Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liliumel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-03-2021
Beste Tweakers,

Om een beetje achtergrond te geven, ik ben momenteel een 22-jarige schoolverlater die terug wil naar het hbo. Ik ben aan het worstelen met het kiezen van een opleiding. Ik heb me momenteel ingeschreven voor de opleiding Informatica die na de zomer begint, maar ik weet niet zeker of dat de juiste stap is. Wat ik wil is na mijn studie meer de interaction design kant op te gaan. Ik dacht aan de opleiding communication and multimedia design te studeren maar ik hoor best veel slechte dingen erover en dat het min of meer een "pretopleiding" is en nogal te breed. Na wat onderzoek heb ik online gezien dat het een moeilijke sector is om in door te breken terwijl informatica daarentegen een stuk veiliger lijkt. Zou het een slechte zet zijn om Informatica te studeren alleen omwille van het hebben van een bachelordiploma en iets op terug te vallen mocht dit niet goed uitpakken. Terwijl, ik in mijn vrije tijd werk aan interface design om een portfolio opbouw? Om duidelijk te zijn, ik hou van zowel programmeren als design. Interactie design heeft alleen meer mijn voorkeur.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:11
In mijn ervaring is CMD (Breda) in ieder geval geen pret opleiding maar een ontwerp opleiding (breder dan interaction design). Weet niet waar je dat hoort? Er zit ook verschil in de verschillende CMD opleidingen.

In elke sector is vraag naar ontwerpers.

[ Voor 36% gewijzigd door talkatoo op 18-03-2021 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik zou dan eerder een Mediatechnologie of een Creative Technologies/CMGT studie kiezen als je de programeer richting wilt open houden. Met een van die twee kan je ook prima aan de bak als developer en is een stuk minder die-hard theoretisch dan informatica en bestaan ook voor een groot deel aan design en creative vakken. Hou er echter wel rekening mee dat leren programeren niet iets is wat je half doet, je zal er echt voor moeten gaan.
talkatoo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:32:
In mijn ervaring is CMD (Breda) in ieder geval geen pret opleiding maar een ontwerp opleiding (breder dan interaction design). Weet niet waar je dat hoort? Er zit ook verschil in de verschillende CMD opleidingen.
Ik denk dat dat beeld ontstaat is omdat CMD vaak met MT/INF/TI opgehokt zit waarin het de enige niet-technische studie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-05 21:51
Ik heb CMD gedaan en mijn propedeuse behaald. Vervolgens overgestapt naar Informatica. Het is inderdaad een pret studie aangezien je niet echt een vak leert.

Je moet een hoop bij zien te spijkeren als je aan de bak wilt komen. Je krijgt ook een beetje van alles wat, maar je wordt nergens echt goed in.

Van mijn omgeving is er ook maar 1 die als UX designer aan de slag is gegaan. De rest zie ik niet IT gerelateerde zaken doen. Of richting recruitment en sales/support zijn gegaan.

Die vakken sloegen ook nergens op. Elke week krantenartikels uitknippen en plakken. Leerden we tekenen bijvoorbeeld in perspectief. Ook schaduwen, maar meer ook niet.

Wat betreft UX heb ik maar 1 blok gehad. Maar het was te beperkt.
Ik had een blok webdesign waarbij we niet verder kwamen dan HTML en CSS. Dat was ook echt basis van de basis. Het is dat ik al ervaring had met hobbymatig websites bouwen. Ik had onze eindopdracht van de blok in 2 uurtjes af.

Ik had de intentie om iets van digitale design te leren. We deden minimale photoshopwerk in een paar lessen.

Ook de hele mentaliteit van alle mensen om me heen stond me niet aan want CMD was ook echt het afvoerputje van de IT.

Zal wel weer schelen per school maar veel mensen die ik ken konden nauwelijks een stage vinden of zelfs aan de bak komen.

Wat betreft informatica dat is totaal een ander vak.
Ik liep geen achterstand na mijn switch naar informatica omdat mijn CMD blokken als minor omgezet konden tijdens mijn major Informatica.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:35
Voormalig CMD'r hier, dat diploma is één van de meest nutteloze dingen die op m'n CV staat.

Er zitten absoluut mensen met talent op de opleiding die er ook een leuke baan aan overhouden, maar 80% is een lapzwans en van die laatste 20% is misschien 2% goed genoeg om een baan te krijgen in het "vak" (en wordt zwaar onderbetaald)
Interaction design is ook niet iets wat je daar gaat leren, dus kies voor informatica :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:24
Ik kan me niet helemaal vinden in alle negatieve verhalen hier over CMD. Zoals aangegeven is CMD erg breed en wordt CMD ook lang niet hetzelfde gegeven op elke school. Ik zat zelf op De Haagse Hogeschool waar de focus wel erg op interaction/UX design lag. Je leert bijv. onderzoeken over je doelgroep, concepten creëren op verschillende mediums en je leert wat een goed ontwerp "goed" maakt. Na mijn afstudeerstage ben ik bij hetzelfde bedrijf werkzaam geweest als UX/UI designer, waar ik met veel plezier werkzaamheden heb verricht.

Daarbij kan ik ook vanuit een 'informatica' perspectief bekijken, want ik heb naast mijn werk deels de premaster software engineering gevolgd, omdat ik meer de technische kant op wil. Simpelweg omdat ik zocht naar meer (technische) uitdaging en complexiteit, maar dat was mijn persoonlijke voorkeur.

[ Voor 5% gewijzigd door perform93 op 18-03-2021 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:09
Hier een CMD'er uit Utrecht. Als je Interaction Design wil gaan doen dan kan ik je CMD zeker aanraden. Ja het is een brede opleiding met niet heel veel diepgang maar een pretopleiding wil ik het absoluut niet noemen.

Ik denk wel - juist omdat het zo'n brede opleiding is - dat het van belang is dat je zelf een richting kiest om je in te verdiepen naast je studie, niet in het minst omdat je op die manier een portfolio kan opbouwen voor als je begint met werken.

Om te reageren op @com2,1ghz; HTML/CSS en perspectief tekenen klinkt meer als MBO, ben je niet in de war of het verkeerde gebouw ingelopen ofzo? Althans, dat zijn dingen die ik op m'n MBO opleiding kreeg, maar ook daar was er zat ruimte om zelf verdieping op te zoeken. Op CMD in Utrecht ging men ervan uit dat je dit jezelf gewoon eigen maakte.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Rengers
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Heb zelf CMD gestudeerd in Rotterdam. Wel een tijdje geleden, dus het zou goed kunnen dat de opleiding ondertussen een ietwat andere invulling heeft gekregen.

Ik kan me deels vinden in het label "pretopleiding". Qua diepgang stelde het niet veel voor, en je moest echt goed je best doen om je diploma niet te halen. Onder andere de technische vakken (programmeren e.d.) waren een lachertje.

Aan de andere kant heeft het mij wel een hele goede basis gegeven voor wat ik nu doe, development icm UX-design. Cruciaal bij CMD is denk ik dat je het als startpunt gebruikt, en jezelf ontwikkelt in een voor jou interessante richting. Het laat je in aanraking komen met vele facetten van het vakgebied, en geeft je een bepaalde denkwijze en creativiteit mee, waarmee je jezelf verder kunt ontwikkelen.

Als je verwacht dat je aan het einde van de opleiding echt goede vakinhoudelijke kennis hebt, dan kom je denk ik van een koude kermis thuis. Pas na je studie, als je aan het werk gaat als junior, ga je echt leren. Maar wél met een goede brede basis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:33
Denk dat het vooral verschilt van school tot school. Toen ik informatica deed in Leeuwarden had ik daarnaast een bijbaantje op de CMD opleiding. Een groot aantal docenten daar hadden de informatica opleiding afgerond. Ik heb die opleiding daar door de jaren dat ik er zat zien groeien qua niveau, dus ik kan me wel vinden in sommige reacties hier. Of die nog steeds representatief zijn... denk het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-05 21:51
perform93 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:43:
Ik kan me niet helemaal vinden in alle negatieve verhalen hier over CMD. Zoals aangegeven is CMD erg breed en wordt CMD ook lang niet hetzelfde gegeven op elke school. Ik zat zelf op De Haagse Hogeschool waar de focus wel erg op interaction/UX design lag. Je leert bijv. onderzoeken over je doelgroep, concepten creëren op verschillende mediums en je leert wat een goed ontwerp "goed" maakt. Na mijn afstudeerstage ben ik bij hetzelfde bedrijf werkzaam geweest als UX/UI designer, waar ik met veel plezier werkzaamheden heb verricht.

Daarbij kan ik ook vanuit een 'informatica' perspectief bekijken, want ik heb naast mijn werk deels de premaster software engineering gevolgd, omdat ik meer de technische kant op wil. Simpelweg omdat ik zocht naar meer (technische) uitdaging en complexiteit, maar dat was mijn persoonlijke voorkeur.
Ik zat daar ook op. Ging zelfs zo ver dat de docenten zich ook over gingen uiten dat het een pretstudie was.
Pagina: 1