Toon posts:

USB-c (dock) naar USB-A voor randapparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stefan-Z
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:41
Ik heb een HP usb-c dock G5 en hieraan heb ik allerlei randapparatuur aangesloten, de netstroomadapter en een extra scherm (DP via usb-c). Deze wil ik graag gebruiken voor twee laptop setups.

Setup 1: een Lenovo IdeaPad 5 15ARE05. Aansluiten via usb-c en alles werkt perfect: opladen, extra scherm en randapparatuur.

Mijn vrouw heeft echter een oude HP laptop zonder usb-c. Af en toe wil ze ook even deze werkplek gebruiken, en heeft dan het extra scherm en de oplader niet nodig. Ze wil dus eigenlijk alleen het toetsenbord en de muis gebruiken.

Ik dacht nu slim te zijn en deze usb-c naar usb-a adapter te kopen.

Mijn idee was dus als volgt:

Setup 2: oude HP laptop -> usb-a poort -> usb-a naar usb-c female adapter -> usb-c dock. Nu dacht ik dat het toetsenbord en de muis herkend zouden moeten worden (scherm en USB-PD natuurlijk niet).

Echter, dit werkt niet. Toch zou het moeten werken: de fysieke plug is anders, maar het onderliggende protocol is toch hetzelfde? Of ligt het dan aan mijn dock?

Edit: hopelijk iets verduidelijkt met twee setups.

[Voor 24% gewijzigd door Stefan-Z op 18-03-2021 15:29]

Alle reacties

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-11-2022

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Dat dock werkt waarschijnlijk op thunderbolt, die ook de connector heeft van usb-c. Usb is niet hetzelfde als thunderbolt dus ik denk dat je een active adapter moet halen. Die vervormt usb-a echt naar thunderbolt.
Naar mijn idee zou het moeten werken: de fysieke plug is anders, maar het onderliggende protocol is toch hetzelfde? Of ligt het dan aan mijn dock?
Usb-c kan ook gebruikt worden als “normale” usb. En bij de adapter die jij gekocht hebt maakt hij van usb-a “normale” usb-c. En geen thunderbolt.

Specs

• Stefan-Z
Dank voor je reactie!
Dat dock werkt waarschijnlijk op thunderbolt, die ook de connector heeft van usb-c. Usb is niet hetzelfde als thunderbolt dus ik denk dat je een active adapter moet halen. Die vervormt usb-a echt naar thunderbolt.
De host interface van mijn dock is "USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-c" volgens de Tweakers specs en mijn Lenovo laptop ondersteunt geen Thunderbolt, dus ik denk niet dat het een Thunderbolt dock is.
Usb-c kan ook gebruikt worden als “normale” usb. En bij de adapter die jij gekocht hebt maakt hij van usb-a “normale” usb-c. En geen thunderbolt.
Even voor de duidelijkheid: de adapter die ik heb gekocht is een usb-c female naar usb-a male adapter. Zie ook de foto. Deze kan ik dus direct in een usb-a poort van de HP laptop pluggen en aan de andere kant kan ik de usb-c male connector van de dock inpluggen. Echter werkt mijn randapparatuur dan dus niet.

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ws. krijgt de dock dan niet genoeg stroom.
Zit de dock ook nog op een netstroomadapter aangesloten?
Anders zal de USB poort op de laptop (en jouw converterplugje) USB-PD (Power Delivery) moeten hebben.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Stefan-Z
Jaaap schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:43:
Ws. krijgt de dock dan niet genoeg stroom.
Zit de dock ook nog op een netstroomadapter aangesloten?
Anders zal de USB poort op de laptop (en jouw converterplugje) USB-PD (Power Delivery) moeten hebben.
De dock heeft een netstroomadapter en die is ook aangesloten, dus voeding zou geen probleem moeten zijn.

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Detecteert de laptop wel iets anders van de hardware in de dock? Of wordt er helemaal niets gekoppeld/geen Windows "hardware aangekoppeld"geluidje?

• Stefan-Z
Geen enkel geluid inderdaad.

Ik zie nu net dat de LED van het docking station begint te knipperen als ik de usb-c kabel in de adapter plug, nog voordat ik deze in de laptop steek. Het zou dus kunnen zijn dat de adapter defect is...

• Stefan-Z
Bij nader inzien lijkt de plug toch wel te werken. Ik kan namelijk mijn USB 3.0 harde schijf op onderstaande manier aansluiten en dan wordt deze herkend.

Laptop -> [usb-a naar usb-c adapter] -> [usb-c naar usb-a adapter] -> usb-a 3.0 kabel voor externe schijf.

In dat geval begrijp ik niet waarom mijn dock direct gaat knipperen (en vervolgens niet werkt) als ik mijn nieuwe adapter aansluit op de usb-c kabel zonder dat deze in een laptop zit. Daarmee worden de pinnen alleen doorverbonden en zou de dock dat überhaupt niet moeten kunnen detecteren...

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-11-2022

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Heb je al die [usb-a naar usb-c] op je lenovo laptop getest?

Dus een normale usb-a poort op je lenovo gebruiken met die adapter die je gekocht hebt. Als het daar wel werkt ligt het aan de hp laptop. En niet aan het dock of de adapter.

Specs

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee