Toon posts:

Indak PV systeem sinds enkele maanden niet meer werkend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:58
Wij wonen in een huis dat is opgeleverd in 2002, tijdens de bouw zijn de woningen in onze straat voorzien van een indak PV systeem. Hierbij zijn er zonnepanelen gebruikt als dakbedekking (zie ook foto's )

Nu heb ik geconstateerd dat er sinds enkele maanden geen terug levering meer plaatsvind. er zit dus iets niet goed...

Even wat informatie op een rijtje:

- het betreft een systeem dat bekend staat als "RBB PV 700, bestaande uit “Solar Roof Tiles SRT 35” bij opleveren deed dit ongeveer 2600-2800Wp
RBB is overgenomen door Lafarge dakproducten en dit is weer onderdeel geworden van BMI Monier.
- Dakpannen zijn van het type, RBB Stonewold, kleur steenrood
- De inverter is een Mastervolt Sunmaster 2500

De inverter geeft aan "geen netspanning" wel zie je als je door de opties heen klikt een Volt waarde maar geen Ampere waarde. dus geen wattage..

Het systeem is dus ongeveer 19-20 jaar oud... een nieuw soortgelijk systeem van Monier kost al gauw 10-15k. Ik weet alleen niet wat het kost om te repareren (of überhaupt het gebrek te vinden)
Veel PV installateurs wagen zich niet aan indak systemen (zijn vooral goed in snel panelen monteren op de pannen....)

Iemand een idee van wat hier mis kan zijn? en hoe ik gericht naar een mogelijke oplossing kom?
Ik zal zo de foto's uploaden ter ondersteuning van het verhaal.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KnuCha

Dit is een foto die ik heb kunnen maken van een buurtgenoot die zijn dak open had, geeft een blik op hoe het is opgebouwd (en dus niet mijn dak)

[Voor 8% gewijzigd door KnuCha op 09-06-2022 09:26]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 112markjanssen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-10-2022
Als de inverter aangeeft geen netspanning zou ik dat eerst eens nakijken,
Mogelijk zit er een zekering in je meterkast of bij je omvormer.

Nu ik je foto's zie kan het ook al zo simpel zijn als de linker schakelaar een keertje uit en aan zetten. Als het daarmee opgelost is zou ik die wel laten vervangen want dan zijn mogelijk de contacten niet meer helemaal OK.

[Voor 44% gewijzigd door 112markjanssen op 19-03-2021 09:19]

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-05 00:02

empy

Rijdt rondjes

Het lijkt er inderdaad op dat de inverter geen netspanning meer ziet.
Dat kan komen omdat de groep er in de meterkast uitligt, deze ergens onderweg onderbroken is of omdat de inverter zelf wellicht defect is.

De panelen zelf geven spanning, alleen de inverter gaat pas terugleveren als deze detecteert dat hij aan het stroomnet gekoppeld is.

sys specs

• KnuCha
Ik heb even wat foto's gemaakt van de meterkast en van de opengeschroefde inverter.
kan iemand hier iets mee? @112markjanssen @empy ik zou niet weten wat dan de zekeringen zijn voor de installatie?

• KnuCha
112markjanssen schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:18:
Als de inverter aangeeft geen netspanning zou ik dat eerst eens nakijken,
Mogelijk zit er een zekering in je meterkast of bij je omvormer.

Nu ik je foto's zie kan het ook al zo simpel zijn als de linker schakelaar een keertje uit en aan zetten. Als het daarmee opgelost is zou ik die wel laten vervangen want dan zijn mogelijk de contacten niet meer helemaal OK.
Het omdraaien van de schakelaars heb ik geprobeerd (in alle mogelijke combinaties :P ) ook beneden in de meterkast alle stroom eraf gehaald. mocht helaas niet baten

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:45

Roozzz

Plus ultra

Als je geen idee hebt hoe en wat, zou ik eigenlijk gewoon een elektricien laten langskomen voor een stukje probleemanalyse. Ook zonder écht technische kennis van de indak installatie, zou hij prima moeten kunnen herleiden waar het gebrek aan netspanning waarschijnlijk vandaan komt.

• 112markjanssen
In je meterkast zie ik geen zekeringen die getript zijn. Dus dat is dan iig niet iets wat direct opvalt.

Het beste zou nu zijn om de spanning boven de linker schakelaar te meten. Als je dit zelf niet kan (of niet weet hoe) zou zoals Roozzz al aangeeft het beter zijn om een gewone elektricien te laten komen. Die moeten dit soort dingen ook kunnen.

• KnuCha
@112markjanssen @Roozzz @empy Zou dit niet de zekering kunnen zijn voor het PV systeem?
Er staat Holec op en dit zie ik verder alleen terugkomen bij de inverter.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:21

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Dat is je hoofd zekering. Als die kapot zou zijn heb je in je hele huis geen elektriciteit meer.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-05 15:44
Ik zou er iemand met verstand van zaken bijhalen: die ziet binnen 1 minuut (dat is excl. de trap naar boven lopen) of de omvormer spanning krijgt.
Ik denk wel dat de omvormer spanning krijgt (het display werkt immers) maar dat er intern iets defect is waardoor de omvormer geen netspanning ziet.
Misschien is het te fixen, maar anders zit je aan een andere omvormer vast (er vanuit gaande dat de panelen nog goed zijn)

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-05 00:02

empy

Rijdt rondjes

KnuCha schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:45:
@112markjanssen @Roozzz @empy Zou dit niet de zekering kunnen zijn voor het PV systeem?

[Afbeelding]
Dit is je hoofdzekering/'gemeentezekering' vanuit de netbeheerder. Holec is een leverancier van materialen, dus hier hoef je verder niet naar te kijken. (Tenzij idd je hele huis zonder spanning zit.)

Wat @112markjanssen en @Roozzz ook zeggen, er is optisch niets mis. Dus hier valt niets aan af te leiden.
Je kan met een spanningszoeker eventueel nog bij het kastje onder je inverter kijken of je spanning hebt. Bij de linker schakelaar de schroef bovenin waar de bruine draad onder zit zou onder spanning moeten staan.
Is dit het geval dan is vermoedelijk de Mastervolt inverter defect. Heb je geen spanning, dan is er ergens tussen je meterkast en de inverter een onderbreking en kan je het beste hier een electricien naar laten kijken.

sys specs

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En gezien die vraag is het inderdaad beter een electricien in te schakelen. Of een PV monteur.
Maar je moet iig eerst 2 dingen duidelijk krijgen:
- Werken de panelen: stringspanning meten (DC ingang inverter)
- Heeft de inverter netspanning (ivm foutmelding).

Maar gezien de leeftijd van de inverter is kans natuurlijk wel aannemelijk dat deze gehemeld is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 22:43
KnuCha schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:45:

[Afbeelding]
Nofi, maar gezien deze opmerking: Bel het lokale elektrotechnisch installatiebedrijf even voor een eerste analyse.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 31-05 12:06
Dat is inderdaad de hoofdzekering. Daar mag je vanaf blijven in dit geval (en eigenlijk altijd).
Daarboven zit de energiemeter.
Daarboven zit jouw stoppenkast met 2 aardlekschakelaars (op de onderste "verdieping") en daarboven 8 eindgroepen en een beltransformator.

Ik zie zo niet welke groep voor de PV is (hoort dat niet aangegeven te zijn?). Maar ze zijn allemaal ingeschakeld.

De vraag zou nu zijn of de inverter daadwerkelijk geen spanning krijgt, of dat hij denkt dat hij geen spanning krijgt. In het eerste geval is er een probleem tussen de meterkast en de inverter. In het tweede geval is de inverter defect.

Maar het is misschien verstandiger om er even iemand bij te halen met iets meer affiniteit met elektra. Niet dat de eerste diagnose heel spannend is, maar het is wel 230v en verkeerde conclusies trekken is makkelijk. Een reguliere elektricien kan binnen 5 minuten de verbinding naar de inverter controleren. Dan kun je al aardig inschatten hoe laat het is.
SniperGuy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:50:
Ik denk wel dat de omvormer spanning krijgt (het display werkt immers) maar dat er intern iets defect is waardoor de omvormer geen netspanning ziet.
Misschien is het te fixen, maar anders zit je aan een andere omvormer vast (er vanuit gaande dat de panelen nog goed zijn)
Zouden de internals van de inverter niet gewoon gevoed worden vanuit de PV? Anders zou het ook geen nut hebben om de "geen netspanning" melding te implementeren. :+

[Voor 4% gewijzigd door timberleek op 19-03-2021 09:57]

• Meester_J
timberleek schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:56:

Zouden de internals van de inverter niet gewoon gevoed worden vanuit de PV? Anders zou het ook geen nut hebben om de "geen netspanning" melding te implementeren. :+
Dat zou wel betekenen dat hij niets doet als het donker is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:21

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

SniperGuy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:50:
Ik zou er iemand met verstand van zaken bijhalen: die ziet binnen 1 minuut (dat is excl. de trap naar boven lopen) of de omvormer spanning krijgt.
Meestal gebruikt een omvormer de spanning van de zonnepanelen. Waarschijnlijk doet de omvormer 's nachts niets. Dat wil overigens niet zeggen dat de omvormer kapot is, (vrijwel?) alle omvormers werken zo

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• KnuCha
Meester_J schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:57:
[...]

Als ik het mij goed kan herinneren is dit inderdaad zo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-05 14:41
ik zie op een foto in het scherm 28-7-1981 23:00 uur staan. Ik neem aan dat de foto niet zo oud is. Kun je de datum en tijd correct zetten, misschien denkt de omvormer dat het overdag nacht is en viceversa...

• Meester_J
Als de electricien naar je omvormer wijst kun je overigens gewoon met Mastervolt contact opnemen hoor. Het is een nederlands bedrijf die ook mooie spullen maken voor in boten. Omvormers zijn doorgaans gewoon te repareren.

• timberleek
[...]

Dat zou kunnen. Of hij betrekt voeding van beide kanten. Dat is voor diagnose het makkelijkst. Je kan dan altijd de status van de inverter bekijken.
Maar als hij maar vanaf 1 kant gevoed wordt is de PV kant het slimst imo. Dan verbruikt hij ook niet onnodig stroom als de PV plat is.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25

--MeAngry--

aka Qonstrukt

KnuCha schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:58:
[...]

Als ik het mij goed kan herinneren is dit inderdaad zo.
Dan lijkt het me vrij voor de hand liggend dat dat ook het probleem is. Normaal zou ik zeggen, ga met een spanningzoeker aan de slag om te kijken of het lampje gaat branden bij de blauwe nul-, of bruine fasedraad bij de schakelaar van de omvormer. Maar zo op het oog lijkt het allemaal goed afgeschermd, dus is het beter om een elektricien langs te laten komen als je hier zelf niet weet wat je doet.

Kia e-Soul MY2020 64kWh ExecutiveLine

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:04
(RSH) schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:02:
ik zie op een foto in het scherm 28-7-1981 23:00 uur staan. Ik neem aan dat de foto niet zo oud is. Kun je de datum en tijd correct zetten, misschien denkt de omvormer dat het overdag nacht is en viceversa...
Als ik dit zo lees kan het ook zijn dat de omvormer een interne batterij heeft die inmiddels leeg is. Ik verwacht niet dat de datum lang onthouden blijft. Anders zou deze wel goed staan.

Dat kan komen omdat de omvormer geen stroom krijgt in de nacht of dat de batterij die de instellingen en klok vasthoud leeg is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:46
timberleek schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:56:
[...]
Ik zie zo niet welke groep voor de PV is (hoort dat niet aangegeven te zijn?). Maar ze zijn allemaal ingeschakeld.
[...]
Er hangen allemaal draden tegenaan en het zal de eerste keer niet zijn dat er een getript is, maar de schakelaar in (optisch) dezelfde positie blijft staan.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-05 16:07

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• 112markjanssen
Meten is weten, nu zie ik hier ook voorbij komen om met een spanningzoeker schroevendraaier te gaan meten maar eigenlijk is dat af te raden. Het zou in dit geval namelijk ook kunnen zijn dat de nul los ligt en dan geeft je spanningszoeker dus wel aan dat er spanning staat op de bruine draad.

Dat heb ik wel eens gehad bij iemand die een lampje in de WC had aangesloten. Hij meet met een spanningszoeker wel spanning op de zwarte draad maar het lampje deed het niet (ook niet naar meerdere nieuwe lampen). Toen bleek dus dat bij het aansluiten de blauwe draad los was geraakt in de lasdoos boven de lamp. Dat was snel duidelijk toen ik een meting deed met een duspol meter (dubbele meter).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 29-05 16:07

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Kan ook dat na bijna 20 jaar de omvormer het loodje gelegd heeft, ook niet geheel uitzonderlijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-05 15:44
[...]

Daarom 's nacht ook even checken :)

• KnuCha
Ik ben wat belletjes aan het plegen richting elektriciens, maar wordt er tot zover niet blij van.
overigens vind ik de vraag die ik voor ze heb ook lastig.

wat is nu hetgeen dat gecontroleerd moet worden bij de inverter?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• 112markjanssen
Zonnepanelen leveren niet meer en de inverter geeft aan dat hij geen netspanning meer krijgt. Dus dat wil je graag gecontroleerd hebben.

• KnuCha
Groep 7 in de meterkast is voor de PV installatie, heb in de tas met documentatie over het huis het schema gevonden. nogmaals maar even uit en aan gewipt. maar helaas niet mogen helpen...

• timberleek
Caelorum schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:11:
[...]

Er hangen allemaal draden tegenaan en het zal de eerste keer niet zijn dat er een getript is, maar de schakelaar in (optisch) dezelfde positie blijft staan.
Daar heb je een punt inderdaad.

@Anoniem: 37297 Heb je ook een groepenverklaring bij de meterkast (welke groep waarvoor is)? Zo ja. Kijk eens welke groep voor de PV is en zet die groep in de meterkast uit en aan.
Of als je geen verdeler hebt en je het niet erg vind om alles uit te zetten, schakel elke groep even uit en aan.

Beat me to it :+

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-05 19:20
@KnuCha, je zit in Stedin gebied, er is vast wel een tweaker die even met een multimeter wil langskomen om een paar simpele checks te doen. (AC voltage meten voor en na de schakelaar onder de omvormer bijvoorbeeld.)

Je panelen geven spanning, dus dat deel van je systeem werkt. Wellicht zijn na 20 jaar de condensatoren op en is het vervangen van een omvormer nodig. Dat is niet het einde van de wereld, zal je een paar honderd euro kosten. (400 tot 800 euro afhankelijk van het merk)

[Voor 4% gewijzigd door Ep Woody op 19-03-2021 10:49]

• Ep Woody

Leuk om te zien hoe er een DC ontkoppeling gemaakt werd toen dat nog niet in de omvormers zat. Er komen zo te zien een stuk of 4-5 strings van het dak, parallel aan elkaar gezet worden om vervolgens met 1 paar naar de omvormer te gaan.

Een beetje zonnepanelen installateur kan dit wel vervangen door een moderne omvormer.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:13
Je kan ook een belletje aan MasterVolt wagen. Grote kans dat zij wel ideeën hebben, waarom de omvormer onjuiste datum/tijd aangeeft en geen netspanning ziet.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• KnuCha
Ik woon in Barendrecht, mocht iemand met verstand van zaken langs willen komen om eens wat zaken door te meten en te controleren? dan wil ik er wel een paar bakkies en 50 euro tegenover zetten :)

• KnuCha
Er komt einde middag iemand langs van een lokale club om eens wat zaken door te meten, heeft niet perse heel veel verstand van Inverters en PV panelen maar is dus wel een elektricien.

Verder heb ik ook alvast Mastervolt een mail gestuurd met de melding en de getoonde waarden + de vraag wat eventueel een vervanger zou zijn voor de huidige inverter.

Ik ben benieuwd...

[Voor 29% gewijzigd door KnuCha op 19-03-2021 12:26]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:43

ericplan

5180 Wp PV

@KnuCha Een rondje met de stofzuiger kan ook geen kwaad. De ventilatieopening van de Mastervolt is nogal stoffig. Meeste electronica houdt daar niet van.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Ep Woody
@KnuCha, controleer vooral even of er 220v op de linker schakelaar staat, aan de bovenkant. Als daar 220V staat zit het in/aan de omvormer. Dan zou ik overwegen om een nieuwe omvormer te (laten) plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KnuCha
Ik heb even alle zaken die jullie in het topic benoemen opgeschreven en zal deze voorleggen aan de elektricien die vanmiddag komt.
Thanks sofar!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:16
Mastervolt is al jaren gestopt met on grid inverters.
Als deze niet te repareren is wordt het een ander merk. (misschien is het euvel een onderdeeltje van een paar euro)
Met oude panelen altijd goed opletten of een moderne TL omvormer toegestaan is. (ivm aarding van plus of min)

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• KnuCha
busscherski schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:55:
Mastervolt is al jaren gestopt met on grid inverters.
Als deze niet te repareren is wordt het een ander merk. (misschien is het euvel een onderdeeltje van een paar euro)
Met oude panelen altijd goed opletten of een moderne TL omvormer toegestaan is. (ivm aarding van plus of min)
Hoe weet je uberhaupt wat voor omvormer je nodig hebt? en wat is een TL omvormer?
(ik heb overigens de vraag uitstaan bij Mastervolt, wat de vervanger zou zijn voor de huidige inverter)

• busscherski
Sommige oude panelen moeten met de plus of min aan de aarde.
Dat kan (bijna) niet met een Transformator Loze omvormer (TL).
Alle nieuwe zijn TL.

Of de plus of min aan aarde moet kun je zien in de datasheet of installatie handleiding. Of misschien kun je wel zien dat het bij jou fysiek aan aarde hangt.

Als dat het geval is hoef je niet naar nieuwe omvormers te kijken maar kun je beter zoeken naar reparatie.

Als ik vanavond tijd heb kan ik wel even proberen te zoeken, dacht dat je het exacte paneel type ergens vermeld had

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KnuCha
busscherski schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:10:
Sommige oude panelen moeten met de plus of min aan de aarde.
Dat kan (bijna) niet met een Transformator Loze omvormer (TL).
Alle nieuwe zijn TL.

Of de plus of min aan aarde moet kun je zien in de datasheet of installatie handleiding. Of misschien kun je wel zien dat het bij jou fysiek aan aarde hangt.

Als dat het geval is hoef je niet naar nieuwe omvormers te kijken maar kun je beter zoeken naar reparatie.

Als ik vanavond tijd heb kan ik wel even proberen te zoeken, dacht dat je het exacte paneel type ergens vermeld had
Zie de topic start voor info over het type paneel
heb ook nog een screenshot gemaakt van het type plaatje van de inverter, misschien ook nuttig?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KnuCha
Conclusie van de elektricien die zojuist even is geweest (echt maar 10 min. als gratis gunst, top service!)

- Groepen in de meterkast zijn allemaal OK
- Zonnepanelen geven (nu vol in de zon 150 volt, dit meet hij ook op diverse plekken in de inverter
- Netspanning is gewoon aanwezig en "komt aan" bij inverter
Vanuit de inverter loopt geen stroom richting de groep terug, ergens gaat dus wat mis in het omzet proces...

hier had hij verder geen verstand van en adviseerde een PV club te laten kijken naar de inverter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Oke dat is al goede informatie.
Hoeveel DC kabels gaan er van de omvormer naar het dak?

Online kan ik er 20 jaar later helaas nog erg weinig over vinden.
Zijn het deze?
Kun je ook een foto plaatsen van de sticker die op de onderkant van het paneel zit? Heb je er verder nog documentatie van?
Hoeveel panelen heb je precies? Liggen ze allemaal in dezelfde richting en helling?

screenshot van http://www.vicoexport.com...taic-Panels-data-Base.pdf

Vrijwel hetzelfde paneel staat ook vermeld als BRAAS SRT 35.

Je omvormer lijkt met laag voltage maar hoge stroom te werken, indien je omvormer niet gerepareerd gaat / kan worden zullen er strings in serie moeten worden gezet met elkaar.

Ik zou eerst eens een omvormer reparatie mannetje proberen te contacteren.
https://www.marktplaats.n...volt-omnik-solax-enz.html

• KnuCha
busscherski schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:40:
Oke dat is al goede informatie.
Hoeveel DC kabels gaan er van de omvormer naar het dak?

Online kan ik er 20 jaar later helaas nog erg weinig over vinden.
Zijn het deze?
Kun je ook een foto plaatsen van de sticker die op de onderkant van het paneel zit? Heb je er verder nog documentatie van?
Hoeveel panelen heb je precies? Liggen ze allemaal in dezelfde richting en helling?

[Afbeelding]

screenshot van http://www.vicoexport.com...taic-Panels-data-Base.pdf

Vrijwel hetzelfde paneel staat ook vermeld als BRAAS SRT 35.

Je omvormer lijkt met laag voltage maar hoge stroom te werken, indien je omvormer niet gerepareerd gaat / kan worden zullen er strings in serie moeten worden gezet met elkaar.

Ik zou eerst eens een omvormer reparatie mannetje proberen te contacteren.
https://www.marktplaats.n...volt-omnik-solax-enz.html
10 kabels lopen van de omvormer naar het dak, zie ook de foto.
deze lopen in de omvormer in 2 x 3 kabels en 2x 2 kabels (zie ook foto met markeringen)

Ik denk dat het paneel dat jij hebt gevonden de juiste is, het is van lafarge (is nu weer opgegaan in BMI monier)

Zie ook de bijlage van een extra sticker met info van de koppelkast.
Het zijn 5 strings met 16 panelen gekoppeld elk (zie foto uit boekje met uitleg werking)

Alle panelen liggen in dezelfde lijn (zie ook eerdere foto's uit topicstart)

[Voor 24% gewijzigd door KnuCha op 19-03-2021 19:14]

• busscherski
Goede info.
Ik vind oude systemen hardstikke interessant.
Kan nog niet vinden of deze panelen met de min of plus of helemaal niet geaard moeten zijn. Dus weet niet of een nieuwe omvormer een goede optie is.
Lafarge bestaat nog, dus je zou ze een mailtje kunnen sturen of bellen om te vragen of de panelen met de min of plus geaard moeten zijn en of een TL omvormer dus geschikt is.

In Duitsland is het verplicht om bij een installatie ook een dossier te maken met alle datasheets. Dat zoekt 20 jaar later wel gemakkelijker.

Reparatie van de omvormer kun je denk ik sowieso beter eerst proberen.

• busscherski
Stap 1: Contact opnemen met omvormer repareer man. Denk ik de goedkoopste en beste oplossing.

indien onmogelijk:
Uitzoeken of de panelen met min, plus of helemaal niet aan aarde moeten. (online kan ik dat helaas niet vinden).

Indien ze niet aan aarde hoeven maak je een string van 48 en een string van 32 (dus dan maak je van 5 strings 2 strings) en dan mag het aan een moderne TL omvormer met 2 mppt's.
Bijvoorbeeld deze Growatt

Acties:
  • +4Henk 'm!

• strandbal
  • Laatst online: 21:56

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik zie op de sticker van je omvormer staan "Fuse: 2x15AT ceramic fuse". Kan het niet zijn dat die eruit liggen? Dat zijn waarschijnlijk glaszekeringen?

Hier stond een dode link.

• KnuCha
strandbal schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:05:
Ik zie op de sticker van je omvormer staan "Fuse: 2x15AT ceramic fuse". Kan het niet zijn dat die eruit liggen? Dat zijn waarschijnlijk glaszekeringen?
enig idee waar deze te vinden zouden zijn? (als in zichtbaar op de foto's?) of zal ik een poging wagen de bovenste kap te ontmantelen (voor zover dat gaat)

• busscherski
KnuCha schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:07:
[...]

enig idee waar deze te vinden zouden zijn? (als in zichtbaar op de foto's?) of zal ik een poging wagen de bovenste kap te ontmantelen (voor zover dat gaat)
De zekeringen zullen denk ik ergens onderin zitten, dichtbij de plek waar de kabels van de zonnepanelen binnen komen.
Ik verwacht niet dat ze er allebei door zijn (de tweede string haalt nog geen 10 A) maar het is verstandig om te controleren.

• strandbal
  • Laatst online: 21:56

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik zie ze niet op je foto, dus dan zitten ze inderdaad waarschijnlijk in de bovenste kast, waarschijnlijk in een glaszekering houder. Die zien er zo uit:

Of:

(hier zit 'ie dan in)

Glaszekering zelf ziet er zo uit (deze is dan intact ;) ):

Hier stond een dode link.

• Ep Woody
busscherski schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:11:
[...]

De zekeringen zullen denk ik ergens onderin zitten, dichtbij de plek waar de kabels van de zonnepanelen binnen komen.
Ik verwacht niet dat ze er allebei door zijn (de tweede string haalt nog geen 10 A) maar het is verstandig om te controleren.
Er gaan toch maar 2 aders de omvormer zelf in. Vanaf de DC schakelaar. Geen 2 losse strings.

Wat is het probleem trouwens met niet of + of - geaarde panelen voor een TL omvormer?

• busscherski
Ep Woody schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:20:
[...]

Er gaan toch maar 2 aders de omvormer zelf in. Vanaf de DC schakelaar. Geen 2 losse strings.

Wat is het probleem trouwens met niet of + of - geaarde panelen voor een TL omvormer?
busscherski in "String splitsen op een Goodwe 8000 DT"

• Ep Woody
Ok, je zou een verlies van 20-30% in opbrengst kunnen hebben als de panelen door de combinatie van busaansluitingen aan de achterzijde en een bepaalde coating aan de voorkant een transistor achtig gedrag gaan vertonen.

https://forum.solar-elect.../967/no-series-connection

Het is maar de vraag of dat hier ook speelt, maar dat is iets waar de huidige fabrikant/eigenaar (en dan het liefst een technicus) wellicht iets over kan roepen. http://www.braas.de/

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:18

DjVe

Hatsaflats!

Leuk zo'n exotisch systeem!

Het is weer even geleden: werken met HF omvormers, maar volgens mij waren er inderdaad een paar soorten panelen die alleen maar op zo'n HF omvormer konden wegens, omdat het anders op lange termijn een versnelde degradatie gaf in vermogen. Naar mijn weten (nogmaals lang geleden) waren dat soort systemen ook op het dak niet potentiaal vereffend.

Nu zie ik hier gewoon een gele draad van het dak lopen direct naar een AC aardepunt. Daarnaast zijn dit gewoon hele kleine SI panelen, dus verwacht eigenlijk geen problemen om hier een simpele TL omvormer aan te hangen, maar ik zou zelf gaan voor een micro omvormer systeem (volgens mij kan dat ook wel, maar ben nu te lui om de specs naast elkaar te leggen) wegens schaduw.

• busscherski
@DjVe
Micro's? Hoe dan?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:18

DjVe

Hatsaflats!

5 strings met ongeveer 500Wp... Dat zou wellicht met een Enphase IQ7+ wel kunnen.

• busscherski
DjVe schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:52:
5 strings met ongeveer 500Wp... Dat zou wellicht met een Enphase IQ7+ wel kunnen.
Nee, het DC voltage klopt dan niet.
Een string van 16 panelen komt op ongeveer 150 V.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-05 15:43
klinkt als een mooi klusje voor een steca 500, wel prijzig voor 5 stuks

• busscherski
@lithoijen
5xSteca500 kan heel goed qua voltages, stroom en vermogen. Maar die is toch net zo transformatorloos als een moderne omvormer? Een nieuwe Growatt 2.5 kW kan dan wel eens goedkoper zijn dan 5 tweedehands Steca 500's.

Maar goed, reparatie zou mijn voorkeur hebben indien mogelijk.

Als dat niet lukt moeten we weten of transformatorloos een optie is.

• KnuCha
Goedemorgen!

Leuk om zo de gesprekken te lezen :)
ik heb inmiddels contact met een meneer via marktplaats om te kijken naar de omvormer. Zijn idee is om het bovenste gedeelte te vervangen door een nieuwe omvormer en de koppelkast te laten zitten.
Hij zou de twee draden die dan komen uit de koppelkast voorzien van connectoren en die dan aansluiten op de omvormer. De AC aansluiting van de omvormer kan worden aangesloten op de schakelaar in de koppelkast.

Volgens deze meneer is het SRT 35 paneel een polykristallijn paneel en is dit aan te sluiten op ieder omvormer en behouden we dan het onderste deel (de koppelkast)

Hij zou mij mogelijkerwijs kunnen voorzien van zo een nieuw bovendeel in de vorm van een omvormer en dit kunnen plaatsen. Het is alleen nog even wachten op een mogelijke datum (ik heb helaas sinds zaterdag niets meer vernomen op de app) maar misschien komt dat vandaag dan nog!
Als dit werkt zou ik voor een investering van 350 euro weer uit de brand zijn..

@busscherski het is die meneer van de advertentie die jij linkte via marktplaats in je eerdere post, thanks daarvoor :)

[Voor 5% gewijzigd door KnuCha op 22-03-2021 08:52]

• busscherski
Zijn idee is om het bovenste gedeelte te vervangen door een nieuwe omvormer en de koppelkast te laten zitten.
Prima idee denk ik.
Volgens deze meneer is het SRT 35 paneel een polykristallijn paneel en is dit aan te sluiten op ieder omvormer
Zou goed kunnen, ik ben geen vintage zonnepanelen expert. Ik weet dus niet zeker of dat klopt.
Als dit werkt zou ik voor een investering van 350 euro weer uit de brand zijn..
350 euro inclusief installatie? Erg goedkoop, is het een goede gebruikte omvormer? Zijn er meer details van bekend?
@busscherski het is die meneer van de advertentie die jij linkte via marktplaats in je eerdere post, thanks daarvoor :)
O, ik had een willekeurige advertentie gelinkt. :) Ken die meneer niet ofzo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KnuCha
busscherski schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:44:
[...]

Prima idee denk ik.

[...]

Zou goed kunnen, ik ben geen vintage zonnepanelen expert. Ik weet dus niet zeker of dat klopt.

[...]

350 euro inclusief installatie? Erg goedkoop, is het een goede gebruikte omvormer? Zijn er meer details van bekend?

[...]

O, ik had een willekeurige advertentie gelinkt. :) Ken die meneer niet ofzo.
Klopt is een refurbished omvormer met 3 maanden garantie en de 350 euro is inclusief het vervangen van het bovenste deel (verwachting is 1-2 uur werk)

Komende zaterdag hebben we een afspraak gemaakt en dan hoop ik weer jaren vooruit te kunnen!

[Voor 7% gewijzigd door KnuCha op 23-03-2021 11:13]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• KnuCha
Even een update @busscherski @Ep Woody @112markjanssen @Meester_J @timberleek @empy @Ethnocentrix @strandbal
Jullie even getagged omdat ik dacht dat dat jullie de uitkomst misschien nog wel even interessant zouden vinden .

Afgelopen zaterdag kwam volgens afspraak de reparateur langs met de nieuwe omvormer, in ongeveer een uur tijd had hij het oude bovendeel eraf gehaald en een nieuwe omvormer aangesloten en opgehangen.

Zie de foto's onderstaand!
Hij heeft ook nog een aantal zaken doorgemeten en nu blijkt dat 1 string panelen wel spanning levert maar dat de zekering kapot is (zie op de foto het openstaande zwart plastic houdertje) en dus niets doet. in potentie komt er dus nog zo ongeveer 400-500 watt bij. Hij stuurt mij vandaag wat reserve zekeringen op en dan kan ik die er zelf even in doen en weer dicht klikken.

Erg blij zo met de oplossing en nu is het even aankijken hoe het de komende weken gaat lopen.

[Voor 45% gewijzigd door KnuCha op 29-03-2021 09:55]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee