Hallo tweakers,
) heb ik uiteraard zowel de .nl als de .com naam geregistreerd. De mail gaat via een catch-all naar een algemene mailbox in mijn beheer.
Ook heb ik merk- en woordrecht op de door mij verzonnen naam (EUIPO en BOIP).
Half 2018 is er in Italië een bedrijf begonnen met dezelfde naam. Zij hebben (uiteraard) het .it domein geclaimd. Ook hebben zij lokaal (voor Italië dus) het merk- en woordrecht laten registreren. So far so good.
). Eerst werd er vervelend gereageerd; ik zou mijn e-mail server verkeerd hebben geconfigureerd en ik zou inbreuk maken op hun privacy (AVG/GDPR werd aangehaald). Later werd de toon beter maar kwamen ze niet veel verder dan "wij gaan wat vinkjes anders zetten op onze eigen e-mail infrastructuur". Volgens mij kwam dat neer op geen uitgaande mail meer toestaan met .com in de reply-to.
Ik zou op zich de domeinnaam wel willen verkopen onder het mom "zij blij, ik blij" - dan heb ik nog steeds veel werk maar dan staat er tenminste wel wat tegenover.
Heel verhaal, ben benieuwd naar jullie reacties. Ook denk ik dat de gemiddelde tweaker wel in staat is om de betreffende domeinnaam te vinden, maar ik wil jullie vragen om dat niet in de reacties te posten.
Situatie
Sinds begin jaren 2000 heb ik een B.V. met bijbehorende domeinnaam. Het betreft hier een zelfverzonnen naam (geen woordenboek dus) en als echte tweaker (toen al
Ook heb ik merk- en woordrecht op de door mij verzonnen naam (EUIPO en BOIP).
Half 2018 is er in Italië een bedrijf begonnen met dezelfde naam. Zij hebben (uiteraard) het .it domein geclaimd. Ook hebben zij lokaal (voor Italië dus) het merk- en woordrecht laten registreren. So far so good.
Wat ging er mis?
Heel snel na oprichting begonnen zowel medewerkers van het bedrijf zelf, als klanten van het bedrijf, te mailen naar .com. Dit kon ik afleiden uit abonnementsgegevens voor bijvoorbeeld Adobe, Webex (thank you for registering), Office365 (account details) - eigen mensen dus. Klanten mailen naar algemene adressen of naar specifieke personen maar gebruiken dan .com - en dus komt de mail bij mij terecht.Wat heb ik gedaan?
Hierover heb ik contact gezocht met het bedrijf (ik kende daar dus al een hoop mensen van naam
Wat leverde dat op?
Het is een tijdje rustiger geweest (1 mail per week en minder van eigen medewerkers) maar sinds een half jaar wordt het weer erger. Volgens mij is er een AD verkeerd geconfigureerd, aangezien de notifications van nieuwe users en groepen naar .com gestuurd worden. Daarnaast krijg ik steeds vaker berichten van hotels over rekeningen, klanten, maar ook leveranciers en re-sellers (soms hele probleem-escalatie-threads) en zelfs Corona-formulieren voor het over straat mogen gaan van mensen. Dat zijn dus weer klanten en eigen medewerkers die bewust of onbewust .com opgeven. In het afgelopen half jaar staat de teller op 1632 mails. Ook de privacy-gevoeligheid neemt voor mijn gevoel toe, ook al heb ik er gewoonte van gemaakt alleen de onderwerpregel te bekijken.En nu?
In het voorbije half jaar heb ik vijf keer contact gezocht met de (nieuwe) directeur. Drie keer per mail en twee keer per LinkedIn. In één van die mails bied ik aan om het domein naar ze over te dragen. Maar ik word genegeerd. Methode aardig lijkt dus niet te werken.Waar heb ik hulp gezocht?
Ik heb contact gehad met een merkrechtadvocaat die mij bevestigt dat mijn positie gewoon goed is: ik heb de juiste zaken geregistreerd en zij kunnen bijvoorbeeld niet het .com domein claimen. Omdat lokaal recht boven globaal recht gaat, staat de Italiaanse organisatie dan weer sterk in Italië: zij waren daar immers als eerste actief onder deze naam, dus zij hoeven op hun beurt niets te vrezen van mij. Mochten zij ooit in de Benelux actief willen worden, mogen zij niet dezelfde naam gebruiken zonder mijn toestemming.Is dit een AVG geval?
Ik heb het idee dat zij niet actief genoeg zijn om dit te voorkomen (Reverse Uno) en ik denk erover om dit te melden bij de Italiaanse AVG-waakhond (garanteprivacy.it), maar aangezien ik geen local ben, kan ik niet beoordelen of dat daar net zo werkt als onze APG. Ook weet ik niet of dit überhaupt wel een AVG-breach zou zijn. En zo ja, kan ik het dan ook in Nederland melden?Wat kan ik doen?
Ik kan mijn catch-all weghalen, uiteraard. Dat levert me een hoop werk omdat ik als een echte tweaker qua spambescherming al jaren het patroontje "bedrijfsnaam in e-mailadres" gebruik - ik zal dus alle accounts en abonnementen specifiek moeten gaan whitelisten.Ik zou op zich de domeinnaam wel willen verkopen onder het mom "zij blij, ik blij" - dan heb ik nog steeds veel werk maar dan staat er tenminste wel wat tegenover.
Vragen voor tweakers
Hebben jullie (creatieve) ideeën? Denken jullie dat dit onder AVG/GDPR valt en dat dus een melding bij de Italiaanse waakhond op zijn plaats is? En hoe zit dat met de verkeerd geadresseerde mail (verkeerd geadresseerd maar juist bezorgd): mag ik die lezen?Heel verhaal, ben benieuwd naar jullie reacties. Ook denk ik dat de gemiddelde tweaker wel in staat is om de betreffende domeinnaam te vinden, maar ik wil jullie vragen om dat niet in de reacties te posten.