Detail fundering aanbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2222
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-04 09:09
Goedendag allemaal,

Ik wil een uitbouw gaan maken van 1,20 meter bij 6 meter. Het maaiveld is een stuk lager dan het peil van de vloer. Ik wil graag een beton fundering maken met een betonvloer eroverheen. In 2x storten dus. Ik heb een detail getekend. Kan dit zo?
https://ibb.co/4MHgMVg
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Nee, je doet de hele fundering te niet als je piepschuim tussen je vloer en fundering stop.

Zoiets kan wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dE6tPOUhmVJJYKAmw_6uA5oC9Lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beCU1vaeFtC7VXzrVF0puKa5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2222
Bedankt voor je reactie, maar in dit detail ligt er toch ook isolatie tussen de fundering en vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:43

Exigence

dnkroz

Ik vermoed dat de "nokken" op de tekening stukken foamglas of kleine betonnokken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26
Exigence schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:20:
Ik vermoed dat de "nokken" op de tekening stukken foamglas of kleine betonnokken zijn.
Betonnokken zijn dat. Je kan de koudebrug verkleinen door je fundering rondom in te pakken.

[ Voor 13% gewijzigd door headhunter1985 op 18-03-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2222
Wat moet ik mij bij een betonnok voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:41

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Wil je een kruipruimte en hoe diep moet je voor draagkrachtige zandgrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2222
Kruipruimte hoeft niet. Wonen op de klei in noord Groningen. Zie bij velen hier dat er ongeveer een meter diep wordt gegraven, dan een laag zand, aantrillen en daarop de fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
En is gasbeton niet een optie? Goede isolatie waardes en je bent in 1 keer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2222
Gebruik je dan gasbeton als fundering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Bert2222 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:05:
Gebruik je dan gasbeton als fundering?
Nee, Fundering rondom beton. En vloer opvullen met gasbeton en dat kan tot op meer dan een meter

[ Voor 8% gewijzigd door Aapie op 18-03-2021 22:51 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
Gezien je vragen over basale bouwkundige zaken lijkt het mij verstandig om het uit te besteden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:13
Ik zou eens overleg plegen met een bouwkundige en een constructeur. Als straks blijkt dat je nieuwe uitbouw van het huis af scheurt sla je zelf voor de kop.

Ik heb vaak gezien dat mensen maar ook aannemers zeggen dat die zware fundering niet nodig is. Met als gevolg dat je na drie jaar je hand in de scheur tussen oud en nieuw kunt steken.

Het tweede detail is voor een fundering met kruipruimte. De begane grond vloer is gemaakt van prefab kanaalplaten. Die kanaalplaten hebben bij de oplegging nokken die contact maken met het metselwerk en zo het gewicht overbrengen op de fundering. Nu lijkt het net of de isolatie sterk genoeg is om de vloer en de wand te dragen.

Als jij zelf gaat bouwen is dit detail niet van toepassing aangezien je alles zelf ter plekke gaat storten. Prefabriseren is voor jouw te duur en te complex.

Jij komt denk ik uit op een vloer met vorstrand. De fundering en vloer zijn dan een geheel. De Vorstrand diep genoeg aanbrengen zodat je een mooi en stevig in lagen aangetrild zandbed onder de vloer hebt liggen dat sterk genoeg is om de uitbouw op zijn plaats te houden. Ik heb even geen detail bij de hand. Maar zoals altijd Google is your best friend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
Kijk ook eens op: https://www.fredsbouwteke...ringsplaat-met-vorstrand/

Gebruik dan wel dikkere isolatie volgens de hedendaagse normen.

[ Voor 26% gewijzigd door SiorcGeal op 19-03-2021 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Lijkt wat op de klassieke funderingen die in Belgie courant zijn (Nederlanders heien vaak); wij hebben uitgegraven, 15cm betonplateau met wapening gegoten, leidingen gelegd, heel dikke laag betopor isolatie, 7cm chape en daarop getegeld.
Dat je maaiveld lager ligt maakt niet veel uit, je moet gewoon je vorstranden dieper maken en voorzien dat vloerpas op gewenste hoogte komt.
Beetje aannemer doet dat met z'n ogen dicht.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2222
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!
Ik ga het zeker nog overleggen met iemand die dit wat vaker doet, maar vind het wel goed om zelf eerst informatie te hebben. Anders ga ik uit van maar 1 persoon, terwijl ik nu veel meer meningen heb. Uiteindelijk wil ik het eigenlijk wel zelf gaan uitvoeren dus het wel belangrijk dat het klopt. Ik klooi niet graag wat aan.

Ik ben nog even bezig geweest met het detail en ook wat beter uitgewerkt. Zouden jullie deze eens willen bekijken...? Alvast bedankt!

https://ibb.co/4M4cfrp via deze link is het detail te vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 15:29
Ik vind het toch wel een eng idee dat iemand met zulke basale vragen zelf een fundering van een bewoonde ruimte gaat bouwen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bert2222
Eng? Ik vraag om informatie, zodat het juist goed gaat. Ik wil graag een goed detail zodat het daar niet op fout gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2222
Zou iemand voor mij dit detail eens willen bekritiseren?
https://ibb.co/4M4cfrp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:46

MLLL

Palm Treo 650

Bert2222 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 07:07:
Zou iemand voor mij dit detail eens willen bekritiseren?
https://ibb.co/4M4cfrp
Ik zou het zo maken, makkelijkste manier
Combinatievloer zoals getekend kan ook uitgevoerd worden als een drukvast tempex van bijv. 15 cm. met 18cm beton oid
Dit kun je in één keer storten

Vooral de vorstrand is belangrijk, ook qua optrekkend vocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kA0BCx74UtdWBvoeZK0JnxYuzmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SDh39VPYwtfK36BGiwDgV796.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door MLLL op 20-03-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2222
Bedankt voor het detail. Maar ik wil graag een opbouw in hsb. Wat is er precies mis met mijn detail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2222
Niemand?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-05 10:19
Bel een bouwkundig tekenaar op, die zijn er genoeg en kosten niet de hoofdprijs en die tekenen het nog uit voor je ook.

Een uitbouw moet gewoon voldoen aan bouwbesluit en moet een uitgerekende constructie hebben. Dat je zelf informatie wilt opzoeken is helemaal prima, maar als je er geen kaas van gegeten hebt kan je het beter aan een professional overlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bert2222 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:43:
Kruipruimte hoeft niet. Wonen op de klei in noord Groningen. Zie bij velen hier dat er ongeveer een meter diep wordt gegraven, dan een laag zand, aantrillen en daarop de fundering.
Als je niet weet hoe de bodemopbouw is dan is heeft deze aanpak wel een risico.

Als dit de aanpak is die ook is gebruikt bij het huis waaraan je wilt aanbouwen dan zou je deze aanpak nog eens kunnen wagen. Als er bodemdaling is dan verzakt je huis en de aanbouw (gelijkmatig) samen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2222
Het huis staat er al vanaf 1938, dus daar maak ik me niet zoveel zorgen over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Bert2222 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 06:28:
Het huis staat er al vanaf 1938, dus daar maak ik me niet zoveel zorgen over
Er is nogal een verschil tussen een huis dat sinds 1938 in de blubber staat en het toevoegen van een nieuw stuk. Daar zou ik me juist de grootste zorgen om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiorcGeal
Advies van een voormalig bouwkundig tekenaar: Ga met een lokale constructeur praten. Die mensen bekijken hoe de uitbouw het beste op de onderliggende grond geplaatst kan worden. Als jij een 2 meter dikke modderlaag hebt, moet je toch eerst deze moeten verbeteren om voldoende draagkracht te kunnen genereren.

Voorbeeld: waar ik woon hebben de meeste mensen om mij heen op staal gefundeerd. Dit is gewoon op het aanwezige zand de fundering aanbrengen en daarop verder bouwen. 90 procent van deze mensen hebben nu last van geweldige scheurvorming omdat de ondergrond aan het inklinken is. Zonder constructeur gebouwd op advies van de aannemer. Aannemer is failliet dus ze kunnen nergens meer iets op verhalen. Gevolg: ze blijven de gaten maar dichtsmeren en hopen dat deze over enkele jaren niet meer groter worden.

Ik heb zelf ook uitgebouwd: niet op staal maar op een pulspalen met balkfundering die 11 meter de grond in geslagen zijn. Mijn aannemer is ook al failliet, maar ik heb tot op heden geen enkele scheurvorming in de wanden. Ik hoef niet ieder jaar de scheuren bij te werken. Ik heb dan ook 1500 euro (16 jaar geleden) extra uitgegeven. Dat is het mij volledig waard geweest.

Denk er niet te ligt over na. Ook bouwen is vakwerk. Bedenk dat je uitbouw ook als je die zelf eigenhandig bouwt moet voldoen aan de geldende regelgeving. Let wel de regelgeving gaat of is al op de schop gegaan. Bouw je niet volgens de regelgeving en men komt controleren heb je een veel groter probleem. Slopen en opnieuw beginnen is niet het leukste om mee te maken.

Ik vind het tof dat je verdiept in bouwkundige details. Je begrijpt dan wellicht ook waarom een vorstrand gemaakt wordt en ook waarom ventilatie gewenst is. Ik wens je veel plezier met verbouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

xx

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 235591 op 27-04-2021 21:04 ]

Pagina: 1