• wrench68
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-04-2021
Ik zoek een?
Ik zoek een NAS. De belangrijkste reden is omdat ik momenteel met teveel losse harde schijven werk is er sprake van redundantie en decentralisatie, waardoor ik steeds bestanden moet overpompen van PC1 naar PC2 en overzicht kwijtraak. Bij diefstal van laptop wil ik zonder dataverlies verder kunnen werken, en de dief mag geen data kunnen gebruiken die op mijn laptop staat (BSN-nr, geboortedatum, etc).

Requirements
  • Centrale opslag
  • Vriendin wil ook haar data op de NAS met eigen account (hooguit 4 TB)
  • Wanneer een HDD stuk gaat, moet die vervangen kunnen worden zonder dataverlies
  • De NAS mag nooit mijn data gijzelen, zelfs niet als die NAS zelf kapot gaat of als de fabrikant geen ondersteuning levert. In dat geval zou ik bijvoorbeeld de HDD's moeten kunnen aansluiten op een Linux-bak en "handmatig" verder werken tot het probleem verholpen is
  • Ook extern toegankelijk (buitenshuis)
  • Bekabeld netwerk (RJ-45 aansluiting)
  • Zo nu en dan een filmpje kijken op TV of desktop vanaf de NAS. Streamen naar een Raspberry Pi / Kodi mediacenter.
  • Ik wil een disk of directory van de NAS kunnen mounten op mijn Linux laptop en desktop voor permanent gebruik, ook buitenshuis, met wachtwoordbeveiliging
  • Ik wil eens in de zoveel tijd een handmatige backup kunnen maken van de data (bijv. via USB of zo?)
  • Totale databehoefte schat ik ergens tussen 10 TB en 20 TB
Wat heb je zelf onderzocht?
Uit eigen onderzoek ben ik gekomen op de Synology DS1821+, maar ik kan het niet helemaal beoordelen of deze voldoet aan mijn eisen. Bijvoorbeeld, er staat niet in de specificaties dat ik toegang kan krijgen tot de data in een noodgeval door de HDD's direct aan te sluiten op een Linux computer via eSata of USB-3.

Wat is je budget?
Totale budget ongeveer 2k euro, hoe minder hoe beter.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk etc is niet zo belangrijk, maar kwaliteit en betrouwbaarheid is wel belangrijk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
In de meeste gevallen gebruik ik de NAS op de plek waar ik mij bevind (thuis), maar een enkele keer gebruik ik de NAS vanuit ergens anders, bijvoorbeeld bibliotheek. Thuis gebruik ik de data van de NAS hoofdzakelijk voor administratie en studie, echter zo nu en dan ook streaming, virtual machines, bewerken van videos en foto's. Remote gebruik ik de NAS alleen voor administratie en studie. Momenteel gebruik ik alleen Linux computers.

Vragen
  • Ik heb wat 4k familie/vakantievideos; moet ik die eerst kopieren en lokaal bewerken of kan ik die bewerken direct vanaf de NAS?
  • Wat moet ik doen om de NAS ook een keer te gebruiken met een Windows computer? Is dat compatible?
  • Om de compatibiliteit te vergroten, wat voor soort HDD-aansluiting moet de NAS hebben? Bijvoorbeeld SATA-600 of zo?
  • Welke HDD's passen bij mijn behoefte?
  • Welke NAS past het beste bij mijn behoefte?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:05
Uit eigen onderzoek ben ik gekomen op de Synology DS1821+, maar ik kan het niet helemaal beoordelen of deze voldoet aan mijn eisen. Bijvoorbeeld, er staat niet in de specificaties dat ik toegang kan krijgen tot de data in een noodgeval door de HDD's direct aan te sluiten op een Linux computer via eSata of USB-3.
https://www.synology.com/...my_DiskStation_using_a_PC
Ik heb wat 4k familie/vakantievideos; moet ik die eerst kopieren en lokaal bewerken of kan ik die bewerken direct vanaf de NAS?
Het inladen van de bestanden in je bewerkingsprogramma zal sneller gaan als je ze lokaal hebt staan, maar er is in principe geen reden waarom het niet direct vanaf de NAS kan.
Wat moet ik doen om de NAS ook een keer te gebruiken met een Windows computer? Is dat compatible?
SMB staat standaard aan volgens mij, daarmee wordt de netwerk share zichtbaar op Windows computers. Ik zou je aanraden enkel SMB3 te gebruiken (en geen SMB1 of SMB2) als al je computers ermee overweg kunnen, ivm security.
Om de compatibiliteit te vergroten, wat voor soort HDD-aansluiting moet de NAS hebben? Bijvoorbeeld SATA-600 of zo?
SATA-600 is de standaard voor praktisch alle NAS schijven binnen jouw budget. Het model wat jij gevonden had heeft intern ook 2 m.2 sloten waar je SSDs als cache toe kan voegen.
Welke HDD's passen bij mijn behoefte?
Euhh, tja. Daar is genoeg info over te vinden op het forum. 3.5" harde schijven die bedoeld zijn voor NAS/Server gebruik zou ik zeggen. Aangezien je ook VM's noemt zullen ze niet vaak IDLE gaan.
Welke NAS past het beste bij mijn behoefte?
Durf ik niet te zeggen, ik ben toevallig dezelfde NAS aan het overwegen. Het lijkt me geen slechte keuze, maar wellicht is een model met minder schijven ook voldoende.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-02 00:11
Ik denk dat dat punt over data gijzelen lastig is zodra je meerdere disks in een vorm van RAID wilt gebruiken. En dat is één van de belangrijkste voordelen van een NAS. Maar je moet er dus nog een tweede kopie/backup naast hebben.

De meeste NASsen van QNAP en Synology ondersteunen Linux, Mac en Windows zeer uitgebreid. (Gebruiken intern Linux varianten).

Er zijn NASsen die direct kunnen streamen en allerlei protocollen ondersteunen, zelfs een eigen HDMI poort hebben.

Je punt van dat een dief data op je laptop niet kan gebruiken bereik je alleen met encryptie, maar daarmee maak je je andere dingen die je wilt erg moeilijk.

Toegang vanaf buiten is een groot risico. Ik zou het niet doen. Hooguit een vorm van ssh met scp, om even iets op te kunnen halen. Ik zou dan nog eerder naar een soort VPN oplossing kijken, zodat je vanaf buiten op je eigen netwerk kunt inloggen.
Mijn grote probleem bij dit soort oplossingen is dat er altijd weer nieuwe veiligheidslekken gevonden worden, en je dus eigenlijk dagelijks moet gaan kijken of je nog beveiligingsupdates moet doen en zo. Dat is wel weer gedeeltelijk te automatiseren, maar geen openingen in je beveiliging is veel beter.

Een NAS met een 10GB aansluiting, en voldoende snelle schijven om dat te leveren, kan net zo snel zijn als een lokale SSD.

• wrench68
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-04-2021
@job_h en @RogerWilco2 : Dank jullie wel voor je uitgebreide reacties! :)
RogerWilco2 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:26:
Je punt van dat een dief data op je laptop niet kan gebruiken bereik je alleen met encryptie, maar daarmee maak je je andere dingen die je wilt erg moeilijk.
Mijn idee is als volgt. Als ik precies 0 data op de laptop bewaar, en uitsluitend werk door in te loggen op de NAS, dan is encryptie op de laptop niet nodig, en dan kan de dief mijn data niet gebruiken. Dat houdt wel in dat ik mijn data extern toegankelijk moet maken als ik vanuit de bieb werk. Heb geen idee wat de best practices zijn.
RogerWilco2 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:26:
Ik zou dan nog eerder naar een soort VPN oplossing kijken, zodat je vanaf buiten op je eigen netwerk kunt inloggen.
Met VPN inloggen op router? Of met VPN inloggen op NAS? Of met VPN inloggen op een Raspberry Pi die op zijn beurt contact maakt met de NAS? Wat voor constructie is het beste qua veiligheid?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee