin MAIN)
1 en 3
4 en 6

En als er in de specificaties van de LDO gesproken wordt over condensatoren van 1μF, is dat dan in dit laatste geval ook van toepassing, of moet je die op de 1 en 2 dan in een dubbele waarde nemen?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:02

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als die regulators vlak naast elkaar geplaatst zijn zal inderdaad het laatste voldoen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:26
@memphis Dank je voor je reactie!

Okay, dat zal in mijn geval ook zo zijn; die zitten direct naast elkaar.
En kan ik dan volstaan met 1 condensator op de GND-Vin pennen (in dezelfde waarde die in de specs wordt geadviseerd)?

[Voor 9% gewijzigd door bnwgraaf op 19-03-2021 14:43]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-03 19:37

AlexanderB

7800 rpm

Is allemaal niet zo kritisch, dus ja, eentje zoals geadviseerd in de specs is prima voor de meeste toepassingen.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:02

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Nee, inderdaad. maar de condensatoren zijn er vooral om resonanties tegen te gaan. Aan de ingang zou ik wel een combo doen, een elko van zeg maar 10uF en een condensator van 100nf die samen een breder spectrum aanpakken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:18

SA007

Moderator Tweaking
Afhankelijk van de regulators en hoeveel vermogen eraan hangt kan het wellicht zelfs een goed idee zijn om de 2e regelaar aan de uitgang van de eerste te hangen voor 2 redenen:

1. Alle regelaars hebben een minimaal vermogen om hun uitgangsstabiliteit te halen, als het vermogen te laag is kan het zijn dat er meer ruis op de voedingslijn is dan verwacht.
Als de hogere spanning bijvoorbeeld alleen voor een paar i/o pinnen is kan het verbruik erop erg laag zijn.

2. LDO's worden warm op basis van het spanningsverschil tussen in en uit en de stroom erdoor.
Stel je ingang is 5V, de 1e spanning 3.3 en de 2e 1.8V en je hebt op beide spanningen 100mA verbruik zitten.
De 3.3v heeft (5V - 3.3V) * 0.1A = 0.17W te verstoken.
De 1.8V heeft (5V - 1.8V) * 0.1A = 0.32W te verstoken.

Als je de 1.8V achter de 3.3V gooit wordt het:
De 3.3v heeft (5V - 3.3V) * (0.1A+0.1A) = 0.34W te verstoken.
De 1.8V heeft (3.3V - 1.8V) * 0.1A = 0.15W te verstoken.

Zo kan je een beetje schuiven met waar je warmteproductie zit of welke vermogen de regelaar moet hebben voor je circuit.
Bij een geschakelde regelaar kan het pas echt veel verschil maken.

Klok is stuk :(

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:14
Voor de letterlijke cent die een 100n C-tje nog kost hoef je die vraag niet te stellen als je er geen duizenden van gaat produceren.

Een C-tje extra kan nooit kwaad.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee