Toon posts:

Geschikte beamer voor buiten

Pagina: 1
Acties:

• kevinbrinkman
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 09:36
Hi,

Ik zit een beetje rond te kijken naar een geschikte beamer voor buitengebruik.

Om even de context wat duidelijker te maken, we zijn bezig met het neerzetten van een overkapping waarbij enkel de voorkant van de overkapping open is. Het betekend dat er wel wat daglicht naar binnen kan komen tijdens het kijken van content op de beamer.

De beamer zal enkel bij gebruik geplaatst worden, en niet dag en nacht buiten blijven.

Ik zat hierbij te denken aan het volgende product om de beamer op te hangen:
Vogels EPC 6545 Projector Ceiling Mount
https://www.vogels.com/nl...5-projector-ceiling-mount

Hiermee is het mogelijk om een beamer 'gemakkelijk' los te koppelen van de beugel.

Nu kijk ik verder naar een geschikte beamer waarbij het bedrag ca. 500 euro mag/kan zijn voor een beetje kwaliteit. Hierbij kijk ik naar lumen en ANSI lumen om te weten hoeveel licht van de beamer afkomt.

Aan informatie wat ik heb opgehaald is wanneer het aantal ANSI lumen hoger is, je minder last zou moeten krijgen van lichtinval van buiten. Tuurlijk, perfect ga je het niet krijgen. Als het maar zichtbaar is en niet storend is dat je tijdens F1, voetbal of een filmpje wel gewoon kan zien wat geprojecteerd word op het scherm.

Aantal beamers die ik zelf tegenkwam:
- https://www.bol.com/nl/p/...FHUw.4_55.65.ProductTitle
- https://www.bol.com/nl/p/...hIEw_0_51.53.ProductTitle
- https://www.bol.com/nl/p/...NOWg.4_55.70.ProductTitle

Ik weet niet of het noodzakelijk is om 1920x1080 als resolutie te hebben voor een beamer, wellicht kunnen jullie nog meer informatie verschaffen en eventueel andere producten aandragen welke voor jullie goed werken. Hebben jullie een geschikte beamer voor deze situatie dan hoor ik het uiteraard graag.

Minimale eis is tegenwoordig wel een HDMI aansluiting voor het eventueel aansluiten van een Chromecast of Android TV kastje.

Ohja, last but not least, we hangen er ook een projectiescherm neer welke oprolbaar is. :P

Thanks!

• BorisThijssen
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-03-2021
Ik blijf graag op de hoogte van een eventuele uitkomst. Heb nagenoeg dezelfde situatie en vraag.

https://hd-beamers.nl/daglicht/
Ik vond deze site overigens vrij helder en de link naar geschikte beamers bevatten dan ook, denk ik, prima opties. Echter ligt mijn expertise zeker niet bij beamers dus durf ik er geen uitspraken over te doen.

[Voor 56% gewijzigd door BorisThijssen op 21-03-2021 16:59]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-03 21:58
Heb je het scherm al? De beeldkwaliteit is daar ook van afhankelijk.

Soms ben ik bijna gelukkig

• kevinbrinkman
JukeboxBill schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:07:
Heb je het scherm al? De beeldkwaliteit is daar ook van afhankelijk.
Nee Ik heb momenteel nog niets aangeschaft. Ik zou graag meer informatie willen ophalen door hulp van andere, wie meer ervaring of kennis heeft in het gebied van beamers en accessoires.

Advies, of eigen opstellingen zijn altijd welkom om meer in te verdiepen. Ik hoop dat anderen hierin kunnen helpen of kennis kunnen delen voordat ik daadwerkelijk wat ga aanschaffen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-03 21:58
kevinbrinkman schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:17:
[...]

Nee Ik heb momenteel nog niets aangeschaft. Ik zou graag meer informatie willen ophalen door hulp van andere, wie meer ervaring of kennis heeft in het gebied van beamers en accessoires.

Advies, of eigen opstellingen zijn altijd welkom om meer in te verdiepen. Ik hoop dat anderen hierin kunnen helpen of kennis kunnen delen voordat ik daadwerkelijk wat ga aanschaffen.
In dat geval zou je ook aandacht moeten schenken aan het scherm. Een top kwaliteit beamer zal op een oud beddelaken een slechter beeld projecteren dan een mindere projector op een scherm, dat goed is afgestemd op de omstandigheden.
Overigens is jouw vraag hier al wat vaker aan de orde geweest.
https://gathering.tweaker...=95&keyword=beamer+buiten

Verder zou je ook kunnen kijken op www.projectorcentral.com
Ik heb daar veel van geleerd toen ik mijn beamer en scherm ging uitzoeken in een tijd dat het nog niet zo in de belangstelling stond.

Soms ben ik bijna gelukkig

• BorisThijssen
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-03-2021
Klopt zeker dat deze vraag vaker en eerder is gesteld, echter telkens zonder concreet antwoord.

In mijn eigen situatie, overkapping aan huis op t noorden gericht, alleen de voorkant open, zal er nooit zonlicht op de plek van het scherm of op de beamer komen.

Volgens mijn eigen research geeft een DLP beamer een hogere contrastverhouding en is dit beter geschikt voor gebruik buiten, dit samen met een hoog aantal (ansi?)lumen zou er voor (moeten kunnen) zorgen dat er buiten gekeken kan worden, mits niet in direct zonlicht.
Ook zal ik niet bezuinigen op het scherm, daar een verduisterrolluikachterkant niet goed genoeg gaat zijn.

Al met al kom ik op de volgende setup:
Beamer: https://www.coolblue.nl/product/875859/optoma-hd146x.html

Scherm:
https://www.coolblue.nl/p...20xwv2-4-3-251-x-201.html

Ophangsysteem:
https://www.coolblue.nl/product/536735/vogel-s-vpc-545.html

Zelf beschik ik over een chromecast en een prima buitenspeaker om het geheel te complimenteren.

Ik denk, na een aantal dagen googlen, dat dit een prima opstelling is om buiten te gebruiken.
Graag zou ik dit bevestigd of ontkracht hebben door iemand met meer expertise in beamers!

• kevinbrinkman
JukeboxBill schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:55:
[...]

In dat geval zou je ook aandacht moeten schenken aan het scherm. Een top kwaliteit beamer zal op een oud beddelaken een slechter beeld projecteren dan een mindere projector op een scherm, dat goed is afgestemd op de omstandigheden.
Overigens is jouw vraag hier al wat vaker aan de orde geweest.
https://gathering.tweaker...=95&keyword=beamer+buiten

Verder zou je ook kunnen kijken op www.projectorcentral.com
Ik heb daar veel van geleerd toen ik mijn beamer en scherm ging uitzoeken in een tijd dat het nog niet zo in de belangstelling stond.
Bedankt voor je reactie, en ik weet dat er meerdere topics aangemaakt zijn betrekking tot de vraag van een beamer voor buiten, ik heb de forumberichten en reacties bekeken en kan ik mijn situatie niet duidelijk een antwoord vinden, vandaar besloten om toch een eigen vraagstelling te openen op het forum met mijn situatie.

Bedankt voor het delen van de link, echter zou ik ook graag willen weten wat jij of anderen zouden adviseren in z'n situatie, wat eventueel je recensies zijn van het gebruik van een beamer buiten en in welke situatie maak je er gebruik van?

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-03 23:50

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hier geen ervaring met projector buiten, wel met projector binnen in een 'gewone' leefruimte (witte muren, wit plafond, lichte vloer, ...). Wat ook al een beetje de anti-ruimte is van een projector.

Met een gewoon wit scherm moeten de omstandigheden perfect zitten om ook goed contrast/zwartwaardes te bekomen. In mijn leefruimte, zelfs wanneer het helemaal donker is, hebben de reflecties van het plafond/vloer/muur/meubels een enorme impact op de het contrast en zwartwaardes. Het is op zijn best een compromis waarbij het grote scherm het gebrek aan contrast/zwart compenseert.

Sinds recent een ALR scherm en hiermee is de situatie enorm verbeterd. Nog steeds geen perfect zwart, maar het is wel een enorme verbetering. In het duister komen films/series met donkere scenes veel beter tot hun recht en door het hogere contrast 'springt' het beeld ook veel meer. Overdag kan het net, afhankelijk van de content. Iets als het nieuws of sport zou nog nipt kunnen (afhankelijk van gordijnen en instraling zon), maar een film of serie verliest dan toch teveel detail om leuk te blijven.

Buiten, in het daglicht of schemer, zelfs met 1 open wand, gaat er veel te licht zijn om te kunnen genieten van je beeld. En als je daglicht uit dezelfde richting komt als je projectiescherm is zelfs een ALR scherm niet de oplossing. Volgens mij ga je vooral veel teleurstelling kopen als je verwacht om bij daglicht ook maar iets te kunnen zien.

Strava

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
@kevinbrinkman Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst. :)

• kevinbrinkman
Bedankt voor je reactie, een tip van jouw kant zou zijn kijk naar andere middelen dan een beamer?

Je bericht geeft duidelijk veel informatie waar ik wel wat aan heb, ook al is de situatie anders. Met de informatie kunnen we wel verder komen.
DeadLock schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:31:
Hier geen ervaring met projector buiten, wel met projector binnen in een 'gewone' leefruimte (witte muren, wit plafond, lichte vloer, ...). Wat ook al een beetje de anti-ruimte is van een projector.

Met een gewoon wit scherm moeten de omstandigheden perfect zitten om ook goed contrast/zwartwaardes te bekomen. In mijn leefruimte, zelfs wanneer het helemaal donker is, hebben de reflecties van het plafond/vloer/muur/meubels een enorme impact op de het contrast en zwartwaardes. Het is op zijn best een compromis waarbij het grote scherm het gebrek aan contrast/zwart compenseert.

Sinds recent een ALR scherm en hiermee is de situatie enorm verbeterd. Nog steeds geen perfect zwart, maar het is wel een enorme verbetering. In het duister komen films/series met donkere scenes veel beter tot hun recht en door het hogere contrast 'springt' het beeld ook veel meer. Overdag kan het net, afhankelijk van de content. Iets als het nieuws of sport zou nog nipt kunnen (afhankelijk van gordijnen en instraling zon), maar een film of serie verliest dan toch teveel detail om leuk te blijven.

Buiten, in het daglicht of schemer, zelfs met 1 open wand, gaat er veel te licht zijn om te kunnen genieten van je beeld. En als je daglicht uit dezelfde richting komt als je projectiescherm is zelfs een ALR scherm niet de oplossing. Volgens mij ga je vooral veel teleurstelling kopen als je verwacht om bij daglicht ook maar iets te kunnen zien.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
kevinbrinkman schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:12:
Bedankt voor je reactie, een tip van jouw kant zou zijn kijk naar andere middelen dan een beamer?
Je budget (beugel, beamer & scherm) gaat richting de €700. Dan zit je al op een 70" tv. 2de hands misschien nog groter. Hoeveel groter/beter gaat die beamer zijn?

Je kunt overwegen om gewoon een tv neer te hangen. Koop er extra beugel bij en je hangt hem in de winter binnen. Of voor die paar keer per jaar pak je je gewone tv van de muur.
Als je hem langer buiten laat hangen zou ik wel verlengde garantie erbij kopen.

En vergis je niet in hoe laat het donker wordt. Lekker BBQ-en met een filmpje... vanaf 22:00. De buren vinden er dan misschien ook nog wat van.

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-03 19:18
Ik zou ook geen projector buiten gebruik, voor fatsoenlijk beeld met een projector moet het toch wel redelijk donker zijn en dat gaat buiten niet lukken. Een tv lijkt mij inderdaad een betere keuze, als je die dan 's avonds weer naar binnen haalt (de vochtige omstandigheden buiten zijn normale tv's niet voor gemaakt).

M.b.t. verlengde garantie zoals het voorstel van TheGhostInc, dat zou ik niet kopen. een tv buiten gaat waarschijnlijk kapot door vochtschade, wat niet gedekt is onder de garantie.

Wat je misschien nog wel kunt doen is tweedehands een waterbestendige/vochtbestendige tv aanschaffen (het liefste een die ook tegen vorst kan, zodat die in de winter ook buiten kan blijven).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee