Toon posts:

Goedkope Cloudopslag voor Synology backup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik gebruikte tot een paar maanden geleden altijd Stack om mijn data die op mijn Synology NAS staat te back-uppen. Het is misschien geen echte back-up die beschermt tegen bijvoorbeeld versleuteling van de bestanden, maar het is wel offsite zodat ik bij een brand of iets dergelijks wel mijn data terug kan halen.

Het grote voordeel was natuurlijk dat dit gratis is. Ik heb zo'n 600GB aan opslag die ik nu elders wil opslaan, liefst weer met cloudsync integratie zodat ik er weinig omkijken naar heb.

Ik heb dus zo'n 600GB aan ruimte nodig, liefst wat meer met het oog op de toekomst. Ik vind twee zaken belangrijk:
- Prijs (Stack was gratis, dus ik zal er hoe dan ook op achteruit gaan :) )
- Betrouwbaarheid van de partij. Ik wil niet dat ik er morgen achter kom dat mijn data door iedereen te downloaden is. Natuurlijk loop je altijd overal een risico, maar toch.

Alvast bedankt :)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:53
Aangezien 't om extra redundancy gaat en geen enorme hoeveelheden data, hoeft 't niet duur en snel te zijn.
2e synology single disk versie met 1 of 2TB bij je ouders parkeren?

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
eens met @PROnline
Of als je wat spannender, en daarmee voordeliger wilt, een raspberryPi4 met een externe usbHDD
Met de juiste software kun je het zelf in de hand houden.
Van Filerun tot Nextcloud, of helemaal kaal met een lght versie van raspOS.

Voor een vriend heb ik zo een RPi4 met 2 usbHDDs opgezet, waar hij met gezette tijden zijn backups op dumpt.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:42
Ergens een s3 opslag huren? Bij online betaal je dacht ik een cent per gb per maand. Dan heb je tevens (S)FTP support.

[Voor 16% gewijzigd door Luchtbakker op 19-03-2021 06:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:47
Misschien de betaalde versie van Stack?

Die € 6,05 per maand is ook het einde van wereld niet.

[Voor 43% gewijzigd door ykaenS op 19-03-2021 06:42]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Luchtbakker schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 06:22:
Ergens een s3 opslag huren? Bij online betaal je dacht ik een cent per gb per maand. Dan heb je tevens (S)FTP support.
Amazon S3 glacier inderdaad

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Gewoon Synology C2 cloud storage. 60 euro per jaar voor 1TB. Ik gebruik het al jaren, werkt prima en integreert naadloos met Synology Hyperbackup. Mijn Hyperbackup maakt elke nacht een backup van m'n balangrijkste data naar C2. Geen omkijken naar.

[Voor 25% gewijzigd door Microkid op 19-03-2021 06:57]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:15
Ik maak zelf een backup naar een tweede Synology die dan automatisch een half uurtje aan gaat.

Daarnaast synchroniseer ik off-site en realtime naar Microsoft. Hiervoor heb ik een Microsoft Office 365 Family pakket. Daar krijg je 1TB opslag bij. Kost ongeveer 60Euro per jaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-03 12:32
Microsoft Office 365 Family is de goedkoopste optie mits je nog 5 andere personen kent die er ook aan willen. Het kost namelijk €60 per jaar (als je een key koopt, direct bij MS is €99) voor 6 gebruikers en elke gebruiker krijgt 1TB OneDrive opslag. Weet je dus 5 anderen te vinden ben je €10 per jaar kwijt.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-08-2022

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik zou nooit mijn backup neerzetten bij Microsoft. Ik heb de afgelopen tijd, zelfs op GoT, iets teveel berichten gezien van mensen bij wie de toegang tot OneDrive is geblokkeerd omdat MS ‘verdachte’ bestanden zag. Dit bezwaar vervalt uiteraard als je de backup encrypt voordat ie naar OneDrive gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luchtbakker
Mijn excuus, ze noemen het gewoon FTP Dedibackup. 750GB voor 5 euro p.m

https://www.scaleway.com/en/dedibox/storage/dedibackup/

Lijkt mij de makkelijkste manier om een NAS te back-uppen. Synology heeft in zijn software gewoon ondersteuning zitten voor backuppen via FTP.

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Wat voor bestanden gaat het om? Indien alleen foto's zou je naar Amazon Prime kunnen kijken.
Helaas is daar wel de cloudsync omzeep geholpen. Maar heeft unlimited foto storage.

Bij mij loopt de backup via de pc, initieel duurt het even om te uploaden, maar daarna zijn het slechts de nieuwe files/veranderingen en valt het wel mee.

Mocht er iemand overigens een dienst weten die 10TB+ aan backup ruimte (goedkoper dan nieuwe disks kopen op jaarbasis) kan aanbieden met een sync cliënt op Synology, graag.

Wil graag meer offsite hebben staan dan alleen mijn foto's.

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:45

nelizmastr

Goed wies kapot

ykaenS schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 06:40:
Misschien de betaalde versie van Stack?

Die € 6,05 per maand is ook het einde van wereld niet.
Er is ook alleen nog een betaalde stack, alle gratis accounts zijn/worden verwijderd.

Heb momenteel daar 1,25TB voor €3 per maand :)

I reject your reality and substitute my own

• Luchtbakker
nelizmastr schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 07:22:
[...]

Er is ook alleen nog een betaalde stack, alle gratis accounts zijn/worden verwijderd.

Heb momenteel daar 1,25TB voor €3 per maand :)
Daar heeft TS niet veel aan, want tegenwoordig ben je duurder uit dan 3 euro.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:10
Ik heb een kopie van mijn Synology bij Backblaze staan.
Sync kun je makkelijk configureren vanuit de Synology DSM.

Kost me +/- 3 euro per maand of zo meen ik, afhankelijk van hoeveel Gb en hoeveel up/downloadvekeer je hebt.

(Let op, prijzen in dollars :))
Storage $0.005 $/GB/Month
Download $0.01 $/GB
Hier kun je uitrekenen wat het je ongeveer kost.

[Voor 4% gewijzigd door Rensjuh op 19-03-2021 07:29]

PV Output

Acties:
  • +2Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:26
Hier ook Backblaze. Daarnaast heb ik versioning in Blackblaze aan staan dus mocht alle bestanden door ransomware versleuteld erin komen heb ik altijd nog het origineel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:46
Ik gebruik Synology C2. 60 EUR per jaar voor 1 TB en geen omkijken naar.

Ook met versioning. De bestandsgrootte van de versies tellen niet mee in het quotum van 1 TB.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:32
Ik wil toch ook even het volgende topic even noemen:
Het Online Backup Topic

• Dracula
  • Laatst online: 31-03 20:59
Same here, Synology C2 backup werkt prima.

Ik gebruik wel vanaf mijn werkstation naar mijn NAS duplicati omdat die lekker compressed en de client van Synology niet of ik moet daar iets over het hoofd zien. Scheelt namelijk nogal wat aan data.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Bedankt allemaal voor de reacties.
zeezuiper schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 07:33:
Hier ook Backblaze. Daarnaast heb ik versioning in Blackblaze aan staan dus mocht alle bestanden door ransomware versleuteld erin komen heb ik altijd nog het origineel.
Ik heb ook even zitten kijken naar backblaze, is er een meerprijs bij versioning? Of betekend het gewoon dat je meer GB's gebruikt en dus daarom meer betaald?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:26
Dat laatste ja. Maar het grootste gedeelte van mijn data zijn foto's en die veranderen in principe niet. Als ik opeens dubbel zo veel niet betaal weet ik dat er wat loos is ;).

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:44

Gynnad

* * *

Rensjuh schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 07:29:
Ik heb een kopie van mijn Synology bij Backblaze staan.
Sync kun je makkelijk configureren vanuit de Synology DSM.

Kost me +/- 3 euro per maand of zo meen ik, afhankelijk van hoeveel Gb en hoeveel up/downloadvekeer je hebt.

(Let op, prijzen in dollars :))
Storage $0.005 $/GB/Month
Download $0.01 $/GB
Hier kun je uitrekenen wat het je ongeveer kost.
Wij zijn ook aan het kijken om een backup in de Cloud op te slaan m.b.v. Hyper Backup of the Synology NAS. Nu vind ik BackBlaze in een interessante optie, echter snap ik niet helemaal hoe ik het maandelijkse bedrag kan bereken.

Stel: Data om een backup van te maken is 200GB groot, deze backup wordt 4x per maand gemaakt, is het dan als volgt:

Step 1: INITIAL UPLOAD: 200GB
Step 2: MONTHLY PATTERN OF DATA USAGE: 800GB (4x 200GB)
Delete: 0GB
Download: 0GB (behalve als er een backup gedownload moet worden)

Ik vermoed dat ik er compleet naast zit, maar snap niet helemaal hoe ik het moet berekenen. Bij C2 Storage (Synology https://c2.synology.com/en-us/storage) staat het wat duidelijker uitgelegd, maar ben benieuwd wat de goedkoopste optie is.

Thanks alvast

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Je moet uitzoeken hoeveel van die 200GB maandelijks wijzigt. Stel dat dit maar 50GB is, dan heb je een monthly pattern van 50GB. Dan zit je op zo'n $31 per jaar.
Als je niet voor verrassingen wilt staan qua kosten kan je ook naar Synology C2 kijken. voor 60 euro heb je 1TB per jaar zonder extra kosten voor upload of download.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Gynnad schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:41:
[...]

Step 2: MONTHLY PATTERN OF DATA USAGE: 800GB (4x 200GB)
Hier doe je de aanname dat je elke week 100% van je data muteert, wat gewoonlijk niet het geval is.

Je doet een initiële backups van 200GB.
Je werkt een week met die data en je hebt 1GB aan data toegevoegd of gewijzigd. Je pattern voor die week is dan 1GB en alleen deze delta zal gebackupped worden.

Na een week is je totale backup omvang in de cloud 201GB waar je dus voor betaald.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee