• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-05 22:34

Affinity Publisher

Serif

Serif heeft tussen 2014 en 2016 drie pakketten uitgebracht die bekend staan als Affinity Designer (2014), Affinity Photo (2015) en Affinity Publisher (2016). Deze programma’s volgen eerdere pakketten van Serif op. Kort door de bocht zijn Designer, Photo en Publisher respectievelijk de tegenhangers van Illustrator , Photoshop en InDesign van Adobe. De meest in het oog springende feature van de Affinity pakketten is StudioLink. Hiermee is het mogelijk om tussen de drie applicaties te springen en daarin aanpassingen te doen aan een ontwerp zonder het apart op te slaan, te openen, importeren, etc.

Letterlijk met een druk op knop kan er geschakeld worden tussen Publisher , Designer en Photo:

Introductie

Sinds 1.8.x ben ik in het bezit van Publisher en Photo. Toevallig redelijk recent ook Designer aangeschaft, maar daar heb ik nog weinig ervaring mee. Publisher heb ik aangeschaft voor het maken van fotoboeken en ik graag daarvan ook een PDF heb. Dit ben ik nog niet tegengekomen bij pakketten van bijvoorbeeld Hema, Abelli, etc. InDesign vind ik voor één of twee albums per jaar te duur. Photo heb ik daarnaast aangeschaft om gebruik te kunnen maken van StudioLink.

Bij een review/eerste indruk vind ik altijd belangrijk om te weten waar de reviewer staat t.o.v. het pakket en wat voor hardware er gebruikt wordt. Een mogelijkheden van een pakket of apparaat zijn nooit uitgebreider dan de mogelijkheden van de gebruiker. Een review van mijn zijde van de Sony A1 zal een incompleet beeld geven dan als Albert Dost dat zou doen. Zelf maak ik regelmatig familie-albums en heb dat gedaan in verschillende pakketten van de eerder genoemde leveranciers en één in InDesign. Ik werk op een redelijk oude laptop, hp g121-nd waarbij het geheugen is uitgebreid naar 16GB en opslag naar 128GB SSD (primair) en 1TB SSD (secundair). Als tweede scherm gebruik ik een Asus MB168B.

Het eerste album binnen Publisher heb ik voornamelijk in versie 1.8 gemaakt en het laatste stukje in 1.9. Bedrijven waar je een fotoalbum via PDF af kunt laten drukken bieden vaak wel InDesign templates aan, maar niet van Publisher. Gelukkig bied Publisher de mogelijkheid om deze te importeren met de juiste afmetingen, marges, etc. Klein nadeel hierbij is dat de kleur van de lijnen van bijvoorbeeld de marges anders zijn dan bij InDesign. In de tempelates van WhiteWall staat uitleg over de marges en afloop aan de hand van die kleuren en die zijn bij geïmporteerde templates in Publisher niet hetzelfde. Sinds 1.9 zijn de lijnkleuren in Publisher aan te passen.
Het template wat ik gebruikt heb om een 30x30 cm album bij WhiteWall te bestellen is:
https://1drv.ms/u/s!At0HaVJQBL_jylB4cd8AQY9dGvTB?e=lN1aEd

Workflow

Bij het starten van een nieuw document is er de keuze uit standaard presets van Affinity, met de keuzemogelijkheden die in mijn ogen te verwachten mogen zijn, en templates die in een map staan. Deze templates zijn eenvoudig zelf te maken omdat elk document te exporteren is als template. Foto’s kunnen “prefer linked” en “prefer embeded” in het document geplaatst worden. Voor nu heb ik gekozen voor linked omdat dit voor mij een logische workflow geeft:

Fotoselectie in LR -> exporten in lage resolutie -> foto’s plaatsen -> geplaatste foto’s bewerken -> bewerkt foto’s exporteren naar zelfde map -> update Publisher document

Voordeel hiervan is dat je daarna niet alle foto’s er opnieuw in moet slepen. Nadeel hiervan lijkt zijn dat Publisher bij het openen veel geheugen nodig heeft en als dat vol is er een groot bestand ergens in C:\gebruikers\... geplaatst wordt. Ik weet niet of dit hetzelfde is bij “prefer embeded”.Met ongeveer 180 foto’s verdeeld over 60 pagina’s duurde inladen ongeveer 15 minuten duurde en het bestand nam ongeveer 25GB in beslag . Als alles ingeladen is werkt het verder vlot. Belangrijk om te melden is dat ik de kleine resolutie die ik in bovenstaande workflow beschreven heb niet toegepast had. De verwachting is dat het bestand daardoor kleiner zal zijn en de inlaad tijd ook vandaar mijn voorgestelde workflow.

Master pages

Bij het eerste album heb ik tijd geïnvesteerd voor het maken van Master Pages. Dit kan eenvoudig door in Pages panel bij Master pages te klikken op Add Master. Het scherm dat getoond wordt bied de mogelijkheden om Master page een naam geven, een enkele pagina of spread en eventueel andere instellingen toepassen. Daarna is het een kwestie van het plaatsen van picture frame, tekst frames, tekeningen, etc.

Op de schermen die ik gebruikt is het lastig om in de pages panel te zien hoe in een master page de picture frames verdeeld zijn en tekst frames zie ik helemaal niet. De kruizen in de picture frames zijn nauwelijks zichtbaar. Dit heb ik voor de picture frames opgelost door ze een kleur te geven.

Bij het ontwerpen van het album zijn de master pages eenvoudig vanuit het page panel in te slepen en worden alle onderdelen zichtbaar in de Lagen panel.

Master pages bewerken

Standaard staat de manier van editen van een ingesleepte Master page op Edit Frame content. Zoals de naam al suggereert kan in deze methode alleen de inhoud van de frames aangepast worden. Het is ook mogelijk om Edit Dectached of Edit Linked te kiezen. Bij de eerste kun je de opzet van master page aanpassen zonder invloed te hebben op de originele en bij de tweede optie worden de bron master page ook direct aangepast. Als de originele Master page in het pages panel aangepast wordt dan heeft dit ook gevolg in het document

Na het inslepen van een foto in een Picture frame kan de foto binnen het frame verplaatst en vergroot worden met controls die automatisch opspringen. Het is ook mogelijk om twee foto's binnen één frame te plaatsen.

Aanpassingen aan een enkele foto of de volledige masterpage kan gedaan worden door middel van Adjustments, masks of layer effect.

Aanpassingen picture/tekst frames
Een picture frame kan met meerdere mogelijkheden gevormd worden. Standaard zijn er via het menu de rechthoek en ronde beschikbaar, maar vervolgens kunnen bijvoorbeeld alle hoeken van een rechthoek apart een vorm krijgen. Verder nog een vulling en omlijning. Als ook Designer geïnstalleerd is, zijn de tools van Designer voor het aanpassen van deze frames beschikbaar en zijn er nog veel mogelijkheden.

https://tweakers.net/i/o9UO_jf_A1Q8--2UqSvbqS5JFhY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qG6BUgg9kEaq0efXtAeFZk37.png?f=user_large

De omschreven mogelijkheden bij een picture frame binnen Publisher zijn niet direct mogelijk bij een tekst frame. Echter, frames kunnen binnen Publisher eenvoudig omgezet worden naar een Text frame.

StudioLink

In de Photo persona is er dan de mogelijkheid om foto’s met de tools van die Affinity Photo te bewerken. Mijn meest gebruikte toepassing was om lokaal de foto onscherp te maken zodat de tekst die ervoor staat beter te lezen is en toch de sfeer van de foto te houden. Een voorbeeld van zo’n lokale aanpassing is hieronder te zien.

Publisher <-> Desinger

Zoals ik eerder had omschreven kunnen binnen Publisher alle vormen omgezet worden naar een picture frame. Deze vormen zijn ook nog op verschillende manieren te bewerken waardoor er al veel vormen gemaakt kunnen worden. Echter de mogelijkheden hiervan blijven beperkt tot het aanpassen van de hele vorm/ alle hoeken en meerdere vormen zijn ook niet met elkaar te combineren.
In de screenshot hieronder zijn de bovenste drie sterren aangepast met de mogelijkheden die binnen Publisher zitten. In de twee rijen daaronder heb gebruik gemaakt van de mogelijkheden binnen Designer, onder andere het bewerken van elke hoek los met aparte curves, contour en de mogelijkheid om vormen met elkaar te combineren. De combinaties add, subtract, intersect, xor en divide zijn mogelijk.

Na het ontwerpen binnen Designer kunnen die vormen binnen Publisher omgezet worden naar een picture frame om deze vervolgens te vullen met een foto:

Overige functies

De zoekfunctie had naast het zoeken van tekst ook de mogelijkheid om o.a. te zoeken naar een bepaald tekstformat en deze ook aan te passen. Dit kan handig zijn als er een verkeerde tekst format is gebruikt. Blijkbaar zijn tekst frames ook aan elkaar te koppelen waardoor het aanpassen van het format direct in alle gelinkte tekst frames uitgevoerd wordt.

De resource manager geeft aan wat de status is van de geplaatste foto’s. In het geval prefered Linked is er ti vinden of er een update nodig is. Dit is bijvoorbeeld het geval als het bestand op de schijf is overschreven met een bewerkte versie, of als het bestand weg is. Op dat moment blijft er wel een lage resolutieversie in het album aanwezig zodat het eenvoudig is om de juiste foto terug te vinden. De resource manager geeft ook de dpi’s weer.

Uiteraard zijn de standaard tools beschikbaar voor het uitlijnen van tekst, het (ver)plaatsen van objecten voor en achter elkaar, kleuren kiezen, de exacte positie van het plaatsen van een frame, etc. beschikbaar.

Conclusie

Één van de verbeter punten van de upgrade van Publsiher van 1.8 naar 1.9 was de standaardvermelding dat de stabiliteit verbetert zou zijn. Ondanks dat ik maar kort met 1.9 gewerkt heb lijkt het daar echt op. Al zijn nog niet alle stabiliteitsproblemen opgelost. Als er vanuit Pubisher een foto wordt bewerkt in Photo dan bestaat er een kans dat beide programma’s zonder enige melding afsluiten. Een oplossing die bij 1.8 werkte was voordat er Photo geopend werd de master page op Edit detached te zetten. Binnen 1.9 sluiten beide programma’s niet meer zo vaak af en ben ik gestopt met dat te doen. Tot nut toe heb ik de foto’s tijdens het maken van het album ook niet flink bewerkt, omdat ik dat in LR doe. Wel heb ik lokaal. Ook het plotselinge tijdelijke 100% CPU om onbekende rede lijkt met 1.9 beter onder controle.

Ondanks dat raad ik het programma aan als je meer opties wilt dan de pakketten van Albelli consorten bieden. Momenteel is het te krijgen voor rond de dertig euro en dat is niet veel voor dit pakket. Ik kan geen antwoord geven of het InDesign kan vervangen, daarvoor verwijs ik naar YouTube.

Als hobbyist ben ik niet helemaal bekend met alle soorten output die beschikbaar zijn. PDF met, de door in mijn geval WhiteWall, geadviseerde instellingen werkt, maar er zijn veel meer mogelijkheden.

De aankomende tijd hoop ik wat meer met de pakketten te spelen en nieuwe bevindingen zal ik in dit topic plaatsen. Mochten er vragen zijn over de (on)mogelijkheden dan zal ik proberen die uit te zoeken.

edit: koppen toegevoegd voor verbetering leesbaarheid

edit 2: In de introductie een link naar het template voor 30x30cm fotoalbum van WhiteWall toegevoegd.

[Voor 14% gewijzigd door MRIdev op 29-03-2021 20:59]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:08
Wat leuk dat je dit deelt. Ik heb de luxe dat ik altijd via SURF de creative suite voor een nette prijs aan kon schaffen, maar eigenlijk zijn het belachelijke bedragen wat je voor die pakketten moet betalen als 'hobbyist'.

• MRIdev
@Dennis Die luxe heb ik ook jarenlang gehad, maar zo'n anderhalf jaar geleden ben ik overgestapt van werkgever. De mogelijkheid om goedkoop via surf software te kopen telde mee in de overweging. Dagelijk anderhalf uur in de auto of 20 minuten op de fiets bespaart ook heel veel :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MRIdev
In de tekst heb ik een link naar het template toegevoegd welke ik gebruikt heb om een 30x30xm fotoalbum voor WhiteWall te gebruiken. Ook hier te vinden:
https://1drv.ms/u/s!At0HaVJQBL_jylGt5ZVjfnLrp9tg?e=49cesc

• MRIdev
Onder de kop StudioLink een stuk toegevoegd over de verschillen tussen Publisher en Desinger.

• MRIdev
Versie 1.10 voor de drie paketten is uit: https://affinity.serif.com/en-gb/latest-update/

Blijkbaar ligt de focus op prestatiewinst bij voornamelijk Publisher. Dit was mijn grootste kritiekpunt. Als ik weer thuis ben, ga ik een van mijn grotere fotoalbums opnieuw inladen om het de winst te controleren.

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-05 16:37

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

MRIdev schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:49:
Versie 1.10 voor de drie paketten is uit: https://affinity.serif.com/en-gb/latest-update/

Blijkbaar ligt de focus op prestatiewinst bij voornamelijk Publisher. Dit was mijn grootste kritiekpunt. Als ik weer thuis ben, ga ik een van mijn grotere fotoalbums opnieuw inladen om het de winst te controleren.
En? Ik zit persoonlijk nog grotendeels bij Adobe, maar zoals de licentievorm er nu uit ziet, lijkt het een volwaardige vervanging voor Adobe. Kan je dat toevallig iets meer toelichten?
Dennis schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 00:47:
Wat leuk dat je dit deelt. Ik heb de luxe dat ik altijd via SURF de creative suite voor een nette prijs aan kon schaffen, maar eigenlijk zijn het belachelijke bedragen wat je voor die pakketten moet betalen als 'hobbyist'.
CC is op het moment 'maar' €19,75 per jaar. Persoonlijk vind ik dat een redelijk schappelijke prijs; als je het één keer per week/twee weken gebruikt.
Zolang je maar medewerker (*kuch*) bent, want studenten mogen wel dokken.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:08
Aerkhanite schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:32:
CC is op het moment 'maar' €19,75 per jaar. Persoonlijk vind ik dat een redelijk schappelijke prijs; als je het één keer per week/twee weken gebruikt.
Zolang je maar medewerker (*kuch*) bent, want studenten mogen wel dokken.
Mijn vrouw werkt in een academisch ziekenhuis :).

• MRIdev
Aerkhanite schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:32:
[...]

En? Ik zit persoonlijk nog grotendeels bij Adobe, maar zoals de licentievorm er nu uit ziet, lijkt het een volwaardige vervanging voor Adobe. Kan je dat toevallig iets meer toelichten?
Zelf gebruik ik ook Adobe en heb het Photo abonnement ivm Lightroom en daar zit Photoshop dan ook bij. Volgens mij is @PdeBie een regelmatige gebruiker van Affinity Photo. Ik heb met beide te weinig ervaring om daar een goed vergelijk voor te geven, dus hopelijk kan hij dat wat beter. Lightroom is mijn voornaamste fotobewerkingsprogramma en DAM.

Toen ik geen gebruik meer kon maken van de korting via mijn oude werk heb ik wat LR vervangers geprobeerd en toch bij LR gebleven.

Affinity heeft geen licentieprogramma. Gewoon lekker ouderwets kopen en hebben en met de net beëindigde 50% kortingactie was het echt goede koop. Zeker als ik kijk naar de toegevoegde functies van 1.8 tot en met 1.10, wat gewoon gratis updates zijn. Als de 50% korting er niet was geweest dan had ik waarschijnlijk Designer niet gekocht maar Photo en Publisher wel.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:20
Ik gebruik inderdaad Affinity Photo al een hele tijd en daar kan ik alles in wat ik eerst in Photoshop deed.

Lightroom heb ik vervangen door Capture One Pro.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:21

DirtyBird

Praktiserend denker

PdeBie schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 18:51:
Ik gebruik inderdaad Affinity Photo al een hele tijd en daar kan ik alles in wat ik eerst in Photoshop deed.

Lightroom heb ik vervangen door Capture One Pro.
Capture One vind ik vrij duur. Dan kun je net zo goed in het Adobe-systeem blijven toch?

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:20
Je hebt ook een gratis versie van C1 :)

• MRIdev
Vanavond kort gekeken naar het inladen en werken met een fotoalbum dat ik al eerder gemaakt had om de update van Publisher naar 1.10 te testen. Deze update beloofde een verbetert geheugenmanagement

Het album omvat om en nabij 250 foto's verdeeld over 72 bladzijden. Bij 1.8 en 1.9 duurde dit 20-25 minuten voordat het ingeladen. Uberhaupt met de computer werken tijdens het inladen was bijna onmogelijk met een CPU op 100%, RAM vol en een C-schijf op max.

Nu dus de update naar 1.10.

Bijna direct na het inladen van het album kan ik verder werken in het album en ook andere taken uitvoeren. Duidelijk is dat alleen de foto's die op dat moment in beeld zijn met volledige kwaliteit ingeladen worden. Scrollend door het album worden de andere foto's ingeladen en het geheugengebruik neemt toe. Echter, als dit bijna vol is blijft de laptop normaal werken. Als ik stop met scrollen zakt het gebruik van het geheugen. De CPU is druk, maar niet meer continu 100% en ook de C-schijf is bij de eerste indruk niet abnormaal druk.

Erg tevreden met deze update: _/-\o_ chapeau Serif.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Titelfix :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee