*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
Wat intens algemeen zeg. Al die dingen die je vraagt zijn echt niet IT afhankelijk, maar meer van een bedrijf(cultuur) waar je komt te werken.
Klopt, vandaar ook: Zijn er mensen die hier iets uit eigen ervaring over willen delen?
Oftewel hun situatie als (technisch) consultant schetsen aan de hand van mijn intens algemene vragen.
Oftewel hun situatie als (technisch) consultant schetsen aan de hand van mijn intens algemene vragen.
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
Wat dat betreft zijn de topics van consultancy-bedrijven een beter startpunt om een perspectief te krijgen. Op alle vragen ga je tegenoverstelde ervaringen vinden. De ervaringen voor een kleine organisatie zijn nogal anders en compleet afhankelijk van het leiderschap dat er zit en de cultuur die er is.Tusk schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:26:
Klopt, vandaar ook: Zijn er mensen die hier iets uit eigen ervaring over willen delen?
Bij vrijwel alle vragen kan ik op basis van ervaring zowel ja als nee antwoorden.
Je belangrijkste informatiepunt - zolang je de organisatie niet noemt - is het toch zoeken bij je collega's en je gesprekspartners voor de interviews. Indien je deze informatie niet naar voren hebt weten te krijgen is het goed om te gaan kijken naar de vragen die je gesteld hebt tijdens het solicitatietraject.
Kortste klap om een antwoord op je vragen te krijgen: vraag of je eens een dag mag meelopen met een consultant. Dan weet je ook meteen hoe de cultuur is binnen het bedrijf en of het bij je past.
Ik ben momenteel werkzaam als consultant software engineer in de positie van een junior. Dit doe ik bij een bedrijf waar momenteel zo'n 200 man werken. Hiervoor heb ik als student veel gewerkt bij in-house development bureaus waarbij je dus in een vast team op het kantoor van het bedrijf aan het werk bent.
De vragen die je stelt zijn voor een heel groot deel wel echt afhankelijk van de opdracht, opdrachtgever en je toekomstige werkgever. Bij mijn werkgever is het in elk geval zo dat het sales team opdrachten zoekt die mijn profiel passen. Zodra zij een passende opdracht vinden kom ik op de lijn om te checken of dit ook echt bij mij interesse aansluit en om een motivatiebrief te schrijven. Het traject daarna is vaak vergelijkbaar met een normale sollicitatie. Je gaat op gesprek om kennis te maken en soms zit daar nog een assessment o.i.d. bij. Eenmaal aangenomen werk ik onder de vlag van het bedrijf tot mijn opdracht daar is afgelopen of aangeef een andere uitdaging te willen.
Tot slot denk ik dat de belangrijkste dingen over detachering zijn:
De vragen die je stelt zijn voor een heel groot deel wel echt afhankelijk van de opdracht, opdrachtgever en je toekomstige werkgever. Bij mijn werkgever is het in elk geval zo dat het sales team opdrachten zoekt die mijn profiel passen. Zodra zij een passende opdracht vinden kom ik op de lijn om te checken of dit ook echt bij mij interesse aansluit en om een motivatiebrief te schrijven. Het traject daarna is vaak vergelijkbaar met een normale sollicitatie. Je gaat op gesprek om kennis te maken en soms zit daar nog een assessment o.i.d. bij. Eenmaal aangenomen werk ik onder de vlag van het bedrijf tot mijn opdracht daar is afgelopen of aangeef een andere uitdaging te willen.
Tot slot denk ik dat de belangrijkste dingen over detachering zijn:
- Afhankelijke van de duur van je opdrachten heb je geen vast team of vaste collega's
- Het is afwisselender dan een vaste baan omdat je bij meer bedrijven over de vloer komt met elk een eigen cultuur, team samenstelling en opdracht
- Het is complexer en uitdagender dan een vaste baan omdat je blikveld breder is. Elke klant gebruikt net wat andere technieken en frameworks die je nog niet eerder hebt gezien. Groot voordeel is dus dat je je blijft ontwikkelen
Pagina: 1